June 27, 2006



دولت آمريکا در رابطه با آلودگی محيط زيست به دادگاه کشانده شد



شرکت های اتومبيل سازی ممکن است مجبور به بهبود ميزان بازدهی سوختی اتومبيل ها شوند
گروهی از ايالات و سازمان های غيردولتی هوادار محيط زيست از ديوان عالی آمريکا خواسته اند پرونده ای را که پيشتر در دادگاه های قبلی رد شده بود و خواستار وادار کردن دولت به اعمال محدوديت هايی بر توليدکنندگان انرژی و شرکت های اتومبيل سازی در زمينه ميزان توليد دی اکسيد کربن می شود بررسی کند.
آنها استدلال می کنند که محدود کردن ميزان تصاعد دی اکسيد کربن در جو بر عهده آژانس دولتی حفاظت محيط زيست است.
آنها می گويند که دی اکسيد کربن عمده ترين گاز گلخانه ای است که باعث گرمتر شدن زمين می شود و بايد در ميان آلاينده ها طبقه بندی شود.
مخالفت دولت بوش
دولت آمريکا می گويد که دی اکسيد کربن براساس قوانين فدرال يک آلاينده نيست و حتی اگر چنين بود، اين اختيار را داشت که نظارت بر ميزان تصاعد آن را اعمال کند يا نه.
يک دادگاه تجديد نظر فدرال اخيرا در اين مورد به نفع دولت بوش رای داد.
اگر ديوان عالی آمريکا اين رای را قبول نکند، می تواند تاثيری عميق بر زندگی مردم آمريکا به جا بگذارد. ديوان عالی در سال جاری حکم خود را اعلام خواهد کرد.
برای مثال چنين حکمی می تواند راه را برای وادار کردن کارخانه داران به بهبود بازدهی سوختی به عنوان راهی برای کاهش توليد دی اکسيد کربن هموار کند.
شکی نيست که جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، به سختی با اين نظر مخالفت خواهد کرد.
او زمانی که ابتدا در انتخابات رياست جمهوری مبارزه می کرد از نظارت بر ميزان توليد دی اکسيد کربن حمايت کرد اما پس از پيروزی تنها از گام های داوطلبانه برای کاهش تصاعد دی اکسيد کربن حمايت کرده است.
او استدلال می کند که هر رويکردی غير از اين به شرکت های تجاری صدمه خواهد زد و باعث افزايش بيکاری خواهد شد.

No comments: