July 9, 2006






ايران 5 پاره طرح تقسيم ايران و عراقو نقشه جديد خاورميانه




روزنامه "زمان" چاپ تركيه، به نقل از يك نشريه امريكائی متعلق به نيروهای مسلح آمريكا يك نقشه جديد از خاورميانه منتشر كرده است كه درآن اشاره به تقسيم ايران شده است.
اين طرح همراه با نقشه، در پوشش يك مقاله تفسيری و به قلم يك ژنرال امريكائی و در دقاع از حقوق قوميت ها منتشر شده و علاوه بر ايران، كشورهای ديگر منطقه خاورميانه را نيز در بر می‌گيرد.
نويسنده ژنرال "رالف پيترز" نام دارد و از افسران بازنشسته ارتش آمريكاست. او در مقاله خود می‌نويسد كه نقشه خاورميانه عادلانه تهيه نشده( دوباره اين نقشه با دخالت انگلستان در دو جنگ اول و دوم جهانی و با همان بهانه ای كه ژنرال امريكائی طرح كرده، تغيير كرده است و اكنون امريكا زمزمه تغيير آن را به سود خود در سر دارد) و با تجديد نظر در آن می‌توان به بی‌عدالتی در منطقه پايان داد.
در نقشه ای كه ژنرال امريكائی منتشر و پيشنهاد كرد، از يك كردستان مستقل دفاع می‌شود كه بخش هائی از كردستان ايران، عراق و تركيه و سوريه را شامل می‌شود و بخش هائی از آذربايجان ايران را نيز شامل می‌شود، كه احتمالا بايد مناطق كرد نشين آذربايجان مورد نظر باشد.
ژنرال امريكائی با صراحت می‌نويسد كه چنين كشور بزرگ و جديدی، نزديك ترين متحد امريكا در منطقه در فاصله بلغارستان تا ژاپن خواهد بود و امريكا می‌توانست در همان ابتدای حمله به عراق و سقوط صدام حسين بايد آن را تشكيل می‌داد.
در همين مقاله و پس از كردستان، مسئله جنوب ايران و عراق زير پوشش تاسيس يك واتيكان كوچك اسلامی مطرح می‌شود كه طرز اداره آن به تقليد از واتيكان توصيه شده است. مركز اين واتيكان مكه يا مدينه پيشنهاد شده است. با تاسيس اين واتيكان كوچك، عراق به سه كشور تقسيم خواهد شد. بخشی كه جزو كشور تازه تاسيس كردستان خواهد شد، يك كشور عرب و شيعه نشين و يك كشور مسلمان و سنی نشين. دراين تقسيم بندی، بخشی از خاك ايران به كشور جديد شيعه عراق ضميمه خواهد شد و در جنوب شرقی ايران نيز بلوچستان آزاد تشكيل خواهد شد. اين كشور جديد مناطق بلوچ نشين ايران، پاكستان و افغانستان را شامل می‌شود. در همين تفسير پيشنهاد تشكيل آذربايجان متحد نيز مطرح شده است
.

فرار هفت زندانی متهم به اقدامات تروريستی از زندانی در عربستان

وزارت کشور عربستان گفته است زندانيان فراری از افراطيون اسلامی بوده اند
از عربستان سعودی گزارش می رسد هفت نفر که در ارتباط با اتهامات تروريستی در شهر رياض، پايتخت، در زندان بوده اند، از زندان گريخته اند.
تلويزيون دولتی عربستان، العربيه، اعلام کرده است اين مردان که شش تن از آنها سعودی و يک نفر باقيمانده، يمنی است، با شبکه القاعده در ارتباط بوده اند.
وزارت کشور عربستان از اين افراد خواسته است خود را تسليم کنند.
در بيانيه وزارت کشور عربستان آمده است اين زندانی ها از زندان ملز شهر رياض که در ارتباط با "مسائل امنيتی" در آن نگهداری می شدند، فرار کرده اند.
مقامات عربستان سعودی معمولا از اين واژه برای شرح اتهامات تروريستی استفاده می کنند.
عربستان سعودی طی چند سال اخير در حال نبرد با شبکه القاعده بوده است. اعضای اين شبکه سعی دارند اين پادشاهی طرفدار آمريکا را سرنگون کنند.
تبرئه مظنونين مرتبط با القاعده در يمن
در همين حال دادگاهی در يمن 19 نفر را که به تشکيل يک گروه مسلح برای حمله به اهداف غربی متهم بودند، تبرئه کرده است.
قضات تحقيق گفته بودند اين افراد که 14 تن از آنها يمنی و 5 تن ديگر سعودی هستند، در شبکه القاعده عضويت دارند.
آنها افراد اين گروه را متهم کرده بودند که به دستور ابومصعب الزرقاوی، رهبر سابق شبکه القاعده در عراق، حملاتی را طراحی می کنند. اما قاضی حکم داد که در اين مورد، شواهد کافی در دست نيست.
ابومصعب الزرقاوی اخيرا در عمليات مشترک نيروهای آمريکايی - عراقی در عراق کشته شد.
اين تازه ترين محاکمه از رشته محاکمات پيکارجويان مظنون

July 8, 2006



وداع با فک های خزر

يک گزارش علمی نشان می دهد که حدود ده هزار خوک آبی (فک) خزر تنها در فاصله پنج ماه يعنی از ماه آوريل تا اوت سال 2000 در اثر ابتلا به نوعی بيماری ويروسی به نام CDV از بين رفته اند.
سال های طولانی است که زندگی ساکنان اطراف دريای خزر تحت تأثير رقابت های نفتی دگرگون شده است بنابراين خزر امروزه بيش از هر زمان ديگری نه تنها به عنوان بزرگترين درياچه بسته جهان بلکه به عنوان رقابتی ترين حوزه نفتی جهان در ميان پنج کشور حاشيه آن نيز شناخته می شود.
با اين همه خزر در حال تجربه کردن اتفاقات ناگواری نيز هست که مسير آن ها را بايد در ژاپن، انگلستان، اسکاتلند، هلند و ايرلند شمالی جستجو کرد.
يک گزارش علمی که حاصل تحقيق پژوهشگران پروژه سم شناسی برنامه محيط زيست خزر و با همکاری موسسات تحقيقاتی کشورهای حاشيه ی خزر و چندين مرکز تحقيقاتی در اروپا و ژاپن است - و در نشريه آلودگی های محيط زيست منتشر شده - نشان می دهد که حدود ده هزار خوک آبی (فک) خزر تنها در فاصله پنج ماه يعنی از ماه آوريل تا اوت سال 2000 در اثر ابتلا به نوعی بيماری ويروسی به نام CDV از بين رفته اند.
اين بيماری در ميان سگ های اهلی شايع است اما نمونه هايی از ويروس را می توان در ميان روباه ها و ساير جانوران وحشی نيز يافت اما همه گيری اين ويروس در ميان فک های خزر پديده ای نادر گزارش شده است.
فک های خزری که به نام علمی فوکا کاسپيکا Phuca Caspica شناخته می شوند، از جمله نادرترين جانوران شناخته شده روی زمين هستند و در تقسيم بندی اتحاديه بين المللی حفاظت از طبيعت در فهرست قرمز که مربوط به جانوران آسيب پذير است، قرار دارند. طول آنها گاه به ۱۶۰ سانتيمتر و وزنشان در زمان بلوغ به ۱۰۰ کيلوگرم می رسد. اما نکته ی حائز اهميت در دوره ی زندگی ۵۰ ساله ی فک های خزری اين است که آن ها به سواحل ايران بيش از سواحل چهار کشور حاشيه ای ديگر نزديک می شوند زيرا زمستان ها را به عنوان فصل زادآوری بر روی قطعات يخی سواحل شمالی می گذرانند اما در بهار و تابستان عمدتأ سواحل ايران را ترجيح می دهند.
تحقيقات اوليه - منتشر شده در نشريه "بيماری های عفونی در حال ظهور" - که با حمايت مالی بانک جهانی و تحت نظر دکتر سيموس کندی در ايرلند شمالی انجام شد نشان داد اندام های داخلی و توليد مثلی فک ها پوشيده از زخم های ناشی از ضايعات ويروسی بوده است.
اما گزارش های بعدی به علت های ديگری برای مرگ و مير فک های خزری اشاره داشتند که مهمترين آنها وجود انواعی از سموم کشاورزی نظير د د ت و سموم حاصل از پساب کارخانجات صنعتی در بافت های چربی فک ها بود به طوری که در همايش محيط زيست دريايی در اوتسوچی ژاپن علت مرگ و مير فک های خزری به اثر تضعيف کننده آلودگی های صنعتی و در نتيجه ناتوانی دستگاه ايمنی بدن فک ها در مقابل ويروس ها اشاره شد.
دو گزارش علمی که توسط محققان دانشگاه ايهيم ژاپن در نشريه آلودگی های محيط زيست منتشر شده حاکی از غلظت فراوان مواد حاصل از تجزيه کلر در بافت های چربی و کبد فک هاست. کلر در صنايع نساجی به عنوان رنگ بر به کار برده می شود و مهمترين کارخانجات نساجی در اطراف خزر در حاشيه جنوبی اين درياچه قرار دارند.
يک نمونه ديگر از مواد موجود در بافت های بدن فک ها انواعی از آفت کش های موسوم به پی سی بی است که در جريان شسته شدن خاک های کشاورزی يا در نتيجه ی بالا آمدن سطح آب خزر در نواحی ساحلی به درون درياچه راه يافته اند.
بنابراين وقوع مرگ و مير ناشی از همه گيری ويروسی سال ۲۰۰۰ ميلادی در ميان فک های خزر نه تنها به علت آلودگی های صنعتی قابل توجيه است، بلکه با افزايش آلودگی های نفتی و کاهش جمعيت ماهی کيلکا که بيش از ۷۰ درصد ازغذای فک خزری وابسته به اين ماهی است، می توان همچنان در انتظار تلفات بيشتری در جمعيت فک ها بود.
طبق آمار انجمن بين المللی حفاظت از فک ها تا پيش از فروپاشی شوروی سابق سالانه ۲۰ تا ۲۵ هزار بچه فک برای استفاده از پوست و چربی آنها شکار می شدند، اما در حال حاضر هيچ کنترل ضابطه مندی برای حفاظت از فک های خزری توسط کشورهای ساحلی خزر اعمال نمی شود ضمن آن که آلودگی های صنعتی هر روز بر ميزان تلفات اين جانداران نادر اضافه می کند. شايد همچنان که تعداد صنايع چوب و نساجی در حاشيه ی خزر افزايش می يابند و بالا آمدن سطح آب درياچه باعث وارد شدن آفات به آب می شود ديگر زمان طولانی تا آخرين وداع با فک های خزری نمانده باشد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور رژیم اسلامی امروز در تهران طی سخنانی در کنفرانس منطقه ای در باره امنیت عراق که از تلویزیون دولتی پخش می شد، بار دیگر خواهان نابودی اسرائیل گردید.
احمدی نژاد گفت "امروز یک اراده قوی برای نابودی اسرائیل و برقراری یک حکومت فلسطینی در تمام سرزمین فلسطین وجود دارد."
رئیس جمهور رژیم اسلامی گفت "مشکل جهان اسلام، موجودیت اسرائیل است، جهان اسلام و همه کشورهای منطقه باید برای نابودی و از بین بردن این مشکل بسیج شوند."


جنایتکاران باید مجازات شوند / ادامه دستگیری، شکنجه و قتل در کردستان
سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان با انتشار بیانیه ای به‌ مناسبت اولین سالگرد قتل شوانه قادری در مهاباد نوشت همانطور که‌ مطلعید روز یکشنبه‌ ۱۸ تیرماه اولین سالگرد قتل فجیع جوان بیگناه کرد، 'شوانه‌ سید قادری' توسط نیروهای امنیتی و انتظامی است.
این سازمان مدافع حقوق بشر نوشت این رویداد ناگوار بعدها فجایع دیگری را در پی داشت. کشته‌ شدن دهها نفر دیگر در کردستان از آنجا آغاز گشت که اعتراضات مدنی مردم کردستان ایران در سرتاسر کردستان ‌با سرکوب و کشتار نیروهای دولتی مواجه شد. متاسفانه‌ در این میان دستگاههای دولتی و قضایی به‌ جای حل مسئله‌ و محاکمه‌ عاملین قتل شوانه‌ قادری و سایر قتلها، مردم معترض را آشوبگر خوانده‌ و در رسانه ها و روزنامه هایشان‌ اهانتها و تهمتهای ناروایی را به این جوان بیگناه و مردم معترض کردستان نسبت دادند.


جورج بوش خواستار موضع متحد در مسأله کره است

آقای بوش در کره جنوبی مسأله عراق را نيز مطرح خواهد کرد
جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، از کشورهای شرکت کننده در گفتگوهای شش جانبه پيرامون برنامه های هسته ای کره شمالی خواهد خواست تا موضع مشترک و احتياط آميزی در برابر اين کشور اتخاذ کنند.
آقای بوش که در جريان ديدار ٨ روزه اش از شرق آسيا به سئول رفته است با روح مو-هيون، رئيس جمهور کره جنوبی، در باره نحوه گفتگو با کره شمالی مذاکره خواهد کرد.
در عين حال در گفتگوهای دو رئيس کشور راه های تنش زدائی ميان دو کره نيز مورد بررسی قرار می گيرد.
آقای بوش، که پيش از اين از ژاپن ديدار کرده، در ادامه سفرش پس از کره جنوبی به چين و مغولستان خواهد رفت.


کاخ سفید: آزمایش موشکی کره شمالی تهدیدی فوری متوجه آمریکا نمی کند

موشک نوع تائپودانگ می تواند به آلاسکا برسد
مقام های کاخ سفید در واکنش به انجام چندين آزمايش موشکی از جمله يک موشک دوربرد توسط کره شمالی حين "تحريک آميز" خواندن آن گفته اند که آن را تهديدی فوری تلقی نمی کنند.
کره شمالی صبح چهارشنبه به وقت محلی شش آزمایش موشکی انجام داد. این موشک ها به فاصله یک ساعت از یکدیگر پرتاب شدند. یکی از این موشکها از نوع تائپودانگ-2 بود که گفته می شود از نوع بالستیک بین قاره ای است و قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را دارد.
اما به گفته مقام های آمریکایی آزمایش موشک یاد شده موفقیت آمیز نبوده و چند ثانیه پس از پرتاب سقوط کرد.


گفتگوهای آمريکا و کره جنوبی در مورد موشک های کره شمالی

پيونگ يانگ روز چهارشنبه هفت موشک را آزمايش کرد
کريستوفر هيل، مذاکره کننده ارشد آمريکا در گفتگوهای مربوط به کره شمالی، به کره جنوبی سفر کرده و در مورد آزمايش های موشکی روز چهارشنبه کره شمالی صحبت کرده است.
آقای هيل بعد از اين گفتگوها، تقاضای کره شمالی برای انجام مذاکرات دو جانبه با آمريکا و همچنين لغو محدوديت های مالی آمريکا عليه آن کشور را رد کرد.
خبرنگار بی بی سی در سئول، پايتخت کره جنوبی، می گويد کره جنوبی از متحدين نظامی آمريکا است و در عين حال از مدت ها قبل خود را به صلح و همکاری اقتصادی با کره شمالی متعهد دانسته است.
پيشتر، ژاپن به طور رسمی پيش نويس قطعنامه ای شديد اللحن را تسليم شورای امنيت سازمان ملل کرد که در آن خواستار تحريم کره شمالی شده است.
کريستوفر هيل بعد از کره جنوبی به ژاپن می رود. احتمال دارد روز دوشنبه اعلام شود که شورای امنيـت چه موقع اين پيش نويس را بررسی می کند.
بنابر گزارشها، هان سونگ ريول نماينده کره شمالی در سازمان ملل متحد گفته است که اعلام هرگونه مجازاتی "به مثابه اقدام به جنگ" است.
کره شمالی روز چهارشنبه با انجام هفت آزمايش موشکی، با اعتراض جامعه بين المللی روبرو شد.
گفته می شود يکی از موشکهای دوربرد که لحظاتی پس از شليک سقوط کرد، تا قلمرو آلاسکا قدرت پرواز دارد.
تمامی هفت موشک کره شمالی پس از آزمايش در دريای ژاپن سقوط کردند.
کره شمالی، آمريکا، چين، ژاپن، کره جنوبی و روسيه کشورهايی هستند که تا اوايل سال 2005 در مذاکرات شش جانبه برای حل بحران هسته ای کره شمالی شرکت داشتند.
کره شمالی در فوريه سال 2005 اعلام کرد که شرکت در مذاکرات شش جانبه را به مدت نامحدودی به حال تعليق در می آورد.
اين کشور در آن زمان، علت اقدام خود را "تلاش آمريکا برای سرنگونی خود" خواند.
سابقه بحران اتمی کره شمالی به اکتبر سال 2002 و اظهارات مقامات آمريکايی باز می گردد که اعلام کردند کره شمالی، بر خلاف تعهدات قبلی خود در مورد توقف برنامه های هسته ای در برابر دريافت کمک اقتصادی و نفت از آمريکا، اين برنامه ها را به طور محرمانه از سر گرفته است.
در پی انتشار اين خبر، آمريکا کمک های خود به کره شمالی را قطع کرد و در مقابل، دولت کره شمالی رسما آغاز فعاليت در نيروگاه های های هسته ای خود را تاييد کرد، بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را اخراج کرد و بعدا نيز اعلام داشت که موفق به توليد بمب اتمی شده است تا در برابر تهاجم آمريکا از خود دفاع کند.


اسرائيل درخواست آتش بس هنيه را رد کرد

نيروهای اسرائيلی از مواضع خود در شمال نوار غزه خارج شده اند
دولت اسرائيل درخواست آتش بس اسماعيل هنيه، رهبر دولت خودگردان فلسطينيان به رهبری حماس را رد کرده است. از چندین روز قبل زدو خوردهای شديد در نوار غزه درجریان است.
در بیانیه دفتر آقای هنیه گفته شده بود تنها راه بیرون آمدن تمام جناح های درگیر از بحران کنونی، این است که با پایان یافتن زد و خوردها آرامش به منطقه بازگردد.
مقامات دفتر اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائيل اظهار داشتند تا هنگامی که پيکارجويان فلسطينی گلعاد شاليط سرباز اسرائيلی را آزاد نکرده اند، آتش بس اعلام نخواهد شد.
گلعاد شاليط حدود دو هفته پیش به اسارت پیکارجويان فلسطينی درآمد.
اسرائيلی ها قبلا گفته بودند که نیروهایشان از مواضع خود در شمال نوار غزه عقب نشينی کرده و به داخل خاک اسراييل باز گشته اند ولی در مواضع خود در جنوب نوار غزه باقی مانده اند.
در 2 روز اخير حدود 30 فلسطينی کشته شده اند.
در سراسر روز جمعه نيروهای اسرائيلی به تهاجم خود به نوار غزه ادامه داده و فلسطينی ها را هدف حملات هوايی و آتش توپخانه خود قرار دادند.
در جريان اين تهاجم، 4 فلسطينی کشته شدند که دست کم يکی از آنها از پيکارجويان بود و چندين نفر نيز مجروح شدند.
اسرائيلی ها گفته بودند عمليات آنها در غزه دارای دو هدف عمده است: يکی آزاد ساختن گلعاد شيلاط، و ديگری متوقف ساختن پرتاب راکت های فلسطينی به شهرهای مرزی اسرائيل.
يکی از وزيران کابينه اسرائيل گفته بود اگر پيکارجويان فلسطينی در غزه گلعاد شيلاط را آزاد و حملات راکتی را متوقف کنند، اسرائيل ممکن است زندانيان فلسطينی را آزاد کند.
از زمان به اسارت درآمدن سرباز اسرائيلی، اين اولين بار بود که اسرائيل می گفت برای آزادی او حاضر به معامله است.
دولت فلسطينی ها که تحت رهبری حماس قرار دارد، گفته است بسياری از کشته شدگان کودک و غيرنظامی هستند.
راهپيمايی های ضد اسرائيلی در ايران
در همين حال، شهرهای مختلف ايران، روز جمعه گذشته شاهد تظاهرات ضد اسرائيلی بود.
محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران نيز در تظاهراتی که بعد از نماز جمعه در تهران و در محکوميت تهاجم تازه اسرائيل به نوار غزه برگزار شد، شرکت کرد.


گزارشی از دستگیر شدگان جدید
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان


علیرغم گذشت حدود دو ماه از اعتراضات آذربایجان و با وجود دستگیری دهها نفر هنوز موج بازداشتها در شهرهای مختلف آذربایجان ادامه دارد.
تبریز :
با وجود گذشت بیش از یک هفته از دستگیریهای مربوط به مراسم قلعه بابک هر روز اسامی جدیدی از بازداشت شدگان منتشر می شود.بر اساس آخرین اخبار هفته گذشته شخصی به نام آرش جهان بخشی در تبریز دستگیر شده است و در طول هفته جاری نیز امکان هیچ گونه تماسی با بیرون را نداشته است.
همچنین سه شنبه گذشته ( ۶ تیر ماه ) ماموران اداره اطلاعات تبریز با مراجعه به مغازه ارائه خدمات کامپیوتری مسعود صابر و تفتیش مغازه او را دستگیر کرده اند.ماموران دلیل کار خود را جلوگیری از عزیمت صابر به قلعه بابک اعلام کرده اند.
اردبیل :
ماموران اطلاعاتی منطقه مغان اردبیل دیروز نادر ولی پور مدیر مسئول نشریه دانشجویی قارتال را دستگیر و بازداشت کردند.بیش از ده نفر از ماموران اطلاعاتی دیروز به خانه پدری ولی پور حمله بردند و او را دستگیر و در جلوی چشم اعضای خانواده اش مورد ضرب و شتم قرار دادند.ماموران خانه را تفتیش کرده و یکدستگاه کیس کامپیوتر به اضافه برخی مدارک شخصی را ضبط نموده اند.
در همین ارتباط نیز دو نفر به نامهای حسن بالازاده و رحیم ترقی توسط ماموران اداره اطلاعات اردبیل دستگیر و در مکان نامعلومی نگهداری میشوند.
ارومیه :
پس از گذشت 45 روز از دستگيري جواد عباسي فعال حركت ملي آذربايجان در سلماس بالاخره ديروز قاضي پرونده قرار بازداست وي را تمدید كرد. عباسی اكنون در زندان اورميه در بازداشت بسر مي برد.
لازم به ذكر است كه حدودا 20 روز پيش قاضي يك قرار وثيقه 10 مليون توماني صادر كرده و اتهام ايشان را تبليغ عليه نطام و به نفع گاموح ( حزب بیداری ملی آذربایجان جنوبی ) اعلام كرده بود،اما پس از اينكه خانواده آقاي عباسي وثيقه را تهيه كردند ،اما قاضی وثیقه را نپذیرفت و با تمدید قرار بازداشت وي اتهام وی را عضويت در گاموح اعلام نمود.
مشگین شهر :
امیرحسین موحدی، روزنامه نگاری که در پی رویدادهای اخیر آذربایجان در مشکین شهر دستگیر شده بود، ۱۴ تیر ماه با پرداخت وثیقه ای سنگین موقتا از زندان آزاد شد.
گزارشها حاکیست که این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر بر اثر اعتصاب غذا در زندان به شدت ضعیف شده و به بیمارستانی در شهر اردبیل منتقل شده است.
تهران :
بنا به اظهار مینا اصغری علیرغم آماده بودن قرار وثیقه برای آزادی همسرش صالح کامرانی پس از چندین ساعت انتظار در دادگاه (از ساعت 9 صبح تا ساعت 14 امروز، چهارشنبه14/4/84) ، قاضی دادگاه برخلاف حکم قبلیش رای به ادامه بازداشت کامرانی داده است.
صالح کامرانی وکیل و فعال حقوق بشر ،از روز چهارشنبه 24/03/1385 بازداشت شده است و پس از گذشت بیش از 20 روز از بازداشت وی هنوز با وکیلش ملاقات نکرده است.همچنین پرونده وی نیز در اختیار وکیل قرار داده نشده است.
لازم به ذکر است است که رامین محمدخانی که هنگام مراجعه جهت پذیرش وکالت کامرانی بازداشت شده بود آزاد گردیده است.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان با اعتراض به ادامه بازداشتها از مجامع داخلی و جهانی مدافع حقوق بشر تقاضا دارد با اطلاع رسانی و اعمال فشار بر جمهوری اسلامی از نقض حقوق زندانیان جلوگیری بعمل آورند.
پنج شنبه ۱۵ تیر ۱۳۸۵

با آرزوی آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی
کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان


بوش: راه صحيح را بر محبوبيت ترجيح می دهم


جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا در سالروز تولد خود ضمن دفاع از عملکرد کاخ سفيد تأکيد کرده است که پيش گرفتن 'راه صحيح' را بر محبوبيت فردی ترجيح می دهد.
جورج بوش به همراه همسرش لورا بوش روز ششم ژوئيه به مناسبت شصتمين سالروز تولد خود با شبکه تلويزيونی سی ان ان صحبت می کرد.
او گفت افکار عمومی سياست های او را تعيين نمی کند و افزود در پيش گرفتن "راه صحيح" را بر محبوبيت فردی ترجيح می دهد.
برخی از ناظران مصاحبه آقای بوش را حرکتی برای جلب حمايت مردم آمريکا از سياستهای کاخ سفيد می دانند.
نظرسنجی عمومی
در آخرين نظرسنجی ها در آمريکا تنها حدود ۳۷ درصد از مردم اين کشور عملکرد جورج بوش در کاخ سفيد را مثبت ارزيابی کرده اند.
منتقدان وی در حزب دموکرات خواستار تغيير سياست های "ناموفق" کاخ سفيد به ويژه در زمينه سياست خارجی هستند.
با اين همه جورج بوش شصت ساله بار ديگر تأکيد کرد که افکار عمومی سياست های او را تعيين نمی کند.
او سياست های رؤسای جمهوری که نتايج نظر سنجی های عمومی را مبنای کار خود قرار می دهند "ناموفق" خواند.
رئيس جمهور آمريکا که ديدگاه مذهبی خود را پنهان نمی کند همچنين از دستاوردهای دولتش در "جنگ عليه تروريسم" دفاع کرد.
آقای بوش گفت ترجيح می دهد از او در تاريخ به عنوان شخصی ياد شود که مشکلات را برطرف ساخت و "راه صحيح" را در پيش گرفت نه به عنوان يک فرد محبوب.
نگرانی جمهوری خواهان
گروهی از سياستمداران جمهوری خواه نگرانند که کاهش محبوبيت رييس جمهور موجب شکست اين حزب در انتخابات ميان دوره ای کنگره شود که در حال حاضر در کنترل اين حزب است.
افزايش تلفات نظاميان آمريکايی در اين عراق يکی از دلايل نارضايتی از جورج بوش است.
اما آقای بوش گفت حتی اگر می دانست صدام حسين سلاح های کشتار جمعی در اختيار ندارد، تصميم وی برای برکناری او از قدرت تغيير نمی کرد.
وی ابراز اطمينان کرد که حزب جمهوری خواه در انتخابات ماه نوامبر کنگره پيروز خواهد شد.


درخواست بلر برای دخالت بين‌المللی در بحران خاورميانه

احمد زيدآبادیتحليلگر امور خاورميانه


درخواست تونی بلر برای دخالت جامعه بين‌المللی در بحران خاورميانه موضوع تازه‌ای نيست
تونی بلر، نخست وزير بريتانيا، روز سه شنبه (4 ژوئيه) در مقابل کميته ارتباط پارلمان (جلسه روسای کميته های مختلف پارلمان) کشورش ضمن 'ترسناک و شوم' دانستن بحران جاری بين اسرائيل و فلسطين خواستار دخالت بين‌المللی برای پايان دادن به اين بحران شد.
آقای بلر با اعلام اينکه محکوم کردن هر کدام از دو طرف درگيری کمک چندانی به حل بحران نمی‌کند، تاکيد کرد که مشکل بين اسرائيل و فلسطينی‌ها توسط خودشان قابل حل نيست و بنابراين جامعه بين‌المللی و بخصوص آمريکا بايد در يافتن راه حل دخيل شوند.
ابتکاری تازه يا تکرار حرف‌های گذشته؟
درخواست تونی بلر برای دخالت جامعه بين‌المللی در بحران خاورميانه موضوع تازه‌ای نيست و طی ساليان گذشته بارها توسط رهبران جهان تکرار شده، اما در عمل دخالتی که سبب حل ريشه‌ای بحران شود، صورت نگرفته است.
بحران خاورميانه که با اعلام استقلال اسرائيل در سال ۱۹۴۷ وارد مرحله‌ای از کشمکش منطقه‌ای شد، در واقع با دخالت بين‌المللی و رای مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر تقسيم فلسطين به دو کشور عرب و يهود آغاز شد.
جنگ‌های اعراب و اسرائيل نيز هر بار با صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنيت سازمان ملل به آتش بس منجر شده است.
به رغم اين سابقه، سازمان ملل در سال‌های اخير از دخالت موثر برای پايان دادن به بحران خاورميانه خودداری کرده و دليل آن نيز سياست‌های خاص آمريکا و اسرائيل برای دور نگه داشتن جامعه بين‌المللی از روند حل احتمالی بحران بوده است.
مخالفت دولت‌های اسراييل اعم از چپ و راست و ميانه با دخالت سازمان ملل در حل بحران خاورميانه کمابيش روشن است.
اسراييل می‌داند که برداشت بين‌المللی از قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنيت سازمان ملل بازگشت اسرائيل به مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ و باز پس دادن بيت‌المقدس شرقی به فلسطينی‌هاست، ضمن آنکه قطعنامه‌ای نيز در مورد حق بازگشت آوارگان فلسطينی به زادگاهشان وجود دارد.
دولت اسرائيل با چنين برداشتی از قطعنامه‌های سازمان ملل مخالف است و می‌کوشد تا از طريق توافق دوجانبه با اعراب، بخشی از اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ را برای خود حفظ کرده و مساله آوارگان را نيز خارج از قطعنامه‌های سازمان ملل به سود خود حل کند.
از همين رو، دولت اسرائيل با هر ابتکار بين‌المللی که به باز شدن پای ناظران سازمان ملل به سرزمين‌های اشغالی منجر شود، سخت مخالف است و آمريکا و برخی ديگر از کشورهای غربی نيز هم به دليل اعتقادشان به اصلاح مرزهای سال ۱۹۶۷ و هم برای جلب رضايت اسرائيل از موضع رهبران تل‌آويو جانبداری می‌کنند.
با دور ماندن سازمان ملل از روند حل بحران خاورميانه، درخواست برای دخالت بين‌المللی در حل بحران خاورميانه به لزوم دخالت ايالات متحده آمريکا تقليل يافته است.
دخالت‌های مرحله‌ای آمريکا برای حل بحران نيز تاکنون به نتيجه ملموسی نرسيده است. بيل کلينتون، رئيس جمهور آمريکا از حزب دموکرات، در طول هشت سال رياست جمهوری‌اش با اختصاص بخش مهمی از فعاليت‌های ديپلماتيک خود به حل بحران خاورميانه، در نهايت بدون دستيابی به نتيجه، ناکام و شکست خورده کاخ سفيد را ترک کرد.
جمهوری‌خواهان که پس از کلينتون به رهبری جرج بوش وارد کاخ سفيد شدند، اين درس را از سلف خود آموخته بودند که صرف وقت بيش از اندازه آمريکا برای حل بحران خاورميانه، نوعی اتلاف وقت است. بنابراين آنها در ابتدا، خود را تا اندازه زيادی از معرکه بيرون کشيدند تا وخامت اوضاع دو طرف فلسطينی و اسرائيل را به ضرورت دستيابی به صلح و دخالت طرف ثالث متقاعد کند.
وخامت اوضاع در طول انتفاضه دوم البته دو طرف را تا حدودی به دخالت طرف ثالث و ملايم کردن مواضعشان متقاعد کرد و آنان را به پذيرش "نقشه راه" که توسط کميته چهار جانبه بين‌المللی متشکل از آمريکا، روسيه، اتحاديه اروپا و سازمان ملل تدوين شده بود، وادار ساخت.
اما خودداری کميته چهارجانبه از دخالت در روند اجرای نقشه راه از يک سو و پيچيدگی اوضاع از سوی ديگر مانع عملی شدن نقشه راه شد.
اينک که با به قدرت رسيدن حماس در فلسطين، اوضاع منطقه بيش از پيش پيچيده شده است، به نظر می‌رسد دخالت عملی جامعه بين‌المللی از طريق سازمان ملل موثرترين راه خاتمه دادن به بحران باشد.
سازمان ملل می‌تواند دو طرف ماجرا را ملزم به اعلام آتش بس کند و آنگاه برای تضمين رعايت آتش بس ناظرانی در سرزمين‌های فلسطينی مستقر سازد تا طرف نقض کننده آتش بس را شناسايی و سپس از طريق شورای امنيت مجازات کند.
اين راه حلی است که فلسطينی‌ها بارها از آن حمايت کرده‌اند، اما دولت‌های اسراييل و آمريکا زير بار آن نمی‌روند.
اگر درخواست تونی بلر برای دخالت بين‌المللی در بحران جاری در فلسطين اشاره‌ای به فرمول فوق باشد، می‌توان آن را گامی بلند در جهت موافقت غرب با استقرار ناظران سازمان ملل در سرزمين‌های فلسطينی دانست، استقراری که به احتمال زياد منجر به آرامش و سپس صلح خواهد شد.
اما اگر منظور بلر دخالت محدود و مقطعی آمريکا باشد، نمی‌توان از آن انتظار زيادی داشت.


ادامه تهاجم نظامی اسرائيل به غزه

نيروهای اسرائيلی پيشروی های بيشتری در غزه داشته اند
نيروهای اسرائيلی به تهاجم خود به نوار غزه ادامه داده و فلسطينی ها را هدف حملات هوايی و آتش توپخانه خود قرار داده اند.
در جريان اين تهاجم، چهار فلسطينی کشته شدند که دست کم يکی از آنها از پيکارجويان بود و چندين نفر نيز مجروح شدند.
تازه ترين حملات اسرائيل به نوار غزه در پی درگيری های خونين روز پنجشنبه صورت می گيرد که گفته می شود در جريان آن 24 فلسطينی، از جمله تعدادی غيرنظامی، و يک سرباز اسرائيلی کشته شدند.
اسرائيلی ها می گويند عمليات آنها در غزه دارای دو هدف عمده است: يکی آزاد ساختن گلعاد شيلاط، سرباز اسرائيلی که حدود دو هفته قبل توسط فلسطينی ها به اسارت درآمد و ديگری متوقف ساختن پرتاب راکت های فلسطينی به شهرهای مرزی اسرائيل است.
يکی از وزيران کابينه اسرائيل گفته است اگر پيکارجويان فلسطينی در غزه گلعاد شيلاط را آزاد و حملات راکتی را متوقف کنند، اسرائيل ممکن است زندانيان فلسطينی را آزاد کند.
آوی ديچتر، وزير امنيت عمومی اسرائيل گفته است اگر گلعاد شيلاط آزاد شود، اسرائيل می داند که چگونه زندانيان فلسطينی را به عنوان حسن نيت آزاد کند.
از زمان به اسارت درآمدن سرباز اسرائيلی، اين اولين بار است که اسرائيل گفته است برای آزادی او حاضر به معامله است.
از سوی ديگر دان هالوتز، رييس ستاد نيروهای مسلح اسرائيل گفته است: "نيروهای اسرائيلی از زمانی آغاز عمليات تازه، تا چهل تروريست را کشته اند."
دولت فلسطينی ها که تحت رهبری حماس قرار دارد، گفته است بسياری از کشته شدگان کودک و غيرنظامی هستند.
راهپيمايی های ضد اسرائيلی در ايران
در همين حال، شهرهای مختلف ايران، امروز شاهد تظاهرات ضد اسرائيلی بود.
محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران نيز در تظاهراتی که بعد از نماز جمعه در تهران و در محکوميت تهاجم تازه اسرائيل به نوار غزه برگزار شد، شرکت کرد
.

July 7, 2006


اتحاديه اروپا مذاکرات اتمی با ايران را سازنده توصيف کرد
07/07/2006
اتحاديه اروپا ميگويد مذاکرات با ايران در باره يک پيشنهاد بين المللی برای حل و فصل روياروئی اتمی با تهران سازنده بوده، و زمينه را برای پاسخ به آن پيشنهاد در دور دوم مذاکرات فراهم ساخته است.
خاويه سولانا مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا اواخر وقت پنجشنبه در بروکسل با علی لاريجانی مذاکره کننده ارشد اتمی ايران ملاقات و گفتگو داشت.
سخنگوی سولانا بعدا مذاکرات را، شروعی خوب توصيف کرد و گفت انتظار ميرود تهران بتواند تا سه شنبه آينده پاسخی عمده و اساسی ارائه دهد.
پيشتر لاريجانی به خبرنگاران گفته بود تهران در باره تلاش هائی که برای برطرف ساختن اختلافات بين المللی بر سر برنامه اتمی تهران انجام ميگيرد جدی است.
پرزيدنت بوش امروز در جريان يک کنفرانس خبری در شيکاگو اذعان کرد که در مورد وضع تحريم های تنبيهی عليه تهران اختلاف نظر هائی وجود دارد اما گفت کنفرانس اين ماه سران هشت کشور صنعتی جهان فرصتی برای ابراز عزم قاطع جامعه بين المللی به ايران است که نبايد تسليحات اتمی داشته باشد.
ايران با خواست های جامعه بين المللی برای دادن پاسخی سريع به يک پيشنهاد قدرت های عمده روبروست که ارائه دهنده مشوق هائی به آن کشور در صورت موافقت با تعليق در کار غنی سازی اورانيوم است.
در آنکارا، محمد البرادعی رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران درک کند که جامعه بين المللی صبر و شکيبائی خود را از دست ميدهد. ايران گفته است تا قبل از نيمه ماه اوت پاسخی نخواهد داد.
آقای البرادعی خواستار حل و فصل اختلاف از طريق مذاکره شد و گفت برای اين مسئله راه حلی نظامی وجود ندارد.
آمريکا و بسياری از متحدان اروپائی آن معتقدند که ايران در تدارک ساختن تسليحات اتمی است. ايران اين اتهام را رد کرده است
.

جوان ايرانی سرخورده است

جامعه ايران، جامعه جوانی است كه در آن به نيازهای جوانانش پاسخ داده نمی‌شود. جوانانی كه به دليل نرسيدن به خواسته‌های خود ناكام و سرخورده شده‌اند، به نوعی سعی دارند هنجارهای اجتماعی موجود را زير سوال ببرند و با كناره‌گيری و پشت پازدن به اين هنجارها، به اعتياد و ساير آسيب‌های اجتماعی روی می‌آورند.
Thu / 06 07 2006 / 9:21 جامعه ايران، جامعه جوانی است كه در آن به نيازهای جوانانش پاسخ داده نمی شود. جوانانی كه به دليل نرسيدن به خواسته های خود ناكام و سرخورده شده‌اند، به نوعی سعی دارند هنجارهای اجتماعی موجود را زير سوال ببرند و با كناره گيری و پشت پازدن به اين هنجارها، به اعتياد و ساير آسيب های اجتماعی روی می آورند. پس بی دليل نيست كه هر روز شاهد كاهش سن آسيب ديدگان اجتماعی، بزه‌ديدگان، كاهش سن فحشا و اعتياد در ايران هستيم. دكتر صفابخش، از محققان موسسه مطالعات و تحقيقات اجتماعی ، در اين رابطه می‌گويد: « برخی از نيازهای جوانان بی پاسخ مانده و فرصت های تحصيلی، اشتغال، ازدواج و.... به صورت مساوی در اختيار همه جوانان نگرفته است. اين مسائل باعث ايجاد سرخوردگی و ناكامی در جوانان می شود كه اين ناكامی خود به خشم منجر می شود. از سوی ديگر جوانان ايرانی با اين سرخوردگی‌های عديده، جايی برای تخليه خشم و يا انرژی‌های مخرب ناشی از شكست و... ندارند. پس جوانی كه نتواند خشم خود را تخليه كند مجبور آست آن را به درون خود بريزد. » وی با استناد به تئوری مرتون، ريختن اين خشم در درون را عاملی برای كناره گيری از هنجارهای اجتماعی موجود و روی آوردن به اعتياد و ساير آسيب های اجتماعی و يا حتی خودكشی ذكر می كند و می افزايد :«طبق اين تئوری وقتی در جامعه، فرصت های دسترسی به اهداف برای همه به صورت مساوی و يكسان وجود نداشته باشد عده ای ممكن است آن اهداف را طرد كنند و يا از طريق ديگری بخواهند به اهداف خود برسند. اين افراد انزواطلبی را پيشه می كنند ،از نظام اجتماعی كناره گيری می كنند و سعی می كنند خشم را در درون خود بريزند و مسلما در اين حالت به اعتياد و ساير آسيب های اجتماعی روی می آورند
. »


قيمت نفت در بازارهاي جهاني از مرز 40/75 دلار گذشت
خبرگزاري فارس : خبرگزاري رويترز گزارش داد ، به دنبال افزايش تنش در روابط آمريكا و كره شمالي و همچنين رشد تقاضاي انرژي در آمريكا ، قيمت جهاني نفت به رقم بي سابقه 40/75 دلار در هر بشكه رسيد .

به گزارش خبرگزاري فارس ، ادامه تنش در پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران نيز نقش مهمي در افزايش قيمت نفت طي روزهاي اخير داشته است . قيمت نفت طي دو هفته اخير بيش از 5 دلار افزايش داشته است . قيمت هر بشكه نفت سبك آمريكا در بازار نيويورك براي تحويل در ماه آگوست به بيش از 40/75 دلار رسيد . هر بشكه نفت برنت درياي شمال در بازار لندن نيز با 36 سنت افزايش به 62/73 دلار رسيد . كره شمالي روز چهارشنبه 10 فروند موشك دور برد خود را در درياي ژاپن آزمايش كرد كه اين مساله اعتراض شديد آمريكا و كشورهاي شرق آسيا را در پي داشت . جمهوري اسلامي نيز نشست مشترك خود را با اتحاديه اروپا به زمان ديگري موكول كرده است .


اف بی آی کشف توطئه تروریستی در نیویورک را تائید کرد
به گزارش خبرگزاریها، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) روز جمعه اعلام کرد که یک توطئه تروریستی را در شهر نیویورک کشف و خنثی کرده است. بنا به گزارشها تروریستهای اسلامی قصد داشتند تونلهای مترو در نیویورک و نیوجرسی را هدف قرار دهند.
پیش تر به نقل از مطبوعات آمریکا گزارش شده بود پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) اخیرا یک سوقصد تروریستی را که قرار بود توسط تروریستهای اسلامی در متروی نیویورک انجام شود، خنثی کرده است. یکی از دو تروریستی که در این عملیات دست داشتند، در بیروت دستگیر شده است.
بنابراین گزارش، این سوقصد تروریستی قرار بود در چند تونل متروی نیویورک و بطور خاص در تونل هلند که از زیر رودخانه هودسون، در شرق این شهر می گذرد، انجام شود تا بدین ترتیب منطقه مانهاتان به زیر آب برود.
فرد دستگیرشده در بیروت 'امیر اندولوسی' نام دارد و به درخواست آمریکا توسط دولت لبنان دستگیر شده است.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام امنیتی لبنان که نخواست نامش فاش شود، نوشت نام اصلی تروریست دستگیرشده 'آصم حمود' و متولد بیروت است.
این گزارش حاکیست ماموارن اف بی آی با زیر نظر گرفتن گفتگوهای اینترنتی قادر به کشف این سوقصد تروریستی شدند.
تروریستهای اسلامی این بار قصد داشتند با هدف قرار دادن منطقه مانهاتان نیویورک، به اقتصاد آمریکا ضربه وارد آورند.
پیت کینگ، رئیس کمیسیون امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا طی مصاحبه ای با تلویزیون سی سی ان گفت مطمئنا سوقصدی جدی سیستم حمل و نقل نیویورک را تهدید می کرد و این تهدید همچنان باقی است.
این مقام آمریکايی، دستگیری یکی از تروریستهای اسلامی در بیروت را امری بسیار موثر برای ادامه تحقیقات دانست و گفت اما این موضوع نباید در رسانه ها مطرح می شد
.


بريتانيا: بررسی اعزام نيروی بيشتر به هلمند

دز براون وزير دفاع بريتانيا، به نمايندگان پارلمان اين کشور گفت که او اين درخواست را، به عنوان يک فوريت، با فرماندهان ارتش برررسی می کند
دولت بريتانيا در حال بررسی درخواستی از سوی فرماندهان ارتش اين کشور در افغانستان است که خواستار اعزام نيروی بيشتر به اين کشور شده اند.
دز براون وزير دفاع بريتانيا، به نمايندگان پارلمان اين کشور گفت که او اين درخواست را، به عنوان يک فوريت، با فرماندهان ارتش برررسی می کند.
بريتانيا در حال حاضر، حدود سه هزار و سيصد سرباز در ولايت نا آرام هلمند افغانستان مستقر کرده است.
ظرف يک ماه گذشته، شش سرباز بريتانيايی در ولايت هلمند کشته شده اند.
پيشتر مقامات وزارت دفاع بريتانيا، اين ادعا را که درخواستی برای افزايش نيروهای اين کشور در جنوب افغانستان مطرح شده باشد، رد کرده بودند.
اين مقامات می گفتند که فقط درخواستی برای اعزام کادر فنی و مهندسی بيشتر به جنوب افغانستان مطرح شده است.
پل وود خبرنگار امور دفاعی بی بی سی می گويد علی رغم تفاوت ظاهری، در اين دو ادعا (درخواست نيروی يا کادر فنی بيشتر)، تناقضی وجود ندارد.
'غيرقابل رد'
يک منبع دفاعی گفت غيرقابل تصور است که درخواست فرماندهان، برای رفع نيازهايشان در ميدان نبرد، رد شود

خبرنگار امور دفاعی بی بی سیبه گفته خبرنگار بی بی سی، فرماندهان درخواست خود را برای کمک بيشتر، به ستاد مشترک نيروهای مسلح بريتانيا فرستاده اند و اين درخواست، پيش از اينکه روی ميز وزير دفاع قرار بگيرد، سلسله مراتبی را طی کرده است.
يک منبع دفاعی گفت غيرقابل تصور است که درخواست فرماندهان، برای رفع نيازهايشان در ميدان نبرد، رد شود.
خبرنگار دفاعی بی بی سی همچنين می گويد که سربازان بيشتر راهی هلمند خواهند شد، اما ماموريت آنها تغييری نخواهد کرد.
ماموريت نيروهای بريتانيايی در هلمند، ايجاد چارچوب امنيتی است تا در سايه آن، دولت افغانستان بتواند اقتدار خود را در اين منطقه آشوب زده گسترش دهد. اين کار، به گفته خبرنگار بی بی سی، عملا به معنانی درگير شدن با طالبان است.


تاکيد لاريجانی درجدی بودن دولت متبوعش برای برطرف کردن بن بست بين المللی پيرامون برنامه اتمی ايران
07/07/2006
علی لاريجانی رئيس هيات مذاکره کننده ايرانی می گويد کشورمتبوع وی درکوشش های ناظربه برطرف ساختن بن بست بين المللی مربوط به برنامه اتمی تهران همچنان جدی است. آقای لاريجانی اين نظر را درپايان گفتگوهای شامگاه پنجشنبه خود دربروکسل با هاويه سولانا مسئول سياست های خارجی اتحاديه اروپا ابراز داشت.
با اين حال آقای لاريجانی دراين ديدار، پاسخ رسمی ايران را به مجموعه مشوق های اقتصادی پيشنهادی قدرت های عمده جهان که درجهت ترغيب تهران به متوقف ساختن غنی سازی اورانيوم ارائه گرديده است، تسليم نداشت.
آقای لاريجانی گفت روز سه شنبه آينده يازدهم ژوئيه گفتگوهای بيشتری با آقای سولانا به عمل خواهد آورد.
ايران درمورد پاسخ دادن سريع به مجموعه مشوق ها، با فشارهای بين المللی مواجه گرديده است.
شان مک کورمک سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اظهارداشت مقامات ايرانی وقت زيادی برای بررسی پيشنهادات داشته اند و زمان آن فرا رسيده است که هرچه زودتر پاسخ دهند. آقای مک کورمک افزود پيش بينی می کند که ايران پيش ازاجلاس روزچهارشنبه آينده ديپلمات های پنج عضودائمی شورای امنيت سازمان ملل متحد به اضافه آلمان، پاسخ خود را ارائه کند
.
شرکت قاضى مرتضوى در نشست شوراى حقوق بشر، وقاحتى بى‌حد از سوى جمهورى اسلامى
اهدافى که شوراى حقوق بشر سازمان ملل براى خود بر شمرده است تنها با افشاء و طرد عناصرى مانند مرتضوى از اين نهاد بين‌المللى و يافتن ضمانت‌هاى اجرايى براى مقابله با کشورهايى مانند جمهورى اسلامى که نقض حقوق بشر در آن‌ها روالی عادى محسوب می‌شود، تحقق پذير است در اولين دور نشست شوراى حقوق بشر که با تاييد مجمع عمومى سازمان ملل جانشين کميسيون حقوق بشر سازمان ملل شده و اکنون در ژنو جريان دارد، هيئتى از سوى جمهورى اسلامى روانه شده است. در اين هيئت کسى مانند سعيد مرتضوى دادستان تهران عضويت دارد که نه تنها اعتقادى به رعايت حقوق بشر ندارد بلکه از عوامل اجرايى و موثر نقض حقوق و آزادى‌هاى فردى و اجتماعى شهروندان است. او باعث و بانى بسته شدن ده‌ها روزنامه و نشريه، به زندان انداختن روزنامه‌نگاران و نويسندگان، آزار و شکنجه دانشجويان و ديگر زندانيان سياسى و ترتيب دادن نمايش اعترافات زندانيان است.نام مرتضوى با شکنجه و مرگ زهرا کاظمى خبرنگار و عکاسى که در اوين به قتل رسيد، گره خورده است. اعزام اين فرد به نشست شوراى حقوق بشر نشان از وقاحت بى‌حد گردانندگان جمهورى اسلامى است. اين عمل پيامى از سوى جمهورى اسلامى به مردم و فعالين سياسى و به افکار عمومى جهان است مبنى بر اين که جمهورى اسلامى همچنان بر سرکوب حقوق شهروندان و نقض حقوق بشر مصمم است. اين عمل توهين آشکار به خرد انسانى و توهين به کوشندگان نهادينه کردن حقوق بشراست که سعى کردند با تشکيل شوراى حقوق بشر دامنه نفوذ کشورهاى ناقض حقوق بشر در آن را کاهش دهند.اين عمل به حق اعتراض بسيارى از نهادهاى حقوق بشرى را در پى داشته است. عبدالکريم لاهيجى وکيل و نايب رئيس جوامع دفاع از حقوق بشر در پاريس مى‌گويد: سعيد مرتضوى در پرونده قتل زهرا کاظمى متهم رديف يک است که تاکنون مورد تعقيب قرار نگرفته و با توجه به اين که زهرا کاظمى بر اثر شکنجه و ضرب و شتم در دوران بازداشتش کشته شده، در چارچوب عهدنامه بين‌المللى ضدشکنجه مى شود در سوئيس به دادستان مراجعه کرد و از دولت سوئيس خواست مانع خروج سعيد مرتضوى شود و اگر چنين شايعه‌اى صحت داشته باشد، مطمئنا سازمان‌هاى حقوق بشر ساکت نخواهند نشست و همه کوشش را خواهند کرد سعيد مرتضوى در سوئيس بازداشت شود و به اتهام وى رسيدگى شود.

اعتراض پیمانکاران بخش خصوصی به واگذاری پروژه های چند میلیارد دلاری عمرانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

فریدون خاوند (رادیو فردا، پاریس): در پی ابلاغیه تازه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره اصل چهل و چهار قانون اساسی، تب خصوصی‌سازی در ایران بالا گرفته و رسانه‌های کشور انباشته از بیانیه و موضع‌گیری نهادها و شخصیت‌ها است که از پایان تصدی‌گری دولت، بزرگترین موج واگذاری بنگاه‌های دولتی و یا انقلاب دوم سخن می‌گویند. در عمل اما، بازیگران صحنه کسب و کار ایران که با دشواری های روزمره اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، واقعیت را به گونه‌ای دیگر می‌بینند.
در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهوری، رئیس قوه قضاییه و رییس دستگاه مقننه، 27 انجمن ساختمانی، تاسیساتی و پیمانکاری، از دشواری هایی که شمار زیادی از شرکت های عضو را در آستانه ورشکستگی قرار داده، شکایت کرده‌اند. بخشی از این دشواری‌ها، از حضور روز افزون نهادهای دولتی در عرصه فعالیت‌های پیمانکاری و ساختمانی منشا می‌گیرد، به ویژه نهادهای نظامی که با تشکیل شرکت های معروف به «شتر مرغی»، که از لحاظ حقوقی نه دولتی هستند و نه خصوصی، به رقابتی نابرابر با پیمانکاران بخش خصوصی برخاسته‌اند.
اینان در نامه سرگشاده خود به روسای سه قوه می نویسند : «آیا واگذاری پروژه‌های بزرگ به ارگان‌های نظامی، انتظامی و شبه انتظامی در جهت تقویت بنیه اقتصادی و فنی جامعه است؟» این اشاره است آشکار به پروژه‌های چند میلیارد دلاری که اجرای آنها به تازگی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده، از جمله احداث خط لوله 900 کیلومتری انتقال گاز از عسلویه به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، ساخت زیر بنای مترو در تهران، فازهای پانزده و شانزده پارس جنوبی و غیره.
پیمانکاران بخش خصوصی می‌پرسند : آیا واگذاری قرارداد های با ارقام بالا به بعضی ارگان‌ها بدون تشریفات مناقصه درست است؟ اجرای پروژه‌های بزرگ در شرایطی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده که شصت در صد ظرفیت کاری و توان اجرایی شرکت‌های عضو انجمن‌های امضاکننده نامه سرگشاده، به نوشته نویسندگان همین نامه، بدون استفاده مانده است
.

با پروژه های میلیاردی رهبر دهان سپاه را شیرین می کند

رهبر جمهوری اسلامی با دستور انجام خصوصی سازی به پروسه ای حکم تایید گذاشت که از مدتها قبل آغاز شده بود. در این حکم خصوصی سازی که در جمهوری اسلامی به معنی تقسیم اموال عمومی بین خودی هاست. آنچه برباد می رود سرمایه های عمومی مردم است و آنچه ببار می آید تازه به دوران رسیده های نوکیسه ای که همچو قارچ از دل این عمل می رویند. اما از همه مضحکتر پاداش هایی است که سپاه پاسداران در ازای خوش خدمتی برای برکشیدن احمدی نژاد نماد حکومت یک دست خامنه ای دریافت می دارد.دست درازی به اموال عمومی و دراختیار گرفتن پروژه های میلیاردی توسط کسانیکه تنها تخصص شان قتل و جنایت است از عجایب جدیدی نیست. این پاداش ها و دهن شیرین کردنها از ترسی است که خامنه ای و باند مربوطه به سپاه می دهد تا آنها را در دفاع از عمود خیمه نظام نمک گیر کند. خیمه ای که این روزها در چهار راه توفانی برپا شده، و هر ساعت لرزه بر اندام بی قواره اش می افتد. از یک سو جنبش زنان در میدان هفت تیر تهدید به جاکن کردنش می کند و از سویی دیگر جنبش دانشجویی امان از خیمه و خیمه بان بریده است. اعتراض روزمره کارگران و دستمزدبگیران همراه با جنبش جوانان و دیگر اقشار اجتماعی کار را به جایی رسانده است که رهبر یا عمود خیمه از ترس آنها پاسدار و بسیجی آغشته به پول نفت و اسکله به خدمت بگیرد. قراردادهایی که بدون هیچ ضابطه و رابطه ای در اختیار نظامیان سپاهی قرار می گیرد به دلیل تخصص بالای آنها در انجام کار و سعی و کوشش بیشترشان نیست. نظام ولایت فقیه در چنان مخمسه ای قرار گرفته است که بدون شل کردن سر کیسه قادر نخواهد بود تا فردای خود را تضمین کند. اما آیا نوکیسه ها و صاحبان پولهای باد آورده حاضر خواهند بود که پس از پر کردن جیبها همچنان بله گوی آستان ولایت فقیه باقی بمانند؟ پاسداران و دلالان فراری حکومت که با پولهای دزدیده شده در کنار و گوشه دنیا ماوا گرفته اند خلاف اینرا می گویند.

اختصاصی:بازگشت رئيس سازمان انرژي اتمي دواران گذشته به ايران


پرفسور اكبر اعتماد معاون نخست وزير و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در سالهاي 1352تا 1357 پس از 28 سال دوري از وطن و به منظور ديدار اقوام و آشنايان وتحولات هسته ای کشورمان وارد ايران خواهد شد .
به گزارش سایت"عارف نیوز" پرفسور اعتماد در اكثر قراردادهاي هسته اي ايران با طرفهاي خارجي در رژيم طاغوت از جمله انعقاد قرارداد خريد ده درصد سهام شركت اوروديف حضور داشته و از اين قراردادها مطلع است و وی پس از پيروزي انقلاب اسلامي كشور را ترك كرده وتاكنون درفرانسه سكونت داشته است .
وي به سال 1312 در همدان متولد و پس از اخذ ليسانس فيزيك از دانشگاه تهران براي ادامه تحصيل از كشور خارج شد و در حال حاضر داراي دكتراي فيزيك در رآكتورهاي اتمي ، مهندسي برق از دانشگاه لوزان سوئيس و مهندسي انرژي هسته اي از پاريس است . در دوران ستم شاهي به ترتيب كارشناس سازمان برنامه ،رئيس دفتر انرژي اتمي در سازمان برنامه ، رئيس تحقيقات وبرنامه ريزي علمي و آموزشي وزارت علوم ، استاديار و رئيس دانشگاه بوعلي سيناي همدان و معاون نخست وزير و رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در سالهاي 1352 تا 1357 بوده است .
وي به علت عرق ملي و ارتباطات برقرار شده ، در اكثر مقالات و مصاحبه هاي خود با شبكه هاي مختلف راديو تلويزيوني خارج از كشور استفاده از انرژي اتمي را حق مسلم ايران دانسته و اروپائيان را فاقد صداقت در برخورد با موضوع قلمداد كرده است .
پرفسور اعتماد احتمالاً در مدت اقامت در ايران از همدان و دانشگاه بوعلي بازديد خواهند كرد
.


شركت آلومينيوم كرمان در دست افراد خاص ازجمله شهرام جزايري


شركت آلومينيوم هزاره كرمان توسط 4 سهامدار اداره مي شوند كه سهامداران اين شركت عبارتند از :
1-شهرام جزايري كه سهام عمده شركت متعلق به وي بوده است .
2-صنايع شير ايران
3-سرمايه گذاري عمران استان كرمان
3-"ر"( مدير عامل فعلي شركت آقاي "ح" است كه در سال 1370 وي رئيس سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان و مدتي نيز مدير عامل صنايع شير ايران بوده است . )
به گزارش سایت"عارف نیوز" شركت فوق صد درصد خصوصي بوده و در مرحله راه اندازي مي باشد و احتمال اينكه از صندوق ذخيره ارزي 82 ميليون يورو وام گرفته باشد وجود دارد . در حال حاضر كارخانه آماده استارت بوده ولي كارخانه فاتا ايتاليا كه يكي از سهامداران يا سرمايه گذاران اين شركت است، اقدام به راه اندازي آن نمي كند . بر اين اساس متخصصين داخلي در تلاش براي راه اندازي كارخانه مذكور هشتند .
خانه کارگر همراه و همگام با کارفرمایان علیه کارگران ما از بیگانگان ننالیم بلکه آنچه با ما کرد آشنا کرد همکاران گرامی و دوستان کارگر امروز خانه کارگر که بنام ما کارگران حضور خود را با قدرت دولت در تصمیم گیریها در خصوص زندگی ما کارگران موجهه اعلام می کند تمام امکانات خود را بر علیه دستمزد اعلام شده از طرف شورای عالی کار به کار گرفته است تا بخاطر اختلاف با وزارت کار ما کارگران را در آتش این اختلافات بسوزاند. دامنه این عقده گشائی به جایی رسیده است که خانه کارگر کار فرمایان را وادار کرده تا به مصوبه شورای عالی کار که نماینده خود کار فرمایان آن را بدون حضور نمایندگان واقعی کارگران تصویب و امضاء کرده اعتراض کنند. اگر کارفرمایان به این مصوبه معترض بودند حرفی نبود ولی امروز کسانی به این مصوبه معترض هستند که نام خانه کارگر بروی خود گذاشته و با حمایت دستهای شناخته شده می خواهند وزارت کار را به استیصال بکشانند و وزارت کار را مجبور کنند تا از مصوبه خود عدول کرده و نرخ دستمزدها را به دلخواه خانه کارگر نه به دلخواه کار فرمایان تعیین نماید. کارفرمایان قبلا این مصوبه را قبول کرده و آن را امضاء کرده اند و خیلی از آن خوشحال و راضی هستند چون کارفرمایان فکر می کردند شاید این اعلام دستمزدها، کمتر از زیر خط فقر است مورد پذیرش جامعه کارگری قرار نگیرد. خانه کارگر به جای اعتراض به پایین بودن این مصوبه، به جای اعتراض به تصمیم شورای عالی کار، به جای اعتراض علیه قراردادهای موقت و شرکتهای پیمانکاری، تمام امکانات خود را بسیج کرده تا ثابت کند که چون نماینده خانه کارگر در شورا وجود نداشته این مصوبه غیر کارشناسی است. خانه کارگر با دادن آدرس عوضی می خواهد با ترساندن ما کارگران از بیکاری و اخراج، ما را به مرگ برساند تا به تب راضی شویم.


اخبار روز: سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه، در اطلاعیه تازه ی خود که روز پنجشنبه ۱۵ تیر ماه در تهران منتشر شد، بار دیگر نسبت به اعمال فشار علیه کارگران اخراجی شرکت واحد اعتراض کرده و خواهان بازگشت محترمانه ی آنان به کار و تامین کلیه ی حقوق و خسارات های وارده به این کارگران گردید.متن اطلاعیه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس رانی تهران و حومه: در روزهای اخیر در یک اقدام نمایشی، تبلیغاتی و فریبکارانه از طرف شوراهای اسلامی شرکت واحد به سرکردگی علی اکبر عیوضی عضو شورای اسلامی منطقه ی یک و مسئول خانه ی کارگر شرق تهران، مهاجم به سندیکا و ضارت منصور اسالو که به دلیل شکایت سندیکای کارگران شرکت واحد از طرف سازمان بین المللی کار مورد پذیرش قرار نگرفته است با هماهنگی مدیریت، حراست و روابط عمومی شرکت واحد، کارگران که در جریان اعتراضات صنفی بهمن ماه ۱٣٨۴ به طور غیرقانونی و به ناحق اخراج شده اند را طی انتشار اطلاعیه ای سراسر کذب و توهین آمیز و رفتاری ارباب رعیتی از طرف مدیریت شرکت واحد و شهرداری تهران مثلا مورد عفو قرار داده و در یک اقدام ضدقانونی تعدادی از کارگران مذکور را به دفترخانه ی شماره ۵۴۱ به سردفتری میرجعفر اصیلی واقع در نزدیکی اداره مرکزی شرکت واحد برده و آنان را با ایجاد جو رعب و وحشت برخلاف میل باطنی وادار به تعهدنامه نویسی می نمایند.کارگران مذکور به علت فشار وحشتناک اقتصادی و از روی ترس و ناچاری به این حرکت غیرقانونی گردن نهاده و تعهدنامه را اجبارا امضا می نمایند. ماموران همراه کارگران به سرعت برگه تعهدنامه را گرفته و حتی فرصت تهیه فتوکپی از آن را به کارگران نمی دهند. این تعهدنامه به منظور فشارهای بعدی علیه کارکران در پرونده هایشان ثبت و ضبط می گردد.سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ضمن جلب توجه مقامات سازمان بین المللی کار و فدراسیون های کارگری جهان و سازمان های حقوق بشری و مسئولان داخلی، این اقدامات غیرقانونی شرم آور و ضدانسانی را شدیدا محکوم می نماید و خواستار پایان دادن به این حرکات مذبوحانه می باشد و از وزارت کار و امور اجتماعی می خواهد سریعا به روش امروز و فردا کردن و تعلل ورزی پایان داده و هر چه زودتر شکایت کارگران را که بر خلاف قانون کار، بدون اعلام شماره ثبت مدت شش ماه است به آن وزارت خانه تسلیم نموده اند، بدهد و شرایط بازگشت به کار محترمانه، بدون قید و شرط و با اعاده حیثیت و تامین کامل حقوق و جبران خسارات دوران بازداشت در زندان اوین و بیماری را فراهم نماید.

July 6, 2006



خبرنگار «بازتاب» از بروكسل گزارش داد: با واكنش مسئولان پرونده هسته‌اي، سخنراني از قبل تعيين شده رئيس گروه تروريستي نيمه پاشيده مجاهدين خلق در اتحاديه اروپا لغو و حضور وي در برنامه روز پنجشنبه اتحاديه اروپا ممنوع شد.بنا بر اين گزارش، با اعلام سفر علي لاريجاني، مسئول ارشد پرونده هسته‌اي به اتحاديه اروپا براي مذاكره راجع به پرونده هسته‌اي، برخي لابي‌هاي سياسي صهيونيستي و ضدايراني در اتحاديه اروپا، با تحريك و صف‌آرايي اپوزيسيون، سعي در فشار بر مذاكرات مقامات ايراني داشتند كه در اين راستا، برنامه سخنراني براي مسئول گروه نيمه‌پاشيده مجاهدين خلق، هم‌زمان با حضور لاريجاني در اروپا نيز ترتيب داده‌ شد.بنا بر اطلاعات رسيده، شواهدي نيز از برنامه عمليات تروريستي عليه هيأت ايراني در بروكسل كشف شده است. با اطلاع مسئولان جمهوري اسلامي از اين اقدامات، لاريجاني با اعلام انصراف از حضور خود در بروكسل، مذاكرات خود را به هفته بعد موكول كرد كه پس از اين اقدام، مسئولان اتحاديه اروپا براي دلجويي از ايران، سخنراني رجوي را لغو و حضور وي در اتحاديه اروپا در روز پنجشنبه را ممنوع كردند.مريم رجوي كه از اين برخورد اروپا به شدت خشمگين شده بود، در سخناني طنزگونه، لغو سخنراني خود را داوطلبانه توصيف كرد، اما درباره ممنوعيت حضور خود در پنجشنبه در اتحاديه اروپا توضيحي نداد.در اين حال، يك كارشناس ارشد پرونده هسته‌اي در گفت‌وگو با «بازتاب» اظهار داشت: اتحاديه اروپا در دور جديد اقدامات خود، از گروه ورشكسته مجاهدين خلق براي تضعيف منافع ملي ايران استفاده كرد.وي افزود: به نظر مي‌رسد بخشي از اتحاديه اروپا قصد داشتند، با سوءاستفاده از حسن‌نيت مسئولان پرونده هسته‌اي براي سفر به اروپا، با طراحي يك سناريوي جنگ رواني، اقدام به استفاده از چهره‌هاي سوخته و گروه‌هاي ورشكسته اپوزيسيون براي تضعيف موقعيت ايران در پرونده هسته‌اي كنند.وي افزود: البته گروهي از نظريات كارشناسي بر عدم ضرورت سفر مسئولان پرونده هسته‌اي ايران براي مذاكره با اتحاديه اروپا درباره بسته پيشنهادي تأكيد داشت و اين حسن‌نيت را فرصتي براي سوءاستفاده و سوءبرداشت اروپا از نرمش جمهوري اسلامي مي‌دانست.اين كارشناس ادامه داد: واقعيت آن است كه هم‌اكنون برخلاف گذشته، اتحاديه اروپا در پرونده هسته‌اي، موقعيتي كاملا متزلزل دارد و حتي مسئولان جمهوري اسلامي، مي‌توانند در صورت ادامه استفاده ابزاري اتحاديه اروپا و پايبند نبودن به تعهدات كتبي درباره برخورد با اين گروه‌هاي ورشكسته، اقدامات متقابل را در دستور كار قرار دهند.


دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از «انقلاب» تازه ای خبر داد ۱۰۰هزار میلیارد تومان‌ از مالکیت دولت خصوصی می شود
• دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با اجرایی شدن بند "ج" اصل ۴۴ ‬قانون اساسی، یکصد هزار میلیارد تومان‌ از مالکیت دولت، طی ۱۰ ‬سال آینده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. وی ابلاغیه مقام رهبری درباره بند ج اصل ۴۴ ‬قانون اساسی را در راستای "انقلاب اقتصادی - اجتماعی" تازه ای دانست و گفت: سرآغاز این انقلاب اقتصادی - اجتماعی تهیه و تدوین سند چشم انداز بیست ساله کشور بو
د ...

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با اجرایی شدن بند "ج" اصل ۴۴ قانون اساسی، یکصد هزار میلیارد تومان‌ از مالکیت دولت، طی ۱۰ سال آینده در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.مقام رهبری یازدهم تیرماه، سیاستهای کلی بند "ج" اصل ۴۴ قانون اساسی را درباره توسعه بخشهای غیردولتی از طریق واگذاری فعالیتها و بنگاههای دولتی، به روسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کرد.به‌گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، "محسن رضایی" روز چهارشنبه در تشریح ابلاغیه مقام رهبری درباره بند یادشده، به خبرنگاران گفت: اجرای اصل ۴۴ از یک سو دولت را تنظیم و تعریف و از سوی دیگر بستر فعالیت بخش خصوصی را فراهم تر خواهد کرد.محسن رضایی روز چهارشنبه در بخش دیگری ‌از سخنانش که قبل ‌از پاسخ به پرسشهای خبرنگاران ایراد شد ،از یک "انقلاب اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی" در کشور خبر داد و گفت: سال ٨۴ سال شروع این انقلاب بوده است و تا پنج سال آینده، این انقلاب را کامل خواهیم کرد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابلاغیه مقام رهبری درباره بند ج اصل ۴۴ قانون اساسی را در راستای "انقلاب اقتصادی - اجتماعی" یاد شده دانست و گفت: سرآغاز این انقلاب اقتصادی - اجتماعی تهیه و تدوین سند چشم انداز بیست ساله کشور بود.رضایی، شتاب بخشیدن به آهنگ رشد و توسعه اقتصادی درکشور را از اهداف این انقلاب اقتصادی برشمرد و گفت: باید توسعه یافتگی را در پایان اجرای چشم انداز بیست ساله پشت سر بگذاریم و ایران وارد باشگاه کشورهای توسعه یافته شود.وی همچنین بابیان اینکه بند"ج" بر گسترش عدالت اجتماعی از طریق گسترش مالکیت تاکید کرده است، افزود: عدالت اجتماعی راباید همراه با رشد و توسعه از طریق گسترش مالکیت حل می‌کردیم نه توزیع ثروت.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در گام دوم این انقلاب، اگر می خواستیم به چشم انداز بیست ساله برسیم هم شکل دولت مانع رسیدن آن بود و هم جامعه ضعیف و ناتوان بود.رضایی گفت: "برای رسیدن به چشم انداز بیست ساله، هم دولت باید از حالت "پنگوئنی" خارج می‌شد و هم جامعه می‌بایست قوی و توانمند شود." دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، میزان سرمایه‌گذاری دولتی طی ۱۵ سال (۱٣۷۰ تا ۱٣٨۵) را ٣۹ برابر بیشتر از میزان خصوصی‌سازی ذکر کرد و گفت: از سال ۷۰ تا ٨۵، ٣۹ برابر آن مقدار که در کشور خصوصی‌سازی انجام شود، دولت رشد کرده است به گونه‌ای که در این مدت ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی بوده است.محسن رضایی، با بیان اینکه باید اقدامات اساسی و جراحی واقعی برای حل این مشکل صورت می‌گرفت، افزود: تشخیص دادیم این جراحی در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی صورت گیرد.وی افزود: از ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی استفاده کردیم و در هشت سال گذشته با کار کارشناسی این سیاست‌گذاری انجام شد.رضایی با اشاره به بند "الف" اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: با ابلاغ این بند جلوی تمامی فعالیت‌های دولت که خارج از اصل ۴۴ بود گرفته شد، اما این کافی نیست."به همین منظور شریک خیلی جدی برای دولت در اصل ۴۴ درست کردیم بطوریکه به تعاونی‌ها و بخش خصوصی اجازه داده شد که به عنوان رقیب دولت وارد صحنه شوند ."


حمله به اتوبوس زائران ايرانی در نزديکی مقبره ميثم تمار

خودروی بمگذاری شده ميان دو اتوبوس حامل زائران ايرانی در کنار مقبره ميثم تمار، از اصحاب امام نخست شيعيان منفجر شده است
در اثر انفجار خودروی بمبگذاری شده ای در شهر کوفه در عراق، دوازده تن جان خود را از دست دادند که دست کم شش تن از آنان زائر ايرانی بودند.
آن گونه که تلويزيون ايران گزارش داده، تاکنون اجساد سه مرد و سه زن ايرانی در ميان کشته شدگان شناسايی شده است و گفته می شود که اين زائران از استان يزد به عراق سفر کرده بودند.
بر اساس گزارشها، خودروی بمگذاری شده ای در ساعت هفت و پانزده ‬دقيقه بامداد (به وقت محلی) ميان دو اتوبوس حامل زائران ايرانی در نزديکی مقبره ميثم تمار، از اصحاب امام نخست شيعيان، منفجر شد.
اين انفجار علاوه بر کشته شدگان بيش از 38 زخمی نيز بر جای گذاشت که آن گونه که مقامات محلی اعلام کرده اند، 22 تن از آنان ايرانی اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از سفارت ايران در عراق خبر داده که هشت تن از مجروحان به ايران انتقال داده شده اند و قرار است پنج تن ديگر از آنان نيز به محض تثبيت وضعيت جسمی شان به ايران انتقال يابند.
گفته می شود انفجار به شيوه عمليات انتحاری صورت گرفته و آن گونه که پليس کوفه اعلام کرده، تعدادی از کودکان دستفروش محلی که از راه فروش اجناس و خدمات به زائران امرار معاش می کردند نيز در ميان قربانيان ديده می شوند.

کره شمالی: پرتاب دست کم 5 موشک/اعزام یک مقام آمریکايی به آسیا
خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام عالیرتبه آمریکايی گزارش داد کره شمالی روز سه شنبه دست کم به آزمایش 5 موشک اقدام کرده که یکی از آنها از نوع تائوپودونگ 2 بوده که دقایقی پس از پرتاب، سقوط کرده است.
این مقام آمریکايی، ادامه آزمایش موشکی کره شمالی را محتمل دانست و گفت از سرگیری آزمایش موشکی از سوی رژیم پیونگ یانگ، نقض تعلیق آزمایش موشکهای دوربرد است که کره شمالی در سال 1999 بطور یک جانبه اعلام کرده بود.
این مقام عالیرتبه آمریکايی که نخواست نامش فاش شود در ادامه گفت در پی آزمایش موشکی روز سه شنبه از سوی کره شمالی، تماسهای دیپلماتیک بسیاری در جریان است و ایالات متحده یکی از مسئولین وزارت امور خارجه خود را فردا چهارشنبه برای گفتگو با برخی کشورها به منطقه اعزام خواهد کرد.
آخرین بار که کره شمالی به آزمایش موشکی دست زده بود، در سال 1998 بود که این امر باعث نگرانی شدید ژاپن و کره جنوبی گردید. موشک پرتاب شده در آن هنگام پس از عبور از ژاپن در اقیانوس آرام فرود آمد.

July 5, 2006



پسر زهرا کاظمی خواهان هفده ميليون دلار خسارت از ايران شد

کانادا بارها خوستار تحقيقاتی "جدی و قابل اعتماد" درباره مرگ خانم کاظمی شده اما دولت ايران اين درخواست را رد کرده است
فرزند زهرا کاظمی، خبرنگار عکاسی که سه سال پيش در زندان اوين تهران به شيوه مشکوکی جان خود را از دست داد، از دولت ايران به دادگاهی در کانادا شکايت کرده و خواهان دريافت هفده ميليون دلار غرامت شده است.
سلمان (استفان) هاشمی که همچون مادرش تابعيت کانادايی دارد طی دادخواستی به دادگاهی در ايالت کبک کانادا، حکومت ايران و همچنين رهبر اين کشور، دادستان تهران و يکی از مسئولان زندان اوين تهران را در مرگ مادر خود و لطماتی که مرگ مادرش برايش به همراه آورده مسئول دانسته و خواهان دريافت غرامت شده است.
زهرا کاظمی هنگامی که در ماه ژوئن سال 2003 در مقابل ورودی اصلی زندان اوين در تهران درحال تهيه عکس از تجمع خانواده گروهی از زندانيان سياسی بود بازداشت شد.
او در بازداشتگاه دچار آسيب ديدگی مغزی شد و پس از انتقال به بيمارستان در دهم ژوئيه 2003 (نوزدهم تير) درگذشت.
دادگاه ابتدا مرگ زهرا کاظمی را قتل شبه عمد اعلام کرد و يکی از مأموران اطلاعاتی را در اين ارتباط مجرم شناخت ولی دادگاه تجديدنظر اين حکم را نقض کرد و رأی داد که مرگ خانم کاظمی تصادفی بوده و او بر اثر کاهش قند خون ناشی از اعتصاب غذا، در حال ايستادن به زمين سقوط کرده و دچار ضربديدگی به سرش شده است.
اما وکلای خانم کاظمی معتقدند مرگ او "قتل عمد" بوده و وی بر اثر ضربه ای درگذشته که "يک نماينده عاليرتبه قضائی" به سرش وارد کرده است.
دولت کانادا بارها خوستار تحقيقاتی "جدی و قابل اعتماد" درباره مرگ خانم کاظمی شده اما دولت ايران اين درخواست را رد کرده است.
در اين ميان، پزشکی ايرانی به نام شهرام اعظم که اخيراً به کانادا پناهنده شده ادعا کرده که همان پزشکی بوده که زهرا کاظمی را پس از انتقال از بازداشتگاه به بيمارستان معاينه کرده و متوجه آثار شکنجه و احتمالاً تجاوز به او شده است.
مقامهای ايرانی ادعاهای اين فرد را کاملاً کذب می خوانند اما دولت کانادا بر اساس اظهارات وی و قرائن ديگر، شماری از مسئولان قضائی و مأموران امنيتی، از جمله سعيد مرتضوی دادستان تهران را به شکنجه زهرا کاظمی متهم می کند.
اخيراً که آقای مرتضوی به نمايندگی از ايران در نشست افتتاحيه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوئيس شرکت کرده بود، سلمان هاشمی از دولت کانادا درخواست کرد فوراً از مقامات سوئيسی بخواهد آقای مرتضوی را بازداشت کنند.
دولت کانادا با پيگيری درخواست وی در زمانی که احتمال می رفت سعيد مرتضوی سوئيس را ترک کرده باشد تا از راه آلمان به ايران بازگردد، از دولت آلمان خواست او را بازداشت کند تا به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه شود.


موافقت ايران با تکميل طرحهای مشترک با ارمنستان

برخی تحليلگران می گويند هدف سفر رئيس جمهور ارمنستان به ايران، درخواست کمک مالی برای تکميل خط لوله گاز است
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران در نخستين روز ميزبانی از روبرت کوچاريان، رئيس جمهور ارمنستان اعلام کرد که با وی بر سر تسريع در تکميل پروژه‌ های مشترک به تفاهم رسيده است.
آقای احمدی نژاد که در نشست خبری مشترک با رئيس جمهور ارمنستان سخن می گفت از طرح بخصوصی سخن نگفت.
مهمترين پروژه مشترک ميان ايران و ارمنستان که هنوز تکميل نشده، خط لوله ای برای انتقال گاز ايران به ارمنستان است که احداث آن بخش از آن که از ايران می گذرد به پايان رسيده اما ارمنستان که با دشورايهای اقتصادی مواجه است تاکنون نتوانسته سهم خود را در احداث اين خط لوله ايفا کند.
شرکت دولتی گاز روسيه (گازپروم) که در حال حاضر تنها فراهم آورنده گاز برای ارمنستان است اعلام کرده که قصد دارد اين خط لوله را خريداری و تکميل کند.
اما فروش اين خط لوله به روسيه در ارمنستان مخالفانی دارد و برخی تحليلگران هدف رئيس جمهور ارمنستان از سفر به ايران را درخواست کمک مالی برای تکميل اين خط لوله می دانند.
ارمنستان که فاقد منابع نفت و گاز است گاز مصرفی خود را تنها از روسيه تأمين می کند و سفر رئيس جمهور ارمنستان به ايران در شرايطی انجام می گيرد که روسيه بهای گاز صادراتی خود به ارمنستان را افزايش داده است.
اين در حالی است که ارمنستان قراردادی برای خريد گاز از ايران دارد اما صادرات گاز ايران به آن کشور بستگی به پايان طرح احداث خط لوله ای دارد که گاز ايران را به ارمنستان انتقال دهد.
طی ديدار رسمی رئيس جمهور ارمنستان از تهران، هفت يادداشت تفاهم و موافقتنامه در زمينه های مختلف ميان هيئت همراه او و مسئولان ايرانی در حضور رئيسان جمهور دو کشور امضا شد که يکی از آنها موافقتنامه ای برای کمک ايران به توسعه زيرساختهای صنعتی و اقتصادی ارمنستان است.
ارمنستان که پيشينه تاريخی مشترکی با ايران دارد در ميان کشورهای قفقاز، نزديکترين روابط را با ايران دارد و با اينکه از استقلال ارمنستان و آغاز روابط آن با ايران بيش از پانزده سال نمی گذرد، بيش از يکصد سند همکاری ميان دو کشور امضا شده است.
ارمنستان که به دريای آزاد راه ندارد بخش مهمی از نيازهای خود را از ايران فراهم می کند.
با توجه به روابط تنش آلود ارمنستان با دو همسايه اصلی اش، ترکيه و جمهوری آذربايجان، رابطه با ايران از لحاظ راهبردی برای اين کشور اهميت زيادی دارد.


رايس: جهان اجازه نخواهد داد رژیم تهران در پاسخگوئی درنگ کند
به گزارش رادیو صدای آمریکا، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده امروز پس از لغو سفر لاریجانی به بروکسل اظهار داشت جهان اجازه نخواهد داد رژیم تهران در پاسخگوئی به پیشنهادهای بین المللی درنگ کند.
وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات را روز چهارشنبه در دیدار با عبدالله گل، وزیر امور خارجه ترکیه در واشنگتن ایراد کرده است.
لاریجانی روز چهارشنبه در آخرین دقایق سفر خود را به بروکسل لغو کرد.
خبرگزاری فرانسه از تهران به نقل از خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی در باره علت لغو سفر لاریجانی به بروکسل نوشت "تیم محافظان لاریجانی از حضور گروهی برای کشتن وی در بروکسل با خبر شده بود و از این رو سفر او را در آخرین دقایق لغو کردند."
جمهوری اسلامی ادعا کرده است "گروهی که درصدد کشتن لاریجانی بوده توسط اسرائیل و برخی کشورهای اروپايی حمایت می شود."
این خبر تا کنون از سوی منابع اروپايی تائید نشده است.



سازمان ملل آزمايشهای موشکی کره شمالی را بررسی می کند

موشک دوربرد کره شمالی می تواند بخشی از خاک آمريکا را هدف قرار دهد
شورای امنيت سازمان ملل متحد جلسه ای اضطراری را در مورد آزمايش های موشکی کره شمالی تشکيل داده است. کره شمالی روز چهارشنبه، 5 ژوئيه، هفت موشک، از جمله موشک دوربرد تی پودانگ - 2، را مورد آزمايش قرار داده است.
جان بولتن، سفير آمريکا در سازمان ملل، در بدو ورود به اين جلسه گفت که او در پی واکنشی شديد از سوی شورای امنيت است. آقای بولتن آزمايش های موشکی کره شمالی را تحريک آميز و بسيار جدی توصيف کرد.
ديپلمات های حاضر در اين جلسه قطعنامه پيشنهادی ژاپن عليه کره شمالی، که خواستار تحريم کالا و فن آوری مرتبط با ساخت موشک شده است، را بررسی می کنند.
کره شمالی بيانيه ای رسمی در مورد اين اقدام خود منتشر نکرده است.
با اين حال، "ری پيونگ دوک، يک مقام کره شمالی، گفته است که برنامه موشکی يک موضوع مرتبط با حاکميت ملی هر کشور است و قابل بحث و بررسی نيست.
آخرين آزمايش موشک دوربرد کره شمالی در سال 1998 بوده است.
هفت موشک در يک روز
بامداد روز چهارشنبه، 5 ژوئيه، خبرگزاری کيودو ژاپن به نقل از يک مقام دولت اين کشور گزارش کرده که در پی پرتاب آزمايشی شش فروند موشک در ساعات اوليه بامداد، کره شمالی موشک ديگری را نيز آزمايش کرده که به مدت شش دقيقه در مسير خود در حرکت بود و سپس سقوط کرد.
آزمايش موشکی کره شمالی بلافاصله از سوی مقامات ايالات متحده محکوم شد و همچنين، دولت های ژاپن، روسيه، کره جنوبی و استراليا ضمن انتقاد شديد از دولت کره شمالی، اين اقدام کره شمالی را تحريک آميز خواندند.
ايالات متحده کريستوفر هيل، يکی از دستياران وزير خارجه را برای رايزنی به کشورهای منطقه اعزام کرده است.
در خلال هفته های اخير و با انتشار گزارش هايی حاکی از تصميم دولت کره شمالی به آزمايش موشک دوربرد موسوم به تايپودونگ -2 ايالات متحده و تعدادی ديگر از کشورهای منطقه خواستار خودداری کره شمالی از انجام اين آزمايش شده بودند.
گفته می شود که برد اين موشک، که همراه با چند موشک برد متوسط از پايگاهی در سواحل شمال شرق کره شمالی پرتاب شد، در حدی است که در صورت حمل کلاهک سبک می تواند بخشی از خاک ايالات متحده را نيز هدف قرار دهد.
آزمايش اين موشک ها لحظاتی پس از پرتاب فضاپيمای آمريکا ديسکاوری صورت گرفت و برخی ناظران اين زمانبندی را نيز قابل توجه دانسته و هدف مقامات کره شمالی را جلب توجه جهانيان تلقی کرده اند.
موشک دوربرد کره شمالی پس از پرتاب در آب های دريای ژاپن فرود آمد.
دولت ژاپن آزمايش موشکی کره شمالی را تهديدی عليه امنيت ملی اين کشور خوانده و دستور داده است تا خدمات حمل و نقل توسط يک قايق کره شمالی به ژاپن به مدت شش ماه متوقف شود.
واکنش بين المللی و تفسيری از ايران
تارو آسو، وزير خارجه ژاپن، همچنين از احتمال وضع تحريم های اقتصادی عليه کره شمالی سخن گفته است.
در تظاهرات سئول پرچم و تصوير رهبر کره شمالی آتش زده شدمقامات کره جنوبی نيز نسبت به اقدام کره شمالی ابراز تاسف کرده اند و در سئول، پايتخت، تظاهراتی عليه آزمايش موشکی کره شمالی برگزار شد و تظاهرکنندگان پرچم شمال و تصاوير رهبر اين کشور را آتش زدند.
همچنين، روسيه، که دارای روابط نزديکی با کره شمالی است، آزمايش موشکی اين کشور را تحريک آميز توصيف کرده و گفته است اين اقدام می تواند موضوع برنامه هسته ای کره شمالی را پيچيده تر کند.
از سال گذشته، به منظور حل بحران ناشی از برنامه های هسته ای کره شمالی، چند دور مذاکره با شرکت نمايندگان کشورهای آمريکا، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، روسيه و چين در پکن، پايتخت چين، برگزار شده است.
اين مذاکرات به دليل پافشاری کره شمالی بر امضای معاهده منع تجاوز با آمريکا و از سرگيری کمک های اقتصادی ايالات متحده به عنوان پيش شرط تعليق برنامه های اتمی خود تا کنون به نتيجه نرسيده است.
کره شمالی در سال 2003 از پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای خارج شد و گفته است که به تسليحات اتمی دست يافته است.
آزمايش موشکی کره شمالی در رسانه های جمهوری اسلامی نيز بازتاب داشته و راديو دولتی اين کشور تفسيری را در اين زمينه به نقل از يک کارشناس مسايل آسيا به نام آقای وقاری پخش کرده است.
در اين تفسير انگيزه آزمايش موشکی کره شمالی نشان دادن واکنش نسبت به تهديدهای ايالات متحده و همچنين تلاش کره شمالی برای جلب توجه جهانيان به بحران هسته ای شبه جزير کره و هشدار به کشورهای منطقه در مورد بی خطر نبودن حمايت از سياست های ايالات متحده عنوان شده است.


همايش مقابله با ايچ آی و و ايدز در دوشنبه

از گسترش روز افزون ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز در تاجيکستان بشدت ابراز نگرانی می شود.
روز سه شنبه در يک همايش در شهر دوشنبه پيشنويس برنامه ملی استراتژی دولت اين کشور برای مقابله با ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز برای سال های 2006 تا 2010 مورد بررسی قرار گرفته است.
Матни сириллик ин чост
اين پيشنويس در حالی مورد بررسی مقامات دولتی و سازمان های بين المللی قرار گرفته که از گسترش روز افزون ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز در تاجيکستان بشدت ابراز نگرانی می شود.
به گفته ويليام پيتون، هماهنگ ساز برنامه های سازمان ملل در تاجيکستان تنها نتايج نظرسنجی در شهرهای دوشنبه و خجند اين کشور حاکی از گسترش ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز در اين شهرهاست:
"نتايج اين نظرسنجی مايه نگرانی عميق ماست. زيرا گسترش ويروس ايچ آی وی در ميان معتادان مواد مخدر بيش از پانزده درصد را تشکيل داده، حدود دو درصد از طريق روابط جنسی به اين بيماری مبتلا شده اند. همچنين ميزان ابتلا به ويروس ايچ آی وی در ميان زنان باردار نيز بمشاهده رسيده و از جمله دویست زن باردار يک نفر مبتلای ويروس ايچ آی وی بوده است."
در همين حال اعظم میرزايف، رئيس مرکز مبارزه عليه ايدز در تاجيکستان چنين وضع را به نبودن اطلاعات کافی در باره ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز در ميان بخش اعظم جمعيت اين کشور خواند.
آقای ميرزايف گفت طبق پژوهشی که اخيرا انجام شده است، تنها 43 درصد ساکنان تاجيکستان در باره اين ويروس و بيماری ايدز اطلاع دارند.
به اين دليل به گفته آقای ميرزايف در کنار اتخاذ تدابير جلوگيری از ابتلا به ويروس ايچ آی وی بالا بردن ميزان آگاهی ساکنان تاجيکستان در باره اين ويروس و بيماری ايدز از نکات اصلی برنامه جديد اين کشور در مقابله با اين بيماری برای پنج سال آينده بوده است.
با اين همه به گفته آقای ميرزايف تاجيکستان در اجرای اين برنامه به کومک جامعه بين المللی نياز خواهد داشت.
طبق گزارش وزارت بهداشت تاجيکستان اگر تعداد مبتلايان ويروس ايچ ای وی در تاجيکستان در سال 1991 تنها دو نفر را تشکيل داده باشد، حالا اين رقم به 544 نفر رسيده است. در اين مدت از جمله اين افراد 33 نفر فوت کرده اند.
مسئول مرکز مبارزه عليه ايدز در تاجيکستان بر اين نظرند که تعداد غير رسمی افراد مبتلا به ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز می تواند به مراتب بيشتر از ارقام رسمی باشد.


تونی بلر: بدون کمک مسلمانان معتدل دولت قادر نيست افراط گرايی را ريشه کن سازد
04/07/2006
تونی بلر نخست وزیر بریتانیاتونی بلر نخست وزیر بریتانیا می گوید کشور او در صورتی می تواند تروریسم را شکست دهد که مسلمانان میانه رو در آنجا بیشتر برای تغییر نظر و برداشت های تند روها کوشش کنند.
تونی بلر روز سه شنبه گفت دولت او بدون کمک مسلمانان معتدل قادر نیست به تنهائی افراط گرائی را در جوامع اسلامی ریشه کن سازد. نخست وزیر بریتانیا این موضوع را در یک کمیته پارلمانی، سه روز پیش از نخستین سالگرد حملات تروریست های مسلمان به سیستم حمل و نقل شهری لندن که ۵۲ تن را کشت، عنوان کرد.
تونی بلر گفت اکثریت مسلمانان از تروریسم نفرت دارند و می خواهند آنرا شکست دهند. او از رهبران جامعه مسلمانان خواست برای مقابله با تروریست ها بیشتر کوشش کنند.
پیشتر، روزنامه تایمز نتایج یک نظر سنجی را منتشر کرد که حاکی است اکثریت مسلمانان بریتانیا از دولت می خواهند اقدامات سخت تری علیه تندروها در جامعه آنها به عمل آورد
.


روسيه خواستار توافق در مورد عضويت در سازمان تجارت جهانی شد

روسيه دولت آمريکا را متهم کرده که عضويت اين کشور در سازمان تجارت جهانی را به خاطر ماسئل سياسی متوقف کرده است و اين کشور شرايط لازم برای پيوستن به اين سازمان را داراست
ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، هشدار داده است که اگر اين کشور و آمريکا در مورد عضويت روسيه در سازمان تجارت جهانی به توافق نرسند، از تعهدات داوطلبانه اش به مقررات اين سازمان صرف نظر خواهد کرد.
آقای پوتين گفت او می خواهد که پيوستن روسيه به سازمان تجارت جهانی در جريان اجلاس سران هشت کشور ثروتمند جهان (موسوم به گروه هشت) در شهر سن پترزبورگ مورد توافق قرار بگيرد. اين اجلاس روز پانزدهم ژوئيه کار خود را آغاز می کند.
مذاکرات قبلی در مورد عضويت روسيه در سازمان تجارت جهانی بر سر مسائلی مانند دسترسی به بازارهای مالی روسيه به بن بست کشيده شده است.
در اوايل سال جاری ميلادی رييس جمهور روسيه گفت که دولت آمريکا با "پافشاری بر مسائلی که ارتباط چندانی با سازمان تجارت جهانی ندارد، مانع از عضويت روسيه در اين سازمان شده است."
روسيه دولت آمريکا را متهم کرده که عضويت اين کشور در سازمان تجارت جهانی را به خاطر ماسئل سياسی متوقف کرده است و اين کشور شرايط لازم برای پيوستن به اين سازمان را داراست.
روسيه حدود يک دهه است که برای وارد شدن به سازمان تجارت جهانی در حال مذاکره است. اين کشور برای اين که بتواند واجد شرايط عضويت در سازمان تجارت جهانی باشد تدابير دشواری، از جمله کنار گذاشتن سوبسيدهای کشاورزی و توليدکنندگان سوخت داخلی، را به اجرا گذاشته است.
روز سه شنبه (4 ژوئيه) آقای پوتين در جلسه ای از رهبران بين المللی عرصه تجارت گفت که به باور او اقتصاد روسيه در مقايسه با بسياری از اعضای فعلی سازمان تجارت جهانی، آزادتر است.
روسيه به توافقی دوجانبه با آمريکا نياز دارد تا بتوند عضو سازمان تجارت جهانی شود.


آشنایی با دلالان یک قرارداد


فروش گاز ایران به امارات که در قالب قرارداد موسوم به کرسنت در حال پیگیری است از مسئله دارترین قراردادهای حوزه نفت وگاز است که گاز کشور با یک سیزدهم قیمت جهانی فروخته می شود وبر همین اساس دکتر احمدی نژاد رییس جمهور ودیوان محاسبات مجلس هفتم مانع اجرای این قرارداد شده اند.البته در این میان نقش دلالان ، حایز اهمیت است.
یک منبع مطلع در وزارت نفت در این خصوص به سایت "عارف نیوز" گفت : در اواخر دوران سازندگی محلوجی که پیش از آن وزیر صنایع بود، اولین دلال این قرارداد محسوب می شود که پست مشخصی در وزارت نفت در آن زمان نداشته است.دومین دلال این قرارداد در دوران موسوم به توسعه سیاسی ، فردی به نام "ترقی جاه" است که با یکی از مسوولان اصلی کشور ارتباط خویشاوندی دارد.
وی اضافه کرد:در دوران جدید ، دلال این قرارداد، فردی به نام "خیراندیش" است که در سفر اخیر خود به امارات ومذاکره با مسوولین شرکت کرسنت در قبال دریافت 100 میلیون دلار ،حل مشکل این پرونده را وعده داده است. واین در حالی است که رییس جمهور از مخالفان جدی این قرارداد محسوب می شود.
وی اضافه کرد: براساس قیمت های جهانی ، گاز ایران بایستی به قیمت 230 دلار برای هر هزار متر مکعب فروخته شود در حالی که اکنون گاز ایران به ترکیه 84 دلار ودر قرارداد فروش گاز ایران به امارات (کرسنت) 5/17 است.خیراندیش (دلال جدید کرسنت) به مسولین کرسنت پیشنهاد کرده است برای حل مشکل، قیمت گاز را به حداکثر 40 دلار برسانند تا توافق حاصل آید این در حالی است که برای رسیدن به قیمت های واقعی وجهانی، قیمت گاز باید این به حدود 200 دلار برسد.
این منبع مطلع از جلسه خیراندیش با رییس دیوان محاسبات و نیازی رییس بازرسی کل کشور خبرداد وگفت: رحیمی ونیازی از اظهارات خیراندیش و ارتباطات مشکوکش اظهار تعجب کرده وموضوع را به مراجع بالاتر خود اطلاع داده اند.
این منبع مطلع همچنین از سفر اخیر یکی از اعضای اصلی کمیسیون انرژی به شارجه امارات به میزبانی کرسنت خبرداد وگفت : این نماینده محترم تاکنون از اصل مخالف صادرات گاز ایران به هر کشوری بود و با این سفر در مصاحبه ای موافقت خود را با فروش ارزانترین گاز جهان اعلام کرده است.

متكي:تاريخ آخر مرداد براي پاسخ به گروه 1+5 قابل تغيير نيست
وزير امورخارجه ,كشورمان، تاريخ اعلام شده از سوي ايران براي پاسخگويي به بسته پيشنهادي گروه 1+5 را قابل تغيير ندانست.

● گزارش تصويري مرتبط به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس، منوچهر متكي پس از ديدار«شيخ حمد بن آل ثاني» همتاي قطري خود،در جمع خبرنگاران در خصوص تغيير تاريخ اعلام شده از سوي ايران، تصريح كرد: تاريخي كه از سوي جمهوري اسلامي اعلام شده بر اساس مطالعه و با توجه به ضرورت بررسي‌هاي همه جانبه و دقيق نسبت به بسته پيشنهادي است. متكي اضافه كرد: آنچه تا آن تاريخ مناسب است و از سوي طرف اروپايي نيز پيشنهاد شده، گفتگوهايي است كه بين ايران و طرف مقابل (اروپا و ساير شركت‌كنندگان) در تدوين بسته پيشنهادي انجام مي‌شود. وي گفت: اين گفتگوها با هدف روشنگري، پاسخ به سوالات و رفع ابهامات است. متكي با بيان اين كه در تاريخ پاسخگويي تغييري ايجاد نشده، اظهار داشت: انشاءالله در تاريخ گفته شده پاسخ ايران گفته خواهد شد. وزير امورخارجه ابراز اميدواري كرد بر اساس مذاكرات بدون هرگونه پيش شرط و با تكيه بر اراده سياسي و حسن نيت به يك فرمول و تفاهم جامع الاطرافي براي اين موضع فراهم شود،كه هم حق قانوني ايران استيفاء و هم طرف‌هاي ديگر شاهد تقويت رژيم عدم اشاعه باشند. خبرهاي تكميلي متعاقبا ارسال مي‌شود.

July 4, 2006



فضاپيمای ديسکاوری عازم ايستگاه فضايی می شود

قطعه اسفنج جداشده از مخزن سوخت باعث بازرسی فنی دوباره ديسکاوری شد
فضاپيمای شاتل - رفت و برگشت - ديسکاوری پس از دو روز تاخير برای پيوستن به ايستگاه فضايی بين المللی با هفت سرنشين به فضا پرتاب می شود.
مقامات سازمان فضايی آمريکا - ناسا - اعلام کرده اند که پس از تاخير در برنامه پرتاب فضاپيما و کشف يک نقص فنی در آن، مهندسان پرتاب سفينه را بدون خطر تشخيص داده اند و ديسکاوری شامگاه روز سه شنبه، 4 ژوئيه، از مرکز فضايی کندی در ايالت فلوريدا عازم ماموريت خود خواهد شد.
پس از آنکه در جريان بازرسی فنی فضا پيما يک قطعه کوچک اسفنج محافظ سيستم سوخت رسانی ديسکاوری مشاهده شد، مقامات ناسا به منظور حصول اطمينان از اينکه اجرای برنامه پرتاب خطری را در پی نخواهد داشت خواستار اظهارنظر مهندسان سازنده شدند.
سرپرست گروه مديريت برنامه سفر فضايی گفته است که بازرسی های ايمنی حاکی از آمادگی فضاپيما برای پرتاب بدون خطر است.
قطعه اسفنجی که در جريان بازرسی به دست آمد از قطعات عايق بخشی از سيستم سوخت رسانی سفينه بوده که اکسيژن مايع را به موتور فضاپيما انتقال می دهد و اين بخش در جريان پرتاب فضاپيما دستخوش انبساط می شود.
جدا شدن قطعات اسفنج عايق يکی از مشکلات دايمی فضاپيماهای آمريکايی محسوب می شود و همين نقص فنی باعث انفجار فضاپيمای کلمبيا و کشته شدن هفت سرنشين آن در سال 2003 شد که اجرای برنامه پرتاب فضاپيما را برای مدتی دستخوش تعويق ساخت.
در حادثه انفجار کلمبيا، يک قطعه بزرگ اسفنج هنگام پرتاب فضاپيما از آن جدا شد و در اثر برخورد با بدنه فضاپيما حفره ای در محافظ حرارتی آن ايجاد کرد.
هنگام بازگشت به زمين، همين نقص فنی به بروز انفجار و کشته شدن سرنشينان کلمبيا منجر شد.
قرار بود فضاپيمای ديسکاوری روز يکشنبه اين هفته به فضا پرتاب شود اما بدی شرايط جوی و ريزش باران مانع از اجرای برنامه پرتاب شده بود.
ديسکاوری و ايستگاه فضايی
در جريان بازرسی پس از لغو برنامه پرتاب بود که قطعه اسفنج جدا شده توسط گروه فنی يافت شد و تحقيقاتی را در باره ايمنی پرواز در پی آورد.
ماموريت اصلی ديسکاوری انتقال فضانورد و ملزومات به ايستگاه فضايی بين المللی استدر خلال سه سال گذشته، ناسا بيش از 3/1 ميليارد دلار را صرف انجام تحقيقات و طراحی مجدد مخزن سوخت خارجی فضاپيماهای خود کرده است تا مانع از بروز حوادثی مشابه فاجعه انفجار کلمبيا شود.
سرنشينان ديسکاوری حدود دو هفته را در ايستگاه فضايی بين المللی سپری خواهند کرد و پس از تعويض يکی از سرنشينان آن، به زمين باز خواهند گشت.
سرنشين جديد ايستگاه فضايی توماس رايتر، فضانورد آلمانی است که نخستين فضانورد وابسته به آژانس فضايی اروپايی است که برای يک ماموريت بلند مدت شش ماهه عازم ايستگاه می شود.
ايستگاه فضايی بين المللی طرح مشترک آمريکا، روسيه، ژاپن، کانادا و آژانس فضايی اروپايی است و در نوامبر سال 1998 به فضا پرتاب شد و در مقاطع مختلف، برخی کشورهای ديگر نيز با آن همکاری داشته اند.
اين ايستگاه، که يک سفينه بزرگ سرنشين دار است، در ارتفاع حدود 360 کيلومتری بالای کره زمين در مدار قرار گرفته و به طور مداوم زمين را دور می زند.
ايستگاه فضايی هميشه دست کم دو سرنشين دارد که برای دوره های طولانی مدت در مدار قرار می گيرند و در فواصل زمانی، فضانوردان ديگری همراه با مواد غذايی و ساير ملزومات، برای تحويل گرفتن ماموريت آنان با فضاپيما عازم ايستگاه می شوند.
قرار است ايستگاه فضايی در سال 2010 برچيده شود اما وقوع حادثه ديگری نظير انفجار کلمبيا می توانست باعث تسريع در خاتمه ماموريت آن شود.

HAPPY 4TH OF JULY EVERYBODY

سه شنبه 13 تير ماه 1385 00:32
برون مرزي - رئيس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه روز دوشنبه 12 تیر گفت ، نيروگاه بوشهر در جنوب ايران نيمه دوم سال دو هزار و هفت به بهره برداري خواهد رسيد
. به گزارش خبر نگار صداوسيما از مسکو، سرگئي گرينکو روزدوشنبه در ديدار رئيس ديوان محاسبات جمهوري اسلامي ايران تصريح کرد ، براساس توافق بعمل آمده با سازمان انرژي اتمي ايران ،نيروگاه بوشهر طبق برنامه زمان بندي شده تکميل مي شود و در نيمه دوم سال دو هزار و هفت به بهره برداري خواهد رسيد. در اين ديدار ، دو طرف با توجه به اراده مقامهاي ايران و روسيه بر گسترش روابط در همه زمينه ها تاکيد کردند. رحيمي رئيس ديوان محاسبات ايران همچنين عصر امروز با رئيس روسي کميسيون مشترک اقتصادي ايران و روسيه گفتگو کرد. رحيمي که به دعوت سرگئي استپاشين همتاي روس خود روز جمعه به مسکو سفر کرده است در دو دور مذاکره با وي درباره راهکارهاي اجراي يادداشت تفاهم همکاري ميان دو کشور تبادل نظر کردند. روساي ديوان محاسبان ايران و روسيه در اين مذاکرات توافق کردند ، يک گروه کاري براي حسابرسي محيط زيست و شيلات درياي خزر با حضور کشورهاي ساحلي تشکيل دهند. رئيس ديوان محاسبات ايران امروز در ديدار با الکساندر تورشين معاون اول شوراي فدراسيون روسيه روند رو به رشد همکاريهاي دوجانبه را در زمينه هاي سياسي ، اقتصادي و همکاريهاي منطقه اي بررسي کردند
بر اساس تفسيری که از اصل ۴۴ قانون اساسی ايران ارائه شده ۸۰ درصد از سهام کارخانجات و بنگاه های بزرگ دولتی به بخش خصوصی و تعاونی واگذار خواهد شد.
با اجرای اين تفسير جديد که از سوی مجمع تشخيص مصلحت تهيه شده و آيت الله علی خامنه رهبر ايران آن را تائيد و ابلاغ کرده است، شرکت های بزرگ خودروسازی، فولاد، معادن، بيمه، بانک، هواپيمايی، کشتيرانی، نيروگاه ها، مخابرات و نفت و گاز که با توجه به حجم توليدات خود، مانعی بزرگ رشد بخش خصوصی محسوب می شوند، از مالکيت دولت خارج خواهند شد.
بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد ايران به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسيم شده اما بخش خصوصی تنها به عنوان مکمل دو بخش ديگر در نظر گرفته شده است.
در مقابل بخش دولتی از گستره بی حد و حصری برخوردار است و حوزه وسيعی را از صنايع مادر، معادن، بانکداری و بيمه گرفته تا تامين نيرو، سد ها، پست و تلگراف و تلفن و حمل و نقل (هواپيمايی، کشتيرانی و راه آهن) در بر می گيرد.

پنج دانشجوی دانشگاه چمران اهواز به حبس و تبعید محکوم شدند
دادگاهی در شهر اهواز 5 تن از دانشجویان دانشگاه چمران این شهر را به اتهام "اقدام علیه امنیت کشور" به چندین سال حبس و تبعید محکوم کرده است.
به گزارش خبرگزاری حکومتی ایلنا، طبق حكم صادره از سوی دادگاه تجديدنظر استان خوزستان،‌‏ این دانشجویان بايد مدت حبس خود را به صورت تبعيد در شهرستان ‌‏هاي بافق، ميناب، ابركوه،‌‏ تويسركان و دامغان سپري كنند.
به گفته وکیل مدافع این دانشجویان، آنان در حال حاضر در اتاقي كه مخصوص نگهداري زندانيان بلاتكليف است، در وضعیتی اسفبار نگهداري مي ‌‏شوند
.

آخرین اخبار در مورد بازداشت شدگان در تبریز
به گزارش کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر، با گذشت یک هفته از بازداشت مهدی سیدزاده از فعالین سیاسی تبریز هنوز از محل نگهداری او اطلاعی در دست نیست. وی هفته گذشته پس از تهدیدهای مکرر توسط اداره اطلاعات آذربایجان شرقی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
همچنین عباس پورازهری از فعالین ملی مذهبی و عضو جنبش مسلمانان مبارزکه در جریان اعتراضات مردمی در تبریز بازداشت شده بود، هفته ی گذشته با تودیع قرار وثیقه 100 میلیونی از زندان تبریز آزاد شد.
این در حالی است که سایر فعالین سیاسی و روزنامه نگاران بازداشت شده در تبریز از جمله حسن ارک، چنگیز بختاور، غلامرضا امانی، احمد رضایی و .. همچنان در بازداشت اطلاعات به سر میبرند و هیچ اطلاعی از روند دادرسی آنها موجود نیست.

July 3, 2006



اولتيماتوم ربايندگان سرباز اسرائيلی

ستيزه گران فلسطينی حين ديدار با روزنامه نگاران در نوار غزه در اول ژوئيهستيزه گران فلسطينی که يک سرباز اسرائيلی را در اسارت خود دارند به اسرائيل تا روز سه شنبه فرصت داده اند که به خواست آنها مبنی بر آزادی زندانيان فلسطينی تسليم شود.
امروز دوشنبه اين اولتيماتوم در اطلاعيه ای از سوی سه گروه ستيزه گر فلسطينی که شامل "کميته های مقاومت خلقی،" شاخه مسلح جنبش حاکم حماس و "ارتش اسلام در غزه" است، صادر شد. اطلاعيه اسرائيل را به عواقب مشخص نشده ای در صورت عدم برآورده شدن خواستهای اين گروه ها تا صبح سه شنبه، تهديد ميکند.
همين گروه ها روز شنبه آزادی هزار زندانی فلسطينی را که در زندانهای اسرائيل محبوس هستند، خواستار شدند. گروه های مزبور صريحاً نگفتند که آزادی زندانيان شرط آزاد کردن سرباز ربوده شده اسرائيلی است.
اسرائيل بروشنی مذاکره با ربايندگان يا ترخيص زندانيان را در برابر آزادی سرباز اسرائيلی، رد کرده است.
امروز دوشنبه يک نيروی کوچک اسرائيلی که با تانک و بولدوزر حمايت ميشد وارد نوار غزه شد تا برای مواد منفجره و تونلهای تعبيه شده ستيزه گران بسوی اسرائيل، جستجو کند.
مقامات نظامی ميگويند اين عمليات بيانگر آنچه تهديد شروع حملات وسيع اسرائيل عليه ستيزه گران فلسطينی تلقی ميشود، نبوده است.


دستور آيت الله خامنه ای برای فروش شرکتهای دولتی

تصميم آيت الله خامنه ای بنا به پيشنهاد مجمع تشخيص مصلحت نظام اتخاذ شده است
آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، دستور واگذاری بخش اعظم سهام تعدادی از بنگاه ها و شرکت های بزرگ دولتی را صادر کرده است.
دستور آيت الله خامنه ای به رييسان سه قوه شامل واگذاری فعاليت های اقتصادی و بنگاه های دولتی به بخش خصوصی و تعاونی از طريق فروش هشتاد درصد از سهام کارخانه ها و بنگاه های بزرگ دولتی به بخش خصوصی و تعاونی است و هدف از اين اقدام، تسريع روند توسعه، اجرای عدالت اجتماعی، فقرزدايی و تحقق هدف های اقتصادی بلند مدت جمهوری اسلامی عنوان شده است.
بر اساس اصل 44 قانون اساسی، بخش دولتی شامل کليه صنايع بزرگ، صنايع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانکداری، بيمه، نيرو؛ سدها و شبکه های بزرگ آبرسانی؛ راديو و تلويزيون، پست و مخابرات، هواپيمايی، کشتيرانی، راه و راه آهن و نظاير اينها توصيف شده است.
دستور آيت الله خامنه ای شامل واگذاری 80 درصد از سهام بنگاه های دولتی مشمول اصل 44 به بخش های خصوصی و شرکت های تعاونی است.
بنگاه های دولتی فعال در زمينه معادن بزرگ، صنايع بزرگ و صنايع مادر (از جمله صنايع بزرگ پايين دستی نفت و گاز) به استثنای شرکت ملی نفت ايران و شرکت های استخراج و توليد نفت خام و گاز از جمله موسساتی است که دستور واگذاری سهام آنها صادر شده است.

زندانیان سیاسی تبعیدی را در بند 'آخرجهنم' نگهداری می کنند
به گزارش فعالان حقوق بشر در ایران، زندانی سیاسی در تبعید یاسرمجیدی که در زمان دستگیری (سال 1380) کمتر از بیست وسه سال سن داشت، از سوی دادگاه انقلاب کرج به بیست و پنج سال زندان در تبعید محکوم شده و در حال حاضر در بندی موسوم به بند 'آخر جهنم' در زندان بیرجند نگهداری می شود.
این زندانی سیاسی تبعیدی از تنها طریق ممکن و قانونی که درخواست یاری از سازمانهای مدافع حقوق بشری است، اقدام به اعتراض به حکم تبعید خود و نه حتی حکم صادره غیرقانونی و غیرانسانی خویش کرده بود، اما مسئولین در برخورد با این درخواست، وی را به بندی موسوم به بند 'آخرجهنم' در زندان بیرجند در استان خراسان جنوبی منتقل نموده و از تماس تلفنی او نیز جلوگیری می کنند.
وزارت اطلاعات همچنین بصورت مکرر خانواده این زندانی سیاسی را تهدید و در باره تماس با سازمانهای حقوق بشری و یا خبررسانی در مورد وضعیت او از آنان بازجويی می کند.
وکلای مدافع این زندانی سیاسی نیز گفتند تنها در صورتی قادر به دفاع از او خواهند بود که توبه نامه امضا کند
.


دوشنبه، 12 تیر ماه 1385 برابر با 2006 Monday 03 July
نگرانی شركتهای نفتی از واگذاری قراردادهای پرمنفعت به ‌سپاه پاسداران
روزنامه‌ ‌تایمز چاپ لندن طی گزارشی نوشت واگذاری قراردادهای پرمنفعت گاز به ‌سپاه پاسداران، شركتهای نفتی خارجی را كه تلاش می كردند جای پایی در صنعت گاز ایران پیدا كنند، نگران کرده ‌است.
به نوشته تایمز، از زمان بروی كار آمدن دولت احمدی ‌نژاد مذاكرات شركتهای خارجی نفت و گاز با شركت نفت جمهوری اسلامی بدتر شده ‌است.
این روزنامه نوشت طرح 2 میلیارد دلاری شركت نفتی توتال فرانسه برای ساخت كارخانه تولید گاز طبیعی مایع به‌ جایی نرسیده ‌است و طرح بزرگتری كه برای کشیدن خط لوله گاز از ایران به‌ پاكستان و هند مطرح شده بود، هرگز از مرحله مذاكرات جلوتر نرفته ‌است‌.
تایمز نوشت سپاه پاسداران در حال افزایش نفوذ اقتصادی خود در ایران است و طرحهای زیرساختاری مانند احداث سدها و ساختن جادهها را در دست گرفته ‌است و در همین حال برخی می‌ گویند كه سپاه پاسداران مدتهاست كه كنترل 30 درصد از بازدهی نفت ایران را در اختیار دارد‌
.