June 21, 2006



مخزن حفظ بذر گياهان جهان احداث می شود

خزانه روز قيامت در دل کوههای يخ بسته نروژ ساخته می شود
مراسم آغاز به کار عمليات احداث مخازنی برای حفظ بذرهای تمامی گونه های گياهی موجود در کره زمين در نروژ برگزار شده است.
اين مخازن، که از آنها با عنوان "خزانه روز قيامت" نام برده می شود، شامل تعدادی انبار نگهداری بذر است که در کوهستان های منجمد جزيره دور افتاده اسوالبارد، در مناطق قطبی نروژ، ساخته می شود و بيش از يکصد کشور جهان از اجرای اين طرح حمايت به عمل آورده اند.
عمليات ساختمانی با حضور نخست وزيران پنج کشور کشور نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و ايسلند با حضور در شهرک لانگيربين، مرکز اسوالبارد، برگزار شد که با قطب شمال حدود يکهزار کيلومتر فاصله دارد.
هدف از اجرای اين طرح حفظ نمونه هايی از بذر تمامی گياهان موجود در زمين در برابر وقايع احتمالی منجر به نابودی گونه های گياهی است.
بروز بيماری های همه گير گياهی، وقوع جنگ هسته ای، حوادث طبيعی و آثار ناشی از گرمايش زمين از جمله اتفاقاتی است که می تواند به نابودی گياهان يا انواع خاصی از آنها منجر شود.
نمونه بذرهای اين مخازن در بسته های آلومينيومی و در دمای 18 درجه زير صفر نگهداری می شود و در چنين شرايطی، تا صدها و حتی هزارها سال ديگر همچنان قابليت رويش خواهد داشت در چنين صورتی، بشر خواهد توانست با استفاده از بذرهای حفظ شده در خزانه روز قيامت مجددا به کاشت چنين گياهانی مبادرت ورزد.
به خصوص کاشت مجدد و تکثير بذر گياهان خوراکی برای ادامه حيات بشر و دام ضرورت خواهد داشت.
تريه ريس - يوهانسون، وزير کشاورزی نروژ، در مراسم آغاز عمليات ساختمانی مخازن نگهداری بذر از اين طرح به عنوان نوعی کشتی نوح ياد کرد.

No comments: