July 5, 2006




سازمان ملل آزمايشهای موشکی کره شمالی را بررسی می کند

موشک دوربرد کره شمالی می تواند بخشی از خاک آمريکا را هدف قرار دهد
شورای امنيت سازمان ملل متحد جلسه ای اضطراری را در مورد آزمايش های موشکی کره شمالی تشکيل داده است. کره شمالی روز چهارشنبه، 5 ژوئيه، هفت موشک، از جمله موشک دوربرد تی پودانگ - 2، را مورد آزمايش قرار داده است.
جان بولتن، سفير آمريکا در سازمان ملل، در بدو ورود به اين جلسه گفت که او در پی واکنشی شديد از سوی شورای امنيت است. آقای بولتن آزمايش های موشکی کره شمالی را تحريک آميز و بسيار جدی توصيف کرد.
ديپلمات های حاضر در اين جلسه قطعنامه پيشنهادی ژاپن عليه کره شمالی، که خواستار تحريم کالا و فن آوری مرتبط با ساخت موشک شده است، را بررسی می کنند.
کره شمالی بيانيه ای رسمی در مورد اين اقدام خود منتشر نکرده است.
با اين حال، "ری پيونگ دوک، يک مقام کره شمالی، گفته است که برنامه موشکی يک موضوع مرتبط با حاکميت ملی هر کشور است و قابل بحث و بررسی نيست.
آخرين آزمايش موشک دوربرد کره شمالی در سال 1998 بوده است.
هفت موشک در يک روز
بامداد روز چهارشنبه، 5 ژوئيه، خبرگزاری کيودو ژاپن به نقل از يک مقام دولت اين کشور گزارش کرده که در پی پرتاب آزمايشی شش فروند موشک در ساعات اوليه بامداد، کره شمالی موشک ديگری را نيز آزمايش کرده که به مدت شش دقيقه در مسير خود در حرکت بود و سپس سقوط کرد.
آزمايش موشکی کره شمالی بلافاصله از سوی مقامات ايالات متحده محکوم شد و همچنين، دولت های ژاپن، روسيه، کره جنوبی و استراليا ضمن انتقاد شديد از دولت کره شمالی، اين اقدام کره شمالی را تحريک آميز خواندند.
ايالات متحده کريستوفر هيل، يکی از دستياران وزير خارجه را برای رايزنی به کشورهای منطقه اعزام کرده است.
در خلال هفته های اخير و با انتشار گزارش هايی حاکی از تصميم دولت کره شمالی به آزمايش موشک دوربرد موسوم به تايپودونگ -2 ايالات متحده و تعدادی ديگر از کشورهای منطقه خواستار خودداری کره شمالی از انجام اين آزمايش شده بودند.
گفته می شود که برد اين موشک، که همراه با چند موشک برد متوسط از پايگاهی در سواحل شمال شرق کره شمالی پرتاب شد، در حدی است که در صورت حمل کلاهک سبک می تواند بخشی از خاک ايالات متحده را نيز هدف قرار دهد.
آزمايش اين موشک ها لحظاتی پس از پرتاب فضاپيمای آمريکا ديسکاوری صورت گرفت و برخی ناظران اين زمانبندی را نيز قابل توجه دانسته و هدف مقامات کره شمالی را جلب توجه جهانيان تلقی کرده اند.
موشک دوربرد کره شمالی پس از پرتاب در آب های دريای ژاپن فرود آمد.
دولت ژاپن آزمايش موشکی کره شمالی را تهديدی عليه امنيت ملی اين کشور خوانده و دستور داده است تا خدمات حمل و نقل توسط يک قايق کره شمالی به ژاپن به مدت شش ماه متوقف شود.
واکنش بين المللی و تفسيری از ايران
تارو آسو، وزير خارجه ژاپن، همچنين از احتمال وضع تحريم های اقتصادی عليه کره شمالی سخن گفته است.
در تظاهرات سئول پرچم و تصوير رهبر کره شمالی آتش زده شدمقامات کره جنوبی نيز نسبت به اقدام کره شمالی ابراز تاسف کرده اند و در سئول، پايتخت، تظاهراتی عليه آزمايش موشکی کره شمالی برگزار شد و تظاهرکنندگان پرچم شمال و تصاوير رهبر اين کشور را آتش زدند.
همچنين، روسيه، که دارای روابط نزديکی با کره شمالی است، آزمايش موشکی اين کشور را تحريک آميز توصيف کرده و گفته است اين اقدام می تواند موضوع برنامه هسته ای کره شمالی را پيچيده تر کند.
از سال گذشته، به منظور حل بحران ناشی از برنامه های هسته ای کره شمالی، چند دور مذاکره با شرکت نمايندگان کشورهای آمريکا، کره شمالی، کره جنوبی، ژاپن، روسيه و چين در پکن، پايتخت چين، برگزار شده است.
اين مذاکرات به دليل پافشاری کره شمالی بر امضای معاهده منع تجاوز با آمريکا و از سرگيری کمک های اقتصادی ايالات متحده به عنوان پيش شرط تعليق برنامه های اتمی خود تا کنون به نتيجه نرسيده است.
کره شمالی در سال 2003 از پيمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای خارج شد و گفته است که به تسليحات اتمی دست يافته است.
آزمايش موشکی کره شمالی در رسانه های جمهوری اسلامی نيز بازتاب داشته و راديو دولتی اين کشور تفسيری را در اين زمينه به نقل از يک کارشناس مسايل آسيا به نام آقای وقاری پخش کرده است.
در اين تفسير انگيزه آزمايش موشکی کره شمالی نشان دادن واکنش نسبت به تهديدهای ايالات متحده و همچنين تلاش کره شمالی برای جلب توجه جهانيان به بحران هسته ای شبه جزير کره و هشدار به کشورهای منطقه در مورد بی خطر نبودن حمايت از سياست های ايالات متحده عنوان شده است.

No comments: