June 21, 2006



اعتراض بوش به موعد پاسخگويی ايران به بسته پيشنهادی

بوش پس از شرکت در نشستی با سران اتحاديه اروپا به خبرنگاران يادآوری کرد که پيشتر هم گفته بود ايرانيها برای پاسخ دادن به پيشنهاد اروپاييها چند هفته وقت دارند نه چند ماه
پس از آنکه رئيس‌ جمهور ايران اواخر مرداد (نيمه دوم اوت) را به عنوان زمان پاسخ به پيشنهادهايی تعيين کرد که دولتهای اروپايی برای حل مسئله هسته ای کشورش داده اند، رئيس جمهور آمريکا اين زمان را زياده از حد دانست و گفت که بررسی پيشنهادها و پاسخگويی به آن نبايد اين قدر وقت ببرد.
جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا پس از شرکت در نشستی با سران اتحاديه اروپا که در وين، پايتخت اتريش برگزار شد به خبرنگاران يادآوری کرد که پيشتر هم گفته بود ايرانيها برای پاسخ دادن به پيشنهاد اروپاييها چند هفته وقت دارند نه چند ماه.
سه دولت اروپايی بريتانيا، فرانسه و آلمان مجموعه امتيازاتی به ايران پيشنهاد داده اند که ايران در قبال دريافت آنها، غنی سازی اورانيوم را که برای اين کشورها ايجاد نگرانی کرده است به حال تعليق در آورد.
اين مجموعه امتيازها که به بسته پيشنهادی معروف شده مورد توافق اعضای دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان قرار گرفته و مقامات ايرانی هم آن را سازنده و گامی به جلو خوانده اند.
رئيس جمهور ايران در حالی اواخر مرداد را به عنوان زمان پاسخگويی رسمی به بسته پيشنهادی تعيين کرده که مقامهای اروپايی بارها تأکيد کرده اند که ايران بايد تا زمان نشست سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان که قرار است در ماه ژوئيه (تير) برگزار شود پاسخ خود را مشخص کند.
محتوای بسته پيشنهادی هنوز رسماً مشخص نيست اما آن گونه که از اظهارنظرهای برخی مقامهای ايرانی و اروپايی بر می آيد، مسائلی همچون سرمايه گذاری در صنعت نفت و گاز ايران، فروش هواپيماهای مسافربری ايرباس و قطعات هواپيماهای بوئينگ به اين کشور و احتمالاً تضمينهای امنيتی در آن مطرح شده است.
ايرانيها در حالی از بسته پيشنهادی استقبال کرده اند که سال گذشته امتيازهای مشابهی را رد کردند.
رئيس جمهور آمريکا هشدار داده که اگر ايران اين بار هم اين پيشنهادها را رد کند با تحريم بين المللی مواجه خواهد شد.
تعيين تاريخی برای پاسخگويی به بسته پيشنهادی طی سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران در شهر همدان در غرب اين کشور اعلام شده و اعلام اين تاريخ پس از آن صورت گرفت که سازمان کنفرانس اسلامی طی بيانيه ای از موضع ايران برای از سرگيری مذاکرات اتمی با غرب اعلام پشتيبانی کرد.
آمريکا و متحدان اروپايی اش ازسرگيری مذاکرات اتمی با ايران را مشروط به توقف غنی سازی اورانيوم و کليه فعاليتهای مرتبط با آن کرده اند اما ايران حاضر به پذيرش هيچ شرطی برای از سرگيری مذاکرات نيست.
دستيابی به فناوری غنی سازی اورانيوم که آمريکا و متحدان اروپايی اش از پيگيری آن در ايران ابراز نگرانی می کنند می تواند امکان توليد سلاح اتمی را فراهم آورد، هرچند ايران بارها تأکيد کرده که تنها هدفش از غنی سازی اورانيوم توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای هسته ای است.

No comments: