June 22, 2006



بوش در مراسم پنجاهمين سالگرد قيام مجارستان شرکت کرد
آقای بوش همراه با لاسلو شويوم رييس جمهور مجارستان از صفوف نظاميان مجار ديدن کردند
رييس جمهور آمريکا به مجارستان سفر کرده است تا در مراسم پنجاهمين سالگرد قيام مردم اين کشور عليه حکومت کمونيستی شرکت کند.
جورج بوش در بدو ورود به بوداپست، پايتخت مجارستان، گفت: "من از طرف ملتی به شما درود می گويم که شجاعت و تلاش مستمر شما برای استقرار دموکراسی را ستايش می کند."
جورج بوش پس از گفتگو با رهبران مجارستان در بوداپست، در مراسم بزرگداشت کشته شدگان اين قيام حضور يافت و در کنار مجسمه يادبود آنها حلقه گل قرار داد.
قيام 1956مردم مجارستان اولين اعتراض بزرگ به سلطه شوروی سابق در شرق اروپا در دهه های پس از جنگ جهانی دوم بوده است.
در اين قيام که در اواخر ماه اکتبر آغاز شد شورشيان در مجارستان برای دو هفته در برابر نظاميان شوروی سابق مقاومت کردند و در اين مدت بنيان يک دولت دموکراتيک را پايه گذاری کردند.
گزارشگر بی بی سی در مجارستان می گويد که با اين که تانک های شوروی سابق اين قيام را سرکوب کرد، آقای بوش قلبا با ارزش نمادين مردمی که خواستار سرنگونی دولتی سرکوب گر بوده اند احساس نزديکی می کند و انتظار می رود که وی از اين فرصت برای اشاعه ديدگاه خود در مورد پيروزی دموکراسی با پشتيبانی آمريکا استفاده کند.
اما، برخی از مردم مجارستان به اين نکته اشاره داشته اند که اين کشور در قيام 1956 هيچگونه کمکی از قدرت های خارجی دريافت نکرد و برخی از گروه ها از آقای بوش خواسته اند تا به خاطر حمايت نکردن کشورش از اين قيام، از مردم مجارستان عذرخواهی کند.
هزاران نفر در اين قيام جان خود را از دست دادند و ايمره نگی، نخست وزير وقت مجارستان که خواستار خروج اين کشور از پيمان ورشو شده بود در سال 1958 توسط نظاميان شوروی سابق اعدام شد.
انتظار می رود که رهبران مجارستان در جريان سفر رييس جمهور آمريکا با او در مورد مشروط بودن سفر شهروندان ده کشور تازه اتحاديه اروپا به اخذ ويزا را مطرح کنند.
ديدار آقای بوش از مجارستان چهار ماه پيش از موعد برگزاری سالگرد قيام مردم مجارستان است اما وی قادر نيست در مراسم ماه اکتبر به مجارستان سفر کند.
نيک تورپ، گزارشگر بی بی سی در بوداپست می گويد اين سالگرد برای آقای بوش جنبه نمادين دارد چون به باور بسياری واژگون شدن مجسمه صدام حسين، رهبر سابق عراق، در بغداد، تداعی کننده سرنگون شدن مجسمه ژوزف استالين در بوداپست در سال 1956 برای بسياری از مردم اروپای شرقی بود.
سفر آقای بوش به مجارستان يک روزه است و پس از ملاقاتی با رهبران اتحاديه اروپا در اتريش صورت می گيرد.
جورج بوش پدر در سال 1989 به عنوان اولين رييس جمهور آمريکا از مجارستان به طور رسمی ديدن کرد.

No comments: