July 5, 2006



آشنایی با دلالان یک قرارداد


فروش گاز ایران به امارات که در قالب قرارداد موسوم به کرسنت در حال پیگیری است از مسئله دارترین قراردادهای حوزه نفت وگاز است که گاز کشور با یک سیزدهم قیمت جهانی فروخته می شود وبر همین اساس دکتر احمدی نژاد رییس جمهور ودیوان محاسبات مجلس هفتم مانع اجرای این قرارداد شده اند.البته در این میان نقش دلالان ، حایز اهمیت است.
یک منبع مطلع در وزارت نفت در این خصوص به سایت "عارف نیوز" گفت : در اواخر دوران سازندگی محلوجی که پیش از آن وزیر صنایع بود، اولین دلال این قرارداد محسوب می شود که پست مشخصی در وزارت نفت در آن زمان نداشته است.دومین دلال این قرارداد در دوران موسوم به توسعه سیاسی ، فردی به نام "ترقی جاه" است که با یکی از مسوولان اصلی کشور ارتباط خویشاوندی دارد.
وی اضافه کرد:در دوران جدید ، دلال این قرارداد، فردی به نام "خیراندیش" است که در سفر اخیر خود به امارات ومذاکره با مسوولین شرکت کرسنت در قبال دریافت 100 میلیون دلار ،حل مشکل این پرونده را وعده داده است. واین در حالی است که رییس جمهور از مخالفان جدی این قرارداد محسوب می شود.
وی اضافه کرد: براساس قیمت های جهانی ، گاز ایران بایستی به قیمت 230 دلار برای هر هزار متر مکعب فروخته شود در حالی که اکنون گاز ایران به ترکیه 84 دلار ودر قرارداد فروش گاز ایران به امارات (کرسنت) 5/17 است.خیراندیش (دلال جدید کرسنت) به مسولین کرسنت پیشنهاد کرده است برای حل مشکل، قیمت گاز را به حداکثر 40 دلار برسانند تا توافق حاصل آید این در حالی است که برای رسیدن به قیمت های واقعی وجهانی، قیمت گاز باید این به حدود 200 دلار برسد.
این منبع مطلع از جلسه خیراندیش با رییس دیوان محاسبات و نیازی رییس بازرسی کل کشور خبرداد وگفت: رحیمی ونیازی از اظهارات خیراندیش و ارتباطات مشکوکش اظهار تعجب کرده وموضوع را به مراجع بالاتر خود اطلاع داده اند.
این منبع مطلع همچنین از سفر اخیر یکی از اعضای اصلی کمیسیون انرژی به شارجه امارات به میزبانی کرسنت خبرداد وگفت : این نماینده محترم تاکنون از اصل مخالف صادرات گاز ایران به هر کشوری بود و با این سفر در مصاحبه ای موافقت خود را با فروش ارزانترین گاز جهان اعلام کرده است.

No comments: