June 29, 2006



تاکید آمریکا بر اجماع گروه 1+5 درباره برنامه اتمی ایران

آمریکا اختلاف میان اعضای گروه 1+5 درباره نحوه برخورد با برنامه اتمی ایران را انکار می کند
وزارت امور خارجه آمريکا بار ديگر بر اجماع اعضای دائمی شورای امنيت و آلمان، موسوم به گروه ۱+۵، درباره ضرورت تعليق بلندمدت فعاليت های غنی سازی هسته ای ايران تاکيد کرده است.
فعاليت های هسته ای ايران و پاسخ اين کشور به بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ از مهم ترين موضوع های مورد بحث ديدار پنجشنبه وزيران امور خارجه گروه ۸ در سن پترزبورگ روسيه خواهد بود.
کارشناسان با اشاره به سخنان جديد فرانس يوزف يونگ، وزير دفاع آلمان، که غنی سازی هسته ای غيرنظامی با نظارت بين المللی در ايران را امکان پذير دانسته است، از افزايش اختلاف ميان کشورهای مذاکره کننده درباره برنامه اتمی ايران خبر می دهند.
اما آدام ارلی، معاون وزير خارجه آمريکا، می گويد موضع اين کشور با ساير اعضای گروه ۱+۵ از جمله آلمان در هماهنگی کامل است.
او گفت: "ما با دولت آلمان در تماس بوده ايم و آنها به ما اطمينان داده اند که هيچ تغييری در سياست آنها ايجاد نشده است و آنها با قاطعيت از اشتراک نظر ۱+۵ حمايت می کنند. اين اشتراک نظر بر اساس مصوبات هيات رييسه آژانس بين المللی انرژی اتمی و شورای امنيت است."
روسيه و چين نيز پيش از اين به طور تلويحی موافقت خود را با انجام غنی سازی محدود هسته ای در ايران اعلام کرده بودند.
در اين حال، به گفته آدام ارلی مساله اصلی اجماع جامعه بين المللی درباره نحوه برخورد با برنامه هسته ای ايران است و اختلاف نظرهای جزئی اهميت چندانی ندارند.
وی گفت: "درباره بايدها و نبايدهای ايران اجماع نظر کامل وجود دارد. در رابطه با ديپلماسی اتخاذ شده در برابر ايران هم بايد بگويم عملکرد گروه ۱+۵ بيانگر يگانگی در راهبرد و رويکرد همه اعضای آن است."
اما در حالی که مقام های آمريکايی بر اجماع جامعه بين المللی در برابر ايران تاکيد دارند، تحليلگران شکاف ميان اعضای گروه ۱+۵ را در حال عميق شدن می دانند.
مقام های ايرانی پاسخگويی به بسته پيشنهادی اين گروه را تا اواسط ماه اوت عقب انداخته اند و کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا پيش از سفر به سن پترزبورگ به جمهوری اسلامی درباره آستانه صبر ايالات متحده هشدار داده است.
در اين حال ولاديمير پوتين رييس جمهور روسيه تعيين هرگونه ضرب الاجل برای دريافت پاسخ ايران به اين بسته پيشنهادی را غيرقابل قبول دانسته است.
کارشناسان نتيجه ديدار وزيران امور خارجه گروه ۸ در روسيه را در تصميم گيری ايران درباره آينده فعاليت های غنی سازی اتمی اين کشور مهم می دانند.

No comments: