July 5, 2006



روسيه خواستار توافق در مورد عضويت در سازمان تجارت جهانی شد

روسيه دولت آمريکا را متهم کرده که عضويت اين کشور در سازمان تجارت جهانی را به خاطر ماسئل سياسی متوقف کرده است و اين کشور شرايط لازم برای پيوستن به اين سازمان را داراست
ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه، هشدار داده است که اگر اين کشور و آمريکا در مورد عضويت روسيه در سازمان تجارت جهانی به توافق نرسند، از تعهدات داوطلبانه اش به مقررات اين سازمان صرف نظر خواهد کرد.
آقای پوتين گفت او می خواهد که پيوستن روسيه به سازمان تجارت جهانی در جريان اجلاس سران هشت کشور ثروتمند جهان (موسوم به گروه هشت) در شهر سن پترزبورگ مورد توافق قرار بگيرد. اين اجلاس روز پانزدهم ژوئيه کار خود را آغاز می کند.
مذاکرات قبلی در مورد عضويت روسيه در سازمان تجارت جهانی بر سر مسائلی مانند دسترسی به بازارهای مالی روسيه به بن بست کشيده شده است.
در اوايل سال جاری ميلادی رييس جمهور روسيه گفت که دولت آمريکا با "پافشاری بر مسائلی که ارتباط چندانی با سازمان تجارت جهانی ندارد، مانع از عضويت روسيه در اين سازمان شده است."
روسيه دولت آمريکا را متهم کرده که عضويت اين کشور در سازمان تجارت جهانی را به خاطر ماسئل سياسی متوقف کرده است و اين کشور شرايط لازم برای پيوستن به اين سازمان را داراست.
روسيه حدود يک دهه است که برای وارد شدن به سازمان تجارت جهانی در حال مذاکره است. اين کشور برای اين که بتواند واجد شرايط عضويت در سازمان تجارت جهانی باشد تدابير دشواری، از جمله کنار گذاشتن سوبسيدهای کشاورزی و توليدکنندگان سوخت داخلی، را به اجرا گذاشته است.
روز سه شنبه (4 ژوئيه) آقای پوتين در جلسه ای از رهبران بين المللی عرصه تجارت گفت که به باور او اقتصاد روسيه در مقايسه با بسياری از اعضای فعلی سازمان تجارت جهانی، آزادتر است.
روسيه به توافقی دوجانبه با آمريکا نياز دارد تا بتوند عضو سازمان تجارت جهانی شود.

No comments: