July 5, 2006



موافقت ايران با تکميل طرحهای مشترک با ارمنستان

برخی تحليلگران می گويند هدف سفر رئيس جمهور ارمنستان به ايران، درخواست کمک مالی برای تکميل خط لوله گاز است
محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران در نخستين روز ميزبانی از روبرت کوچاريان، رئيس جمهور ارمنستان اعلام کرد که با وی بر سر تسريع در تکميل پروژه‌ های مشترک به تفاهم رسيده است.
آقای احمدی نژاد که در نشست خبری مشترک با رئيس جمهور ارمنستان سخن می گفت از طرح بخصوصی سخن نگفت.
مهمترين پروژه مشترک ميان ايران و ارمنستان که هنوز تکميل نشده، خط لوله ای برای انتقال گاز ايران به ارمنستان است که احداث آن بخش از آن که از ايران می گذرد به پايان رسيده اما ارمنستان که با دشورايهای اقتصادی مواجه است تاکنون نتوانسته سهم خود را در احداث اين خط لوله ايفا کند.
شرکت دولتی گاز روسيه (گازپروم) که در حال حاضر تنها فراهم آورنده گاز برای ارمنستان است اعلام کرده که قصد دارد اين خط لوله را خريداری و تکميل کند.
اما فروش اين خط لوله به روسيه در ارمنستان مخالفانی دارد و برخی تحليلگران هدف رئيس جمهور ارمنستان از سفر به ايران را درخواست کمک مالی برای تکميل اين خط لوله می دانند.
ارمنستان که فاقد منابع نفت و گاز است گاز مصرفی خود را تنها از روسيه تأمين می کند و سفر رئيس جمهور ارمنستان به ايران در شرايطی انجام می گيرد که روسيه بهای گاز صادراتی خود به ارمنستان را افزايش داده است.
اين در حالی است که ارمنستان قراردادی برای خريد گاز از ايران دارد اما صادرات گاز ايران به آن کشور بستگی به پايان طرح احداث خط لوله ای دارد که گاز ايران را به ارمنستان انتقال دهد.
طی ديدار رسمی رئيس جمهور ارمنستان از تهران، هفت يادداشت تفاهم و موافقتنامه در زمينه های مختلف ميان هيئت همراه او و مسئولان ايرانی در حضور رئيسان جمهور دو کشور امضا شد که يکی از آنها موافقتنامه ای برای کمک ايران به توسعه زيرساختهای صنعتی و اقتصادی ارمنستان است.
ارمنستان که پيشينه تاريخی مشترکی با ايران دارد در ميان کشورهای قفقاز، نزديکترين روابط را با ايران دارد و با اينکه از استقلال ارمنستان و آغاز روابط آن با ايران بيش از پانزده سال نمی گذرد، بيش از يکصد سند همکاری ميان دو کشور امضا شده است.
ارمنستان که به دريای آزاد راه ندارد بخش مهمی از نيازهای خود را از ايران فراهم می کند.
با توجه به روابط تنش آلود ارمنستان با دو همسايه اصلی اش، ترکيه و جمهوری آذربايجان، رابطه با ايران از لحاظ راهبردی برای اين کشور اهميت زيادی دارد.

No comments: