June 23, 2006



بنزين در ايران جيره بندی می شود

هامانه: بودجه لازم برای واردات بنزين در شش ماهه دوم سال جاری تامين نشده است
يک مقام نفتی جمهوری اسلامی گفته است که به دليل کمبود بودجه ارزی برای واردات فرآورده های نفتی واردات بنزين از سه ماه ديگر متوقف خواهد شد.
به گزارش تلويزيون دولتی ايران، کاظم وزيری هامانه، وزير نفت ايران، گفته است که بودجه لازم برای واردات فرآورده های نفتی در نيمه دوم سال جاری (1385) تامين نشده و در نتيجه، واردات بنزين از اول مهرماه - سه ماه ديگر - متوقف و اين کالا جيره بندی خواهد شد.
وی گفت که کاهش عرضه بنزين باعث افزايش شديد بهای اين کالا می شود و برای جلوگيری از اين وضعيت، استفاده از نظام جيره بندی مورد نظر است.
آقای وزيری هامانه افزوده است که در روزهای آينده در مورد زمان آغاز جيره بندی تصميم گيری خواهد شد.
با وجود اينکه ايران از نظر توليد نفتی در ميان اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت - اوپک - در رده دوم قرار دارد، به شدت به واردات بنزين برای مصارف داخلی وابسته است.
ظرفيت پالايشگاه های داخلی حدود 40 ميليون ليتر بنزين در روز است در حاليکه ميزان مصرف داخلی به حدود 70 ميليون ليتر در روز برآورد می شود.
افزايش تعداد خودرو در ايران به خصوص در سال های اخير و وابستگی شهروندان به اتومبيل شخصی برای رفت و آمد به معنی افزايش سريع ميزان مصرف بنزين بوده است.
بهای بنزين در ايران نسبت به ساير کشورها و همچنين در مقايسه با قيمت بنزين وارداتی بسيار نازل است و تفاوت قيمت آن از طريق پرداخت يارانه دولتی تامين می شود.
برای تامين کمبود بنزين از طريق واردات، حدود چهار ميليارد دلار بودجه ارزی در سال لازم است اما در سال جاری، تنها دو و نيم ميليارد دلار به اين امر اختصاص يافته که تامين کننده نياز داخلی برای نيمه اول سال بوده است.
عرضه ارزانقيمت بنزين با اتکا به يارانه های ارزی در جمله موضوعاتی است که در سال های اخير مرتبا مطرح شده و از سوی موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار گرفته است.
حتی با توجه به افزايش درآمدهای نفتی ايران در يکی دو سال اخير، هزينه واردات بنزين در سال کمابيش به حدود ده درصد عوايد ارزی اين کشور از طريق صدور نفت خام بالغ می شود.

No comments: