June 30, 2006

جان بولتون: وقت كشی تاكتیک هميشگی رژیم تهران است
در پی اعلام اینکه جمهوری اسلامی پاسخ بسته پیشنهادی اروپايیان برای حل بحران هسته ای را تا پیش از ماه آگوست نخواهد داد، جان بولتون، سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت وقت کشی، تاکتیک همیشگی رژیم تهران است، آنها مبهم سخن می گویند و تلاش دارند پاسخی روشن ارايه نكنند.
آقای بولتون گفت وزرای امور خارجه گروه 8 در نشست دیروز خود در مسکو نمی ‌توانستند از اين واضح‌ تر موضع خود را اعلام کنند.
وی گفت دليلی برای تاخير در پاسخ رژیم تهران به بسته پیشنهادی وجود ندارد و اگر این پیشنهادات را نپذیرند، با تحریمهای اقتصادی – سیاسی و انزوای فزانیده بین المللی روبرو خواهند شد.
منوچهر متكی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز گذشته در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک گفته بود "رژیم تهران در ماه آگوست به بسته پيشنهادی پاسخ خواهد داد نه زودتر از آن
."
مسکو برای سر قاتلان گروگانهای روسی 10 میلیون دلار می دهد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، رئیس سازمان اطلاعات و امنیت روسیه (FSB) امروز اعلام کرد کشورش حاضراست 10 میلیون دلار برای سر قاتلان 4 گروگان روسی که اخیرا در عراق به قتل رسیدند، پرداخت کند.
وی گفت روسیه برای هرگونه سرنخی که به یافتن قاتلان دیپلماتهای سفارت روسیه در بغداد منجر شود، 10 میلیون دلار پرداخت خواهد کر
د.
یادآوری می شود رئیس جمهوری روسیه چند روز پیش از نیروهای امنیتی کشورش خواست قاتلان گروگانهای روسی در عراق را پیدا کرده و از پای درآورند.
آدينه، 9 تیر ماه 1385 برابر با 2006 Friday 30 June
فروش مجدد رژیم ملاها از سوی روسیه در نشست وزیران گروه 8
سایت روسی روسیران: فروش مجدد ایران از سوی روسیه در نشست وزیران خارجه گروه هشت - June 29, 2006 04:46 PM
وزيران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان که در مسکو پايتخت روسيه گردآمده اند با صدور بيانيه ای از ايران خواستند تا پنجم ژوئيه (چهاردهم تير) پاسخ مثبت يا منفی خود را به پيشنهادی که دولتهای اروپايی برای حل مسئله هسته ای ايران مطرح کرده اند اعلام کند.
هشت کشور بزرگ صنعتی جهان که به گروه هشت معروفند، شامل آمريکا، بريتانيا، روسيه، فرانسه، آلمان، ايتاليا، کانادا و ژاپن هستند و روسيه در حالی در تعيين ضرب الاجل برای ايران با ديگر اعضای اين گروه همراه شده که رئيس جمهور اين کشور پيشتر با تعيين چنين ضرب الاجلی ابراز مخالفت کرده و آن را باعث کشانده شدن مناقشه اتمی ايران به بن بست خوانده بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز گذشته در پی تعیین ضرب الاجل شش روزه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه 8) برای پاسخ رژیم تهران به بسته پیشنهادی اروپايیان، یک مقام آمریکايی در مسکو اعلام کرد وزرای امور خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، روز 12 جولای برابر با 21 تیرماه برای ارزیابی پاسخ رژیم تهران به پیشنهاد ارایه شده، تشکیل جلسه خواهند داد. این نشست احتمالا در پاریس انجام خواهد شد.
این مقام آمریکايی که نخواست نامش فاش شود در ادامه گفت در نشست روز 12 جولای، نتیجه گفتگوهای روز 5 جولای میان خاویر سولانا (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این نشست سه روز پیش از برگزاری اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه 8) انجام خواهد شد و به گفته دیپلماتها، پاسخ رژیم تهران به بسته پیشنهادی باید تا آن زمان مشخص شده باشد.
همزمان منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در نیویورک بسر می برد، ضرب الاجل شش روزه وزرای خارجه گروه 8 را رد کرد و گفت "کشورهای پیشنهاد دهنده باید تا ماه آگوست برای پاسخ صبر کنند."
در تهران نیز لاریجانی با رد اولتیماتوم گروه 8 گفت "ضرب ‌الاجلی برای پاسخ به بسته پيشنهادی وجود ندارد" و ادعا کرد "بيشتر اين مسايل جنبه‌ رسانه‌ ای دارد و هيچ جنبه‌ واقعی ندارد، و اصلا ضرب ‌الاجلی در کار نیست."
لاریجانی گفت "ما در گذشته نيز به طرفهای مذاكره گفته ‌بوديم كه اگر برخورد تندی داشته باشند، راه به جايی نخواهند برد."
وی گفت "تا دو هفته دیگر به اسپانيا خواهد رفت و در آنجا ملاقاتی هم با سولانا انجام خواهد داد."
این درحالیست که خبرگزاریها گزارش دادند سولانا هفته آینده، روز پنجم جولای با لاریجانی در بروکسل ملاقات خواهد کرد.


هنيه: اسرائيل سعی دارد حماس را سرنگون کند

اسرائيل می گويد نمايندگان پارلمان فلسطينی ممنوعيت فعاليت سياسی را ناديده گرفته اند (محمد ابوطير از نمايندگان پارلمان فلسطينی در عکس ديده می شود)
اسماعيل هنيه، نخست وزير تشکيلات خودگردان فلسطينی می گويد تهاجم نظامی اسرائيل به غزه يک اقدام از قبل برنامه ريزی شده و هدف از آن، سرنگون ساختن دولت حماس است.
آقای هنيه در سخنرانی در مسجدی در شهر غزه گفت با وجود حملات اسرائيل و بازداشت تعدادی از مقامات فلسطينی، حماس خط مشی خود را تغيير نمی دهد.
وی در اولين سخنان خود از زمان تهاجم تازه اسرائيل به غزه، همچنين از فلسطينی ها خواست در ارتباط با شدت گرفتن خشونت ها در منطقه حوصله به خرج دهند.
از سوی ديگر، در حالی که تهاجم نظامی اسرائيل به غزه در طول شب گذشته نيز ادامه داشت، وزارت کشور اسرائيل حق اقامت يکی از وزيران کابينه و سه تن از اعضای پارلمان فلسطينی در شهر بيت المقدس را از آنها سلب کرده است.
هر چهار نفر روز پنجشنبه توسط اسرائيل بازداشت شده بودند. اسرائيل روز گذشته هشت وزير کابينه و بيست نماينده پارلمان فلسطينی را بازداشت کرد.
يکی از سخنگويان وزارت کشور اسرائيل گفته است زمان باطل کردن اقامت اين افراد هيچ ارتباطی به تلاش های اسرائيل برای آزادسازی سربازی که ربوده شده، ندارد.
رونی بار- اون، وزير کشور اسرائيل در ماه آوريل اعلام کرده بود به دليل آنکه اين افراد حاضر نشده اند يک بمب گذاری انتحاری را محکوم کنند، تصميم دارد حق اقامت اين افراد را از آنها بگيرد.
در همين حال، اسرائيل در ادامه تهاجم نظامی خود به غزه برای آزاد سازی يک سرباز اين کشور که در اسارت پيکارجويان فلسطينی است، در طول شب گذشته نيز غزه را هدف حملات هوايی قرار داد.
در اين حمله ساختمان های متعلق به دولت فلسطينی تحت رهبری حماس هدف قرار گرفت که ساختمان وزارت کشور از جمله آنها بود و در اثر آن يکی از اعضای گروه جهاد اسلامی کشته شد.


آيا رفتار آمريکا با چين در مورد ايران قابل تکرار است؟

ايران می تواند در زمان مذاکرات غنی سازی را متوقف کند و چنانچه به نتيجه مطلوب خود نرسيد اين فعاليت را مجددا از سرگيرد
ديويد ايگنيشس سرمقاله نويس با نفوذ روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه طی مقاله ای از دولت جورج بوش خواست "احتياط بيش از حد" را در مذاکره با ايران کنار گذارد و همانطور که ريچارد نيکسون با چينی های کمونيست به گفتگو نشست او نيز مقدمات رابطه با تهران را برقرار کند.
وی افزود هنری کيسينجر مشاور امنيت ملی وقت آمريکا پس از سفر محرمانه خود به چين در سال ۱۹۷۲ به اين نتيجه رسيد که دو کشور منافع مشترک زيادی در مقابله با شوروی سابق دارند و او به اين ترتيب مبنای روابط دو کشور را پی ريزی کرد.


ايران موعد گروه هشت برای پاسخ به بسته پيشنهادی را رد کرد

در همان روزی که منوچهر متکی در سازمان ملل بيانيه وزيران خارجه گروه هشت را رد کرد، هفته نامه آلمانی اشترن از قول او خبر داد که امکان دارد ايران پاسخ خود به پیشنهاد اروپاييها را تا پیش از آغاز نشست سران گروه هشت مشخص کند
منوچهر متکی وزير امورخارجه ايران موعدی را که وزيران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان برای ايران تعيين کرده اند تا به پيشنهاد اروپاييها برای حل مسئله اتمی ايران پاسخ دهد رد کرد.
وزيران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، معروف به گروه هشت که در مسکو پايتخت روسيه گردآمده اند با صدور بيانيه ای از ايران خواستند تا پنجم ژوئيه (چهاردهم تير) که دبير شورای عالی امنيت ملی ايران با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار خواهد کرد پاسخی "صريح و اساسی" به پيشنهاد اروپاييها برای حل مسئله اتمی خود بدهد.
اما متکی که در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک به سر می برد در جمع خبرنگاران گفته که همان گونه که رئيس جمهور ايران اعلام کرده، تاريخ اعلام پاسخ ايران به پيشنهاد اروپاييها در ماه اوت خواهد بود.
اين در حالی است که در همين روز، شماره تازه ای از هفته نامه آلمانی اشترن چاپ شد که متکی در مصاحبه با آن گفته که امکان دارد کشورش پاسخ خود به پیشنهاد اروپاييها را تا پیش از آغاز نشست سران گروه هشت مشخص کند.
نشست سران گروه هشت قرار است از پانزدهم تا هفدهم ژوئيه (24 تا 26 تير) در سن پترزبورگ، دومين شهر عمده روسيه برگزار شود.
پيشنهادی که وزيران خارجه گروه هشت خواهان دريافت پاسخ صريح ايران در مورد آنند مجموعه ای از امتيازهاست که بريتانيا، فرانسه و آلمان مطرح کرده و به تأييد آمريکا، روسيه و چين رسانده اند.
مقامهای ايرانی از بسته پيشنهادی استقبال کرده و آن را "گامی به جلو" و "سازنده" اما "دارای ابهام" خوانده و فرصتی برای بررسی اين پيشنهادها و اعلام نظر در مورد آنها تعيين کرده اند که با اعتراض آمريکا و متحدان اروپايی اش مواجه شده است.
در بسته پيشنهادی هيچ تاريخی برای پاسخگويی ايران به آن تعيين نشده، اما پس از آنکه رئيس جمهور ايران اواخر مرداد (نيمه دوم اوت) را برای اعلام پاسخ دولت خود در مورد بسته پيشنهادی اعلام کرد، رئيس جمهور آمريکا چنين موعدی را "بيش از حد دير" خواند و مقامهای اروپايی نيز پيشتر گفته بودند که ايران بايد تا هنگام برگزاری نشست سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان پاسخ خود را اعلام کند.
محتوای بسته پيشنهادی هنوز رسماً مشخص نيست اما آن گونه که از اظهارنظرهای برخی مقامهای ايرانی و اروپايی بر می آيد، مسائلی همچون سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات هواپيماهای بوئينگ به اين کشور و احتمالاً برخی تضمينهای امنيتی در آن مطرح شده است.
اين دولتها از ايران می خواهند که در ازای دريافت اين امتيازها غنی سازی اورانيوم را تا زمانی که نگرانی آمريکا و متحدانش از فعاليت اتمی ايران رفع شود متوقف سازد.
آمريکا و متحدانش از اينکه غنی سازی اورانيوم در ايران به اين کشور توان توليد سلاح هسته ای بدهد نگرانند و خواهان آنند که تا زمان رفع اين نگرانی، غنی سازی اورانيوم و کليه فعاليتهای مرتبط با آن در ايران متوقف شود، هرچند ايران بارها تأکيد کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای است.

June 29, 2006



ناتو: کرزی راست می گويد، طالبان را دست کم گرفته ايم

ژنرال ريچاردز گفت جامعه جهانی، از نزديک و به اندازه کافی به نظريات افغانها و بخصوص دولت افغانستان و آقای کرزی گوش نمی دهد
فرمانده نيروهای تحت امر ناتو در افغانستان گفته است که جامعه جهانی، طالبان و توانايی های آنها برای تسخير دوباره ولايات جنوبی اين کشور، دست کم گرفته است.
ژنرال ديويد ريچاردز در گفتگويی با بی بی سی، اذعان کرد که جنگ عراق توجه را از افغانستان منحرف کرده و باعث خلاء امنيتی در اين کشور شده است.
او گفت که نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا قدرت گيری دوباره طالبان در جنوب افغانستان را، پس از برکناری آنان از قدرت، درست برآورد نکردند.
اين فرمانده بريتانيايی نيروهای ناتو در افغانستان افزود که اگر پس از سقوط اوليه طالبان يک نيروی قوی به منطقه اعزام می شد، بقايای اين گروه نمی توانستند اکنون به چنين فعاليتهايی دست بزنند.
اين اظهارات يک هفته پس از آن بيان می شود که حامد کرزی رييس جمهور افغانستان گفت جامعه بين المللی بايد نحوه مبارزه خود با هراس افکنی (تروريسم) را مورد بازبينی قرار دهد.
آقای کرزی گفت قابل قبول نيست که هر هفته صدها افغان کشته شوند و نحوه مبارزه کنونی با هراس افکنی برای از بين بردن ريشه های خشونت کارايی ندارد.
سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)، اواخر ماه آينده ميلادی (جولای) مسئوليت عمليات امنيتی در جنوب افغانستان را از نيروهای تحت فرمان آمريکا تحويل خواهد گرفت.
ژنرال ريچاردز وعده داد که در وظايف اين نيروهای تغييرات تازه ای پديدار خواهد شد.
انتقاد
من از کل جامعه بين المللی به اين دليل که از نزديک و به اندازه کافی به نظريات افغانها و بخصوص دولت افغانستان و آقای کرزی گوش نمی دهد، انتقاد دارم. هيچکس بهتر از خود افغانها اين کشور را نمی شناسد و من تصور می کنم انتقاد آقای کرزی بجا است

فرمانده بريتانيايی ناتو در افغانستاناو گفت: " من از کل جامعه بين المللی به اين دليل که از نزديک و به اندازه کافی به نظريات افغانها و بخصوص دولت افغانستان و آقای کرزی گوش نمی دهد، انتقاد دارم".
فرمانده ناتو در افغانستان تاکيد کرد"هيچکس بهتر از خود افغانها اين کشور را نمی شناسد و من تصور می کنم انتقاد آقای کرزی بجا است."
ژنرال ريچاردز افزود: "هرچه در گذشته روی داده باشد، اکنون توافق نظر کامل در ميان جامعه بين المللی وجود دارد که ما بايد اشتباهات گذشته را جبران کنيم".
ماههای گذشته شاهد خونين ترين رويدادها از زمان تهاجم نيروهای به رهبری آمريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ بوده است.
ظرف هفته های گذشته سه سرباز بريتانيايی نيز در جنوب افغانستان کشته شدند.
ژنرال ريچاردز گفت اميدوار است نيروهای به رهبری ناتو که در ماموريت حفظ صلح و بازسازی در جنوب افغانستان مشارکت دارند، ظرف شش ماه آينده اثرات عمده ای بر وضعيت امينتی در اين منطقه بگذارند.


تاکید آمریکا بر اجماع گروه 1+5 درباره برنامه اتمی ایران

آمریکا اختلاف میان اعضای گروه 1+5 درباره نحوه برخورد با برنامه اتمی ایران را انکار می کند
وزارت امور خارجه آمريکا بار ديگر بر اجماع اعضای دائمی شورای امنيت و آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، درباره ضرورت تعليق بلندمدت فعاليت های غنی سازی هسته ای ايران تاکيد کرده است.
فعاليت های هسته ای ايران و پاسخ اين کشور به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ از مهم ترين موضوع های مورد بحث ديدار پنجشنبه وزيران امور خارجه گروه ۸ در سن پترزبورگ روسيه خواهد بود.
کارشناسان با اشاره به سخنان جديد فرانس يوزف يونگ، وزير دفاع آلمان، که غنی سازی هسته ای غيرنظامی با نظارت بين المللی در ايران را امکان پذير دانسته است، از افزايش اختلاف ميان کشورهای مذاکره کننده درباره برنامه اتمی ايران خبر می دهند.
اما آدام ارلی، معاون وزير خارجه آمريکا، می گويد موضع اين کشور با ساير اعضای گروه ۱+۵ از جمله آلمان در هماهنگی کامل است.
او گفت: "ما با دولت آلمان در تماس بوده ايم و آنها به ما اطمينان داده اند که هيچ تغييری در سياست آنها ايجاد نشده است و آنها با قاطعيت از اشتراک نظر ۱+۵ حمايت می کنند. اين اشتراک نظر بر اساس مصوبات هيات رييسه آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت است."
روسيه و چين نيز پيش از اين به طور تلويحی موافقت خود را با انجام غنی سازی محدود هسته ای در ايران اعلام کرده بودند.
در اين حال، به گفته آدام ارلی مساله اصلی اجماع جامعه بين المللی درباره نحوه برخورد با برنامه هسته ای ايران است و اختلاف نظرهای جزئی اهميت چندانی ندارند.
وی گفت: "درباره بايدها و نبايدهای ايران اجماع نظر کامل وجود دارد. در رابطه با ديپلماسی اتخاذ شده در برابر ايران هم بايد بگويم عملکرد گروه ۱+۵ بيانگر يگانگی در راهبرد و رويکرد همه اعضای آن است."
اما در حالی که مقام های آمريکايی بر اجماع جامعه بين المللی در برابر ايران تاکيد دارند، تحليلگران شکاف ميان اعضای گروه ۱+۵ را در حال عميق شدن می دانند.
مقام های ايرانی پاسخگويی به بسته پيشنهادی اين گروه را تا اواسط ماه اوت عقب انداخته اند و کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا پيش از سفر به سن پترزبورگ به جمهوری اسلامی درباره آستانه صبر ايالات متحده هشدار داده است.
در اين حال ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه تعيين هرگونه ضرب الاجل برای دريافت پاسخ ايران به اين بسته پيشنهادی را غيرقابل قبول دانسته است.
کارشناسان نتيجه ديدار وزيران امور خارجه گروه ۸ در روسيه را در تصميم گيری ايران درباره آينده فعاليت های غنی سازی اتمی اين کشور مهم می دانند.


عمليات نظامی اسرائيل برای رهايی سربازان دستگيرشده

پيکارجويان فلسطينی در نوار غزه گفته اند که سومين شهروند اسرائيلی را به اسارت گرفته اند.
به دنبال ورود نيروهای اسرائيلی به جنوب غزه، به قصد نجات يک سرباز اسرائيلی که روز يکشنبه ربوده شده بود، تيپ شهدای الاقصی اعلام کرده است که دو اسرائيلی ديگر را به اسارت گرفته است.
ارتش اسرائيل دستگيری دو سرباز بعدی را تا کنون تائيد نکرده است.
ارتش اسرائيل گفته است که برای رهاسازی سرباز ربوده شده، برای هرگونه اقدامی آماده است و واحدهای خود را به جنوب نوار غزه اعزام داشته است.
نيروی هوايی اسرائيل برخی از مواضع را در غزه حمله کرده است. محمود عباس رهبر فلسطينی ها اين عمليات را محکوم کرده و آن را "مجازات جمعی" خوانده است.
دولت خودگردان فلسطين که تحت رهبری گروه اسلامی حماس قرار دارد، جانب پيکارجويان را گرفته و خواستار مبادله سرباز اسرائيلی با زندانيان فلسطينی شده است.
هواپيماهای اسرائيلی بر فراز سوريه
دولت اسرائيل گفته است که هواپيماهای جنگی خود را به بالای کاخ اقامتگاه بشار اسد رئيس جمهور سوريه، در شهر بندری لاذقيه در شمال غربی اين کشور فرستاده است.
تلويزيون سوريه خبر داد که دفاع ضدهوايی سوريه به طرف جنگنده های اسرائيلی آتش گشوده اند، اما از پرواز هواپيماهای اسرائيلی بر فراز کاخ رياست جمهوری سوريه چيزی نگفتند.
ناظران سياسی عقيده دارند که هدف اسرائيل آنست که رئيس جمهور سوريه را زير فشار بگذارد تا به آزادی سرباز اسرائيلی دستگيرشده در غزه کمک کند.
اسرائيل سران گروه حماس را که در سوريه مستقر هستند متهم می کند که در ربودن سرباز اسرائيلی دست داشته اند.
به گفته صاحب نظران اسرائيل خالد مشعل يکی از رهبران برجسته حماس مقيم در دمشق را يکی از دشمنان آشتی ناپذير خود می داند.

June 28, 2006


وحشت رژیم اسلامی از سالگرد 18 تیر: اجرای طرحهای سركوبگرانه
رژيم پا به گور جمهوری اسلامی در وحشت از گسترش اعتراضات مردمی در آستانه سالگرد قيام دانشجويی 18 تير طرحهای سركوبگرانه ای را در شهرهای مختلف ایران بویژه در تهران به مرحله اجرا درآورده است.
پاسدار مرتضی طلایی، سرکرده نیروی انتظامی تهران بزرگ که در تلویزیون جمهوری اسلامی برای دانشجویان و جوانان خط و نشان می کشید، گفت "از 5 تيرماه طرح نظارت و كنترل تخصصی نیروی انتظامی به اجرا گذاشته شده است. بر اساس این طرح، مراكز آموزشی‌، ورزشی، هنری، كافی نت ها، قهوه خانه ها، آژانس های حمل و نقل، ویدیو كلوپ ها، مراكز درمانی و پزشكی و مراكز عمومی خرید، تحت نظارت مدیران و افسران ارشد نیروی انتظامی قرار می ‏گیرند."
این پاسدار جنایتکار گفت "اگر در زمینه ‌امنیت كوتاهی شود، افراد اخلالگر با ایجاد اخلال در نظم موجبات نا امنی را فراهم می ‏كنند، برای همین با اخلالگران نظم و امنیت به شدت برخورد خواهد شد."
فرمانده نیروی انتظامی كرج نیز گفت "در این طرح ماموران انتظامی، متشكل از پلیس های زن و مرد در مناطق مختلف این شهرستان حضور مستمر خواهند داشت. حضور در پارکها و كنترل مستمر ورودیها و خروجیهای این شهرستان از ‌جمله ‌اقدامات این طرح است."


شکايت زنان تجمع کننده در ميدان هفت تير از نيروی انتظامی

پليس تهران با به کار گيری مأموران زن تظاهرکنندگان را متفرق کرد و مورد ضرب و شتم قرار داد و شمار زيادی از آنان را بازداشت کرد
شماری از زنانی که تجمعشان در بعد از ظهر سيزدهم ژوئن (22 خرداد) در تهران با مداخله پليس به هم خورد و مورد ضرب و شتم مأموران پليس زن قرار گرفتند، از نيروی انتظامی به مراجع قضائی شکايت کردند.
تجمع اين زنان در ميدان هفت تير تهران بدون اخذ مجوز قانونی و با فراخوانی برگزار شد که در سايتهای اينترنتی داده شده بود.
تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهايی خواهان وضع قوانينی برای منع تعدد زوجات و برابری حقوق زن درمواردی همچون طلاق و سرپرستی فرزندان شده بودند.
نيروی انتظامی و مراجع قضائی علت مداخله پليس و جلوگيری از ادامه تجمع را بدون مجوز برگزار شدن آن اعلام کرده اند اما شيرين عبادی که وکالت شکايت کنندگان را به عهده گرفته، برخورد با تجمع کنندگان را غيرقانونی می داند.
وی در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی گفته که بنابر اصل 27 قانون اساسی ايران، تجمعاتی که با حمل اسلحه همراه نباشد و مخل مبانی اسلام نباشد آزاد است، بنابراين اخذ مجوز برای تجمع زنان لازم نبوده و نيروی انتظامی حق نداشته به دليل عدم اخذ مجوز اين تجمع را به هم زند.
وزير دادگستری ايران شمار افرادی را که در تجمع ميدان هفت تير بازداشت شدند بيش از شصت نفر اعلام کرد که به گفته وی، 42 تن از آنان زن بودند.
عده ای از بازداشت شدگان آزاد شده اند اما برخی از آنان از جمله علی اکبر موسوی خوئينی، نماينده پيشين مجلس هنوز در بازداشت به سر می برند.
وزير دادگستری ايران، ضرب و شتم تجمع کنندگان را تأييد نکرده و گفته است: "چه بسا که می‌ خواستند برای انتقال به مراکز انتظامی، به داخل اتومبيل هدايت کنند که اصطکاکی پيش آمده و برخی احساس کردند که ضرب و شتم صورت گرفته ‌است".

موج استعغا در فدراسیون فوتبال
اخبار روز: سه‌شنبه ۶ تير ۱٣٨۵ - ۲۷ ژوئن ۲۰۰۶
همزمان با نشست خداحافظی، محمد دادکان از فدراسیون فوتبال، دبیر کل، معاون و مدیر روابط عمومی این فدراسیون استعفا کردند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد دادکان که به دنبال نتایج ناامید کننده‌ی تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت‌های جام جهانی و پس از بازی برابر آنگولا؛ طی بیانیه‌ای رسمی از سوی سازمان تربیت بدنی و با حکم شورای معاونان این سازمان، از سمت ریاست فدراسیون برکنار شده بود؛ صبح امروز طی مراسمی با کارکنان فدراسیون فوتبال خداحافظی کرد تا سکان هدایت این فدراسیون را به سرپرست جدید واگذار کند. همزمان با خداحافظی دادکان, محمد پهلوان دبیرکل، علی اکبر عرفانیان دانشور معاون و شهرام وزیری مدیر کل روابط عمومی فدراسیون فوتبال استعفا کردند. گفتنی است؛ علیرغم برکناری محمد دادکان و گذشت بیش از پنج روز از این اتفاق، تاکنون هیچ جانشینی از سوی سازمان تربیت بدنی برای فدراسیون فوتبال معرفی نشده است.

June 27, 2006



توافق حماس و فتح در مورد اسرائيل

زييات توافق به دست آمده، روز پنجشنبه توسط اسماعيل هنيه نخست وزير و محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان اعلام خواهد شد
گزارشهای رسيده از نوار غزه حاکی است که حماس و فتح، دو گروه رقيب فلسطينی، بر سر اعلاميه ای با هدف پايان دادن به جدال قدرت ميان خود و در پيش گرفتن سياست واحد در برابر اسرائيل به توافق رسيده اند.
دو طرف هفته ها بر روی سندی که هدف آن تاسيس يک دولت فلسطينی در کرانه باختری و غزه و پذيرش وجود دولت اسرائيل در کنار دولت فلسطينی است، مذاکره کردند.
اين سند، پيشتر از سوی حماس که حزب حاکم در فلسطين است رد شده بود. حماس بارها از به رسميت شناختن اسرائيل خودداری کرده بود.
اين حزب معتقد است که کشور اسرائيل، بر روی اراضی "غصب شده فلسطينی" ايجاد شده است. خبرنگار بی بی سی در غزه می گويد روشن نيست که حماس چه اقدامی در اين مورد کرده است.
جزييات سند توافق شده ميان حماس و فتح، هنوز منتشر نشده است.
مقامات فلسطينی می گويند که جزييات اين توافق، روز پنجشنبه توسط اسماعيل هنيه نخست وزير و محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان اعلام خواهد شد.
اسماعيل هنيه از گروه حرکت مقاومت اسلامی فلسطين (حماس) و محمودعباس، از حزب رقيب وی، جنبش فتح است.
سند زندانيان
سميع ابوظهری سخنگوی حماس، به خبرگزاری فرانسه گفته است: "ما بر سر تمام مفاد سند زندانيان به توافق رسيديم".
"سند زندانيان" كه از طرف رهبران گروه های مختلف فلسطينی در زندان های اسرائيل، تهيه و تنظيم شده بر تشكيل كشور مستقل فلسطينی در چارچوب مرزهای جنگ 1967 تاکيد می‌كند كه اين خود به معنای شناسايی تلويحی موجوديت اسرائيل است.
محمود عباس رئيس دولت خودگردان فلسطين، در صورت عدم پذيرش اين طرح توسط حماس، خواهان برگزاری همه پرسی شده بود.
اسرائيل قبلا گفته است که هرگونه توافقی ميان گروههای فلسطينی، مسئوليتی را متوجه اسرائيل نخواهد کرد.


دولت آمريکا در رابطه با آلودگی محيط زيست به دادگاه کشانده شد



شرکت های اتومبيل سازی ممکن است مجبور به بهبود ميزان بازدهی سوختی اتومبيل ها شوند
گروهی از ايالات و سازمان های غيردولتی هوادار محيط زيست از ديوان عالی آمريکا خواسته اند پرونده ای را که پيشتر در دادگاه های قبلی رد شده بود و خواستار وادار کردن دولت به اعمال محدوديت هايی بر توليدکنندگان انرژی و شرکت های اتومبيل سازی در زمينه ميزان توليد دی اکسيد کربن می شود بررسی کند.
آنها استدلال می کنند که محدود کردن ميزان تصاعد دی اکسيد کربن در جو بر عهده آژانس دولتی حفاظت محيط زيست است.
آنها می گويند که دی اکسيد کربن عمده ترين گاز گلخانه ای است که باعث گرمتر شدن زمين می شود و بايد در ميان آلاينده ها طبقه بندی شود.
مخالفت دولت بوش
دولت آمريکا می گويد که دی اکسيد کربن براساس قوانين فدرال يک آلاينده نيست و حتی اگر چنين بود، اين اختيار را داشت که نظارت بر ميزان تصاعد آن را اعمال کند يا نه.
يک دادگاه تجديد نظر فدرال اخيرا در اين مورد به نفع دولت بوش رای داد.
اگر ديوان عالی آمريکا اين رای را قبول نکند، می تواند تاثيری عميق بر زندگی مردم آمريکا به جا بگذارد. ديوان عالی در سال جاری حکم خود را اعلام خواهد کرد.
برای مثال چنين حکمی می تواند راه را برای وادار کردن کارخانه داران به بهبود بازدهی سوختی به عنوان راهی برای کاهش توليد دی اکسيد کربن هموار کند.
شکی نيست که جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، به سختی با اين نظر مخالفت خواهد کرد.
او زمانی که ابتدا در انتخابات رياست جمهوری مبارزه می کرد از نظارت بر ميزان توليد دی اکسيد کربن حمايت کرد اما پس از پيروزی تنها از گام های داوطلبانه برای کاهش تصاعد دی اکسيد کربن حمايت کرده است.
او استدلال می کند که هر رويکردی غير از اين به شرکت های تجاری صدمه خواهد زد و باعث افزايش بيکاری خواهد شد.


ترديد وزير سابق کشور بريتانيا در باره رهبری بلر

کلارک (راست) زمانی از حاميان جدی بلر در حزب کارگر محسوب می شد
وزير کشور سابق بريتانيا از حزب حاکم کارگر گفته است که نخست وزير اقتدار خود برای ادامه کار در اين مقام را از دست داده است.
چارلز کلارک، وزير کشور سابق که ماه گذشته در پی انتشار گزارش هايی درباره نا کارآمدی در اين وزارتخانه از سمت خود کناره گرفت، در يک رشته مصاحبه با رسانه های همگانی تونی بلر، نخست وزير را به دليل آنچه که تاثير پذيری از تحولات کوتاه مدت خوانده مورد انتقاد قرار داده و وی را فاقد توانايی لازم برای ادامه رهبری دانسته است.
آقای کلارک، که زمانی از طرفداران جدی تونی بلر در حزب کارگر و دولت به شمار می رفت، گفته است که نخست وزير تحت فشار تبليغات رسانه ای از وی خواست تا از سمت خود استعفا دهد.
مصاحبه چارلز کلارک پس از آن انتشار می يابد که جان ريد، وزير کشور، در سخنانی در پارلمان گفت که وزارت کشور به دليل فقدان رهبری در گذشته صلاحيت لازم برای انجام وظايف خود را ندارد.
اظهارات اخير آقای کلارک با انتقاد شديد چند تن از اعضای دولت مواجه شده و جيم نايت، وزير آموزش و پرورش، او را به حملات ناجوانمردانه متهم کرده و گفته است که چنين اظهاراتی به حزب کارگر کمک نمی کند.
در ماه مه سال جاری، فاش شد که بيش از يکهزار تن از شهروندان خارجی که به دليل ارتکاب جرايمی در بريتانيا زندانی شده بودند پس از پايان دوره محکوميت، به جای بررسی امکان اخراج آنان از کشور، از زندان آزاد و برخی از اين افراد مجددا مرتکب جرايم ديگری شدند.
چارلز کلارک گفته است که در نظر داشت ظرف چند سال، مشکلات تشکيلاتی وزارت کشور را با اجرای يک برنامه دو تا چهار ساله، که به تاييد نخست وزير رسانده بود، مرتفع کند اما تونی بلر وی را وادار به کناره گيری از اين سمت کرد.


مخالفت پوتين با تعيين ضرب الاجل برای ايران

مخالفت روسيه با فشار بر ايران برای پاسخ دادن به بسته پيشنهادی در زمانی که آمريکا و متحدان اروپايی اش خواسته اند شکاف تازه ای در صف دولتهای ششگانه به شمار می رود
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه با تعيين ضرب الاجل برای ايران جهت پاسخ دادن به پيشنهادی که دولتهای اروپايی برای حل مسئله هسته ای اين کشور داده اند، مخالفت کرد.
آقای پوتين طی سخنرانی در همايش ديپلماتهای کشورش در مسکو گفت که دولت روسيه در تعيين ضرب الاجلی که وضعيت پيش آمده بر سر مسئله هسته ای ايران را به بن بست بکشاند شرکت نخواهد کرد.
روسيه به عنوان عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد و فراهم آورنده اصلی فناوری غنی سازی اورانيوم برای ايران، از جمله شش دولتی است که تلاشی ديپلماتيک برای رفع نگرانی از فعاليت اتمی ايران را آغاز کرده اند.
اين شش دولت طی هفته های اخير بر سر مجموعه ای از امتيازها به توافق رسيده اند که بريتانيا، فرانسه و آلمان پيشنهاد داده اند تا ايران در ازای دريافت آنها، فعاليت اتمی خود را محدود کند.
آمريکا و متحدانش از اينکه غنی سازی اورانيوم در ايران به اين کشور توان توليد سلاح هسته ای بدهد نگرانند و خواهان آنند که تا زمان رفع اين نگرانی، غنی سازی اورانيوم و کليه فعاليتهای مرتبط با آن در ايران متوقف شود، هرچند ايران بارها تأکيد کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای است.
محتوای امتيازهای پيشنهادی اروپاييها به ايران که به بسته پيشنهادی معروف شده هنوز رسماً مشخص نيست اما آن گونه که از اظهارنظرهای برخی مقامهای ايرانی و اروپايی بر می آيد، مسائلی همچون سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات هواپيماهای بوئينگ به اين کشور و احتمالاً تضمينهای امنيتی در آن مطرح شده است.
مقامهای ايرانی از بسته پيشنهادی استقبال کرده و آن را "گامی به جلو" و "سازنده" اما "دارای ابهام" خوانده و فرصتی برای بررسی اين پيشنهادها و اعلام نظر در مورد آنها تعيين کرده اند، با اعتراض آمريکا و متحدان اروپايی اش مواجه شده است.
رئيس جمهور ايران اواخر مرداد (نيمه دوم اوت) را برای اعلام پاسخ دولت خود در مورد بسته پيشنهادی اعلام کرده اما رئيس جمهور آمريکا چنين موعدی را "بيش از حد دير" خوانده و مقامهای اروپايی نيز پيشتر گفته بودند که ايران بايد تا هنگام برگزاری نشست سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان که از پانزدهم تا هفدهم ژوئيه (24 تا 26 تير) در شهر سن پترزبورگ روسيه تشکيل می شود پاسخ خود را اعلام کند.
مخالفت روسيه با فشار بر ايران برای پاسخ دادن به بسته پيشنهادی در زمانی که آمريکا و متحدان اروپايی اش خواسته اند شکاف تازه ای در صف دولتهای ششگانه ای به شمار می رود که به دنبال محدود کردن فعاليت اتمی ايرانند.
اين دولتها که شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين می شوند بر سر تهديد ايران به تحريم اقتصادی يا برخورد نظامی نيز با يکديگر اختلاف دارند.

June 26, 2006



فساد گسترده و قاچاق در صنعت نفت عراق

تخمين زده می شود که مجموعه خسارت ناشی از اعمال غيرقانونی بالغ بر رقمی تا حدود 18 ميليارد دلار در سال است
گزارشی که اين هفته از سوی بازرسی کل وزارت نفت عراق منتشر شده است حاکی است که ميلياردها دلار نفتی از طريق قاچاق و فساد مالی در کشور در همه سطوح چرخه توليد نفت حيف و ميل شده است.
اين گزارش می گويد که قاچاق و ديگر روشهای خارج از قانون عراق را از يک صادر کننده مواد نفتی به يک وارد کننده تبديل کرده است.
گزارش بازرسی خواهان اقدامات فوری برای مهار اين وضعيت از جمله وضع قوانين تازه و پايان دادن به سوء استفاده نفتی شده است.
اين گزارش گزارشی تکان دهنده از جزئيات و اسنادی است که نشان می دهد هر گوشه از صنعت نفت عراق از سر چاه تا مصرف کننده آلوده به کارهای غيرقانونی و قاچاق است.
نفت خون حياتی اقتصاد عراق است که بشدت به آن نياز دارد. اين گزارش که سال 2005 را در بر می گيرد حاکی است که قاچاق فرآورده های نفتی سالانه ميلياردها دلار به اقتصاد عراق به طورمستقيم از راه از دست دادن منافع و يا غير مستقيم به دليل نابود کردن فرصتها ضربه می زند.
اين گزارش می گويد که اين وضعيت ربودن فرصتی تاريخی از کشور ويران شده ای است که نياز به بازسازی دارد.
بر اساس اين گزارش تنها ميزان سودی که هر ساله در بازار سياه محلی نفت مصرفی به جيب سودجويان می ريزد بالغ بر 800 ميليون دلار است.
تقريبا معادل همين مبلغ به دليل صدر غيرقانونی فرآورده های وارداتی نفت مانند بنزين که دولت برای آنها سوبسيد پرداخت می کند از دست می رود.
ديگر موارد فساد مربوط به دزدی مستقيم از لوله های نفتی يا کشتی های نفتکش و يا تحويل صوری نفت روی کاغذ است.
يک کارشناس مستقل نفت عراق تخمين زده است که مجموعه خسارت حاصل از اين روشها برای عراق بالغ بر رقمی تا حدود 18 ميليارد دلار در سال است.
اين گزارش خواهان اقدامات فوری و راديکال برای پايان دادن به اين وضعيت شده است.
بر اساس اين گزارش قاچاق در عراق آسيب رسان تر از ديگر کشورهاست زيرا معمولا هدف از قاچاق پرداخت نکردن حقوق مالياتی و گمرکی است اما در عراق خسارت عظيمی را متوجه خزانه کشور می کند چرا که دولت برای حفظ قيمت پايين بنزين هر سال 6 ميليارد دلار سوبسيد پرداخت می کند.
از جمله پيشنهادهای اين گزارش بازسازی بنيادين سيستم عمليات نفتی است و همچنين تدوين قوانين تازه برای مجازات عاملان فساد در صنعت نفت.


توليد نفت عراق در بالاترين حد پس از سقوط صدام

پيش از حمله نيروهای ائتلافی به عراق توليد اين کشور حدود سه ميليون بشکه در روز بوده است
توليد نفت عراق به بالاترين ميزان خود از زمان سقوط رژيم صدام حسين در سال 2003 ميلادی رسيده است.
به گفته حسين شهرستانی، وزير نفت عراق، توليد نفت اين کشور به 5/2 ميليون بشکه در روز رسيده است. در طول دوره حمله نيروهای ائتلافی تحت رهبری آمريکا، اين رقم حدود 2 ميليون بوده است.
آقای شهرستانی افزوده که انتظار دارد تا پايان سال جاری ميلادی، توليد نفت به 7/2 ميليون بشکه در روز برسد.
وی با اشاره به عملکرد دولت جديد عراق گفته است: "ما توانسته ايم رکورد توليد نفت را بشکنيم." اين در حالی است که دولت جديد تنها يک ماه بر سر کار بوده است.
پيش از جنگ، توليد نفت عراق حدود 3 ميليون بشکه در روز بود، که در مقاطعی به رکورد 5/3 ميليون نيز رسيد.
آقای شهرستانی که در گفتگويی با شبکه تلويزيونی سی ان ان شرکت کرده بود، گفت هدف عراق اين است که در آينده با عربستان سعودی به عنوان بزرگترين توليد کننده نفت دنيا رقابت کند.
وزير نفت عراق هدف مورد نظر برای توليد نفت کشورش را رسيدن به سقف حدود 4 ميليون بشکه در روز تا سال 2010 ميلادی، و پس از آن افزايش تا 6 ميليون بشکه در سال 2012 ميلادی ذکر کرد.

جدی شدن احتمال تعليق فوتبال جمهوری اسلامی از سوی فیفا
به گزارش خبرگزاری آلمان، فدراسيون بين ‌المللي فوتبال (فيفا) با ارسال نامه‌اي به دولت جمهوری اسلامی، خواستار توضيح درباره چگونگي بركناري "محمد دادكان"، رئيس فدراسيون فوتبال شد.
براساس منشور فدراسيون جهاني فوتبال، هيچ دولتي حق مداخله در امور داخلي و سياست‌هاي سازمان‌هاي مرتبط با فيفا را ندارد و تخطي از اين قانون تعليق و انحلال فدراسيون فوتبال كشورهاي متخلف را در پي دارد.
محمد دادكان چند لحظه پس از بازي آخر تیم ایران در مقابل آنگولا كه با نتيجه 1–1 به پايان رسيد، بر اساس حكمي از سوي سازمان دولتي تربیت بدنی از سمت خود به عنوان رياست فدراسيون فوتبال، بركنار شد. خبرگزاری حکومتی ایرانیوز
مسکو به قتل رسیدن گروگانهای روسی در عراق را تائید کرد



به گزارش خبرگزاری فرانسه از مسکو، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای خبر قتل 4 گروگان روسی در عراق را تائید کرده است. این گروگانها، کارمندان سفارت روسیه در عراق بودند که روز سوم ماه ژوئن در بغداد ربوده شده بودند.
پیش تر یک گروه از تروریستهای اسلامی در عراق با پخش یک نوار ویدیويی از بریدن سر گروگانهای روسی خبر داده بود.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه از جمله آمده است ما از دولت و مقامات عراقی و همچنین نیروهای ائتلاف در عراق می خواهیم تم

June 25, 2006



یک پناهجوی ایرانی در دانمارک خود را حلق آویز کرد
بنا به گزارش یک گروه فعال حقوق بشر با نام IRAN SOS ، یک پناهجوی ایرانی بنام مجید سماوی که در اردوگاه پناهندگی هانس هولم واقع در جزیرهJylland دانمارک بسر می برد، بر اثر ترس ناشی از دیپورت به ایران در سحرگاه روز گذشته خود را حلق آویز کرد. وی 37 سال داشت و دارای همسر و سه فرزند بود که در ایران اقامت دارند.
به گفته برخی پناهجویان ایرانی مقیم دانمارک، این پناهجوی ایرانی دارای مشکلات روحی نبوده و انگیزه خودکشی وی تنها ترس از بازگرداندنش به جهنم جمهوری اسلامی بوده است.
دولت دانمارک پس از رد درخواست پناهندگی مجید سماوی، حکم اخراج وی را صادر کرده بود.
شماری از پناهجویان ایرانی مقیم دانمارک امروز در اعتراض به سیاست پناهندگی دولت دانمارک، تجمعی در مقابل پارلمان این کشور برگزار کردند.
قرار است تظاهرات بزرگی با حمایت سازمانهای مدافع حقوق پناهندگان و نهادهای مدافع حقوق بشر روز جمعه در شهر کپنهاگ برگزار شود.
این اولین بار نیست که یک پناهجوی ایرانی برای فرار از جهنم جمهوری اسلامی دست به چنین اقدامی می زند.
پیش از این نیز برخی پناهجویان ایرانی در کشورهای هلند، ترکیه، استرالیا، مالزی و سوئد، پس از رد تقاضای پناهندگیشان دست به خودکشی و خودسوزی زده بودند.

400 كارگر "ايران صدرا" در بوشهر اخراج شدند
با پايان يافتن مشاركت" ايران صدرا" در پروژه‌‏هاي پيمانكاري , نزديك به 400 كارگر اين مجموعه اخراج شدند.
به گزارش خبرنگار گروه كارگري ايلنا, "عيسي محمد كمالي" نماينده كارگران استان بوشهر تصريح كرد‌‏: اين كارگران در مجموعه كشتي‌‏سازي و جزيره صدرا در پروژه‌‏هاي پيمانكاري مشغول به كار بودند كه با پايان يافتن اين پروژه ها و واگذار نشدن پروژه هاي جديد به اين شركت ، قرارداد كارگران از ابتداي ماه جاري تمديد نشده است .
وي با اشاره به تجمع 200 كارگر اخراجي اين شركت در مقابل نهادهاي اداري بوشهر‌‏ گفت‌‏: مديريت" ايران صدرا" حاضر به گفتگو و مذاكره براي حل اين موضوع شده است
كارگران معترض جاده اصلی فومن- رشت را مسدود كردند
به دنبال خصوصي‌‏سازي و واگذاري شركت نساجي" ريسندگي خاور" و به دليل عدم پرداخت حقوق و مزاياي قانوني شاغلان , كارگران اين واحد صبح امروز جاده اصلي فومن- رشت را مسدود كردند .
به گزارش ايلنا،كارگران اين واحد توليدي كه بيش از 300 نفر مي‌‏باشند از د‌‏ي‌‏ماه سال گذشته بخشي از حقوق و مزاياي قانوني خود را از كارفرما طلبكار مي‌‏باشند و علاوه بر حقوق سال گذسته، حقوق ماههاي فروردين و ارديبهشت ماه جاري را نيز دريافت نكرده اند.


پرونده رژیم تهران به ‌دلیل تخلفات به‌ كمیته قضايی فیفا ارجاع می شود
فدراسیون بین ‌المللی فوتبال (فیفا) قصد دارد پرونده رژیم تهران را به‌ دلیل تخلفات انجام شده در جریان خرید و فروش بلیط های مسابقات جام جهانی 2006 آلمان به‌ كمیته قضایی ارجاع دهد.
روزنامه‌ حکومتی جمهوری اسلامی با اعلام این خبر نوشت بلیطهای 60 یورويی بازیهای جام جهانی فوتبال با قیمت 1000 تا 1350 یورو توسط كارمندان تور جام جهانی كه مدیریت ‌آن ‌را‌ یكی از مدیران سابق باشگاهها برعهده داشت، در بازار سیاه به ‌فروش رسیده ‌است‌.


ديدار وزيرخارجه ترکيه از تهران پيش از سفر به آمريکا

گل پيش از آنکه راهی ايران شود در فرودگاه به خبرنگاران گفته که کشورش به دنبال آن است که مسئله اتمی ايران از طريق ديپلماتيک حل شود و از افزايش تنش در اين زمينه جلوگيری گردد
عبدالله گل وزيرخارجه ترکيه راهی ايران شده است تا از جانب نخست وزير کشور خود از دولت ايران بخواهد برای رفع نگرانی از فعاليت اتمی خود با جامعه جهانی همکاری کند.
آقای گل در حالی عازم ايران شده که همتای ايرانی اش در آلمان به سر می برد و در حال رايزنی بر سر فعاليت اتمی کشور خود است.
او پيش از آنکه راهی ايران شود در فرودگاه به خبرنگاران گفته که کشورش به دنبال آن است که مسئله اتمی ايران از طريق ديپلماتيک حل شود و از افزايش تنش در اين زمينه جلوگيری گردد.
وی گفته که دلائل زيادی برای اميدواری به حل مسالمت آميز مسئله هسته ای ايران دارد و به هر حال روند کنونی در مورد مسئله هسته ای ايران بايد در جايی پايان يابد و ديدارهای مهمی در اين زمينه پيش رو خواهد بود.
وزيرخارجه ترکيه از هر دو طرف ايرانی و غربی درگير در مسئله اتمی خواست که مسئولانه و عاقلانه رفتار کنند.
گفتگو با محمد مشتاق روزنامه نگار در ترکيه
وزيرخارجه ترکيه در حالی همراه با پيام نخست وزير کشور خود به تهران سفر می کند که قرار است اوائل ماه ژوئيه (نيمه نخست تير) به آمريکا سفر کند.
او قرار است در تهران با علی لاريجانی، دبيرشورای عالی امنيت ملی ايران ديدار و گفتگو کند و خواستار ديدار با آيت الله خامنه ای رهبر ايران شده است.
مقاماتی ايرانی می گويند در بسته پيشنهادی اروپا ابهاماتی يافته اند که قرار است طی ديدار خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا (راست) با دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، جزئيات بسته پيشنهادی توضيح داده شود تا اين "ابهامات" رفع گردد
عبدالله گل چهار روز پيش از سفر به تهران در حاشيه نشست وزيران خارجه دولتهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در باکو، پايتخت جمهوری آذربايجان با همتای ايرانی اش منوچهر متکی ديدار کرده بود.
سفر وزيرخارجه ترکيه به ايران در شرايطی صورت می گيرد که سه دولت اروپايی که از سه سال گذشته مذاکره و تعامل ديپلماتيک با ايران را به منظور محدود ساختن فعاليت اتمی اين کشور دنبال کرده اند خواهان از سرگيری مذاکراتند که حدود يک سال است بدون حصول نتيجه ای متوقف شده، اما به شرطی که ايران ابتدا برنامه غنی سازی اورانيوم را که اسباب نگرانی آنان است متوقف کند.
ولی همزمان با سفر عبدالله گل به تهران وزيرخارجه ايران بار ديگر بر موضع کشور خود تأکيد کرده که برای از سرگيری مذاکرات اتمی، هيچ شرطی را نمی پذيرد.
سه دولت اروپايی اخيراً به منظور از سرگيری مذاکرات، مجموعه امتيازاتی به ايران پيشنهاد داده اند تا در قبال دريافت آنها، غنی سازی اورانيوم را دست کم تا زمانی که مذاکرات به نتيجه برسد به حال تعليق در آورد.
اين مجموعه امتيازها که به بسته پيشنهادی معروف شده، علاوه بر سه دولت اروپايی مورد توافق آمريکا، روسيه و چين هم قرار گرفته اند.
مقامات ايرانی از اين پيشنهادها استقبال کرده و می گويند در حال بررسی آنند اما در آن ابهاماتی يافته اند که قرار است طی ديدار خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، جزئيات بسته پيشنهادی توضيح داده شود تا اين "ابهامات" رفع گردد.
محتوای بسته پيشنهادی هنوز رسماً مشخص نشده اما آن گونه که از اظهارنظرهای برخی مقامهای ايرانی و اروپايی بر می آيد، مسائلی همچون سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات هواپيماهای بوئينگ به اين کشور و احتمالاً تضمينهای امنيتی در آن مطرح شده است.
دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم در ايران که آمريکا و متحدانش آن را اسباب نگرانی جامعه جهانی می دانند، می تواند امکان توليد سلاح اتمی را برای اين کشور فراهم آورد، هرچند ايران بارها تأکيد کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای است.


آلمان: ايران بايد غنی سازی را متوقف کند

ديدار دوساعته وزيران خارجه ايران و آلمان به جای آنکه در وزارت خارجه آلمان صورت گيرد در مهمانسرای اين وزارتخانه انجام شد
وزير خارجه آلمان در ديدار با همتای ايرانی خود روشن ساخته است که برای آغاز گفتگو بر سر برنامه هسته ای ايران، لازم است که ايران نخست فعاليت غنی سازی را متوقف کند.
او گفته است که اگر ايران مايل است درباره پيشنهادهای شش قدرت جهانی گفتگو کند، ضرورت دارد که هرچه زودتر به فعاليتهای غنی سازی خاتمه دهد.
منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران در ادامه رايزنيهای خود بر سر پرونده اتمی کشورش به آلمان رفته و با همتای آلمانی اش، فرانک والتر اشتاين ماير ديدار و گفتگو کرده است.
آلمان از جمله سه دولت اروپايی است که از سه سال گذشته مذاکره و تعامل ديپلماتيک با ايران را به منظور محدود ساختن فعاليت اتمی اين کشور دنبال کرده اند و اکنون که حدود يک سال است اين مذاکرات بدون حصول نتيجه ای متوقف شده، خواهان از سرگيری مذاکراتند اما به شرطی که ايران ابتدا برنامه غنی سازی اورانيوم را که اسباب نگرانی آنان است متوقف کند.
ولی آقای متکی پس از اين ديدار با وزيرخارجه آلمان بار ديگر بر موضع کشور خود تأکيد کرده که برای از سرگيری مذاکرات اتمی، هيچ شرطی را نمی پذيرد.
سه دولت اروپايی اخيراً به منظور از سرگيری مذاکرات، مجموعه امتيازاتی به ايران پيشنهاد داده اند تا در قبال دريافت آنها، غنی سازی اورانيوم را دست کم تا زمانی که مذاکرات به نتيجه برسد به حال تعليق در آورد.

June 23, 2006



بانک جهانی از کاهش رشد اقتصاد ايران خبر داد


بانک جهانی ميانگين رشد توليد ناخالص داخلی ايران در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ را سه و هفت دهم درصد برآورد کرده است
بانک جهانی اعلام کرد که شتاب رشد اقتصاد ايران در سال گذشته ميلادی کاهش يافته و نرخ تورم اين کشور از برخی کشورهای آفريقايی بيشتر است.
کارشناسان بانک جهانی در گزارش شاخصهای توسعه در سال ۲۰۰۵ ميانگين رشد توليد ناخالص داخلی ايران در سال ۲۰۰۴ را شش و پنج دهم درصد تخمين زده اند که يک دهم درصد از سال ۲۰۰۳ کمتر است. ايران از نظر رشد در سال گذشته ميلادی در ميان کشورهای در حال توسعه در مکان شانزدهم ايستاده است.
بانک جهانی ميانگين رشد توليد ناخالص داخلی ايران در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ را سه و هفت دهم درصد برآورد کرده که دو درصد نسبت به دهه ۱۹۸۰ رشد داشته است.
گزارش اين نهاد حامی توسعه حاکی از افت رشد صنعتی جمهوری اسلامی است. در حالی که ميانگين رشد ساليانه بخش توليد در ايران در فاصله سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ حدود يک و سه دهم درصد نسبت به دهه ۱۹۸۰ افزايش داشته، متوسط رشد سالانه بخش صنعت در همين مدت بيش از چهار درصد افت داشته و به منفی هفت دهم درصد بالغ شده است.
با اين حال، بانک جهانی گزارش داده است که حجم توليد ناخالص داخلی ايران از ۱۲۰ ميليارد و ۴۰۴ ميليون دلار در سال ۱۹۹۰ به ۱۳۷ ميليارد و ۱۴۴ ميليون دلار در سال ۲۰۰۳ افزايش يافته است.
بانک جهانی همچنين ميانگين رشد ساليانه صادرات کالا و خدمات ايران در سال گذشته ميلادی را هفت و چهار دهم درصد عنوان کرده است. اين نرخ در سال ۲۰۰۳ بيش از يازده درصد بود.
در عين حال، ميانگين رشد واردات کالا و خدمات در ايران در سال ۲۰۰۴ نسبت به سال پيشتر سه درصد کاهش داشته است.
مقایسه تورم
ايران همچنين از نظر نرخ تورم با ۱۶ درصد در سال ۲۰۰۳ در مکان شانزدهم جدول کشورهای دارای تورم دورقمی ايستاده است. کنيا، تاجيکستان و اوگاندا در شرف يک رقمی کردن نرخ تورم هستند.
همچنين شاخص قيمت کالا برای مصرف کنندگان در سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۳ سالانه ۲۲ و ۸ دهم درصد رشد داشته است.
گزارش شاخصهای توسعه جهان در سال ۲۰۰۵ همچنين ارزش کل ذخاير خارجی ايران را ۲۳ ميليارد و ۸۷۵ ميليون دلار و بدهی خارجی اين کشور را يازده ميليارد و ۶۰۱ ميليون دلار ذکر کرده است که ۸ ميليارد و ۲۹۷ ميليون دلار آن بلند مدت است.
ژاپن با ۶۷۳ ميليارد دلار بيشترين ذخاير خارجی را در سال ۲۰۰۳ در دنيا داشته است. چين و تايوان با ۴۱۶ و ۲۱۲ ميليارد دلار به ترتيب دوم و سوم هستند.
ايران همچنين از نظر نرخ تورم با ۱۶ درصد در سال ۲۰۰۳ در مکان شانزدهم جدول کشورهای دارای تورم دورقمی ايستاده است. در اين ميان، آنگولا با تورم ۹۲ درصدی پيشتاز است و فاصله کمی تا سه رقمی شدن نرخ تورمش دارد.
بانک جهانی که پيش بينی کرده است جمعيت ايران تا سال ۲۰۱۵ به ۷۷ و نيم ميليون نفر بالغ شود، به رشد نفوذ حرفه ای زنان در اقتصاد ايران اشاره و اعلام کرده است که در سال ۲۰۰۳ حدود ۳۰ درصد نيروی کار ايران را زنان تشکيل می دادند. اين رقم در سال ۱۹۹۰ تقريبا ۲۰ درصد بوده است.
بانک جهانی درباره ميزان بيکاری و خط فقر در ايران آمار دقيقی در اختيار نداشته و بنابراين از ارايه آن خودداری کرده است. با اين حال گزارش شاخصهای توسعه بانک جهانی اعلام می کند که بيش از ۷۷ درصد ايرانيان ساکن شهرها، خانه شخصی دارند. اين رقم در مناطق روستايی بيش از ۶۶ درصد عنوان شده است.
بانک جهانی همچنين اعلام کرد که پنج سال بعد از صدور اعلاميه هزاره، بسياری از کشورها از جمله ايران در راه دستيابی به اهداف توسعه هزاره پيشرفت کرده اند، ولی برای کاهش ميزان مرگ و مير زنان باردار و کودکان، بهبود آموزش و پرورش ابتدايی و حذف موانع فراروی تحصيل دختران بايد گامهای بلندتری برداشته شود.
هشدار بانک جهانی
بانک جهانی هشدار می دهد نابرابری بين ثروتمندان و فقيران، مردان و زنان و شهرنشينان و روستاييان در داخل يک کشور به اندازه نابرابری بين کشورها می تواند مانع از دستيابی به اهداف توسعه هزاره باشد
بنا به شاخصهای توسعه بانک جهانی تنها ۳۳ کشور در مسير دستيابی به هدف کاهش مرگ و مير کودکان به ميزان دوسوم سطح سال ۱۹۹۰ حرکت می کنند. تقريبا يازده ميليون نفر در کشورهای در حال توسعه تا سن پنج سالگی می ميرند که علت مرگ بسياری از آنها در کشورهای ثروتمند قابل پيشگيری است.
بانک جهانی همچنين هشدار می دهد نابرابری بين ثروتمندان و فقيران، مردان و زنان و شهرنشينان و روستاييان در داخل يک کشور به اندازه نابرابری بين کشورها می تواند مانع از دستيابی به اهداف توسعه هزاره باشد.
در حالی که برخی از شاخصهای اجتماعی بر لزوم اقدام فوری برای دستيابی به اهداف توسعه هزاره صحه می گذارد، رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه که در سال ۲۰۰۴ به شش و شش دهم درصد رسيد، اميد بخش است.
بنا به اين گزارش، حجم تجارت کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۰۳ ، يازده و سه دهم درصد رشد داشت که تقريبا دو برابر رشد جهانی است. استمرار رشد اقتصادی چين سبب شد که اين کشور به تنهايی پنج درصد تجارت جهان و بيست درصد تجارت کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص دهد.
طبق گزارش بانک جهانی، اوکراين (۱۲ درصد)، جمهوری آذربايجان (ده و دو دهم درصد) و ارمنستان (ده و يک دهم درصد) به ترتيب در رتبه اول تا سوم ايستادند که نشانگر رشد پرشتاب جمهوريهای سابق اتحاد جماهير شوروی است.
برخلاف ايران که تورم دو رقمی دارد، کنيا، تاجيکستان و اوگاندا در شرف يک رقمی کردن نرخ تورم هستند.


بنزين در ايران جيره بندی می شود

هامانه: بودجه لازم برای واردات بنزين در شش ماهه دوم سال جاری تامين نشده است
يک مقام نفتی جمهوری اسلامی گفته است که به دليل کمبود بودجه ارزی برای واردات فرآورده های نفتی واردات بنزين از سه ماه ديگر متوقف خواهد شد.
به گزارش تلويزيون دولتی ايران، کاظم وزيری هامانه، وزير نفت ايران، گفته است که بودجه لازم برای واردات فرآورده های نفتی در نيمه دوم سال جاری (1385) تامين نشده و در نتيجه، واردات بنزين از اول مهرماه - سه ماه ديگر - متوقف و اين کالا جيره بندی خواهد شد.
وی گفت که کاهش عرضه بنزين باعث افزايش شديد بهای اين کالا می شود و برای جلوگيری از اين وضعيت، استفاده از نظام جيره بندی مورد نظر است.
آقای وزيری هامانه افزوده است که در روزهای آينده در مورد زمان آغاز جيره بندی تصميم گيری خواهد شد.
با وجود اينکه ايران از نظر توليد نفتی در ميان اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت - اوپک - در رده دوم قرار دارد، به شدت به واردات بنزين برای مصارف داخلی وابسته است.
ظرفيت پالايشگاه های داخلی حدود 40 ميليون ليتر بنزين در روز است در حاليکه ميزان مصرف داخلی به حدود 70 ميليون ليتر در روز برآورد می شود.
افزايش تعداد خودرو در ايران به خصوص در سال های اخير و وابستگی شهروندان به اتومبيل شخصی برای رفت و آمد به معنی افزايش سريع ميزان مصرف بنزين بوده است.
بهای بنزين در ايران نسبت به ساير کشورها و همچنين در مقايسه با قيمت بنزين وارداتی بسيار نازل است و تفاوت قيمت آن از طريق پرداخت يارانه دولتی تامين می شود.
برای تامين کمبود بنزين از طريق واردات، حدود چهار ميليارد دلار بودجه ارزی در سال لازم است اما در سال جاری، تنها دو و نيم ميليارد دلار به اين امر اختصاص يافته که تامين کننده نياز داخلی برای نيمه اول سال بوده است.
عرضه ارزانقيمت بنزين با اتکا به يارانه های ارزی در جمله موضوعاتی است که در سال های اخير مرتبا مطرح شده و از سوی موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار گرفته است.
حتی با توجه به افزايش درآمدهای نفتی ايران در يکی دو سال اخير، هزينه واردات بنزين در سال کمابيش به حدود ده درصد عوايد ارزی اين کشور از طريق صدور نفت خام بالغ می شود.

تنها طی روزهای اخیر دست کم 9 نفر در ایران اعدام شدند
رژیم ضدبشری جمهوری اسلامی تنها طی روزهای اخیر دست کم 9 نفر را در شهرهای مختلف ایران بدار آویخته است.
به نوشته روزنامه حکومتی همشهری، ابراهیم نكونام، رئیس كل دادگستری رژیم اسلامی در استان سیستان و بلوچستان گفت "به ‌منظور ایجاد امنیت در چند روز اخیر 6 مورد احكام محارب و مفسد و قصاص اجرا شده ‌است."
همچنین دستگاه قضايی رژیم اسلامی روز چهارشنبه 1 نفر را در اصفهان در ملاعام به دار آویخت.
2 جوان 20 و 22 ساله به نامهای محسن و محمد-ن نیز در تهران و شیراز اعدام شدند.
بنا به گزارش سازمانهای بین المللی مدافع حقوق بشر، نه تنها شمار اعدامها در ایران کاهش نیافته، بلکه نسبت به سالهای قبل بطور چشمگیری افزایش نیز پیدا کرده است


بازداشت مظنونين به توطئه خرابکاری در آمريکا

بازداشت مظنونين طی عمليات گسترده ماموران امنيتی در ميامی صورت گرفت
پليس فدرال آمريکا - اف بی آی - اعلام داشته که هفت نفر را به ظن برنامه ريزی برای دست زدن به يک رشته عمليات خرابکاری و انفجار در نقاط مختلف اين کشور بازداشت کرده است.
در کنفرانس مطبوعاتی وزارت دادگستری آمریکا در واشنگتن برگزار شد آلبرتو گنزالس وزیر دادگستری آمریکا گفت: "ازهفت تن مظنون به تروریسم که روز پنجشنبه در میامی بازداشت شدند پنج نفر از آنان آمریکایی هستند، یکی از آنها تبعه هاییتی است و نفر هفتم مقیم دایمی آمریکاست است."
در کیفرخواست صادره علیه متهمین به نقل از آنان آمده است که می خواسته اند: "تمام شیاطین را به قتل برسانند" و "عملیات آنان به اندازه یا عظیم تر از حمله های 11 سپتامبر" باشد.
مقامات آمریکایی رهبر این گروه را شخصی بنام نارسیل باتیست معرفی کرده اند و می گویند او با یک مامور مخفی اف بی آی که خودش را عضو شبکه القاعده معرفی کرده بود برای دریافت کمک مالی و تسلیحاتی در تماس بوده است.
نارسیل باتیست و همقطاران او متهم به توطئه و تبانی با شبکه القاعده برای سازماندهی یک ارتش اسلامی با هدف جهاد علیه دولت آمریکا شده اند.
هدف اصلی بازداشت شدگان انفجار در برج سيرز در شيکاگو اعلام شده است
با این همه وزیر دادگستری آمریکا گفت که این افراد در زمان بازداشت از مرحله برنامه ریزی اولیه فراتر نرفته بودند.
به گفته مقامات اف بی آی آنها قصد حمله به برج سیرز که بلندترین بنای آمریکاست را داشته و نیز می خواسته است يک ساختمان دولت فدرال و مراکز اف بی آی در میامی را نيز با مواد منفجره هدف قرار دهد.
گفته می شود که متهمین اعضای یک گروهی مذهبی بنام سیز او دیود هستند.
قرار است آنها برای استماع اتهامات خود به طور رسمی در دادگاهی در شهر میامی حاضر شوند.
به گفته مقامات اف بی آی، اين هفت نفر در ناحيه فقير نشين ليبرتی سيتی در شهر ميامی، ايالت فلوريدا، بازداشت شده اند.
بازداشت اين افراد پس از يک رشته عمليات مخفيانه پليس صورت گرفت که طی آن، يکی از ماموران مخفی تحت پوشش عامل شبکه القاعده با اين افراد تماس گرفت و آمادگی القاعده را برای کمک به اجرای برنامه های تروريستی به اطلاع آنان رساند.
يک مقام اف بی آی گفته است که بازداشت اين هفت نفر در خلال روزهای اخير صورت گرفته و اتهام بازداشت شدگان اقدام برای دست زدن به جهاد در خاک ايالات متحده است.
ساکنان ليبرتی سيتی گفته اند که به نظر می رسيد اين افراد از ساختمان انبار به عنوان مرکز آموزش نظامی استفاده می کردند و در ساعات آخر شب در حال تمرين های نظامی مشاهده شده اند.
هدف اصلی عمليات اين گروه برج سيرز در شهر شيکاگو اعلام شده که 435 متر ارتفاع دارد و بلندترين بنا در ايالات متحده محسوب می شود.
منابع اف بی آی در عين حال تاکيد داشته اند که مظنونين موفق نشدند عملياتی را به جريان بياندازند و از آنان مواد منفجره يا اسلحه نيز به دست نيامده است.
به گفته اف بی آی، عمليات اين گروه در مرحله برنامه ريزی قرار داشت و تهديدی فوری را متوجه ميامی يا ساير شهرهای آمريکا نمی کند.
بازداشت اين هفت نفر طی عمليات گسترده ای به اجرا گذاشته شد که در آن دهها مامور امنيتی شرکت داشتند و خيابان های منتهی به انبار محل حضور آنان را مسدود کردند.


کانادا از آلمان خواست سعيد مرتضوی را بازداشت کند

سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس شرکت دارد
دولت کانادا از دولت آلمان خواسته است تا سعيد مرتضوی، دادستان تهران را در صورت ورود به اين کشور بازداشت تا وی به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه شود.
سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران به نمايندگی از اين کشور در نشست افتتاحيه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در شهر ژنو سوئيس تشکيل شده است شرکت دارد و ممکن است در راه بازگشت به ايران در کشور آلمان نيز توقف داشته باشد.
دولت کانادا سعيد مرتضوی را متهم می کند که در قتل زهرا کاظمی خبرنگار عکاس ايرانی تبعه کانادا که سه سال پيش در زندان اوين تهران جان خود را از دست داد دست داشته است.
در پی انتشار خبر حضور سعيد مرتضوی در سوئيس، سلمان (استفان) هاشمی، پسر زهرا کاظمی از دولت کانادا درخواست کرد فوراً از مقامات سوئيسی بخواهد آقای مرتضوی را بازداشت کنند.
در حالی که گفته می شود آقای مرتضوی سوئيس را ترک گفته تا از راه آلمان به ايران بازگردد، استيون هارپر، نخست وزيرکانادا در گفتگو با راديوی کشورش گفته که وزارت خارجه دولت او از آلمان خواسته است سعيد مرتضوی را در صورت توقف در آن کشور بازداشت کند.
سعيد مرتضوی علاوه بر اتهاماتی که در ارتباط با مرگ زهرا کاظمی متوجه او شده، توقيف دهها نشريه و حبس شمار زيادی از روزنامه نگاران را در کارنامه خود دارد.
حضور او در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعتراض شماری از گروههای بين المللی مدافع حقوق بشر، از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز را به همراه داشته است.

June 22, 2006



درخواست توضيح از سازمان ملل در ارتباط با سعيد مرتضوی

سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس شرکت دارد

سازمان گزارشگران بدون مرز با تقدير از وزيرخارجه کانادا در اعتراض به حضور دادستان تهران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از وی خواست در مورد حضور اين قاضی ايرانی در نشست افتتاحيه اين شورا از رئيس شورا و کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد توضيح بخواهد.
سعيد مرتضوی توقيف دهها نشريه و حبس شمار زيادی از روزنامه نگاران را در کارنامه خود دارد.
گزارشگران بدون مرز طی بيانيه ای، سعيد مرتضوی دادستان تهران را شريک قتل زهرا کاظمی، خبرنگار عکاس ايرانی تبعه کانادا در زندان اوين تهران خوانده و از سازمان ملل متحد خواسته است به اعتراضهايی که به حضور او در هيئت ايرانی شرکت کننده در شورای حقوق بشر می شود ترتيب اثر دهد.
سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس شرکت دارد و منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران نيز در اين مراسم سخنرانی کرده است.
پيتر مک کی، وزير خارجه کانادا از تصميم ايران در اعزام آقای مرتضوی به اين مراسم ابراز انزجار کرده و آن را نشانه "نهايت بی حرمتی" حکومت جمهوری اسلامی به "اصول پذيرفته شده حقوق بشر در جامعه بين المللی" خوانده است.
جلسه افتتاحيه شورای حقوق بشر سازمان ملل که دو هفته ادامه دارد از دوشنبه نوزدهم ژوئن (29 خرداد) آغاز به کار کرده است.
ايران در تلاش برای عضويت در اين نهاد تازه تأسيس بين المللی که 47 کشور عضو آنند شکست خورد اما جزو کشورهايی است که هيئتی از ناظران به اين شورا اعزام کرده اند.
اين شورا جايگزين کميسيون حقوق بشر سازمان ملل شده که به باور آگاهان، اعتبار خود را تا حدود زيادی از دست داده و متهم شده بود که با تبديل شدن به صحنه چانه زنی و معامله سياسی کشورها، کار زيادی برای قربانيان نقض حقوق بشر انجام نمی دهد.
آمريکا که انتقاداتش از کميسيون حقوق بشر در جايگزين شدن آن با شورای حقوق بشر اثر زيادی داشت، استدلال می کرد که چطور کشورهايی مانند سودان و زيمبابوه که به دليل نقض گسترده حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته اند عضو کميسيون حقوق بشرند.
حضور سعيد مرتضوی در هيئت اعزامی جمهوری اسلامی به ژنو همچنين باعث اعتراض شديد فعالان ايرانی در خارج از کشور که در زمينه حقوق بشر فعاليت می ‌کنند شده است.


بوش در مراسم پنجاهمين سالگرد قيام مجارستان شرکت کرد
آقای بوش همراه با لاسلو شويوم رييس جمهور مجارستان از صفوف نظاميان مجار ديدن کردند
رييس جمهور آمريکا به مجارستان سفر کرده است تا در مراسم پنجاهمين سالگرد قيام مردم اين کشور عليه حکومت کمونيستی شرکت کند.
جورج بوش در بدو ورود به بوداپست، پايتخت مجارستان، گفت: "من از طرف ملتی به شما درود می گويم که شجاعت و تلاش مستمر شما برای استقرار دموکراسی را ستايش می کند."
جورج بوش پس از گفتگو با رهبران مجارستان در بوداپست، در مراسم بزرگداشت کشته شدگان اين قيام حضور يافت و در کنار مجسمه يادبود آنها حلقه گل قرار داد.
قيام 1956مردم مجارستان اولين اعتراض بزرگ به سلطه شوروی سابق در شرق اروپا در دهه های پس از جنگ جهانی دوم بوده است.
در اين قيام که در اواخر ماه اکتبر آغاز شد شورشيان در مجارستان برای دو هفته در برابر نظاميان شوروی سابق مقاومت کردند و در اين مدت بنيان يک دولت دموکراتيک را پايه گذاری کردند.
گزارشگر بی بی سی در مجارستان می گويد که با اين که تانک های شوروی سابق اين قيام را سرکوب کرد، آقای بوش قلبا با ارزش نمادين مردمی که خواستار سرنگونی دولتی سرکوب گر بوده اند احساس نزديکی می کند و انتظار می رود که وی از اين فرصت برای اشاعه ديدگاه خود در مورد پيروزی دموکراسی با پشتيبانی آمريکا استفاده کند.
اما، برخی از مردم مجارستان به اين نکته اشاره داشته اند که اين کشور در قيام 1956 هيچگونه کمکی از قدرت های خارجی دريافت نکرد و برخی از گروه ها از آقای بوش خواسته اند تا به خاطر حمايت نکردن کشورش از اين قيام، از مردم مجارستان عذرخواهی کند.
هزاران نفر در اين قيام جان خود را از دست دادند و ايمره نگی، نخست وزير وقت مجارستان که خواستار خروج اين کشور از پيمان ورشو شده بود در سال 1958 توسط نظاميان شوروی سابق اعدام شد.
انتظار می رود که رهبران مجارستان در جريان سفر رييس جمهور آمريکا با او در مورد مشروط بودن سفر شهروندان ده کشور تازه اتحاديه اروپا به اخذ ويزا را مطرح کنند.
ديدار آقای بوش از مجارستان چهار ماه پيش از موعد برگزاری سالگرد قيام مردم مجارستان است اما وی قادر نيست در مراسم ماه اکتبر به مجارستان سفر کند.
نيک تورپ، گزارشگر بی بی سی در بوداپست می گويد اين سالگرد برای آقای بوش جنبه نمادين دارد چون به باور بسياری واژگون شدن مجسمه صدام حسين، رهبر سابق عراق، در بغداد، تداعی کننده سرنگون شدن مجسمه ژوزف استالين در بوداپست در سال 1956 برای بسياری از مردم اروپای شرقی بود.
سفر آقای بوش به مجارستان يک روزه است و پس از ملاقاتی با رهبران اتحاديه اروپا در اتريش صورت می گيرد.
جورج بوش پدر در سال 1989 به عنوان اولين رييس جمهور آمريکا از مجارستان به طور رسمی ديدن کرد.


'جهان در مبارزه با تروريسم در افغانستان جدی نيست'

رييس جمهور کرزی گفت جنگ با تروريسم تنها در داخل مرزهای افغانستان محدود ماندهاست
حامد کرزی رييس جمهور افغانستان از جامعه جهانی خواست شيوه مبارزه با طالبان را مورد بازنگری قرار دهند.
آقای کرزی در يک کنفرانس خبری در کابل نارضايتی خود را از عملکرد جامعه بين المللی در افغانستان ابراز کرد و گفت که جهان در زمينه نابودی تروريسم در اين کشور، همکاری جدی نمی کند.
رييس جمهور افغانستان افزود که جنگ عليه تروريسم تنها در داخل مرزهای اين کشور محدود مانده است.
او گفت: "جهان بايد به جاهايی فشار وارد کند که تروريست ها در آنجا آموزش می بينند، به آنها پول داده می شود و مفکوره (ذهنيت) های ضد افغانستان به آنها داده می شود. ولی حالا جنگ عليه تروريسم تنها به خاک افغانستان محدود شده است."
آقای کرزی همچنين گفت که "ناتوانی های نظام افغانستان" و "عوامل بيرونی" دلايل اصلی افزايش نا امنی ها در اين کشور است.
'شهروندان کشته می شوند'
او گفت ظرف کمتر از يک ماه گذشته نزديک به ۶۰۰ نفر در افغانستان کشته شده اند و افزود اينها همه شهروندان افغان هستند که به بهانه های مختلف و زير نام طالبان و يا نيروهای دولتی کشته می شوند.
او همچنين از آموزش نيروهای ارتش و پليس ملی افغانستان به عنوان راه حل های اساسی مشکلات امنيتی کشورش ياد کرد و گفت اين چيزيست که بارها به جهان خاطر نشان کرده است.
آقای کرزی اين اظهارات را در بازگشت از سفر يک هفته ای به جمهوری چين در کابل انجام داد و گفت که در اين سفر با سران کشورهای همسايه در مورد مسايل امنيتی افغانستان و منطقه گفتگو کرده است.
رييس جمهور افغانستان در حالی از سياست های جهان در مبارزه با طالبان انتقاد می کند که نا آرامی ها در اين کشورش افزايش چشمگيری يافته و در آن صدها نفر ظرف ماه های گذشته کشته شده اند.
آقای کرزی ماه گذشته در سفری به ولايت نا آرام قندهار تعهد کرد که امنيت افغانستان را به کمک جهان تامين خواهد کرد.

June 21, 2006



مخزن حفظ بذر گياهان جهان احداث می شود

خزانه روز قيامت در دل کوههای يخ بسته نروژ ساخته می شود
مراسم آغاز به کار عمليات احداث مخازنی برای حفظ بذرهای تمامی گونه های گياهی موجود در کره زمين در نروژ برگزار شده است.
اين مخازن، که از آنها با عنوان "خزانه روز قيامت" نام برده می شود، شامل تعدادی انبار نگهداری بذر است که در کوهستان های منجمد جزيره دور افتاده اسوالبارد، در مناطق قطبی نروژ، ساخته می شود و بيش از يکصد کشور جهان از اجرای اين طرح حمايت به عمل آورده اند.
عمليات ساختمانی با حضور نخست وزيران پنج کشور کشور نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و ايسلند با حضور در شهرک لانگيربين، مرکز اسوالبارد، برگزار شد که با قطب شمال حدود يکهزار کيلومتر فاصله دارد.
هدف از اجرای اين طرح حفظ نمونه هايی از بذر تمامی گياهان موجود در زمين در برابر وقايع احتمالی منجر به نابودی گونه های گياهی است.
بروز بيماری های همه گير گياهی، وقوع جنگ هسته ای، حوادث طبيعی و آثار ناشی از گرمايش زمين از جمله اتفاقاتی است که می تواند به نابودی گياهان يا انواع خاصی از آنها منجر شود.
نمونه بذرهای اين مخازن در بسته های آلومينيومی و در دمای 18 درجه زير صفر نگهداری می شود و در چنين شرايطی، تا صدها و حتی هزارها سال ديگر همچنان قابليت رويش خواهد داشت در چنين صورتی، بشر خواهد توانست با استفاده از بذرهای حفظ شده در خزانه روز قيامت مجددا به کاشت چنين گياهانی مبادرت ورزد.
به خصوص کاشت مجدد و تکثير بذر گياهان خوراکی برای ادامه حيات بشر و دام ضرورت خواهد داشت.
تريه ريس - يوهانسون، وزير کشاورزی نروژ، در مراسم آغاز عمليات ساختمانی مخازن نگهداری بذر از اين طرح به عنوان نوعی کشتی نوح ياد کرد.


اعتراض بوش به موعد پاسخگويی ايران به بسته پيشنهادی

بوش پس از شرکت در نشستی با سران اتحاديه اروپا به خبرنگاران يادآوری کرد که پيشتر هم گفته بود ايرانيها برای پاسخ دادن به پيشنهاد اروپاييها چند هفته وقت دارند نه چند ماه
پس از آنکه رئيس‌ جمهور ايران اواخر مرداد (نيمه دوم اوت) را به عنوان زمان پاسخ به پيشنهادهايی تعيين کرد که دولتهای اروپايی برای حل مسئله هسته ای کشورش داده اند، رئيس جمهور آمريکا اين زمان را زياده از حد دانست و گفت که بررسی پيشنهادها و پاسخگويی به آن نبايد اين قدر وقت ببرد.
جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا پس از شرکت در نشستی با سران اتحاديه اروپا که در وين، پايتخت اتريش برگزار شد به خبرنگاران يادآوری کرد که پيشتر هم گفته بود ايرانيها برای پاسخ دادن به پيشنهاد اروپاييها چند هفته وقت دارند نه چند ماه.
سه دولت اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان مجموعه امتيازاتی به ايران پيشنهاد داده اند که ايران در قبال دريافت آنها، غنی سازی اورانيوم را که برای اين کشورها ايجاد نگرانی کرده است به حال تعليق در آورد.
اين مجموعه امتيازها که به بسته پيشنهادی معروف شده مورد توافق اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان قرار گرفته و مقامات ايرانی هم آن را سازنده و گامی به جلو خوانده اند.
رئيس جمهور ايران در حالی اواخر مرداد را به عنوان زمان پاسخگويی رسمی به بسته پيشنهادی تعيين کرده که مقامهای اروپايی بارها تأکيد کرده اند که ايران بايد تا زمان نشست سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان که قرار است در ماه ژوئيه (تير) برگزار شود پاسخ خود را مشخص کند.
محتوای بسته پيشنهادی هنوز رسماً مشخص نيست اما آن گونه که از اظهارنظرهای برخی مقامهای ايرانی و اروپايی بر می آيد، مسائلی همچون سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات هواپيماهای بوئينگ به اين کشور و احتمالاً تضمينهای امنيتی در آن مطرح شده است.
ايرانيها در حالی از بسته پيشنهادی استقبال کرده اند که سال گذشته امتيازهای مشابهی را رد کردند.
رئيس جمهور آمريکا هشدار داده که اگر ايران اين بار هم اين پيشنهادها را رد کند با تحريم بين المللی مواجه خواهد شد.
تعيين تاريخی برای پاسخگويی به بسته پيشنهادی طی سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران در شهر همدان در غرب اين کشور اعلام شده و اعلام اين تاريخ پس از آن صورت گرفت که سازمان کنفرانس اسلامی طی بيانيه ای از موضع ايران برای از سرگيری مذاکرات اتمی با غرب اعلام پشتيبانی کرد.
آمريکا و متحدان اروپايی اش ازسرگيری مذاکرات اتمی با ايران را مشروط به توقف غنی سازی اورانيوم و کليه فعاليتهای مرتبط با آن کرده اند اما ايران حاضر به پذيرش هيچ شرطی برای از سرگيری مذاکرات نيست.
دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم که آمريکا و متحدان اروپايی اش از پيگيری آن در ايران ابراز نگرانی می کنند می تواند امکان توليد سلاح اتمی را فراهم آورد، هرچند ايران بارها تأکيد کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای است.


زنان پاکستانی از تجاوز جنسی می گويند

برخی دادگاه های پاکستان براساس حد شرع زنان را به اتهام زنا مجازات می کنند
موضع پاکستان در قبال خشونت عليه زنان بارها مورد اعتراض و انتقاد بوده است. اين کشور اخيرا اجازه نداد مختار مای، زنی که سه سال پيش مورد تجاوز جنسی (ظاهرا طبق دستور شورای روستا) قرار گرفت، در کنفرانسی در همين زمينه در آمريکا شرکت کند.
مختار مای با پافشاری بر مجازات متجاوزين خود به مظهر مبارزه برای احقاق حقوق زنان در يک جامعه سنتی تبديل شده است.
چندی پيش هم رئيس جمهور پاکستان در واکنش به انتقادات بين المللی از وضعيت زنان در اين کشور و اين که خشونت عليه آنان در سطح بسيار گسترده ای صورت می گيرد، اظهاراتی مطرح کرد و از جمله گفته بود که برخی از زنان پاکستانی برای جلب نظر خارجيان و کسب ويزای پناهندگی مدعی می شوند که قربانی تجاوز جنسی بوده اند. اين اظهارات خشم بسياری از زنان پاکستان را به دنبال داشته است.
وبسايت خبری بی بی سی در گفتگو با تعدادی از زنان در نقاط مختلف پاکستان جويای نظر آنها درباره اين موضوع جنجالی، حقوق زنان، قوانين اسلامی و سازمان های غيردولتی شده است.

June 15, 2006


جمهوری اسلامی 2 تن دیگر را در زاهدان بدار آویخت
رژیم ضدبشری جمهوری اسلامی 2 تن دیگر را در شهر زاهدان بدار آویخت. اتهام آنها "گروگانگیری و آدمربايی" عنوان شده است. طی هفته های اخیر تنها در شهر زاهدان بیش از 15 نفر اعدام شدند.
قوه قضائیه رژیم اسلامی در باره اعدام این دو نفر نوشت "در راستاي اجراي حدود الهي و ايجاد امنيت پايدار براي مردم منطقه و برخورد با مفسدان، دو نفر از گروگان‌ گيران و آدم‌‌ربايان به نام‌‌هاي سعيد انصاري‌‌زاده، فرزند هدايت‌‌الله و ناصر شهركي، فرزند عباس كه با كشيدن اسلحه و گروگان‌‌گيري موجب ناامني جامعه و رعب و وحشت براي مردم شده بودند، با صدور حكم افساد في الارض توسط دادگاه انقلاب اسلامي زاهدان و تاييد آن در مراجع عالي قضايي، به دار مجازات آويخته شدند."

June 14, 2006


واشنگتن تایمز: دیکتاتورهای عمامه بسر بر روی آتش خشم مردم نشسته اند
واشنگتن تایمز طی مقاله ای که در شماره روز گذشته این روزنامه منتشر شد، آخوندهای حاکم بر ایران را مشتی دزد و فاسد که مورد خشم و تنفر مردم ایران هستند، توصیف کرد.
واشنگتن تایمز نوشت دیکتاتوری عمامه بسر از مردم ایران وحشت دارد چرا که بر روی آتش خشم آنان نشسته است.
این روزنامه نوشت حکومت ملایان مملو از فساد داخلی است، تحریمهای اقتصادی واقعی می تواند دولت احمدی نژاد را تکان دهد.
واشنگتن تایمز افزود اقتصاد بیمار رژیم تهران به واردات متعددی نیازمند است، از این رو نیاز است که تحریمهای واقعی علیه رژیم تهران اعمال شود.
برملا شدن قصد رژیم اسلامی از مذاکره با آمریکا در مورد عراق
با نزدیک شدن موعد گفتگوهای احتمالی بین سفیر آمریکا در بغداد با نمایندگانی از رژیم اسلامی در مورد عراق، رسانه های حکومتی یکی پس از دیگری، قصد جمهوری اسلامی از این مذاکرات را برملا می سازند. روز سه شنبه خبرگزاری حکومتی مهر به نقل از یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نام فلاحت پیشه نوشت "آمریکا اگر بدنبال آرامش در عراق است، باید در پرونده هسته ای به ما امتیاز بدهد."
سخنان این نماینده رژیم در مجلس شورای اسلامی، بیش از پیش نقش رژیم آخوندی در اقدامات جنایتکارانه در عراق که بطور روزمره مردم بی گناه این کشور را هدف قرار می دهد، فاش می سازد.
روزنامه حكومتي جمهوري اسلامی متعلق به آخوند خامنه ای نيز با اشاره به مذاكرات احتمالی رژیم اسلامی با آمریکا در مورد عراق، به كارگزاران رژيم توصيه كرد "تا آنجايي كه مي توانند چشم دشمن را از خطر حزب الله بترسانند" و از جمله نوشت "بايد براي آمريكايي ها روشن كرد اگر به ما امتياز ندهند، با حزب الله آماده ، طرف خواهند شد. به آنها بگوييد حزب الله ميميرد ، سازش نمي پذيرد."
روزنامه حكومتي كيهان نیز در شماره امروز خود، ضمن اعتراف به دخالت رژیم اسلامی در عراق و اعمال نفوذ در امور داخلي این کشور، وقيحانه عراق را همچون غنيمت جنگي "حق نظام مقدس جمهوري اسلامي" تلقی کرد.
این روزنامه حکومتی ضمن غير قابل توجيه دانستن مذاكرات رژيم اسلامی با آنچه كه "شيطان بزرگ" ناميد، از جمله نوشت "وزير خارجه آمريكا گفته كه ما درعراق كشته داديم پس حق داريم در شكل گيري حكومت اين كشور سهيم باشيم. حال بايد به او بگوييم اگر اين طور است با توجه به تعداد شهداي ايران در هشت سال دفاع مقدس، ديگر حقي براي شما باقي نمي ماند."


گزارش نیویورک تایمز از مشکلات آمریکا برای گفتگو با ایران

دیک چنی سر سخت ترین مخالف گفتگوی مستقیم آمریکا با ایران است
روزنامه آمريکايی نيويورک تايمز در شماره روز شنبه خود از شدت گرفتن بحث مذاکره با ايران در هيئت حاکمه آمريکا خبر داده است.
اين روزنامه به نقل از ديپلمات های اروپايی می نويسد در پی افزايش تقاضاهای بين المللی و فشارهای داخلی برای گفتگوی ايالات متحده با ايران، کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا در اين باره به رايزنی با مشاوران خود پرداخته است.
اروپايی ها بارها از آمريکا خواسته اند برای کمک به پيشرفت مذاکرات هسته ای با ايران به اين گفتگوها بپيوندند.
کوفی عنان دبيرکل سازمان ملل متحد نيز خواستار گفتگوی رو در روی دو کشور شده است.
در اين حال، به نوشته نيويورک تايمز برخی از سران دولت آمريکا مانند ديک چنی معاون رئيس جمهور، و دونالد رامسفلد وزير دفاع با تماس مستقيم با ايران مخالف هستند و از طرف ديگر خانم رايس هم ادعا می کند که تماس مستقيم با ايران به ضرر مذاکرات هسته ای اروپا با ايران تمام خواهد شد.
مقام های ايرانی نيز پس از ارسال نامه رئيس جمهور اين کشور به همتای آمريکايی خود بارها خواستار گفتگوی مستقيم ميان دو کشور شده اند.
اما به نوشته نيويورک تايمز بحث گفتگوی مستقيم ميان ايران و آمريکا همواره پس از تصرف سفارت ايالات متحده در تهران موضوعی جنجالی بوده و جز در مواردی خاص، ديپلمات های ارشد دو کشور با يکديگر رو در رو نشده اند.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، هم به دنبال اظهارات روزهای اخير مقامات ارشد جمهوری اسلامی اصل مذاکره با آمريکا را پذيرفت. احمدی نژاد گفت ايران به صورت مشروط با آمريکا درباره عراق مذاکره می کند هرچند که اساسا اعتمادی به آمريکايی ها ندارد.
از اظهارات رييس جمهوری ايران چنين پيداست که گويا پذيرفتن اصل مذاکره با آمريکا برای دولتمردان جمهوری اسلامی همچنان دشوار است و آنها تلاش گسترده ای را آغاز کرده اند تا ضرورت آن را برای نيروهای وفادار به نظام توجيه کنند.
اين دشواری در اظهارات آقای احمدی نژاد نمود بارزی دارد. زيرا او از يک طرف می گويد که به آمريکايی ها اعتمادی ندارد ولی از سوی ديگر می افزايد با در نظر گرفتن منافع عراقی ها و دنيای اسلام حاضر است در باره مسائل عراق با واشنگتن به گفتگو بنشيند.


حمله به کنسولگری ايران در بصره

شهر بصره نيز همچون ديگر شهرهای عراق بارها هدف بمبگذاری قرار گرفته است
صدها تن از هواداران يکی از روحانيون شيعه بصره در جنوب عراق به کنسولگری ايران در اين شهر حمله کرده و بخشی از ساختمان کنسولگری را به آتش کشيده اند.
از اين حمله تلفات جانی گزارش نشده است.
سفارت ايران در بغداد که خبر حمله را تأييد کرده اعلام کرده است که نمی داند عامل اين حمله چه کسی است اما گزارشها حاکی از اين است که حمله کنندگان، پيروان آيت الله سيد محمود حسنی صرخی، يکی از روحانيون بصره اند و علت اقدامشان در حمله به کنسولگری ايران اعتراض به پخش برنامه ای از شبکه تلويزيونی ايرانی الکوثر بوده است.
اين شبکه تلويزيونی که برنامه هايش به زبان عربی پخش می شود گفتگويی با شيخ علی کورانی يکی از روحانيون شيعه پخش کرده که وی در آن به انتقاد از آيت الله حسنی صرخی پرداخته و گفته که وی مدعی ارتباط با امام زمان است.
اين در حالی است که پيروان آيت الله حسنی صرخی می گويند او هيچگاه مدعی ارتباط با امام زمان نشده و خواهان عذرخواهی شبکه ايرانی الکوثر شده اند.
آن گونه که پليس بصره اعلام کرده، حمله کنندگان ابتدا دروازه ورودی به کنسولگری ايران را از جا کندند و به ساختمان اصلی کنسولگری سنگ پرتاب کردند و سپس بخشی از ساختمان کنسولگری را که به عنوان تالار انتظار به کار می رود به آتش کشيده، به يکی از خودروهای کنسولگری خسارت شديد زدند.
تصاوير تلويزيونی از اين حمله نشان می دهد که يکی از حمله کنندگان پرچم ايران را از بالای کنسولگری به زير می کشد و به جای آن پرچم عراق را قرار می دهد.
برخی از آگاهان معتقدند که حکومت شيعی ايران دارای نفوذ زيادی ميان شيعيان عراق است.
اين نخستين بار است که گروهی شيعی در عراق با حمله به کنسولگری ايران، با اين کشور ابراز مخالفت می کنند.
شهر بصره که کنسولگری ايران در آن مورد حمله قرار گرفته، دومين شهر بزرگ عراق است و بيشتر جمعيت آن را شيعيان تشکيل می دهند.
آيت الله حسنی صرخی که از پيروان او به عنوان حمله کنندگان به کنسولگری ايران ياد می شود از روحانيون مهم و بانفوذ اين شهر است و از مراجع مذهبی محلی به شمار می رود.

June 13, 2006


طبق خبرهای دریافتی لحظاتی پیش علی روزبهانی و وحید میرجلیلی دانشجویان دانشگاه شریف و امین قلعه‌ای دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان که در جریان تجمع دیروز در میدان هفت تیر بازداشت شده بودند از زندان آزاد گشتند. همچنین عده دیگری نیز در طی دقایق گذشته از زندان اوین آزاد شده‌اند که از اسامی آنان اطلاعی در دست نیست.
هم اکنون خانواده های بازداشت‌شدگان در مقابل درب زندان اوین حضور دارند و خواهان آزادی فرزندان خود می‌باشند. (عکس آرشیو)
تاکنون حدود 10 نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شده اند وگفته می‌شود تا ساعات پایانی شب تعداد زیادی از افراد دستگیر شده آزاد خواهند شد.
به گفته‌ی یکی از افراد آزاد شده مامورین اطلاعات با مهندس موسوی خوئینی رفتار بسیار نامناسبی داشته و وی را به سلول انفرادی بند 209 منتقل کرده‌اند.
اسامی سایر آزاد شدگان متعاقبا اعلام خواهد شد.
کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر

برنامه بريتانيا برای ارايه خدمات مالی اسلامی

تا کنون بانکداری اسلامی عمدتا توسط بانکهای تخصصی ارايه می شد
گوردون براون، وزير خزانه داری بريتانيا، برنامه ای را برای گسترش خدمات مالی اسلامی در اين کشور اعلام داشته است.
روز سه شنبه، 13 ژوئن، وزير خزانه داری در سخنانی در کنفرانس ماليه و تجارت اسلامی در لندن گفت که بريتانيا در نظر دارد به دروازه غرب برای خدمات مالی اسلامی مبدل شود و در صدد است روابط تجاری خود را با کشورهای اسلامی تحکيم بخشد.
آقای براون افزود که تحرک و نشاط جامعه مسلمانان بريتانيا در کنار روابط تاريخی اين کشور با کشورهای اسلامی و تجربه آن در تجارت و امور مالی زمينه مساعدی را برای تحقق اين هدف فراهم آورده است.
وزير خزانه داری بريتانيا در اين کنفرانس، که به ابتکار شورای مسلمانان بريتانيا تشکيل يافته، برنامه های خود در زمينه اصلاحات مالياتی به منظور ايجاد شرايط پياده کردن موثر بانکداری و خدمات مالی منطبق با قوانين اسلامی را تشريح کرد.
برخی از اين برنامه ها در چارچوب لايحه ای در مجلس عوام بريتانيا در دست بررسی است.
بخشی از فعاليت های رايج بانکی از جمله حساب های بانکی بهره دار و وام مسکن با قوانين اسلامی که دريافت و پرداخت ربا را منع کرده مغايرت دارد.
آقای براون گفت که حمايت از خدمات مالی و بانکداری اسلامی در بريتانيا همچنين به مسلمانان مقيم اين کشور، که شمار آنان به حدود يک ميليون و هشتصد هزار نفر می رسد، امکان می دهد تا امور مالی خود را در انطباق با قوانين شرعی اداره کنند.
حجم معاملات مالی اسلامی در جهان صدها ميليارد دلار تخمين زده می شود و در حال حاضر، بسياری از موسسات مالی غربی خدماتی منطبق با قواعد اسلامی در اختيار مشتريان خود قرار می دهند.


انتقاد محافظه کاران آمريکايی از سياست خارجی آمريکا در قبال ايران


جان آلترمن: جرج بوش در خصوص سياست خارجی بيش از همه به خانم رايس اعتماد دارد
موافقت آمريکا با پيشنهادهای گروه 1+5 به ايران با انتقاد محافظه کاران آمريکايی مواجه شده است و ناظران اتخاذ سياست جديد را نشان قدرت گرفتن دوباره وزارت خارجه آمريکا دانسته اند.
محافظه کاران معتقدند که سياست خارجی آمريکا در دوره دوم رياست جمهوری جورج بوش تضعيف شده است و نسبت به موثر بودن گفتگوی چند جانبه مشروط با ايران ترديد دارند.
به عقيده کارشناسان، وزارت امور خارجه آمريکا حامی اصلی اين سياست جديد است.
بيشتر محافظه کاران به وزارت دفاع (پنتاگون) و دفتر ديک چِينی، معاون رئيس جمهور، در کاخ سفيد وابسته هستند و با وزارت امور خارجه بر سر کنترل سکان سياست خارجی آمريکا رقابت می کنند.


سفر غيرمنتظره بوش به عراق؛ تدابير امنيتی تازه در بغداد

جورج بوش و نوری مالکی -يکی از اهداف اصلی سفر بوش به بغداد آشنايی مستقيم با نخست وزير عراق اعلام شده است
جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، وارد بغداد، پايتخت عراق شده است. اين ديدار قبلا اعلام نشده بود و انتظار می رفت که وی در واشنگتن از طريق تماس ويديويی از راه دور با مقامات عراقی در مورد اوضاع در عراق گفتگو کند.
در همين حال، دولت عراق تدابير تازه امنيتی، از جمله مقررات منع رفت و آمد در شب، را برای شهر بغداد اعلام کرده است.
جورج بوش در سفرش به بغداد با نوری مالکی، نخست وزير عراق و ديگر مقامات دولت تازه عراق ملاقات کرده است.
وی بار ديگر بر وعده های خود در مورد حمايت از دولت تازه عراق تاکيد کرده است. آقای بوش پس از گفتگو با آقای مالکی گفت آمريکا قول داده عراق را حمايت کند و پای حرف خود ايستاده است.
آقای مالکی، که تا ورود رييس جمهور آمريکا به بغداد از سفر وی بی اطلاع بوده، گفت اميدوار است که رنج عراق به پايان برسد و نيازی به حضور نيروهای خارجی نبوده و آنها همگی به کشورهای خود بازگردند.
اين اولين سفر رييس جمهور آمريکا به عراق از نوامبر 2003 است. يکی از گزارشگران بی بی سی در واشنگتن می گويد پس از روی کار آمدن دولت مالکی در عراق و کشته شدن ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در عراق، مقامات آمريکايی به طور محتاطانه ای نسبت به آينده عراق اميدوار شده اند.
پيشتر، وقوع انفجار شديدی در شهر کرکوک دست کم 15 کشته و شمار زيادی زخمی برجای گذاشت.

سفر غیرمنتظره رئیس جمهوری آمریکا به بغداد
خبرگزاری فرانسه به نقل از تلویزیون العراقیه گزارش داد پرزیدنت جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه وارد بغداد شده است.
این منبع خبری توضیح بیشتری در این باره ارایه نداد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در همین رابطه گزارش داد رئیس جمهوری آمریکا امروز وارد عراق شد و قرار است با نخست وزیر این کشور و اعضای دولت وی دیدار و گفتگو کند.
خبرگزاری رویتر نیز با درج این خبر نوشت سفر غیرمنتظره رئیس جمهور آمریکا از عراق شش روز پس از بهلاکت رسیدن ابومصعب الزرقاوی، رهبر القاعده در این کشور صورت می گیرد.
سخنگوی کاخ سفید واشنگتن دقایقی پیش سفر غیرمنتظره رئیس جمهور آمریکا به عراق را مورد تائید قرار داد.


بازداشت دهها تن از شرکت کنندگان تجمع زنان در تهران

پليس تهران با به کار گيری مأموران زن تظاهرکنندگان را متفرق کرد و مورد ضرب و شتم قرار داد و شمار زيادی از آنان را بازداشت کرد
شماری از گروههای سياسی ايرانی به سرکوب تظاهرات زنان در تهران توسط پليس اعتراض کرده و خواستار آزادی بازداشت شدگان اين تظاهرات شدند.
اين تظاهرات بدون اخذ مجوز قانونی و با فراخوانی که در سايتهای اينترنتی داده شده بود، روز دوشنبه دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) در ميدان هفت تير تهران برگزار شد اما پليس تهران با به کار گيری مأموران زن تظاهرکنندگان را متفرق کرد و مورد ضرب و شتم قرار داد و شمار زيادی از آنان را بازداشت کرد.
در ميان بازداشت شدگان که تعدادشان بيش از سی نفر برآورد شده و بسياری از آنان مرد هستند، نامهای علی اکبر موسوی خويينی، نماينده پيشين مجلس، سميرا صدری، بهاره هدايت، عاطفه يوسفی، امين قلعه ای، دلارام آرام فر، معصومه لقمانی و عاطفه يوسفی از فعالان دانشجويی، ژيلا بنی يعفوب و بهمن احمدی امويی روزنامه نگار و شهلا انتصاری، علی روزبهانی، ليلا محسنی نژاد و وحيد ميرجليلی از ديگر فعالان سياسی و مدنی سياسی به چشم می خورد.
جبهه مشارکت ايران اسلامی که عمده ترين تشکل اصلاح طلب در ايران به شمار می رود و دفتر تحکيم وحدت و سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (معروف به ادوار تحکيم وحدت) که از گروههای دانشجويی به شمار می روند و برخی از اعضايشان در تظاهرات بازداشت شده اند، اقدام پليس در سرکوب تظاهرکنندگان را محکوم کرده اند.
سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی در بيانيه خود، نهادهای امنيتی، قضايی و انتظامی ايران را متهم کرده که به دنبال به سکوت کشاندن "صدای آزاديخواهانه" نخبگان، دانشجويان، استادان، زنان، کارگران و ساير فعالان مدنی اند و با به کارگيری علنی و آشکار خشونت، تهديد و ارعاب مداوم و نقض حقوق بديهی شهروندان به عامل اصلی نا امنی و عدم آرامش بدل شده اند.
اين سازمان که اعضايش را عمدتاً اعضای پيشين دفتر تحکيم وحدت تشکيل می دهند نسبت به وجود اراده ای برای شکلگيری انسداد کامل در فضای اجتماعی، سياسی و فرهنگی کشور هشدار داده است.
گزارش فرانسيس هريسون خبرنگار بی بی سی در تهران حاکی است که هنگامی که تظاهرکنندگان شروع به خواندن ترانه ای با مضمون فمينيستی کردند، پليس بلافاصله وارد عمل شد و به تظاهرکنندگان حمله کرد.
به گفته وی، نحوه برخورد پليس با زنان سبب اعتراض برخی از عابران مرد شد و شماری از زنان تظاهرکننده نيز در سوی ديگری از ميدان هفت تير جمع شدند که پليس با استفاده از اسپری فلفل آنان را متفرق کرد.
در فراخوانی که فعالان زنان برای تظاهرات ميدان هفت تير داده بودند، هدف از تظاهرات، درخواست وضع قوانينی برای منع تعدد زوجات و برابری حقوق زن درمواردی همچون طلاق و سرپرستی فرزندان اعلام شده بود.

June 12, 2006



مزدوران رژیم فاشیستی جمهوری اسلامی امروز گردهمايی مسالمت آمیز شماری از زنان آزاده میهنمان را در میدان هفت تیر تهران بطرز وحشیانه ای سرکوب کردند. شماری را مجروح کرده و تعدادی را بازداشت نمودند. گزارشهای رسیده حاکیست که دهها تن از تجمع کنندگان دستگیر شدند.
دستگيری های گسترده در تجمع زنان
دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵
امروز دوشنبه ۲۲ خرداد ماه ، تعدادی از فعالان سیاسی و فرهنگی مدافع حقوق زنان در پی برگزاری تجمعی در میدان هفت تیر تهران دستگیر شدند.
فعالان حقوق زنان پیش از این در اطلاعیه ای اعلام کرده بودند که در روز دوشنبه ۲۲ خرداد، تجمعی در میدان هفت تیر برگزار خواهند کرد که به دلیل مسالمت آمیز بودن نیازی به مجوز وزارت کشور ندارد.
در پی صدور این فراخوان تعدادی از فعالان به دادگاه احضار و تعدادی از جمله خانم شهلا انتصاری امروز در منزل خود و پیش از حضور در مراسم دستگیر شدند.
به گزارش بخش خبري واحد اطلاع رساني كميته دانشجويي دفاع از زندانيان سياسي و به نقل از شاهدان عینی، نزدیک به ۶۰ تن در این تجمع دستگیر و تعدادی از آنها به زندان اوین منتقل شدند. افراد زیر از جمله دستگیر شدگان این تجمع می باشند: سیمین بهبهانی نویسنده و شاعر ، علی اکبر موسوی خوئینی دبیر کل سازمان ادوار تحکیم و سمیرا صدری عضو شورای این سازمان، نوشين احمدی خراسانی فعال حقوق زنان ، ژیلا بنی یعقوب روزنامه نگار ، ليلي فرهادپور روزنامه نگار ، سيامك طاهري روزنامه نگار ، بهمن احمدي امويي،روزنامه نگار ، بهاره هدايت ‌دبير كميسيون زنان دفتر تحكيم وحدت ،شهره كشاورز و اعظم الهامي فعال حقوق زنان و كودكان از دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه، زهرا حيات غيبي ، معصومه لقماني ، دانشجوي دانشگاه الزهرا ، امين قلعه‌اي ،دانشجوي دانشگاه اصفهان ، عاطفه يوسفي دبير انجمن اسلامي دانشگاه شريف ، علي روزبهاني دانشجوي دانشگاه شريف ، ليلا محسني دانشجوي دانشگاه پلي تكنيك ، وحيد مير جليلي دانشجوي دانشگاه شريف ، دلارام آرامفر دانشجوي دانشگاه تهران، شیوا نهاوندی دانشجو و فعال حقوق بشر ، سهیلا سیادتی و منصوره مقدسی.
تعدادی از بازداشت شدگان از صبح امروز چند بار به صورت تلفنی مورد تهدید قرار گرفته اند تا در تجمع شرکت نکنند.
گفتنی است که برای نخستین بار ماموران پلیس زن با استفاده از باتوم با تجمع کنندگان درگیر شدند که عده ای به شدت آسیب دیدند.
تهران، دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۵


آزمايشی نوين برای رديابی بيماری ريوی در کودکان زير پنج سال

برای آزمايش ريه کودکی که فيبروز کيستی دارد از اين روش جديد استفاده می شود
متخصصان برای آزمايش دقيق از ريه کودکان خردسال که با مشکل تنفسی روبرو هستند، روشی تازه ابداع کرده اند.
کودکان کم سن و سال نمی توانند به راحتی آزمايش های متعارف از ريه را انجام دهند. در اين گونه آزمايش ها از روشی خاص برای تنفس استفاده می شود که برای کودک دشوار است.
پزشکان بيمارستان "گريت اورموند استريت" لندن روشی را ابداع کرده اند که با استفاده از آن می توان مشکلات ريوی در کودکان زير پنج سال را حتی اگر علائم بيماری در آنها مشاهده نشده باشد، رديابی کرد.
اين ابداع تازه در جريان افتتاح برنامه ای تحت عنوان "سلامت ريه برای همه عمر" که "بنياد بريتانيايی ريه" آن را سازماندهی کرده، اعلام شده است.
بيشترين بيماری مزمنی که در ميان کودکان بريتانيايی ديده می شود در ارتباط با امراض دستگاه تنفسی است. در اين کشور 34 درصد از مراجعات به دکتر عمومی و 15 درصد از موارد بستری شدن کودکان در بيمارستان ها به دليل مشکلات تنفسی است.
در کودکان زير 5 سال که به امراض ريوی مزمن مبتلا هستند پزشکان معمولا برای تشخيص شدت بيماری به معاينه از قفسه سينه و توصيف پدر و مادر کودک از علائم بيماری او متکی هستند.
در روش جديد (که به خروج مکرر نفس موسوم است)، کودک در حالی که سرگرم تماشای کارتون است برای 15 دقيقه به آرامی در داخل يک ماسک، تنفس می کند.
اين ماسک، به دستگاه سنجشی متصل است که با هر دم و بازدم کودک ميزان هوايی که وارد شش او شده و از آن خارج می شود را اندازه می گيرد و گازهای مختلف موجود در ريه کودک را نيز تجزيه و تحليل می کند.
اين روش، برخلاف روش های متعارف، به تنگ شدن گذرگاه های هوا در ريه بسيار حساس است. امراض ريوی معمولا در اين گذرگاه ها شروع می شود.
متخصصان بريتانيايی اين روش جديد را در مورد 40 کودک مبتلا به فيبروز کيستی (Cystic Fibrosis) و 40 کودک با ريه سالم آزمايش کرده اند.
اين روش در 73 درصد از کودکان مبتلا به فيبروز کيستی علائم بيماری را نشان داد. اين در حالی است که اين گروه از کودکان در زمان آزمايش علائم عوارض ريوی نداشتند و نتيجه آزمايش های ديگر نيز، ريه آنها را سالم نشان داده بود.
با اين که تحقيق متخصصان در مورد کودکان با فيبروز کيستی انجام گرفته نتيجه آن در موارد ديگر عارضه های ريوی، از جمله آسم صدق می کند.
متخصصان می گويند با اين روش می توان شروع بيماری را پيش از ظاهر شدن علائم آن رديابی کرد و به اين ترتيب قبل از اين که بيماری ريوی به صورت مزمن درآمده و آسيبی وارد کند آن را تحت مداوا قرار داد.


'ايران در مبارزه با قاچاق انسان فعال نيست'


تجارت با افراد بشر يا به خاطر بهره کشی غيرانسانی صورت می گيرد و يا برای بهره برداری جنسی
ششمين گزارش 'تجارت با انسان' از سوی دفتر وزارت امور خارجه آمريکا منتشر شد. ايران در گروه کشورهايی ست که 'تلاش جدی' در جهت مبارزه با قاچاق انسانها انجام نمی دهند.
گزارش ۲۹۰ صفحه ای وزارت خارجه آمريکا روز دوشنبه ۵ ماه ژوئن منتشر شد.
محور اصلی اين گزارش خريد و فروش زنان و کودکان با هدف سواستفاده جنسی و اشتغال به کار اجباری برای پرداخت بدهی است.
وزارت خارجه عملکرد حدود 150 کشور را بر مبنای تلاش آنان برای جلوگيری از تجارت انسان، حمايت از قربانيان و تعقيب قانونی سوداگران انسان ارزيابی کرده است.
بنا به گزارش قربانيان داد و ستد انسان در جهان حدود ۸۰۰ هزار تن در سال هستند. گفته می شود که ۸۰ درصد از اين قربانيان زنان جوان و کودکان هستند.