June 30, 2006



ايران موعد گروه هشت برای پاسخ به بسته پيشنهادی را رد کرد

در همان روزی که منوچهر متکی در سازمان ملل بيانيه وزيران خارجه گروه هشت را رد کرد، هفته نامه آلمانی اشترن از قول او خبر داد که امکان دارد ايران پاسخ خود به پیشنهاد اروپاييها را تا پیش از آغاز نشست سران گروه هشت مشخص کند
منوچهر متکی وزير امورخارجه ايران موعدی را که وزيران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان برای ايران تعيين کرده اند تا به پيشنهاد اروپاييها برای حل مسئله اتمی ايران پاسخ دهد رد کرد.
وزيران خارجه هشت کشور بزرگ صنعتی جهان، معروف به گروه هشت که در مسکو پايتخت روسيه گردآمده اند با صدور بيانيه ای از ايران خواستند تا پنجم ژوئيه (چهاردهم تير) که دبير شورای عالی امنيت ملی ايران با مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ديدار خواهد کرد پاسخی "صريح و اساسی" به پيشنهاد اروپاييها برای حل مسئله اتمی خود بدهد.
اما متکی که در مقر سازمان ملل متحد در نيويورک به سر می برد در جمع خبرنگاران گفته که همان گونه که رئيس جمهور ايران اعلام کرده، تاريخ اعلام پاسخ ايران به پيشنهاد اروپاييها در ماه اوت خواهد بود.
اين در حالی است که در همين روز، شماره تازه ای از هفته نامه آلمانی اشترن چاپ شد که متکی در مصاحبه با آن گفته که امکان دارد کشورش پاسخ خود به پیشنهاد اروپاييها را تا پیش از آغاز نشست سران گروه هشت مشخص کند.
نشست سران گروه هشت قرار است از پانزدهم تا هفدهم ژوئيه (24 تا 26 تير) در سن پترزبورگ، دومين شهر عمده روسيه برگزار شود.
پيشنهادی که وزيران خارجه گروه هشت خواهان دريافت پاسخ صريح ايران در مورد آنند مجموعه ای از امتيازهاست که بريتانيا، فرانسه و آلمان مطرح کرده و به تأييد آمريکا، روسيه و چين رسانده اند.
مقامهای ايرانی از بسته پيشنهادی استقبال کرده و آن را "گامی به جلو" و "سازنده" اما "دارای ابهام" خوانده و فرصتی برای بررسی اين پيشنهادها و اعلام نظر در مورد آنها تعيين کرده اند که با اعتراض آمريکا و متحدان اروپايی اش مواجه شده است.
در بسته پيشنهادی هيچ تاريخی برای پاسخگويی ايران به آن تعيين نشده، اما پس از آنکه رئيس جمهور ايران اواخر مرداد (نيمه دوم اوت) را برای اعلام پاسخ دولت خود در مورد بسته پيشنهادی اعلام کرد، رئيس جمهور آمريکا چنين موعدی را "بيش از حد دير" خواند و مقامهای اروپايی نيز پيشتر گفته بودند که ايران بايد تا هنگام برگزاری نشست سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان پاسخ خود را اعلام کند.
محتوای بسته پيشنهادی هنوز رسماً مشخص نيست اما آن گونه که از اظهارنظرهای برخی مقامهای ايرانی و اروپايی بر می آيد، مسائلی همچون سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات هواپيماهای بوئينگ به اين کشور و احتمالاً برخی تضمينهای امنيتی در آن مطرح شده است.
اين دولتها از ايران می خواهند که در ازای دريافت اين امتيازها غنی سازی اورانيوم را تا زمانی که نگرانی آمريکا و متحدانش از فعاليت اتمی ايران رفع شود متوقف سازد.
آمريکا و متحدانش از اينکه غنی سازی اورانيوم در ايران به اين کشور توان توليد سلاح هسته ای بدهد نگرانند و خواهان آنند که تا زمان رفع اين نگرانی، غنی سازی اورانيوم و کليه فعاليتهای مرتبط با آن در ايران متوقف شود، هرچند ايران بارها تأکيد کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای است.

No comments: