July 5, 2006



همايش مقابله با ايچ آی و و ايدز در دوشنبه

از گسترش روز افزون ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز در تاجيکستان بشدت ابراز نگرانی می شود.
روز سه شنبه در يک همايش در شهر دوشنبه پيشنويس برنامه ملی استراتژی دولت اين کشور برای مقابله با ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز برای سال های 2006 تا 2010 مورد بررسی قرار گرفته است.
Матни сириллик ин чост
اين پيشنويس در حالی مورد بررسی مقامات دولتی و سازمان های بين المللی قرار گرفته که از گسترش روز افزون ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز در تاجيکستان بشدت ابراز نگرانی می شود.
به گفته ويليام پيتون، هماهنگ ساز برنامه های سازمان ملل در تاجيکستان تنها نتايج نظرسنجی در شهرهای دوشنبه و خجند اين کشور حاکی از گسترش ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز در اين شهرهاست:
"نتايج اين نظرسنجی مايه نگرانی عميق ماست. زيرا گسترش ويروس ايچ آی وی در ميان معتادان مواد مخدر بيش از پانزده درصد را تشکيل داده، حدود دو درصد از طريق روابط جنسی به اين بيماری مبتلا شده اند. همچنين ميزان ابتلا به ويروس ايچ آی وی در ميان زنان باردار نيز بمشاهده رسيده و از جمله دویست زن باردار يک نفر مبتلای ويروس ايچ آی وی بوده است."
در همين حال اعظم میرزايف، رئيس مرکز مبارزه عليه ايدز در تاجيکستان چنين وضع را به نبودن اطلاعات کافی در باره ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز در ميان بخش اعظم جمعيت اين کشور خواند.
آقای ميرزايف گفت طبق پژوهشی که اخيرا انجام شده است، تنها 43 درصد ساکنان تاجيکستان در باره اين ويروس و بيماری ايدز اطلاع دارند.
به اين دليل به گفته آقای ميرزايف در کنار اتخاذ تدابير جلوگيری از ابتلا به ويروس ايچ آی وی بالا بردن ميزان آگاهی ساکنان تاجيکستان در باره اين ويروس و بيماری ايدز از نکات اصلی برنامه جديد اين کشور در مقابله با اين بيماری برای پنج سال آينده بوده است.
با اين همه به گفته آقای ميرزايف تاجيکستان در اجرای اين برنامه به کومک جامعه بين المللی نياز خواهد داشت.
طبق گزارش وزارت بهداشت تاجيکستان اگر تعداد مبتلايان ويروس ايچ ای وی در تاجيکستان در سال 1991 تنها دو نفر را تشکيل داده باشد، حالا اين رقم به 544 نفر رسيده است. در اين مدت از جمله اين افراد 33 نفر فوت کرده اند.
مسئول مرکز مبارزه عليه ايدز در تاجيکستان بر اين نظرند که تعداد غير رسمی افراد مبتلا به ويروس ايچ آی وی و بيماری ايدز می تواند به مراتب بيشتر از ارقام رسمی باشد.

No comments: