June 25, 2006



آلمان: ايران بايد غنی سازی را متوقف کند

ديدار دوساعته وزيران خارجه ايران و آلمان به جای آنکه در وزارت خارجه آلمان صورت گيرد در مهمانسرای اين وزارتخانه انجام شد
وزير خارجه آلمان در ديدار با همتای ايرانی خود روشن ساخته است که برای آغاز گفتگو بر سر برنامه هسته ای ايران، لازم است که ايران نخست فعاليت غنی سازی را متوقف کند.
او گفته است که اگر ايران مايل است درباره پيشنهادهای شش قدرت جهانی گفتگو کند، ضرورت دارد که هرچه زودتر به فعاليتهای غنی سازی خاتمه دهد.
منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران در ادامه رايزنيهای خود بر سر پرونده اتمی کشورش به آلمان رفته و با همتای آلمانی اش، فرانک والتر اشتاين ماير ديدار و گفتگو کرده است.
آلمان از جمله سه دولت اروپايی است که از سه سال گذشته مذاکره و تعامل ديپلماتيک با ايران را به منظور محدود ساختن فعاليت اتمی اين کشور دنبال کرده اند و اکنون که حدود يک سال است اين مذاکرات بدون حصول نتيجه ای متوقف شده، خواهان از سرگيری مذاکراتند اما به شرطی که ايران ابتدا برنامه غنی سازی اورانيوم را که اسباب نگرانی آنان است متوقف کند.
ولی آقای متکی پس از اين ديدار با وزيرخارجه آلمان بار ديگر بر موضع کشور خود تأکيد کرده که برای از سرگيری مذاکرات اتمی، هيچ شرطی را نمی پذيرد.
سه دولت اروپايی اخيراً به منظور از سرگيری مذاکرات، مجموعه امتيازاتی به ايران پيشنهاد داده اند تا در قبال دريافت آنها، غنی سازی اورانيوم را دست کم تا زمانی که مذاکرات به نتيجه برسد به حال تعليق در آورد.

No comments: