July 8, 2006



اسرائيل درخواست آتش بس هنيه را رد کرد

نيروهای اسرائيلی از مواضع خود در شمال نوار غزه خارج شده اند
دولت اسرائيل درخواست آتش بس اسماعيل هنيه، رهبر دولت خودگردان فلسطينيان به رهبری حماس را رد کرده است. از چندین روز قبل زدو خوردهای شديد در نوار غزه درجریان است.
در بیانیه دفتر آقای هنیه گفته شده بود تنها راه بیرون آمدن تمام جناح های درگیر از بحران کنونی، این است که با پایان یافتن زد و خوردها آرامش به منطقه بازگردد.
مقامات دفتر اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائيل اظهار داشتند تا هنگامی که پيکارجويان فلسطينی گلعاد شاليط سرباز اسرائيلی را آزاد نکرده اند، آتش بس اعلام نخواهد شد.
گلعاد شاليط حدود دو هفته پیش به اسارت پیکارجويان فلسطينی درآمد.
اسرائيلی ها قبلا گفته بودند که نیروهایشان از مواضع خود در شمال نوار غزه عقب نشينی کرده و به داخل خاک اسراييل باز گشته اند ولی در مواضع خود در جنوب نوار غزه باقی مانده اند.
در 2 روز اخير حدود 30 فلسطينی کشته شده اند.
در سراسر روز جمعه نيروهای اسرائيلی به تهاجم خود به نوار غزه ادامه داده و فلسطينی ها را هدف حملات هوايی و آتش توپخانه خود قرار دادند.
در جريان اين تهاجم، 4 فلسطينی کشته شدند که دست کم يکی از آنها از پيکارجويان بود و چندين نفر نيز مجروح شدند.
اسرائيلی ها گفته بودند عمليات آنها در غزه دارای دو هدف عمده است: يکی آزاد ساختن گلعاد شيلاط، و ديگری متوقف ساختن پرتاب راکت های فلسطينی به شهرهای مرزی اسرائيل.
يکی از وزيران کابينه اسرائيل گفته بود اگر پيکارجويان فلسطينی در غزه گلعاد شيلاط را آزاد و حملات راکتی را متوقف کنند، اسرائيل ممکن است زندانيان فلسطينی را آزاد کند.
از زمان به اسارت درآمدن سرباز اسرائيلی، اين اولين بار بود که اسرائيل می گفت برای آزادی او حاضر به معامله است.
دولت فلسطينی ها که تحت رهبری حماس قرار دارد، گفته است بسياری از کشته شدگان کودک و غيرنظامی هستند.
راهپيمايی های ضد اسرائيلی در ايران
در همين حال، شهرهای مختلف ايران، روز جمعه گذشته شاهد تظاهرات ضد اسرائيلی بود.
محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران نيز در تظاهراتی که بعد از نماز جمعه در تهران و در محکوميت تهاجم تازه اسرائيل به نوار غزه برگزار شد، شرکت کرد.

No comments: