June 30, 2006



به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز گذشته در پی تعیین ضرب الاجل شش روزه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه 8) برای پاسخ رژیم تهران به بسته پیشنهادی اروپايیان، یک مقام آمریکايی در مسکو اعلام کرد وزرای امور خارجه کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، روز 12 جولای برابر با 21 تیرماه برای ارزیابی پاسخ رژیم تهران به پیشنهاد ارایه شده، تشکیل جلسه خواهند داد. این نشست احتمالا در پاریس انجام خواهد شد.
این مقام آمریکايی که نخواست نامش فاش شود در ادامه گفت در نشست روز 12 جولای، نتیجه گفتگوهای روز 5 جولای میان خاویر سولانا (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و لاریجانی، دبیر شورایعالی امنیت جمهوری اسلامی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
این نشست سه روز پیش از برگزاری اجلاس سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان (گروه 8) انجام خواهد شد و به گفته دیپلماتها، پاسخ رژیم تهران به بسته پیشنهادی باید تا آن زمان مشخص شده باشد.
همزمان منوچهر متکی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که در نیویورک بسر می برد، ضرب الاجل شش روزه وزرای خارجه گروه 8 را رد کرد و گفت "کشورهای پیشنهاد دهنده باید تا ماه آگوست برای پاسخ صبر کنند."
در تهران نیز لاریجانی با رد اولتیماتوم گروه 8 گفت "ضرب ‌الاجلی برای پاسخ به بسته پيشنهادی وجود ندارد" و ادعا کرد "بيشتر اين مسايل جنبه‌ رسانه‌ ای دارد و هيچ جنبه‌ واقعی ندارد، و اصلا ضرب ‌الاجلی در کار نیست."
لاریجانی گفت "ما در گذشته نيز به طرفهای مذاكره گفته ‌بوديم كه اگر برخورد تندی داشته باشند، راه به جايی نخواهند برد."
وی گفت "تا دو هفته دیگر به اسپانيا خواهد رفت و در آنجا ملاقاتی هم با سولانا انجام خواهد داد."
این درحالیست که خبرگزاریها گزارش دادند سولانا هفته آینده، روز پنجم جولای با لاریجانی در بروکسل ملاقات خواهد کرد.

No comments: