June 12, 2006



آزمايشی نوين برای رديابی بيماری ريوی در کودکان زير پنج سال

برای آزمايش ريه کودکی که فيبروز کيستی دارد از اين روش جديد استفاده می شود
متخصصان برای آزمايش دقيق از ريه کودکان خردسال که با مشکل تنفسی روبرو هستند، روشی تازه ابداع کرده اند.
کودکان کم سن و سال نمی توانند به راحتی آزمايش های متعارف از ريه را انجام دهند. در اين گونه آزمايش ها از روشی خاص برای تنفس استفاده می شود که برای کودک دشوار است.
پزشکان بيمارستان "گريت اورموند استريت" لندن روشی را ابداع کرده اند که با استفاده از آن می توان مشکلات ريوی در کودکان زير پنج سال را حتی اگر علائم بيماری در آنها مشاهده نشده باشد، رديابی کرد.
اين ابداع تازه در جريان افتتاح برنامه ای تحت عنوان "سلامت ريه برای همه عمر" که "بنياد بريتانيايی ريه" آن را سازماندهی کرده، اعلام شده است.
بيشترين بيماری مزمنی که در ميان کودکان بريتانيايی ديده می شود در ارتباط با امراض دستگاه تنفسی است. در اين کشور 34 درصد از مراجعات به دکتر عمومی و 15 درصد از موارد بستری شدن کودکان در بيمارستان ها به دليل مشکلات تنفسی است.
در کودکان زير 5 سال که به امراض ريوی مزمن مبتلا هستند پزشکان معمولا برای تشخيص شدت بيماری به معاينه از قفسه سينه و توصيف پدر و مادر کودک از علائم بيماری او متکی هستند.
در روش جديد (که به خروج مکرر نفس موسوم است)، کودک در حالی که سرگرم تماشای کارتون است برای 15 دقيقه به آرامی در داخل يک ماسک، تنفس می کند.
اين ماسک، به دستگاه سنجشی متصل است که با هر دم و بازدم کودک ميزان هوايی که وارد شش او شده و از آن خارج می شود را اندازه می گيرد و گازهای مختلف موجود در ريه کودک را نيز تجزيه و تحليل می کند.
اين روش، برخلاف روش های متعارف، به تنگ شدن گذرگاه های هوا در ريه بسيار حساس است. امراض ريوی معمولا در اين گذرگاه ها شروع می شود.
متخصصان بريتانيايی اين روش جديد را در مورد 40 کودک مبتلا به فيبروز کيستی (Cystic Fibrosis) و 40 کودک با ريه سالم آزمايش کرده اند.
اين روش در 73 درصد از کودکان مبتلا به فيبروز کيستی علائم بيماری را نشان داد. اين در حالی است که اين گروه از کودکان در زمان آزمايش علائم عوارض ريوی نداشتند و نتيجه آزمايش های ديگر نيز، ريه آنها را سالم نشان داده بود.
با اين که تحقيق متخصصان در مورد کودکان با فيبروز کيستی انجام گرفته نتيجه آن در موارد ديگر عارضه های ريوی، از جمله آسم صدق می کند.
متخصصان می گويند با اين روش می توان شروع بيماری را پيش از ظاهر شدن علائم آن رديابی کرد و به اين ترتيب قبل از اين که بيماری ريوی به صورت مزمن درآمده و آسيبی وارد کند آن را تحت مداوا قرار داد.

No comments: