June 13, 2006


برنامه بريتانيا برای ارايه خدمات مالی اسلامی

تا کنون بانکداری اسلامی عمدتا توسط بانکهای تخصصی ارايه می شد
گوردون براون، وزير خزانه داری بريتانيا، برنامه ای را برای گسترش خدمات مالی اسلامی در اين کشور اعلام داشته است.
روز سه شنبه، 13 ژوئن، وزير خزانه داری در سخنانی در کنفرانس ماليه و تجارت اسلامی در لندن گفت که بريتانيا در نظر دارد به دروازه غرب برای خدمات مالی اسلامی مبدل شود و در صدد است روابط تجاری خود را با کشورهای اسلامی تحکيم بخشد.
آقای براون افزود که تحرک و نشاط جامعه مسلمانان بريتانيا در کنار روابط تاريخی اين کشور با کشورهای اسلامی و تجربه آن در تجارت و امور مالی زمينه مساعدی را برای تحقق اين هدف فراهم آورده است.
وزير خزانه داری بريتانيا در اين کنفرانس، که به ابتکار شورای مسلمانان بريتانيا تشکيل يافته، برنامه های خود در زمينه اصلاحات مالياتی به منظور ايجاد شرايط پياده کردن موثر بانکداری و خدمات مالی منطبق با قوانين اسلامی را تشريح کرد.
برخی از اين برنامه ها در چارچوب لايحه ای در مجلس عوام بريتانيا در دست بررسی است.
بخشی از فعاليت های رايج بانکی از جمله حساب های بانکی بهره دار و وام مسکن با قوانين اسلامی که دريافت و پرداخت ربا را منع کرده مغايرت دارد.
آقای براون گفت که حمايت از خدمات مالی و بانکداری اسلامی در بريتانيا همچنين به مسلمانان مقيم اين کشور، که شمار آنان به حدود يک ميليون و هشتصد هزار نفر می رسد، امکان می دهد تا امور مالی خود را در انطباق با قوانين شرعی اداره کنند.
حجم معاملات مالی اسلامی در جهان صدها ميليارد دلار تخمين زده می شود و در حال حاضر، بسياری از موسسات مالی غربی خدماتی منطبق با قواعد اسلامی در اختيار مشتريان خود قرار می دهند.

No comments: