June 23, 2006



کانادا از آلمان خواست سعيد مرتضوی را بازداشت کند

سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس شرکت دارد
دولت کانادا از دولت آلمان خواسته است تا سعيد مرتضوی، دادستان تهران را در صورت ورود به اين کشور بازداشت تا وی به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه شود.
سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران به نمايندگی از اين کشور در نشست افتتاحيه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در شهر ژنو سوئيس تشکيل شده است شرکت دارد و ممکن است در راه بازگشت به ايران در کشور آلمان نيز توقف داشته باشد.
دولت کانادا سعيد مرتضوی را متهم می کند که در قتل زهرا کاظمی خبرنگار عکاس ايرانی تبعه کانادا که سه سال پيش در زندان اوين تهران جان خود را از دست داد دست داشته است.
در پی انتشار خبر حضور سعيد مرتضوی در سوئيس، سلمان (استفان) هاشمی، پسر زهرا کاظمی از دولت کانادا درخواست کرد فوراً از مقامات سوئيسی بخواهد آقای مرتضوی را بازداشت کنند.
در حالی که گفته می شود آقای مرتضوی سوئيس را ترک گفته تا از راه آلمان به ايران بازگردد، استيون هارپر، نخست وزيرکانادا در گفتگو با راديوی کشورش گفته که وزارت خارجه دولت او از آلمان خواسته است سعيد مرتضوی را در صورت توقف در آن کشور بازداشت کند.
سعيد مرتضوی علاوه بر اتهاماتی که در ارتباط با مرگ زهرا کاظمی متوجه او شده، توقيف دهها نشريه و حبس شمار زيادی از روزنامه نگاران را در کارنامه خود دارد.
حضور او در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعتراض شماری از گروههای بين المللی مدافع حقوق بشر، از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز را به همراه داشته است.

No comments: