June 22, 2006



درخواست توضيح از سازمان ملل در ارتباط با سعيد مرتضوی

سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس شرکت دارد

سازمان گزارشگران بدون مرز با تقدير از وزيرخارجه کانادا در اعتراض به حضور دادستان تهران در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از وی خواست در مورد حضور اين قاضی ايرانی در نشست افتتاحيه اين شورا از رئيس شورا و کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد توضيح بخواهد.
سعيد مرتضوی توقيف دهها نشريه و حبس شمار زيادی از روزنامه نگاران را در کارنامه خود دارد.
گزارشگران بدون مرز طی بيانيه ای، سعيد مرتضوی دادستان تهران را شريک قتل زهرا کاظمی، خبرنگار عکاس ايرانی تبعه کانادا در زندان اوين تهران خوانده و از سازمان ملل متحد خواسته است به اعتراضهايی که به حضور او در هيئت ايرانی شرکت کننده در شورای حقوق بشر می شود ترتيب اثر دهد.
سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس شرکت دارد و منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران نيز در اين مراسم سخنرانی کرده است.
پيتر مک کی، وزير خارجه کانادا از تصميم ايران در اعزام آقای مرتضوی به اين مراسم ابراز انزجار کرده و آن را نشانه "نهايت بی حرمتی" حکومت جمهوری اسلامی به "اصول پذيرفته شده حقوق بشر در جامعه بين المللی" خوانده است.
جلسه افتتاحيه شورای حقوق بشر سازمان ملل که دو هفته ادامه دارد از دوشنبه نوزدهم ژوئن (29 خرداد) آغاز به کار کرده است.
ايران در تلاش برای عضويت در اين نهاد تازه تأسيس بين المللی که 47 کشور عضو آنند شکست خورد اما جزو کشورهايی است که هيئتی از ناظران به اين شورا اعزام کرده اند.
اين شورا جايگزين کميسيون حقوق بشر سازمان ملل شده که به باور آگاهان، اعتبار خود را تا حدود زيادی از دست داده و متهم شده بود که با تبديل شدن به صحنه چانه زنی و معامله سياسی کشورها، کار زيادی برای قربانيان نقض حقوق بشر انجام نمی دهد.
آمريکا که انتقاداتش از کميسيون حقوق بشر در جايگزين شدن آن با شورای حقوق بشر اثر زيادی داشت، استدلال می کرد که چطور کشورهايی مانند سودان و زيمبابوه که به دليل نقض گسترده حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفته اند عضو کميسيون حقوق بشرند.
حضور سعيد مرتضوی در هيئت اعزامی جمهوری اسلامی به ژنو همچنين باعث اعتراض شديد فعالان ايرانی در خارج از کشور که در زمينه حقوق بشر فعاليت می ‌کنند شده است.

No comments: