June 25, 2006



ديدار وزيرخارجه ترکيه از تهران پيش از سفر به آمريکا

گل پيش از آنکه راهی ايران شود در فرودگاه به خبرنگاران گفته که کشورش به دنبال آن است که مسئله اتمی ايران از طريق ديپلماتيک حل شود و از افزايش تنش در اين زمينه جلوگيری گردد
عبدالله گل وزيرخارجه ترکيه راهی ايران شده است تا از جانب نخست وزير کشور خود از دولت ايران بخواهد برای رفع نگرانی از فعاليت اتمی خود با جامعه جهانی همکاری کند.
آقای گل در حالی عازم ايران شده که همتای ايرانی اش در آلمان به سر می برد و در حال رايزنی بر سر فعاليت اتمی کشور خود است.
او پيش از آنکه راهی ايران شود در فرودگاه به خبرنگاران گفته که کشورش به دنبال آن است که مسئله اتمی ايران از طريق ديپلماتيک حل شود و از افزايش تنش در اين زمينه جلوگيری گردد.
وی گفته که دلائل زيادی برای اميدواری به حل مسالمت آميز مسئله هسته ای ايران دارد و به هر حال روند کنونی در مورد مسئله هسته ای ايران بايد در جايی پايان يابد و ديدارهای مهمی در اين زمينه پيش رو خواهد بود.
وزيرخارجه ترکيه از هر دو طرف ايرانی و غربی درگير در مسئله اتمی خواست که مسئولانه و عاقلانه رفتار کنند.
گفتگو با محمد مشتاق روزنامه نگار در ترکيه
وزيرخارجه ترکيه در حالی همراه با پيام نخست وزير کشور خود به تهران سفر می کند که قرار است اوائل ماه ژوئيه (نيمه نخست تير) به آمريکا سفر کند.
او قرار است در تهران با علی لاريجانی، دبيرشورای عالی امنيت ملی ايران ديدار و گفتگو کند و خواستار ديدار با آيت الله خامنه ای رهبر ايران شده است.
مقاماتی ايرانی می گويند در بسته پيشنهادی اروپا ابهاماتی يافته اند که قرار است طی ديدار خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا (راست) با دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، جزئيات بسته پيشنهادی توضيح داده شود تا اين "ابهامات" رفع گردد
عبدالله گل چهار روز پيش از سفر به تهران در حاشيه نشست وزيران خارجه دولتهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در باکو، پايتخت جمهوری آذربايجان با همتای ايرانی اش منوچهر متکی ديدار کرده بود.
سفر وزيرخارجه ترکيه به ايران در شرايطی صورت می گيرد که سه دولت اروپايی که از سه سال گذشته مذاکره و تعامل ديپلماتيک با ايران را به منظور محدود ساختن فعاليت اتمی اين کشور دنبال کرده اند خواهان از سرگيری مذاکراتند که حدود يک سال است بدون حصول نتيجه ای متوقف شده، اما به شرطی که ايران ابتدا برنامه غنی سازی اورانيوم را که اسباب نگرانی آنان است متوقف کند.
ولی همزمان با سفر عبدالله گل به تهران وزيرخارجه ايران بار ديگر بر موضع کشور خود تأکيد کرده که برای از سرگيری مذاکرات اتمی، هيچ شرطی را نمی پذيرد.
سه دولت اروپايی اخيراً به منظور از سرگيری مذاکرات، مجموعه امتيازاتی به ايران پيشنهاد داده اند تا در قبال دريافت آنها، غنی سازی اورانيوم را دست کم تا زمانی که مذاکرات به نتيجه برسد به حال تعليق در آورد.
اين مجموعه امتيازها که به بسته پيشنهادی معروف شده، علاوه بر سه دولت اروپايی مورد توافق آمريکا، روسيه و چين هم قرار گرفته اند.
مقامات ايرانی از اين پيشنهادها استقبال کرده و می گويند در حال بررسی آنند اما در آن ابهاماتی يافته اند که قرار است طی ديدار خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا با دبير شورای عالی امنيت ملی ايران، جزئيات بسته پيشنهادی توضيح داده شود تا اين "ابهامات" رفع گردد.
محتوای بسته پيشنهادی هنوز رسماً مشخص نشده اما آن گونه که از اظهارنظرهای برخی مقامهای ايرانی و اروپايی بر می آيد، مسائلی همچون سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات هواپيماهای بوئينگ به اين کشور و احتمالاً تضمينهای امنيتی در آن مطرح شده است.
دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم در ايران که آمريکا و متحدانش آن را اسباب نگرانی جامعه جهانی می دانند، می تواند امکان توليد سلاح اتمی را برای اين کشور فراهم آورد، هرچند ايران بارها تأکيد کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای است.

No comments: