June 29, 2006



ناتو: کرزی راست می گويد، طالبان را دست کم گرفته ايم

ژنرال ريچاردز گفت جامعه جهانی، از نزديک و به اندازه کافی به نظريات افغانها و بخصوص دولت افغانستان و آقای کرزی گوش نمی دهد
فرمانده نيروهای تحت امر ناتو در افغانستان گفته است که جامعه جهانی، طالبان و توانايی های آنها برای تسخير دوباره ولايات جنوبی اين کشور، دست کم گرفته است.
ژنرال ديويد ريچاردز در گفتگويی با بی بی سی، اذعان کرد که جنگ عراق توجه را از افغانستان منحرف کرده و باعث خلاء امنيتی در اين کشور شده است.
او گفت که نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا قدرت گيری دوباره طالبان در جنوب افغانستان را، پس از برکناری آنان از قدرت، درست برآورد نکردند.
اين فرمانده بريتانيايی نيروهای ناتو در افغانستان افزود که اگر پس از سقوط اوليه طالبان يک نيروی قوی به منطقه اعزام می شد، بقايای اين گروه نمی توانستند اکنون به چنين فعاليتهايی دست بزنند.
اين اظهارات يک هفته پس از آن بيان می شود که حامد کرزی رييس جمهور افغانستان گفت جامعه بين المللی بايد نحوه مبارزه خود با هراس افکنی (تروريسم) را مورد بازبينی قرار دهد.
آقای کرزی گفت قابل قبول نيست که هر هفته صدها افغان کشته شوند و نحوه مبارزه کنونی با هراس افکنی برای از بين بردن ريشه های خشونت کارايی ندارد.
سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو)، اواخر ماه آينده ميلادی (جولای) مسئوليت عمليات امنيتی در جنوب افغانستان را از نيروهای تحت فرمان آمريکا تحويل خواهد گرفت.
ژنرال ريچاردز وعده داد که در وظايف اين نيروهای تغييرات تازه ای پديدار خواهد شد.
انتقاد
من از کل جامعه بين المللی به اين دليل که از نزديک و به اندازه کافی به نظريات افغانها و بخصوص دولت افغانستان و آقای کرزی گوش نمی دهد، انتقاد دارم. هيچکس بهتر از خود افغانها اين کشور را نمی شناسد و من تصور می کنم انتقاد آقای کرزی بجا است

فرمانده بريتانيايی ناتو در افغانستاناو گفت: " من از کل جامعه بين المللی به اين دليل که از نزديک و به اندازه کافی به نظريات افغانها و بخصوص دولت افغانستان و آقای کرزی گوش نمی دهد، انتقاد دارم".
فرمانده ناتو در افغانستان تاکيد کرد"هيچکس بهتر از خود افغانها اين کشور را نمی شناسد و من تصور می کنم انتقاد آقای کرزی بجا است."
ژنرال ريچاردز افزود: "هرچه در گذشته روی داده باشد، اکنون توافق نظر کامل در ميان جامعه بين المللی وجود دارد که ما بايد اشتباهات گذشته را جبران کنيم".
ماههای گذشته شاهد خونين ترين رويدادها از زمان تهاجم نيروهای به رهبری آمريکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ بوده است.
ظرف هفته های گذشته سه سرباز بريتانيايی نيز در جنوب افغانستان کشته شدند.
ژنرال ريچاردز گفت اميدوار است نيروهای به رهبری ناتو که در ماموريت حفظ صلح و بازسازی در جنوب افغانستان مشارکت دارند، ظرف شش ماه آينده اثرات عمده ای بر وضعيت امينتی در اين منطقه بگذارند.

No comments: