July 4, 2006



فضاپيمای ديسکاوری عازم ايستگاه فضايی می شود

قطعه اسفنج جداشده از مخزن سوخت باعث بازرسی فنی دوباره ديسکاوری شد
فضاپيمای شاتل - رفت و برگشت - ديسکاوری پس از دو روز تاخير برای پيوستن به ايستگاه فضايی بين المللی با هفت سرنشين به فضا پرتاب می شود.
مقامات سازمان فضايی آمريکا - ناسا - اعلام کرده اند که پس از تاخير در برنامه پرتاب فضاپيما و کشف يک نقص فنی در آن، مهندسان پرتاب سفينه را بدون خطر تشخيص داده اند و ديسکاوری شامگاه روز سه شنبه، 4 ژوئيه، از مرکز فضايی کندی در ايالت فلوريدا عازم ماموريت خود خواهد شد.
پس از آنکه در جريان بازرسی فنی فضا پيما يک قطعه کوچک اسفنج محافظ سيستم سوخت رسانی ديسکاوری مشاهده شد، مقامات ناسا به منظور حصول اطمينان از اينکه اجرای برنامه پرتاب خطری را در پی نخواهد داشت خواستار اظهارنظر مهندسان سازنده شدند.
سرپرست گروه مديريت برنامه سفر فضايی گفته است که بازرسی های ايمنی حاکی از آمادگی فضاپيما برای پرتاب بدون خطر است.
قطعه اسفنجی که در جريان بازرسی به دست آمد از قطعات عايق بخشی از سيستم سوخت رسانی سفينه بوده که اکسيژن مايع را به موتور فضاپيما انتقال می دهد و اين بخش در جريان پرتاب فضاپيما دستخوش انبساط می شود.
جدا شدن قطعات اسفنج عايق يکی از مشکلات دايمی فضاپيماهای آمريکايی محسوب می شود و همين نقص فنی باعث انفجار فضاپيمای کلمبيا و کشته شدن هفت سرنشين آن در سال 2003 شد که اجرای برنامه پرتاب فضاپيما را برای مدتی دستخوش تعويق ساخت.
در حادثه انفجار کلمبيا، يک قطعه بزرگ اسفنج هنگام پرتاب فضاپيما از آن جدا شد و در اثر برخورد با بدنه فضاپيما حفره ای در محافظ حرارتی آن ايجاد کرد.
هنگام بازگشت به زمين، همين نقص فنی به بروز انفجار و کشته شدن سرنشينان کلمبيا منجر شد.
قرار بود فضاپيمای ديسکاوری روز يکشنبه اين هفته به فضا پرتاب شود اما بدی شرايط جوی و ريزش باران مانع از اجرای برنامه پرتاب شده بود.
ديسکاوری و ايستگاه فضايی
در جريان بازرسی پس از لغو برنامه پرتاب بود که قطعه اسفنج جدا شده توسط گروه فنی يافت شد و تحقيقاتی را در باره ايمنی پرواز در پی آورد.
ماموريت اصلی ديسکاوری انتقال فضانورد و ملزومات به ايستگاه فضايی بين المللی استدر خلال سه سال گذشته، ناسا بيش از 3/1 ميليارد دلار را صرف انجام تحقيقات و طراحی مجدد مخزن سوخت خارجی فضاپيماهای خود کرده است تا مانع از بروز حوادثی مشابه فاجعه انفجار کلمبيا شود.
سرنشينان ديسکاوری حدود دو هفته را در ايستگاه فضايی بين المللی سپری خواهند کرد و پس از تعويض يکی از سرنشينان آن، به زمين باز خواهند گشت.
سرنشين جديد ايستگاه فضايی توماس رايتر، فضانورد آلمانی است که نخستين فضانورد وابسته به آژانس فضايی اروپايی است که برای يک ماموريت بلند مدت شش ماهه عازم ايستگاه می شود.
ايستگاه فضايی بين المللی طرح مشترک آمريکا، روسيه، ژاپن، کانادا و آژانس فضايی اروپايی است و در نوامبر سال 1998 به فضا پرتاب شد و در مقاطع مختلف، برخی کشورهای ديگر نيز با آن همکاری داشته اند.
اين ايستگاه، که يک سفينه بزرگ سرنشين دار است، در ارتفاع حدود 360 کيلومتری بالای کره زمين در مدار قرار گرفته و به طور مداوم زمين را دور می زند.
ايستگاه فضايی هميشه دست کم دو سرنشين دارد که برای دوره های طولانی مدت در مدار قرار می گيرند و در فواصل زمانی، فضانوردان ديگری همراه با مواد غذايی و ساير ملزومات، برای تحويل گرفتن ماموريت آنان با فضاپيما عازم ايستگاه می شوند.
قرار است ايستگاه فضايی در سال 2010 برچيده شود اما وقوع حادثه ديگری نظير انفجار کلمبيا می توانست باعث تسريع در خاتمه ماموريت آن شود.

No comments: