June 27, 2006



مخالفت پوتين با تعيين ضرب الاجل برای ايران

مخالفت روسيه با فشار بر ايران برای پاسخ دادن به بسته پيشنهادی در زمانی که آمريکا و متحدان اروپايی اش خواسته اند شکاف تازه ای در صف دولتهای ششگانه به شمار می رود
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه با تعيين ضرب الاجل برای ايران جهت پاسخ دادن به پيشنهادی که دولتهای اروپايی برای حل مسئله هسته ای اين کشور داده اند، مخالفت کرد.
آقای پوتين طی سخنرانی در همايش ديپلماتهای کشورش در مسکو گفت که دولت روسيه در تعيين ضرب الاجلی که وضعيت پيش آمده بر سر مسئله هسته ای ايران را به بن بست بکشاند شرکت نخواهد کرد.
روسيه به عنوان عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد و فراهم آورنده اصلی فناوری غنی سازی اورانيوم برای ايران، از جمله شش دولتی است که تلاشی ديپلماتيک برای رفع نگرانی از فعاليت اتمی ايران را آغاز کرده اند.
اين شش دولت طی هفته های اخير بر سر مجموعه ای از امتيازها به توافق رسيده اند که بريتانيا، فرانسه و آلمان پيشنهاد داده اند تا ايران در ازای دريافت آنها، فعاليت اتمی خود را محدود کند.
آمريکا و متحدانش از اينکه غنی سازی اورانيوم در ايران به اين کشور توان توليد سلاح هسته ای بدهد نگرانند و خواهان آنند که تا زمان رفع اين نگرانی، غنی سازی اورانيوم و کليه فعاليتهای مرتبط با آن در ايران متوقف شود، هرچند ايران بارها تأکيد کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای است.
محتوای امتيازهای پيشنهادی اروپاييها به ايران که به بسته پيشنهادی معروف شده هنوز رسماً مشخص نيست اما آن گونه که از اظهارنظرهای برخی مقامهای ايرانی و اروپايی بر می آيد، مسائلی همچون سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات هواپيماهای بوئينگ به اين کشور و احتمالاً تضمينهای امنيتی در آن مطرح شده است.
مقامهای ايرانی از بسته پيشنهادی استقبال کرده و آن را "گامی به جلو" و "سازنده" اما "دارای ابهام" خوانده و فرصتی برای بررسی اين پيشنهادها و اعلام نظر در مورد آنها تعيين کرده اند، با اعتراض آمريکا و متحدان اروپايی اش مواجه شده است.
رئيس جمهور ايران اواخر مرداد (نيمه دوم اوت) را برای اعلام پاسخ دولت خود در مورد بسته پيشنهادی اعلام کرده اما رئيس جمهور آمريکا چنين موعدی را "بيش از حد دير" خوانده و مقامهای اروپايی نيز پيشتر گفته بودند که ايران بايد تا هنگام برگزاری نشست سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان که از پانزدهم تا هفدهم ژوئيه (24 تا 26 تير) در شهر سن پترزبورگ روسيه تشکيل می شود پاسخ خود را اعلام کند.
مخالفت روسيه با فشار بر ايران برای پاسخ دادن به بسته پيشنهادی در زمانی که آمريکا و متحدان اروپايی اش خواسته اند شکاف تازه ای در صف دولتهای ششگانه ای به شمار می رود که به دنبال محدود کردن فعاليت اتمی ايرانند.
اين دولتها که شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه و چين می شوند بر سر تهديد ايران به تحريم اقتصادی يا برخورد نظامی نيز با يکديگر اختلاف دارند.

No comments: