June 13, 2006



بازداشت دهها تن از شرکت کنندگان تجمع زنان در تهران

پليس تهران با به کار گيری مأموران زن تظاهرکنندگان را متفرق کرد و مورد ضرب و شتم قرار داد و شمار زيادی از آنان را بازداشت کرد
شماری از گروههای سياسی ايرانی به سرکوب تظاهرات زنان در تهران توسط پليس اعتراض کرده و خواستار آزادی بازداشت شدگان اين تظاهرات شدند.
اين تظاهرات بدون اخذ مجوز قانونی و با فراخوانی که در سايتهای اينترنتی داده شده بود، روز دوشنبه دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) در ميدان هفت تير تهران برگزار شد اما پليس تهران با به کار گيری مأموران زن تظاهرکنندگان را متفرق کرد و مورد ضرب و شتم قرار داد و شمار زيادی از آنان را بازداشت کرد.
در ميان بازداشت شدگان که تعدادشان بيش از سی نفر برآورد شده و بسياری از آنان مرد هستند، نامهای علی اکبر موسوی خويينی، نماينده پيشين مجلس، سميرا صدری، بهاره هدايت، عاطفه يوسفی، امين قلعه ای، دلارام آرام فر، معصومه لقمانی و عاطفه يوسفی از فعالان دانشجويی، ژيلا بنی يعفوب و بهمن احمدی امويی روزنامه نگار و شهلا انتصاری، علی روزبهانی، ليلا محسنی نژاد و وحيد ميرجليلی از ديگر فعالان سياسی و مدنی سياسی به چشم می خورد.
جبهه مشارکت ايران اسلامی که عمده ترين تشکل اصلاح طلب در ايران به شمار می رود و دفتر تحکيم وحدت و سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی (معروف به ادوار تحکيم وحدت) که از گروههای دانشجويی به شمار می روند و برخی از اعضايشان در تظاهرات بازداشت شده اند، اقدام پليس در سرکوب تظاهرکنندگان را محکوم کرده اند.
سازمان دانش آموختگان ايران اسلامی در بيانيه خود، نهادهای امنيتی، قضايی و انتظامی ايران را متهم کرده که به دنبال به سکوت کشاندن "صدای آزاديخواهانه" نخبگان، دانشجويان، استادان، زنان، کارگران و ساير فعالان مدنی اند و با به کارگيری علنی و آشکار خشونت، تهديد و ارعاب مداوم و نقض حقوق بديهی شهروندان به عامل اصلی نا امنی و عدم آرامش بدل شده اند.
اين سازمان که اعضايش را عمدتاً اعضای پيشين دفتر تحکيم وحدت تشکيل می دهند نسبت به وجود اراده ای برای شکلگيری انسداد کامل در فضای اجتماعی، سياسی و فرهنگی کشور هشدار داده است.
گزارش فرانسيس هريسون خبرنگار بی بی سی در تهران حاکی است که هنگامی که تظاهرکنندگان شروع به خواندن ترانه ای با مضمون فمينيستی کردند، پليس بلافاصله وارد عمل شد و به تظاهرکنندگان حمله کرد.
به گفته وی، نحوه برخورد پليس با زنان سبب اعتراض برخی از عابران مرد شد و شماری از زنان تظاهرکننده نيز در سوی ديگری از ميدان هفت تير جمع شدند که پليس با استفاده از اسپری فلفل آنان را متفرق کرد.
در فراخوانی که فعالان زنان برای تظاهرات ميدان هفت تير داده بودند، هدف از تظاهرات، درخواست وضع قوانينی برای منع تعدد زوجات و برابری حقوق زن درمواردی همچون طلاق و سرپرستی فرزندان اعلام شده بود.

No comments: