July 8, 2006



گفتگوهای آمريکا و کره جنوبی در مورد موشک های کره شمالی

پيونگ يانگ روز چهارشنبه هفت موشک را آزمايش کرد
کريستوفر هيل، مذاکره کننده ارشد آمريکا در گفتگوهای مربوط به کره شمالی، به کره جنوبی سفر کرده و در مورد آزمايش های موشکی روز چهارشنبه کره شمالی صحبت کرده است.
آقای هيل بعد از اين گفتگوها، تقاضای کره شمالی برای انجام مذاکرات دو جانبه با آمريکا و همچنين لغو محدوديت های مالی آمريکا عليه آن کشور را رد کرد.
خبرنگار بی بی سی در سئول، پايتخت کره جنوبی، می گويد کره جنوبی از متحدين نظامی آمريکا است و در عين حال از مدت ها قبل خود را به صلح و همکاری اقتصادی با کره شمالی متعهد دانسته است.
پيشتر، ژاپن به طور رسمی پيش نويس قطعنامه ای شديد اللحن را تسليم شورای امنيت سازمان ملل کرد که در آن خواستار تحريم کره شمالی شده است.
کريستوفر هيل بعد از کره جنوبی به ژاپن می رود. احتمال دارد روز دوشنبه اعلام شود که شورای امنيـت چه موقع اين پيش نويس را بررسی می کند.
بنابر گزارشها، هان سونگ ريول نماينده کره شمالی در سازمان ملل متحد گفته است که اعلام هرگونه مجازاتی "به مثابه اقدام به جنگ" است.
کره شمالی روز چهارشنبه با انجام هفت آزمايش موشکی، با اعتراض جامعه بين المللی روبرو شد.
گفته می شود يکی از موشکهای دوربرد که لحظاتی پس از شليک سقوط کرد، تا قلمرو آلاسکا قدرت پرواز دارد.
تمامی هفت موشک کره شمالی پس از آزمايش در دريای ژاپن سقوط کردند.
کره شمالی، آمريکا، چين، ژاپن، کره جنوبی و روسيه کشورهايی هستند که تا اوايل سال 2005 در مذاکرات شش جانبه برای حل بحران هسته ای کره شمالی شرکت داشتند.
کره شمالی در فوريه سال 2005 اعلام کرد که شرکت در مذاکرات شش جانبه را به مدت نامحدودی به حال تعليق در می آورد.
اين کشور در آن زمان، علت اقدام خود را "تلاش آمريکا برای سرنگونی خود" خواند.
سابقه بحران اتمی کره شمالی به اکتبر سال 2002 و اظهارات مقامات آمريکايی باز می گردد که اعلام کردند کره شمالی، بر خلاف تعهدات قبلی خود در مورد توقف برنامه های هسته ای در برابر دريافت کمک اقتصادی و نفت از آمريکا، اين برنامه ها را به طور محرمانه از سر گرفته است.
در پی انتشار اين خبر، آمريکا کمک های خود به کره شمالی را قطع کرد و در مقابل، دولت کره شمالی رسما آغاز فعاليت در نيروگاه های های هسته ای خود را تاييد کرد، بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی را اخراج کرد و بعدا نيز اعلام داشت که موفق به توليد بمب اتمی شده است تا در برابر تهاجم آمريکا از خود دفاع کند.

No comments: