July 7, 2006


اعتراض پیمانکاران بخش خصوصی به واگذاری پروژه های چند میلیارد دلاری عمرانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

فریدون خاوند (رادیو فردا، پاریس): در پی ابلاغیه تازه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره اصل چهل و چهار قانون اساسی، تب خصوصی‌سازی در ایران بالا گرفته و رسانه‌های کشور انباشته از بیانیه و موضع‌گیری نهادها و شخصیت‌ها است که از پایان تصدی‌گری دولت، بزرگترین موج واگذاری بنگاه‌های دولتی و یا انقلاب دوم سخن می‌گویند. در عمل اما، بازیگران صحنه کسب و کار ایران که با دشواری های روزمره اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، واقعیت را به گونه‌ای دیگر می‌بینند.
در نامه‌ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهوری، رئیس قوه قضاییه و رییس دستگاه مقننه، 27 انجمن ساختمانی، تاسیساتی و پیمانکاری، از دشواری هایی که شمار زیادی از شرکت های عضو را در آستانه ورشکستگی قرار داده، شکایت کرده‌اند. بخشی از این دشواری‌ها، از حضور روز افزون نهادهای دولتی در عرصه فعالیت‌های پیمانکاری و ساختمانی منشا می‌گیرد، به ویژه نهادهای نظامی که با تشکیل شرکت های معروف به «شتر مرغی»، که از لحاظ حقوقی نه دولتی هستند و نه خصوصی، به رقابتی نابرابر با پیمانکاران بخش خصوصی برخاسته‌اند.
اینان در نامه سرگشاده خود به روسای سه قوه می نویسند : «آیا واگذاری پروژه‌های بزرگ به ارگان‌های نظامی، انتظامی و شبه انتظامی در جهت تقویت بنیه اقتصادی و فنی جامعه است؟» این اشاره است آشکار به پروژه‌های چند میلیارد دلاری که اجرای آنها به تازگی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده، از جمله احداث خط لوله 900 کیلومتری انتقال گاز از عسلویه به استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان، ساخت زیر بنای مترو در تهران، فازهای پانزده و شانزده پارس جنوبی و غیره.
پیمانکاران بخش خصوصی می‌پرسند : آیا واگذاری قرارداد های با ارقام بالا به بعضی ارگان‌ها بدون تشریفات مناقصه درست است؟ اجرای پروژه‌های بزرگ در شرایطی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی واگذار شده که شصت در صد ظرفیت کاری و توان اجرایی شرکت‌های عضو انجمن‌های امضاکننده نامه سرگشاده، به نوشته نویسندگان همین نامه، بدون استفاده مانده است
.

No comments: