February 27, 2007



آغاز تدوين قطعنامه جديد سازمان ملل عليه ايران و واکنش وزير امور خارجه ايران

منوچهر متکی وزير امورخارجه ايرانوزير امورخارجه ايران ميگويد کشور متبوع وی هرگز غنی سازی اورانيوم را بنوعی که غرب طلب ميکند، تعليق نخواهد کرد.
امروز سه شنبه منوچهر متکی در سخنانی در يک گردهمائی در تهران گفت تقاضاهائی که برای متوقف کردن غنی سازی اورانيوم مطرح ميشوند «غيرقانونی» هستند و ايران هرگز از آن خواست ها تبعيت نخواهد کرد.
با اين وجود وی گفت ايران جهت حل و فصل بن بست مربوط به برنامه اتمی، آماده مذاکره است ولی انجام چنين گفتگوهائی ميبايست بدون پيش شرط باشد.
در همين حال مقام ارشد بريتانيا از دفتر امور خارجی آنکشور اعلام کرد شش قدرت عمده جهان برای تدوين پيشنويس قطعنامه تازه شورای امنيـت درباره برنامه اتمی ايران، آغاز بکار کرده اند.
نمايندگان آلمان و پنج عضو دائمی شورای امنيـت يعنی آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، و چين روز دوشنبه برای بحث اين موضوع در لندن ملاقات کردند.
آمريکا ميگويد گامهای «افزايشی» را جهت محکم تر کردن تحريمها و فشار بيشتر بر روی ايران، مد نظر دارد.
ايران علاوه بر مهلت های معين شده در ماه دسامبر، ضرب الاجل ٢١ ماه فوريه شورای امنيـت را برای انتخاب تعليق غنی سازی اورانيوم يا روبرو شدن با تحريمها، مورد بی اعتنائی قرار داد.
در مسکو، سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه گفت حرف زدن از حمله احتمالی نظامی عليه ايران «زنگ خطر» است. سخنان آقای لاوروف به بيانيه هفته گذشته ديک چنی معاون رئيس جمهوری امريکا اشاره داشت که گفته بود واشنگتن «همه گزينه ها» را برای حل و فصل مناقشه اتمی ايران، در نظر خواهد داشت.
دولت بوش امکان اقدام نظامی عليه ايران را با وجود اينکه ميگويد ترجيح ميدهد از ديپلماسی استفاده کند، رد نکرده است.
آمريکا و متحدان غربی به ايران مظنون هستند که در حال توسعه تسليحات های اتمی است، اتهامی که رژيم تهران رد ميکند.


ديک چنی بر ادامه همکاری کشورش با افغانستان تاکيد کردآقای چنی روز دوشنبه پس از ديداری از پاکستان و گفتگو با مقامات آن کشور، از جمله پرويز مشرف، رييس جمهوری، عازم افغانستان شد.
روز سه شنبه ساعاتی پس از انفجار انتحاری در بگرام، معاون رييس جمهوری آمريکا با حامد کرزی، رييس جمهوری افغانستان، ديدار و گفتگو کرد.
ديدار ديک چنی و حامد کرزی که قرار بود روز دوشنبه انجام شود، به دليل نامساعد بودن وضع جوی به تاخير افتاد.
در اين ديدار، آقای چنی بار ديگر از ادامه حمايت کشورش از دولت افغانستان در مقابله با شورشيان مخالف دولت سخن گفت.
ناظران نظامی می گويند که انتظار می رود شورشيان وابسته به طالبان و القاعده به زودی تهاجم بهاره خود را عليه نيروهای ائتلاف بين المللی و افغان آغاز کنند.


انفجار در بگرام هنگام بازديد ديک چنی

بيشتر کشته شدگان انفجار بگرام، گارگران افغان بودند
همزمان با بازديد معاون رييس جمهوری آمريکا از يک پايگاه نظامی آمريکايی در افغانستان انفجاری روی داده که در جريان آن دست کم 9 نفر کشته شده اند.
هنگام وقوع انفجار، آقای چنی برای ملاقات با نظاميان آمريکايی در داخل پايگاه بود. به وی آسيبی نرسيده است.
گزارش های رسيده از افغانستان حاکی از آن است که بامداد روز سه شنبه، 27 فوريه، هنگام بازديد ديک چنی، معاون رييس جمهوری آمريکا، از پايگاه نظامی بگرام در 60 کيلومتری کابل، انفجاری در برابر ورودی اصلی اين پايگاه روی داد.
ارتش آمريکا اعلام کرده است که فرد بمب گذار نيز در اين انفجار کشته شده است. برخی گزارش ها نيز حاکی از آن است که 14 نفر کشته و بيش از 20 نفر نيز مجروح شده اند.
گفته می شود سه نظامی خارجی، از جمله يک سرباز آمريکايی، در اين انفجار کشته شده اند اما ساير کشته شدگان کارگران افغان بوده اند که در برابر در ورودی در انتظار ورود به پايگاه بودند.
اين انفجار ناشی از عمليات انتحاری گزارش شده و طالبان مسئوليت اين حمله را برعهده گرفته است.
محل انفجار با ساختمان های محل اقامت نظاميان آمريکايی فاصله زيادی دارد و به نظر نمی رسد که هدف از اين عمليات، ترور آقای چنی بوده باشد.
يک سخنگوی نظامی آمريکايی گفته است که در پی وقوع انفجار، وضعيت اضطراری در پايگاه اعلام شد اما اين وضعيت لغو شده است.


جستجوی شهرام جزايری در 'يکی از کشورهای عربی'

پليس پيشتر اصرار داشت که شهرام جزايری از ايران خارج نشده است
جانشين فرمانده نيروی انتظامی ايران از اعزام گروهی از مأموران انتظامی به يکی از کشورهای عربی خبر داد تا ‌احتمال حضور شهرام جزايری، متهم فراری جرائم کلان اقتصادی را در آن کشور بررسی کنند.
سرتيپ حسين ذوالفقاری، جانشين رئيس پليس ايران در حاشيه همايشی که با عنوان "استانداردسازی رفتار پليس و نقش آموزش در آن" در تهران برگزار شده به خبرنگاران گفته منابعی به پليس ايران گزارشهايی در خصوص حضور احتمالی شهرام جزايری در يکی از کشورهای عربی داده ‌اند و اخبار به دست آمده نشان می ‌دهد که او با مدارک جعلی از ايران خارج شده و در حال حاضر در يکی از کشورهای عربی حضور دارد.
سرتيپ ذوالفقاری نامی از کشور عربی که احتمال حضور شهرام جزايری در آن وجود دارد نبرده اما همزمان با او در همان همايشی که سرتيپ ذوالفقاری در آن سخن گفته، فرمانده نيروی انتظامی نيز به خبرنگاران گفته که خانواده شهرام جزايری عرب در کشور امارات عربی متحده اند و اداره آگاهی پليس ايران سرنخهايی در مورد مخفيگاه شهرام جزايری به دست آورده است.
شهرام جزایری، از بزرگترین متهمان اقتصادی ایران است و يک هفته پیش از آنکه دادگاه او را به چهارده سال زندان، ده سال تبعيد و پرداخت یکصد و هشتاد و چهار میلیون دلار جريمه محکوم کند از دست مأموران گريخت.
در جرياناتی که در خصوص فرار شهرام جزايری از دست مأموران مطرح است، برخی مسئولان سعی می ‌کنند توپ را به زمين ما بيندازند، اما همين که از آنها شکايت نکرده ‌ايم بايد خدا را شاکر باشند

رئيس پليس ايران
مقامات پليس ايران در حالی احتمال فرار او به يکی از کشورهای عربی را مطرح می کنند که پيشتر در مقابل گزارشهايی که از حضور او در اميرنشين دوبی در منابع غيررسمی منتشر می شدند اصرار داشتند که او از ايران خارج نشده است.
پنج سال پيش که شهرام جزايری بازداشت و نامش در سطح عمومی مطرح شد، در جريان محاکمه اش اعتراف کرد که به تعداد زيادی از مقامات دولتی و قانونگذاران ايرانی از جناحهای مختلف سياسی مبالغی پرداخته و با اين روش در مدت کوتاهی به ثروت هنگفتی دست يافته است.
برخی از اين مقامات اظهارات شهرام جزايری را تکذيب کردند و برخی از آنها گفتند که تنها به منظور کمک به افراد نيازمند و مصرف در امور خيريه از شهرام جزايری پول گرفته بودند.
چنين سابقه ای اين گمانه را در اذهان عمومی ايجاد کرد که شهرام جزايری از راه رشوه دادن به مأموران يا مسئولان موفق به فرار شده است.
اين موضوع حتی در برخی مطبوعات نيز مطرح شد و از جمله حسين شريعتمداری، مديرمسئول روزنامه کيهان طی سرمقاله ای با عنوان "فرار کرد يا فراری اش دادند" با استناد به قوانين و ديگر مدارک، شواهدی را مطرح کرد که گمانه "فراری دادن" شهرام جزايری را تقويت می کند.
از سوی ديگر بر سر اينکه چه نهادی مسئول فرار شهرام جزيری است اختلاف وجود دارد.
نيروی انتظامی اعلام کرده که شهرام جزايری از دست مأموران سازمان زندانها گريخته، نه مأموران پليس و فرمانده نيروی انتظامی ايران طی سخنرانی در همايش استانداردسازی رفتار پليس گفته: "در جرياناتی که در خصوص فرار شهرام جزايری از دست مأموران مطرح است، برخی مسئولان سعی می ‌کنند توپ را به زمين ما بيندازند، اما همين که از آنها شکايت نکرده ‌ايم بايد خدا را شاکر باشند".

February 26, 2007



ديک چنی: واشنگتن ميخواهد از طريق ديپلماتيک با ايران معامله کند

ديک چينی معاون رئيس جمهوری آمريکاديک چنی معاون رئيس جمهوری آمريکا می گويد واشنگتن ميخواهد از طريق ديپلماتيک با ايران معامله کند با اين حال گفت آمريکا برای بازداشتن ايران از توليد سلاح های اتمی، «هيچ يک از گزينه هائی را که در اختيار دارد منتفی اعلام نکرده است.»
امروز شنبه در يک مصاحبه مطبوعاتی در سيدنی، آقای چنی به همراه جان هوارد نخست وزير استراليا گفت دولت آمريکا با اروپائيان و سازمان ملل جهت قانع کردن ايران به دست برداشتن از برنامه اتمی، همکاری کرده است، و کماکان ترجيح ميدهد يک راه حل صلح آميز ديپلماتيک پيدا شود.
ديک چنی گفت اين يک اشتباه جدی است اگر که ايران يک قدرت اتمی بشود.
کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکاروز جمعه کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا گفت که معتقد است اگرجامعه بين المللی در روياروئی با ايران متحد باقی بماند، يک راه حل ديپلماتيک می تواند به نتيجه برسد.
قرار است روز دوشنبه پنج عضودائمی شورای امنيت به اضافه آلمان برای بحث امتناع ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم، در لندن، با يکديگر ديدار کنند.
آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گزارش داد که ايران برخلاف دستور شورای امنيت سازمان ملل متحد که تا ٢١ فوريه به ايران مهلت داده بود که غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را گسترش داده است. اين گزارش راه را در برابر سازمان ملل متحد باز می گذارد که ايران را مشمول مجازات های بيشتری قرار دهد.
آمريکا و ديگر قدرت های عمده رژيم تهران را متهم کرده اند که در پی توليد تسليحات اتمی است. تهران اين اتهام را تکذيب ميکند.


سفر غير منتظره معاون رئيس جمهوری آمريکا به پاکستان و افغانستان
ديک چينی معاون رئيس جمهوری آمريکا هشدار داده است که شورشيان طالبان برای تهاجم جديدی به
پرويز مشرف (راست) و ديک چينیافغانستان، در مناطق دور افتاده پاکستان تجديد سازمان يافته اند.
آقای چينی برای بحث پيرامون نگرانی های مربوط به شورشيان افغانستان، امروز دوشنبه بدون اعلام قبلی از افغانستان و پاکستان ديدار کرد. آقای چينی در پاکستان با پرويز مشرف رئيس جمهوری اين کشور ديدار و گفتگو کرد.
يک مقام پاکستانی می گويد آقای چينی مشارکت پاکستان را در مبارزه با تروريسم ستود، اما از ژنرال مشرف خواست که اقدامات بيشتری در اين زمينه معمول دارد. مقام پاکستانی افزود آقای مشرف بار ديگر تاکيد به عمل آورد که پاکستان برای ايمنی مرزهای خود و شکست دادن افراط گرايان اسلامی، تمامی آنچه را که در توان دارد به کار می برد.
روزنامه نيويورک تايمز در گزارشی در شماره امروز خود می نويسد اگر پاکستان اقدامات شديدتری برای تعقيب تروريست ها معمول ندارد، کنگره آمريکا ممکن است کمک های آمريکا به آنکشور را قطع کند. در گزارش اين روزنامه آمده است مقامات اطلاعاتی آمريکا بر اين باورند که تشکيلات زيربنائی تروريست ها بازسازی شده است و کوشش های پاکستان برای مهار و سرکوبی شورشيان کافی نبوده است.
هنوز روشن نشده است که آيا معاون رئيس جمهوری آمريکا در گفتگوهای امروز ميان ژنرال مشرف و مارگارت بکت وزير امور خارجه بريتانيا که در حال ديدار از پاکستان است، نيز مشارکت داشت يا نه.
آقای چينی از کشور عمان وارد اسلام آباد شد. مقامات آمريکا نسبت به بازديد آقای چينی از کشور عمان که از دير باز يک متحد نظامی آمريکا تلقی می شود، هنوز نظری ابراز نداشته اند. با اين حال مقامات عمان می گويند قرار بود معاون رئيس جمهوری آمريکا با رهبران عمان ملاقات کند و اختلاف مربوط به برنامه اتمی ايران، اوضاع عراق و مناقشات اسرائيل و فلسطينيان را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
عمان و ساير کشورهای منطقه خليج فارس نسبت به بلندپروازی های اتمی ايران ابراز نگرانی کرده اند، اما درعين حال می گويند اميدوارند که راه حل مسالمت آميزی برای اختلاف تهران با قدرت های بزرگ جهان پيدا شود.
معاون رئيس جمهوری آمريکا در جريان سفر خود، از استراليا و ژاپن نيز ديدار کرد.


معاون رئيس جمهوری عراق از يک حادثه سوءقصد جان سالم بدر برد
مقامات عراق می گويند عادل عبدالمهدی معاون رئيس جمهوری عراق که فردی اهل تشيع است، از يک
سربازان عراقی مجروحين بمبگذاری در وزارتخانه را به بيرون از ساختمان حمل می کنندحادثه سوءقصد برای ترور وی جان سالم به در برد.
حادثه هنگامی روی داد که بمبی در داخل يک ساختمان دولتی در بغداد منفجر شد. دست کم شش نفر در اين حادثه که امروز، دوشنبه، روی داد، کشته شدند اما فقط آسيب اندکی به معاون رياست جمهوری عراق و همچنين رياض غريب وزير خدمات عمومی اين کشور وارد آمد.
اين انفجار در حالی که آقای عبدالمهدی در کنفرانسی شرکت کرده بود روی داد و ساختمان وزارت خدمات عمومی را در محله اعيان نشين المنصور در پايتخت عراق هدف قرار داد. آقای عبدالمهدی عضو اتحاديه عراق متحد است که بزرگترين گروه سياسی شيعيان عراق به شمار می رود. او يکی از دو معاون جلال طالبانی رئيس جمهوری عراق است.
در همين حال پليس گزارش می دهد که امروز چند حمله ديگر با بمب و خمپاره در پايتخت عراق روی داد که دست کم سه نفر را ازپای درآورد.
در تحولی ديگر، ارتش آمريکا اعلام داشت نيروهای ائتلاف روز شنبه تعداد زيادی بمب های کنار جاده ای را با تکنولوژی پيشرفته در يک انبار مخفی در شمال بغداد کشف کردند. مقامات نظامی آمريکا می گويند معتقدند که اين بمب ها از ايران آمده است.


مذاکرات لندن در تلاش برای اعمال فشار بر ایران

اظهار نظر رییس جمهوری ایران با انتقادهایی در ایران مواجه شده است
دیپلمات های ارشد کشورهای "1+5" درگیر در پرونده اتمی ایران در لندن در حالی پشت درهای بسته مذاکرات خود را آغاز کردند که ایران واکنش های ضد و نقیضی درباره آغاز مجدد مذاکرات با کشورهای غربی نشان داده است.
مذاکرات لندن که با حضور نمایندگان پنج عضو دایم شورای امنیت(روسیه، آمریکا، چین، فرانسه و بریتانیا) و آلمان انجام می شود با هدف بررسی راه های فشار بر ایران برای وادار کردن تهران به توقف برنامه غنی سازی اورانیوم و آغاز مذاکرات جدید صورت می گیرد.
ایران قویا هر نوع تعلیق در برنامه غنی سازی اورانیوم را رد می کند اما می گوید که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی در مذاکرات شرکت کند. این در حالی است که آمریکا و اسرائیل خواهان وضع تحریم های شدیدتر علیه ایران هستند ولی به نظر می رسد که روسیه و چین با چنین روندی مخالفت کنند.
آمریکا پیش از شروع مذاکرات نسبت به یافتن زمینه های مشترک بین کشورهای 1+5 ابراز امیدواری کرد. واشنگتن امیدوار است که بتواند این کشورها را قانع کند که به دلیل سرپیچی ایران از قطعنامه 1737 شورای امنیت ایران را تحت تحریم های بیشتری قرار دهند.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران روز گذشته(یکشنبه، 25 فوریه) از عدم عقب نشینی ایران در مساله هسته ای سخن گفت و تاکید کرد که "ما ترمز قطار هسته ای را دور انداخته ایم."
این اظهار نظر رییس جمهوری ایران که با انتقادهایی در ایران مواجه شد با واکنش کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایران روبرو شد که در آن وی از آمادگی خود برای مذاکره با مقام های ایرانی در صورت توقف برنامه های هسته ای ایران خبر داد.
آقای احمدی نژاد در مورد تحریم های بین المللی وضع شده علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت:"وقتی که دشمنان ایران از مسیر زور به نتیجه نرسیدند، به تحریم اقتصادی روی آوردند اما باز هم توفیقی نداشتند."
امروز، دوشنبه، 26 فوریه علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد پرونده هسته ای ایران در پرتوریا در آفریقای جنوبی گفت که "اگر آمریکایی ها مایل به مذاکره با ایران هستند، باید درخواست رسمی دهند و آنوقت ایران، این درخواست را با نگاهی مثبت بررسی می کند."
علی لاریجانی خواهان آن شده که آمریکا جایگاه ایران را در منطقه به رسمیت بشناسد و از وضع پیش شرط برای آغاز مذاکره دست بردارد.


مطالب روزنامه های انگليس در مورد ايران

بی بی سی 26 فوريه : در حالیکه اظهارت روزگذشته محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران مبنی بر توقف ناپذیربودن برنامه هسته ای تهران توجه مطبوعات بریتانیا را به خود جلب کرده، روزنامه های امروز صبح لندن گزارشهای متعددی را به رویارویی لفظی ایران و آمریکا اختصاص داده اند. روزنامه گاردین در یکی از سه گزارش خود در این باره می نویسد که پرتاب یک راکت ایرانی که پس از ساعاتی معلوم شد حتی در مدار هم قرار نگرفته، همزمان با اظهارات آقای احمدی نژاد بر جو عصبی این رویارویی لفظی افزود.گاردین در گزارش دیگری که با عنوان "آمریکا به طرحریزی برای بمباران ایران متهم شده" به چاپ رسانده، خبر داده است که جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا وزارت دفاع آن کشور را مامور کرده تا طرحی برای بمباران گسترده ایران تهیه کند که بتواند ظرف ۲۴ ساعت پس از اعلام آن قابل اجرا باشد. این گزارش که به نقل از مقاله ای به قلم سیمور هرش روزنامه نگار جنجالی آمریکایی در مجله نیویورکر تهیه شده، طرح تازه آمریکا را توسعه کلی سیاست آمریکا در مورد ایران توصیف کرده است. گاردین در مقاله دیگری به قلم یان بلک نوشته است که طرحی که توسط سیمورهرش به روزنامه ها راه یافته به نگرانیها در مورد اینکه وسوسه استفاده از اقدام نظامی علیه ایران همچنان مطرح است می افزاید. گاردین به این نکته هم اشاره کرده است که در این میان البته ایران هم روز گذشته اعلام کرد که برای هر اقدامی "حتی جنگ" آمادگی دارد.روزنامه ایندیپندنت در سرمقاله خود تحت عنوان "مسیر بازگشت به میز مذاکره" می نویسد: "بنظر می رسد که این هفته بار دیگر بلند پروازی هسته ای ایران موضوع عمده دستور کار بین المللی باشد... اما در این میان محمود احمدی نژاد هیچ نشانه ای از تغییر مسیر بروز نمی دهد و سیل کلمات متکبرانه و نخوت آمیز همچنان از تهران ادامه دارد."این روزنامه در گزارشی در این باره، که با عنوان "علیرغم تکذیبها، آمریکا برای بمباران ایران نقشه می کشد" به چاپ رسیده به موضوع طرح پنتاگون برای بمباران ایران که وجود آن مورد ادعای یکی از نویسندگان مجله نیویورکر است پرداخته است. روزنامه دیلی تلگراف به نقل از یک فرمانده ارشد نیروی دریایی بریتانیا در منطقه خلیج فارس وضعیت رویارویی میان ایران و آمریکا را به وضعیت موجود در "دوران اوج جنگ سرد" تشبیه کرده است. این فرمانده نظامی بریتانیایی همچنین به دیلی تلگراف گفته است که از ماه اکتبر گذشته تاکنون، بریتانیا نیروهای خود را در این منطقه تقریبا دوبرابر کرده است.روزنامه تایمز در اظهارنظری از قول یکی از خوانندگانش درباره این گفته تونی بلر نخست وزیر بریتانیا که جنگ با ایران را نادرست دانسته، نوشته است: "اگر آقای بلر طرفدار جنگ نیست باید این شجاعت اخلاقی را داشته باشد که با جایگزینی موشکهای ترایدنت مخالفت کند... و اگر طرفدار جنگ است باید به ایران هشدار بدهد که اگر کار به جای باریک بکشد، جنگ علیه ایران اجتناب ناپذیر خواهد بود."

اجرای حکم قطع اعضای بدن در ملاعام در کرمانشاه
سایت حکومتی کرمانشاه نیوز: "عصر امروز در ميدان وكيل آقا يك سارق مسلح در كرمانشاه قطع يد خواهد شد. دادگستري استان كرمانشاه اعلام كرد عصر امروز يك سارق مسلح و شرور در ميدان وكيل آقاي شهر كرمانشاه در جلوي انظار عمومي قطع يد خواهدشد. جداي از حكم شرعي موضوع و استقبال مردم از آن، زمان اجراي اين برنامه پس از فرار شهرام جزايري زمان مناسبي نيست كه خوب بود مورد توجه قرار مي گرفت."
هفته گذشته نیز حکم در آوردن چشم جوانی پیش از اعدام در مشهد صادر شده بود.


ارتش آمریکا از کشف سلاحهای ساخت رژیم در عراق خبر داد
به گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد، ارتش آمریکا امروز اعلام کرد سلاحهای پیشرفته ای کشف کرده است که بر روی آنها مارک ساخت رژیم تهران دیده می شود.
به گفته ارتش آمریکا، این تجهیزات پیشرفته روز شنبه گذشته در یک کارگاه ساخت بمب در یک روستای شیعه نشین واقع در 25 کیلومتری شمال بغداد کشف شده است.
سخنگوی ارتش آمریکا طی یک کنفرانس خبری در بغداد گفت با تجهیزات کشف شده می توان دست کم 150 بمب پیشرفته کنار جاده ای از نوع EFP ساخت.
وی همچنین گفت در این کارگاه مخفی، دهها گلوله خمپاره 120 میلیمتری و تجهیزات پرتاب راکت که روی آنها مارک ساخت رژیم تهران دیده می شود نیز کشف شده است.
این سخنگوی ارتش آمریکا افزود تجهیزات و سلاح های کشف شده شبیه به تجهیزاتی است که در گذشته در دست نیروهای شبه نظامی در عراق دیده شده بود.
ایالات متحده رژیم تهران را به ارسال سلاح و مهمات برای نیروهای شبه نظامی در عراق متهم می کند.
ماه گذشته چند تن از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران در اربیل در شمال عراق توسط نیروهای آمریکايی دستگیر شدند.
خبرگزاری فرانسه نوشت ارتش آمریکا پیش تر گفته بود که تنها با استفاده از بمب های کنار جاده ای از نوع EFP ساخت رژیم تهران، تا کتون 170 سرباز آمریکايی در عراق کشته شده اند.
اعتراف پاسدار طلايی به بی اعتمادی مردم به رژیم ایسنا: مرتضي طلايي، (سرکرده سابق نیروی سرکوبگر انتظامی تهران) گفت: اعتماد مردم با فرار شهرام جزايری فرار كرد. جزايری فرار نكرد، بلكه اعتماد مردم از ما فرار كرد.طلايي با تأكيد بر اين كه اعتماد جامعه مهمترين سرمايه محسوب مي‌شود، تصريح كرد: هم اكنون با فرار شهرام جزايري شايد مردم حرفي نزنند؛ اما بايد بدانيم كه اين موضوع اعتماد آنها را تحت تأثير قرار مي‌دهد.وي با بيان اين كه نبايد اعتماد مردم از مسؤولان سلب شود، افزود: مشاركت شهروندان در اداره امور، همراه با اعتماد آنها به مسؤولان است و بايد به اين امر توجه خاص كرد.

February 25, 2007


رهبر: بحران نداریم
کارگر، گرسنه و بی حقوق
سر بر بالین می گذارد
!

ایران 15 میلیون کارگر و مزد بر دارد. میلیون ها تن از این کارگران تشکیل خانواده داده اند. حتی اگر نیمی از آنها زن و یک فرزند داشته باشند، شمار خانواده هائی که با کارگری و مزد بری زندگی می کنند بالای 30 و 35 میلیون است. اتفاقا خط فقر در ایران نیز آماری در همین حدود دارد. اکنون چند سال است که روز و هفته ای بدون اعتراض و اعتصاب و تحصن و راهبندان کارگران بیکار شده، حقوق نگرفته و اخراج شده طی نشده است، اما حکومت چشم بر این معضل بسته و دست نیروهای انتظامی را برای سرکوب آنها باز گذاشته است. رهبر می گوید در مملکت هیچ بحرانی وجود ندارد. از جمله بحران بیکاری و بی حقوقی و فقر، گرانی و نایابی و بازار سیاه. تنها بعنوان نمونه، اخبار منتشره در 48 ساعت گذشته روی خروجی خبرگزاری های داخلی را بخوانید:

1- دبير اجرايي خانه كارگر قزوين: صدها كارگر واحدهاي توليد و صنعتي "قوه پارس", "نقش ايران"‌‏ و " كلاچ" قزوين، در اعتراض به سخنان اخير استاندار و فرماندار قزوين در خصوص وضعيت مطلوب واحدهاي توليدي و نبود بحران در كارخانجات استان، دست به یک تجمع اعتراض آميز زدند. کارگران این واحدها بيش از 5 ماه است حقوق و مزاياي شغلي نگرفته اند.
دراین تجمع 80 كارگر قوه پارس, 200 كارگر نقش ايران و دهها كارگر كلاچ مقابل در ورودي کارخانه های خود جمع شدند. صدا و سیما برخلاف خواست این کارگران هیچ پوشش خبری به این تجمع نداد.

2- مدير اجرايي كارخانه لوله سازي خوزستان گفت‌‏: در كارخانه لوله سازي خوزستان 500 كارگر رسمي شاغل هستند و 250 كارگر به صورت قراردادي كار مي كنند كه حدود سه ماه است كارگران حقوقشان به تعويق افتاده است.

3- رئيس شوراي اسلامي كار کارخانه " كاغذ سازي كارون" از تجمع 200 كارگر اين واحد در مقابل دفتر رياست جمهوري خبر داد. 230 کارگر این کارخانه نیز 12 ماه است حقوق نگرفته اند. كارگران گفته اند تا جواب قانع كننده‌‏اي نگيرند، به خوزستان باز نخواهند گشت.

4- بيش از هزار كارگر کارخانه "مترو" مقابل دفتر رياست جمهوري جمع شدند تا نسبت به خصوصی سازی شدن مترو اعتراض کنند. اعتراض آنها نسبت به واگذاري بخش دولتي به بخش خصوصي است ، زیرا بیم آن می رود که با فعاليت شركت پيمانكاري خدماتي، امنيت شغلي كارگران با قراردادهاي موقت كار تهديد شده و حقوق و مزاياي شغلي آنها قطع شود.


5- درجریان سفر احمدی نژاد به شهرستان رودبار صدها كارگر معدن سنگرود با پلاكاردهايي خواهان حل مشکلات کارگران این معدن شدند. 650 کارگر معترضی که پلاکارد بدست جلوی احمدی نژاد جمع شده بودند به او گفتند که معدنچیان رودبار 17 ماه است حقوق نگرفته اند.
7- کارگران پروفيل پارس به نشانه اعتراض نسبت به راي اخير هيات حل اختلاف اداره كار غرب تهران، مقابل سازمان كار و آموزش فني و حرفه اي استان تهران تجمع کردند.
به موجب توافق كارگران با كارفرماي پروفيل پارس، قرار بود 63 كارگر باقيمانده بر مبناي دريافت سالي 4 ماه حقوق و مزايا بازخريد شوند، اما به دليل جلوگيري كارفرما از اجراي اين توافق دسته‌‏جمعي, هيات حل اختلاف اداره كار غرب تهران تنها 3 ماه حقوق را مبناي براي بازخريدي تعيين كرده‌‏است.

یکنفر "بحران" را برای
رهبر فرزانه ج.ا تشریح کند


اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه در لندن تشکیل جلسه می دهند تا طرح جدید تحریم و برخورد با ایران را تنظیم کنند. رایزنی ها پیرامون این طرح از هم اکنون و با سفر و دیدار صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور در حال خروج از صحنه سیاسی فرانسه "شیراک" آغاز شده است. بطور همزمان، برنز معاون وزارت خارجه امریکا و رئیس میز ایران به پیشواز اجلاس لندن، زودتر از دیگران خود را به انگلستان رسانده و مشورت ها را آغاز کرده است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی "متکی" از اجلاس دوشنبه خواسته است تا برخوردی شجاعانه با پرونده اتمی ایران کرده و رای به مذاکره بدهند. یا می داند و خود را به ندانستن زده و یا نمی داند و دل به دریا زده است، چرا که امریکا در موقعیتی قرار گرفته که حتی علیرغم همه فشار و توصیه های متحدان اروپائی خود طرفدار مذاکره با ایران نیست و همه مقدمات کار را برای یک برخورد نظامی با جمهوری اسلامی فراهم ساخته است. فقط یک تکان بزرگ در حاکمیت ایران و تغییرات جدی در سیاست اتمی و ترکیب مذاکره کنندگان شاید بتواند راهگشای مرحله کنونی شود. مثلا رفتن دولت احمدی نژاد و تشکیل یک دولت شرایط بحران.
بموجب همه پیش بینی ها، این بار تهیه پیش نویس قطعنامه جدید بسیار سریع تر از قطعنامه قبلی تهیه خواهد شد و مردم ایران نوروز امسال را با همین عیدی آغاز خواهند کرد. یعنی در گرماگرم تعطیلات نوروزی ایران قطعنامه جدید تصویب خواهد شد. قطعنامه ای که بند 7 منشور سازمان ملل، یعنی استفاده از راه حل نظامی در آن پررنگ تر از قطعنامه قبلی خواهد بود. خطر اینجاست که این بار اگر و مگر برای تصویب قطعنامه جدید می تواند اقدام جنون آمیز امریکا برای پیشدستی کردن در حمله نظامی را در پی داشته باشد. واقعه ای که زمزمه آن از هم اکنون و تحت عنوان جاده هوائی اسرائیل از فراز خاک عراق برای حمله به ایران آغاز شده است.
در چنین حال و فضائی است که رهبر جمهوری اسلامی در جریان دیدار با اعضای مجلس خبرگان، درحالیکه کنار هاشمی رفسنجانی نشسته بود گفت: "هیچ بحرانی وجود ندارد و با گفتن این حرف ها نباید مردم را دلسرد کرد!"
از جمله گویندگان این بحران هاشمی رفسنجانی است که درکنار رهبر تسبیح می گرداند و به حرف های او گوش می کرد.
ظاهرا حمله نظامی به ایران بحران نیست. همچنان که گرانی و بیکاری و اعتصاب های کارگری بحران نیست. جنگ در غرب و شرق کشور هم بحران نیست. بی دروپیکری امنیتی جمهوری اسلامی هم بحران نیست، دستگیری فرماندهان سپاه در عراق هم بحران نیست. همچنن که سقوط های مشکوک هواپیما و هلیکوپترهای نظامی هم بحران نیست. بحران فقط قلم های شکسته اما هنوز به زغم ایشان "مسموم" بحران است!


بحران هسته ای؛ واشنگتن پست: معامله ای در کار نخواهد بود
روزنامه واشنگتن پست طی مقاله ای به بحران هسته ای جمهوری اسلامی پرداخته به نقل از مقامات آمریکايی و اروپايی نوشته است معامله ای با رژیم تهران در كار نخواهد بود. تنها راه گریز رژیم تهران از تحریمهای بین المللی و انزوای بیشتر، توقف فعالیتهای هسته ای است.
واشنگتن پست به نقل از نیكولاس برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریكا نوشت مقامات رژیم تهران مرتب پیام می دهند و خواهان گفتگو با ایالات متحده هستند، اما حرفی از توقف برنامه های هسته ای در میان نیست.
این مقام ارشد آمریکايی افزود نمایندگان چین و روسیه روز پنج شنبه گذشته در گفتگويی با وزیر امور خارجه آمریكا موافقت كردند تا از پیش نویس قطعنامه ای جدید علیه رژیم تهران پشتیبانی كنند.
معاون وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است تحریمها تا کنون به رژیم تهران ضربه زده و آنها را در موضع تدافعی قرار داده است.
واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت انگلستان نیز نوشت مقامات رژیم تهران كه در گذشته گستاخی می كردند، در شرایط کنونی دچار تشتت و نگرانی شده اند.
این مقام انگلیسی افزود تحریمهای مالی علیه رژیم تهران واقعا تاثیر داشته و آنها را با نا امنی اقتصادی روبرو ساخته است.
به گفته همین منابع، استراتژی رویارویی غرب با رژیم تهران ادامه خواهد داشت.
تلویزیون سی ان ان نیز طی گزارشی در همین رابطه گفت دیپلماتها در مقر سازمان ملل می گویند وقت آن رسیده که قطعنامه شدیدتری علیه رژیم تهران صادر شود.
این شبکه خبری گفت پیش بینی های اولیه در مورد تحریمها شامل تحریم مسافرتی و مسدود کردن سرمایه های رژیم تهران در خارج خواهد بود. در حال حاضر تنها بخشی از سرمایه های رژیم تهران که به برنامه هسته ای مربوط می شود، مسدود شده است. از سوی دیگر چشمها به درون ایران دوخته شده تا ببینند تحریمها چه تاثیری در داخل ایران خواهد گذاشت.
خبرنگار سی ان ان که از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش می داد، گفت دیپلماتها اینجا می گویند تصور نمی رود که رژیم تهران در زمینه فعالیتهای هسته ای، روش خود را تغییر دهد.
در همین حال احمدی نژاد امروز فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی را با "قطاری بدون ترمز" مقایسه کرد و گفت "ترمز قطار هسته ای را دور انداخته ایم، برنامه های هسته ای ما غیرقابل بازگشت است."
کیارشی، نماينده سابق جمهوری اسلامی در آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی نیز گفته است "دستيابی به فناوری هسته ‏ای آنقدر برای ما مهم است كه باید برای آن هرگونه هزينه‌‏ ای بپردازيم."
وی که با خبرگزاری ایلنا گفتگو می کرد، به انروای بین المللی رژیم اعتراف کرد و گفت "در سازمان های بين‌‏المللي منطق حكم نمي ‏كند و به همين دليل جمهوری اسلامی در اين سازمان‌‏ها از قدرت چندانی برخوردار نيست. امروز دنيا دنيای زور و قدرت است و تنها با قدرت مي ‏توان جلوی زورگويی ‏ها را گرفت."
این کارگزار رژیم همچنین به بن بست مرگباری که جمهوری اسلامی در آن گرفتار شده نیز اعتراف کرد و گفت "اگر همه درها را هم براي بازرسان آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي باز كنيم، باز هم آنها چيز ديگري مي‌‏خواهند. ما با غرب درگيری زير بنايی داريم. تا زمانی كه اين نظام در ايران وجود دارد، اين درگيري‌‏ ها نيز وجود دارد."
شمخانی، وزیر سابق دفاع جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است "بسیار ناگوار خواهد بود اگر پس از هزینه کردن میلیاردها دلار و تبدیل فضای کشور به یک فضای امنیتی، ما را از دستیابى به انرژی هسته ای محروم کنند. دستیابى به انرژی هسته ای، سیاست پایدار جمهوری اسلامی است و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در نهایت به سلب حق منتهی نشود."
وی در مورد هرگونه عفب نشینی در زمینه پرونده هسته ای هشدار داد و گفت "درخواست دشمن از ما فقط تعلیق غنی سازی اورانیوم نیست، این تنها بخشی از خواسته های آنها است."

February 24, 2007



احمدی نژاد، وسط پرحرفی ها "بند" را آب داد
همه کارهای مملکت
فدای هدف اتمی تعطیل
!

احمدی نژاد در سفر گیلان نیز، مانند دیگر سفرهای تهیجی و تبلیغی که تاکنون انجام داده، سلسله سخنرانی هائی برای مردم این شهرها کرد که هیچکدام نه نان می شود و نه آب و از آن بدتر: نه کار و تولید. چای شمال برباد رفته، برنج و کنف و نساخی نیز بدنبال آن. اعتراض و اعتراض کارگری تقریبا بی وقفه ادامه دارد. از چایکار تا کنف باف و نساج.
اما از آنجا که آدمی که زیاد حرف می زند بالاخره یکجا بند را آب می دهد، احمدی نژاد نیز در این سفر یک جمله ای از دهانش بیرون آمد که ریشه بی اعتنائی او و دولتش به این همه اعتراض و اعتصاب کارگری و اجتماع اعتراضی کارگران و معلمان و بیکاران و... در همین جمله نهفته است. یعنی استراتژی حاکمیت است. او در سیاهکل، درمیان حرف هائی که درباره پیامبر و خدا و ... ناگهان گفت:
«انرژی اتمی اين هم ارزش را دارد كه ما 10 سال بقيه كارهاي خود را تعطيل كنيم تا كشور را از فن آوري هسته‌اي در همه زمينه‌ها بهره‌مند نماييم.»

همین یک جمله، از تمام مجموعه حرف های پرت و پلائی که او در سفر گیلان زده دارای چنان اعتباری است که باید بعنوان استراتژی کنونی حاکمیت جنگی برجسته کرده و به خاطر سپرد.

مهم ترين خبر تمام رسانه های ديروز اروپا گزارش بی.بی.سی از تدارک حمله امريکا به ايران
روز گذشته، کليه راديوها و شبکه های تلويزيونی آلمان، فرانسه و ديگر کشورهای اروپائی در کليه بخش های خبری خود، گزارشی را منتشر کردند که شب قبل از آن سايت خبری "بی.بی.سی" در ارتباط با تدارک امريکا برای حمله به ايران منتشر کرد. بخش اصلی اين گزارش، با حذف تفسيرهائی که در بخش فارسی به آن افزوده بودند، روز گذشته توسط پيک نت نيز انتشار يافت.
گزارش مورد بحث، حاوی هيچ نکته تازه ای نبود که تاکنون از سوی سايت ها و نشريات مختلف امريکائی منتشر نشده باشد و پيک نت نيز ترجمه بسياری از اين گزارش ها را طی يکسال گذشته منتشر کرده است. آنچه بر اهميت گزارش "بی بی سی" افزود، وزن و اعتبار اين رسانه شناخته شده بين المللی بدليل اعتباری است که بعنوان سخنگوی غير رسمی دولت انگلستان دارد. اين که تمام رسانه های خبری – تصويری اروپا ديروز اين گزارش را بارها پخش کردند ناشی از همين نکته بود، مگر آنکه متن واحدی از خزانه غيب برای تمام اين رسانه ها مخابره شده باشد

February 23, 2007



پايان مهلت ۶۰ روزه ايران
انتظار می رود که سازمان بين المللی انرژی اتمی امروز، پنجشنبه، با انتشارگزارشی احتمالا تاييد کند که ايران نه تنها غنی سازی اورانيوم را متوقف نساخته است، بلکه آن را توسعه نيز داده است.
اين گزارش در اختيار شورای امنيت سازمان ملل متحد قرارخواهد گرفت که تا روز چهارشنبه ۲۱ ماه فوريه به ايران مهلت داده بود که برنامه اتمی بحث انگيزخود را متوقف سازد.
اما تهران با عدم تبعيت ازاين مهلت، همچنان به سرپيچی خود ادامه می دهد. اتخاذ چنين موضعی ممکن است به اِعمال تحريم های اقتصادی بيشتری علاوه برتحريم های مصوبه شورای امنيت درماه دسامبرگذشته منجرشود.
محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران روز چهارشنبه بار ديگرعهد کرد که برنامه اتمی ايران را ادامه دهد. آقای احمدی نژاد گفت فن آوری اتمی برای " عمران و افتخار" ايران اهميت دارد.
آمريکا و قدرت های عمده ديگرجهان ظن آن را دارند که ايران کوشش می کند دست به توليد سلاح های اتمی بزند، اما ايران اين اتهام را تکذيب می کند.


عراق از بازداشت پسر حکيم در بازگشت از ايران توسط نيروهای آمريکائی خبر ميدهد
عبدالعزيز حکيممقامات عراقی ميگويند سربازان آمريکائی پسر عبدالعزيز الحکيم سياستمدار ارشد شيعه را مدتی کوتاه بازداشت کرده اند. به گفته مقامات عراقی عمار حکيم پس از بازگشت از سفری به ايران توقيف شد.
ارتش آمريکا هنوز در باره علت اين بازداشت اظهار نظر نکرده است .
درهمين حال پليس عراق از توقيف اوايل هفته يک شورشی مظنون به عضويت در القاعده در بصره خبر داده است.


تظاهرات حمايت از گروههای مجاهدين در کابل


اجتماع کنندگان در کابل، عکسهايی از رهبران و فرماندهان مجاهدين را در دست داشتند
هزاران تن از هواداران و افراد وابسته به گروههای مجاهدين در کابل، با برگزاری تظاهراتی خواهان امضای طرح 'مصالحه ملی' توسط حامد کرزی شدند.
این طرح جنجال برانگیز که معافيت قضايی شرکت کنندگان در جنگهای داخلی افغانستان را تضمين می کندف تاکنون از سوی مجلس نمایندگان افغانستان و سپس سنای این کشور به تصویب رسیده است.
تصویب این طرح در پارلمان افغانستان با واکنشهای شديدی، هم در داخل پارلمان و از سوی برخی نهادهای مدافع حقوق بشر مواجه شده است.
شرکت کنندگان گردهمایی "دفاع از منشور مصالحه ملی" در کابل، در حالی که تصاویری برخی رهبران و فرماندهان مجاهدين مانند احمدشاه مسعود ، عبدالعلی مزاری ، عبدالرسول سیاف، محمد محقق و برهان الدين ربانی را حمل می کردند در مقابل برخی از سفارت خانه ها و نهادهای دفاع از حقوق بشر در کابل دست به تظاهرات زدند.


سنای آمريکا در صدد لغو مجوز جنگ عراق است

طرح مورد نظر دموکراتها در صدد محدود کردن اختيارات رييس جمهوری در جنگ عراق است
جناح اکثريت در سنای آمريکا در نظر دارد با تصويب طرحی اختيارات رييس جمهوری در جنگ عراق را محدود کند.
سناتورهای عضو حزب دموکرات در مجلس سنای آمريکا گفته اند طرحی را به رای خواهند گذاشت که بر اساس آن، مصوبه قانونی که به جورج بوش، رييس جمهوری، اجازه استفاده از نيروی نظامی در عراق را داده است لغو و قانون جديدی شامل اختيارات محدودتری جايگزين آن می شود.
قرار است رهبر جناح حزب دموکرات در سنا طرحی را برای اين منظور در اختيار ساير اعضای حزب در سنا قرار دهد.
هنوز جزييات اين طرح انتشار نيافته است ولی برخی از اعضای حزب دموکرات گفته اند براساس آن، دامنه ماموريت نظاميان آمريکايی در عراق به آموزش نيروهای عراقی محدود می شود.
اين طرح خواستار آن است که نيروهای آمريکايی در ماموريت های امنيتی و رزمی، مگر در مقابله با با افراد شبکه القاعده، شرکت نداشته باشند.
انتظار می رود اعضای حزب جمهوريخواه در کنگره به شدت با هر اقدامی برای محدود کردن اختيارات جنگی رييس جمهوری به شدت مخالفت کنند.
در ماه اکتبر سال 2002، کنگره آمريکا لايحه "قطعنامه مجوز کاربرد نيروی نظامی عليه عراق" را به درخواست رييس جمهوری تصويب کرد و به وی اجازه ورود به جنگ با عراق را داد.
در آن زمان حزب جمهوريخواه، که حزب آقای بوش است، دارای اکثريت در هر دو مجلس سنا و مجلس نمايندگان کنگره بود و اين لايحه با حمايت اعضای اين حزب و همچنين بسياری از اعضای حزب دموکرات در کنگره به تصويب رسيد.


"بوريس يونانوف"- "نوويه ايزويستيا"مسکو حمله به ايران را 3 تا4 هفته ديگر پيش بينی کرد

"نويه ايزويستيا" در مسکو از قول يک منبع ناشناس در يکی از کشورهای اتحاديه اروپا که نام آن نيز فاش نشده نوشت:
آمريکا وارد مرحل نهايی تدارک عمليات نظامی عليه ايران شده و اين تصميم را از طريق کانال های محرمانه به متفقين اروپايی خود اعلام کرده است. حمله در اواخر ماه مارس و اوائل ماه اپريل صورت خواهد گرفت.
از آنجا که ايران يک ماه است در مورد احداث نيروگاه اتمی بوشهر به روسيه پرداختی نداشته است، مسکو در پاسخ به اين تعلل به متوقف عمليات احداث را متوقف کرده است.
در منطقه خليج فارس گروهی از ناوگان های ضربتی آمريکا متشکل از ناوهای "دوآيت آيزنهاور" و "جان استنيس" که به زودی به ناوگان های "هری ترومن"، "تئودور روزولت" و "نيميتس " که در خليج فارس حضور دارند خواهد پيوست متمرکز شده اند. فرماندهی يگان پنجم نيروی دريايی آمريکا تصميم گرفته که 18 کشتی کمکی و تانکر را به خليج فارس اعزام نمايد. برای تامين نيروهای زمينی که کلا از تفنگداران دريايی آمريکا که در سه پايگاه در خاک آذربايجان يعنی "کيوردامور، "ساليان" و "ناسوسنا" مستقر شده اند استفاده خواهد نمود.
هواپيماهای نيروی هوايی آمريکا برای پرواز بر فراز اهداف در خاک ايران به کمتر از يک ساعت نياز دارند.
آيا ايرانی ها اين تهديد را درک می کنند؟ يک منبع خبری به "نوويه ايزويستيا" گفت که در ستاد فرماندهی نيروهای مسلح ايران اين اوضاع کاملا درک شده والا از روسيه در خواست تسريع در صدور مجموعه های موشکی "تور-ام 1" را نمی کردند. اما "محمود احمدی نژاد" رييس جمهور ايران با اعلاميه های خود در باره پيشرفت های متخصصين هسته ای ايرانی روغن بر آتش می ريزد. "آمريکا به ايران اجازه غنی سازی اورانيوم در سطح صنعتی را نخواهد داد".
تسليحات روسی تب ميليتاريسم آمريکا را پايين نمی آورد، آنها فقط در توان تهاجمی خود تجديد ارزيابی می کنند. حمله به ايران ايده جديد هسته محافظه کاران جديد دولت واشنگتن می باشد".
برای آمريکايی ها ساده ترين کار آغاز عمليات بر عليه ايران ضمن رعايت اصول فرماليته حقوق- بين المللی است. به همين دليل آنها دائما تاکيد دارند که امکان حل ديپلماسی اين مسئله هنوز هم وجود دارد. اين مواضع دقيقا به موازات آن تاکتيکی است که در سال 2003 وجود داشت. زمانی که در باره سرنوشت عراق تصميم گيری شد. در آن زمان نقش برق گير ساختمان را"هانس بليکس" رييس گروه بازرسان سازمان ملل متحد در عراق ايفا می کرد و امروز همان نقش به نوعی بر عهده "محمد البرادعی" رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی می باشد که موضع ضد جنگی خود را با اعلاميه های بدبينانه نسبت به اوضاع موجود جايگزين می کند.



فرمانده نظامی امريکا در خليج فارس آماده دفع مقابله ايران پس از حمله امريکا!

فرمانده ناوگان پنجم نيروی دريايی آمريكا و مسئول فرماندهی مرکزی نيروهای دريائی امريکا، در مقر خود در ناوگان پنجم امريکا در بحرين گفت: سوء برداشت ايران از بن‌‏بست هسته‌‏ای با غرب می‌‏تواند به منازعه تسليحاتی در منطقه خليج فارس منجر شود.
در صورت درگيري(بخوانيد پس از حمله به ايران) احتمال اين هست كه ايران عبور و مرور نفت از طريق تنگه هرمز را تهديد كند و اين اشتباهی است كه به جنگ منجر می‌‏شود.مقامات ايرانی به استفاده از نفت به عنوان سلاح يا تبيين تنگه هرمز تهديد می‌‏كنند، بنابراين تلفيق لفاظی‌‏ها، لحن و فعاليت‌‏های تهاجمی است كه باعث نگرانی ما شده است.
ايران درمانور پيامبر اعظم مين‌‏هايشان را در قايق‌‏های كوچك گذاشتند و برای همه ما به نمايش درآوردند. هدف از اين مانور ترساندن افرادی است كه در منطقه هستند.


دو شهروند تهرانی فاصله تهران تا پاسارگاد را پیاده می ‌پیمایند
در اعتراض به آبگیری سد سیوند، ۲ شهروند تهرانی فاصله­ی900 کیلومتری تهران تا پاسارگاد را پیاده می‌پیمایند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی برای نجات یادمان‌های باستانی، «آرش جهانشاهی» پیاده‌روی خود را روز آدینه هفته گذشته از آخرین ایستگاه متروی تهران آغاز کرده است.
بر اساس برآورد جهانشاهی، با احتساب روزی 30 کیلومتر پیاده‌روی، اگر اتفاقی رخ ندهد، وی نوروز به پاسارگاد خواهد رسید و مراسم نوروز را در آن­جا برگزار خواهد کرد.
یکی دیگر از شهروندان تهرانی قرار بود امروز پنجشنبه ۳ اسفند ماه برای نجات پاسارگاد پیاده از آخرین ایستگاه متروی تهران به سوی پاسارگاد راه بیافتد.
این شهروند تهرانی در روز های گذشته در وبلاگش می نویسد:
(از مرگ ، معلولیت ، زندان ، سابقه بد سیاسی ، راهزنان و دزدان ، حیوانات وحشی و موزی و ماموران رژیم نمیترسم و مسیر ۹۰۰ کیلومتری تهران تا پاسارگاد رو به فرمان اهورامزدا و یاری او درمینوردم و به خاک مقدس پاسارگاد بوسه خواهم زد چون کوروش بزرگ درآن آرمیده است و دیگر شاهان ما در آنجا شاه شده اند. به یاری اهورامزدا این شروع کوچکی است از مبارزه ای بزرگ و در بازگشت قسمتی از خاک مقدس پاسارگاد را برای قسمت بعدی مبارزه و همچنین طومار امضای معترضین به ساخت سد سیوند رو که در مسیرم در هر قریه و آبادی از مردم بیدار امضا خواهم گرفت تا تاریخ بداند که هنوز خون آریایی در رگهای این مردم است و این طومار را به مجلس شورای اسلامی خواهم برد.)


مجلس عوام انگلستان خواستار محاکمه احمدی نژاد شد
مجلس عوام انگلستان خواستار محاکمه محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور رژیم اسلامی در یک دادگاه بین المللی به اتهام تحریک به نسل کشی شده است.
بنا به گزارشی که در سایت مجلس عوام انگلستان منتشر شده، نمایندگان این مجلس از دولت لندن می خواهند با ارایه قطعنامه ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، زمینه را برای محاکمه احمدی نژاد در یک دادگاه بین المللی فراهم سازد.
مجلس عوام انگلستان معتقد است احمدی نژاد طی اظهارات یهودستیزانه خود، تحریک به نسل كشی کرده و از این رو به عنوان یک مقام دولتی، باید مورد محاکمه قرار گیرد.
مجلس عوام انگلستان در بیانیه خود گفته است احمدی نژاد هولوکاست (قتل عام یهودیان در جنگ دوم جهانی) را انکار کرده و خواهان محو اسرائیل از کره زمین شده است. دستیابى رژیم تهران به سلاح هسته ای می تواند زمینه ساز یک نسل كشی دیگر شود.
مجلس عوام انگلستان می گوید با توجه به این تهدیدات، از دولت لندن می خواهد قطعنامه ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارایه کرده و در آن تقاضای محاكمه احمدی نژاد را به دلیل نقض آشكار ماده 2 كنوانسیون نسل كشی 1951 مطرح سازد.

February 22, 2007



دو وزير مسلمان در دولت جديد هلند

احمد ابوطالب وزير جديد امور اجتماعی هلند است
در هلند يک دولت جديد ائتلافی روی کار آمده که شامل دو وزير مسلمان می شود. حضور اين دو وزير، که زاده ترکيه و مراکش هستند، بار ديگر کشمکش ها در مورد افراد دو مليتی در اين کشور را زنده کرده است.
احمد ابوطالب، وزير امور اجتماعی جديد هلند مراکشی الاصل است و خانم نبهات البيرق، وکيل دادگستری اهل ترکيه به مقام وزارت دادگستری اين کشور منصوب شده است. هر دوی آنها گذرنامه هلندی نيز دارند.
احزاب راست گرای مخالف دولت جديد هلند مصمم هستند حق داشتن هويت دو مليتی در اين کشور را منسوخ کنند.
اين اختلاف ها باعث شده برخی مقامات در هلند از پرنسس ماکسيما، همسر وليعهد هلند که اهل آراژانتين است، بخواهند فقط هويت هلندی خود را حفظ کند.
محبوبيت کمتر
دو وزير امور اجتماعی و دادگستری نه تنها اولين اعضای مسلمان کابينه جديد هلند هستند بلکه اولين مسلمانانی هستند که توانسته اند موقعيت هايی حساس را در عرصه سياسی اين کشور کسب کنند.
نظرسنجی ها در هلند نشان داده است که جدل بر سر داشتن دو مليت باعث کاهش محبوبيت دولت جديد اين کشور شده است.
اين در حالی است که احمد ابوطالب به خاطر کمک به مهاجران و تلاش برای ادغام آنها در جامعه هلند مورد توجه و ستايش بوده است.


سرپيچی ايران از قطعنامه شورای امنيت رسماً تأييد شد

ايران به عنوان عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی خود را دارای حق غنی سازی اورانيوم می داند
رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش تازه ای از فعاليت اتمی ايران، رسماً سرپيچی اين کشور از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد را تأييد کرد.
مفاد اين گزارش که در شش صفحه تنظيم شده، ابراز تأسف آمريکا را به همراه داشته و جانشين سخنگوی وزارت خارجه آمريکا قطعنامه شورای امنيت را فرصتی خوانده که دولت و ملت ايران از دست دادند.
وزيرخارجه بريتانيا اعلام کرده که با وجود سرپيچی ايران از عمل به خواسته شورای امنيت، دولت بريتانيا همچنان خود را متعهد به حل مسئله هسته ای ايران از راه گفتگو و بر اساس اين پيشنهاد می داند که در مقابل دادن امکان دستيابی به تمام امکانات لازم برای توليد انرژی اتمی در چارچوب صلح آميز و همکاريهای بيشتر به ايران، غنی سازی اورانيوم در ايران متوقف شود.
مارگارت بکت، وزيرخارجه بريتانيا همچنين اعلام کرده که دولت بريتانيا به بررسی اقداماتی تازه در شورای امنيت سازمان ملل خواهد پرداخت که ايران را بيشتر در انزوا فروخواهد برد.
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز ابراز تأسف عميق کرده و از ايران خواسته که برای يافتن راه حلی مسالمت آميزی برای مناقشه اتمی خود با جامعه جهانی گفتگو کند.
در قطعنامه 1737 شورای امنيت که ماه دسامبر گذشته تصويب شد، به ايران تا 21 فوريه مهلت داده شده بود غنی سازی اورانيوم را متوقف کند اما ايران با وجود پايان اين مهلت، همچنان اصرار دارد که قطعنامه شورای امنيت غيرقانونی است، غنی سازی اورانيوم بر اساس پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی حق اين کشور است و فعاليت اتمی ايران هيچ هدفی جز توليد انرژی و ديگر مقاصد صلحجويانه را دنبال نمی کند.
بنابر قطعنامه شورای امنيت، سرپيچی ايران از عمل به قطعنامه باعث تحريم صدور برخی کالاها به اين کشور، مسدود شدن دارايی برخی شرکتها، مؤسسات و افراد ايرانی در خارج از اين کشور و جلوگيری از سفر برخی مقامات و کارشناسان ايرانی به خارج از کشور می شود.

February 21, 2007



رئيس جديد اطلاعات ملی آمريکا سوگند ياد کرد
جورج بوش رئيس جمهوری آمريکا به رئيس جديد اطلاعات ملی آمريکا دستور داد به منظور جمع آوری
پرزيدنت بوش و مايک مک کانل، رئيس جديد اطلاعات ملی آمريکااطلاعات از شبکه القاعده و ديگر گروههای تروريستي اقدامات بيشتری در جهت استخدام افراد با مهارتهای زبانشاسی و زمينه های فرهنگی بعمل آورد.
دريابان بازنشسته مايک مک کانل، McConnel که ۶۳ سال دارد، روز سه شنبه برای تصدی مقام رياست اطلاعات ملی آمريکا سوگند ياد کرد. در مراسم سوگند، پرزيدنت بوش گفت نظام اطلاعاتی آمريکا، پس از پنج سال که از واقعه يازدهم سپتامبر ميگذرد، هنوز به اصلاح و بهبود نياز دارد.
پرزيدنت بوش گفت: "رئيس اطلاعات ملی آمريکا بايد اطمينان حاصل کند که آمريکا هميشه گامی فراتر از دشمن خود برميدارد و پيش از آنکه دشمن به ما ضربه بزند بايد از مقاصد او اطلاع داشته باشيم."
پرزيدنت اضافه کرد:"رئيس اطلاعات ملی آمريکا ميداند که ما بايد از ضربه زدن دشمن به شهروندان آمريکايی جلوگيری کنيم. او بايد بداند که مهمترين وظيفه دولت ما حفاظت از جان و مال مردم آمريکا است."
مک کانل مسئول ايجاد همآهنگی ميان ۱۶ سازمان جاسوسي آمريکا، و نيز سهيم کردن اين سازمانها در اطلاعات جمع آوری شده است. هم پرزيدنت بوش و هم مک کانل به ضعف روشهاي گرد آوری اطلاعات و نيز کمبود افرادی که بتوانند به زبانهای ديگر گفتگو کنند اعتراف کردند.


ابراز تأسف کاندوليزا رايس از تهديد فرمانده نيروهای استراتژيک روسيه
کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا گفت تهدید اخیر روسیه دائر بر اینکه اگر هریک از دولتهای لهستان یا جمهوری چک میزبان سیستم دفاع موشکی ناتو بشوند آنها را هدف قرار خواهد داد باعث تأسف است.
خانم رایس در جمع خبرنگاران در برلین گفت تهدید فرمانده نیروهای استراتژیک روسیه "بسیار تأسف بار است". خانم رایس اضافه کرد مقامات آمریکایی راجع به برنامه استقرار سیستم دفاع موشکی به مقامات روسیه توضیح کافی داده اند؛ و گفته اند که هدف از این سیستم مقابله با تهدیدات موشکی به متحدین آمریکا از سوی بعضی از کشورها از قبیل ایران است.
روز سه شنبه سرگئی لاورف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود کشورش نسبت به سیستم مورد نظر "عمیقاً" نگران است. با اینحال تأکید کرد که کشورش به این بهانه وارد مسابقه تسلیحاتی نخواهد شد.
وی گفت روسیه در قبال آنچه که وی "تهدیدات جدید" علیه امنیت ملی کشورش نامید واکنش نشان خواهد داد. لاورف بار دیگر نسبت به گسترش نفوذ ناتو به کشورهای اروپای شرقی و مناطق نزدیک مرزهای روسیه ابراز نگرانی کرد.


خروج ۱۶۰۰ سرباز بريتانيائی از عراق ظرف چند ماه آينده
يک سرباز بريتانيائی در بصرهتونی بلر نخست وزیر بریتانیا می گوید بریتانیا ۱۶۰۰ نفر از سربازان خود را ظرف چند ماه آینده از عراق خارج خواهد کرد، و مسئولیت تامین امنیت در شهر بصره را به نیروهای عراقی واگذار خواهد ساخت.
تونی بلر امروز در مجلس عوام گفت بریتانیا شمار سربازان خود در عراق را از ۷۱۰۰ به ۵۵۰۰ نفر کاهش خواهد داد. وی اظهار داشت برخی از واحدهای نظامی حد اقل تا سال ۲۰۰۸، تا زمانی که به آنها نیاز باشد، در عراق باقی خواهند ماند.
بلر گفت اکثر سربازان باقیمانده در پایگاه هوائی بصره مستقر خواهند شد و یک نقش پشیبانی ایفا خواهند کرد، با این حال آماده نبرد باقی خواهند ماند.
در واشنگتن، سخنگوی کاخ سفید گفت پرزیدنت بوش و تونی بلر روز سه شنبه تلفنی در این باره بحث کردند. او گفت آقای بوش خروج سربازان را یک نشانه موفقیت می بیند زیرا نیروهای بریتانیائی در بصره قادر هستند کنترل بیشتری را به عراقی ها واگذار کنند.
دانمارک نیز می گوید ۴۶۰ سرباز خود را تا ماه اوت از عراق خارج خواهد کرد.
این خبرها در حالی منتشر می شود که دولت بوش قصد دارد ۲۱ هزار سرباز اضافی به عراق بفرستد.


آمريکا مشورت درباره قطعنامه جديد اتمی عليه رژيم ايران را آغاز کرد
محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری اسلامی ايران دولت ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم و تبعيت از مهلت سازمان ملل که امروز، چهارشنبه، منقضی ميشود، امتناع کرده است.
روز سه شنبه علی لاريجانی رئيس هيات مذاکره کننده اتمی ايران به خبرنگاران در وين گفت که فقط مذاکره کنندگان ميتوانند بن بست اتمی را حل و فصل کنند. وی افزود که ايران حاضر است تضمين دهد برنامه غنی سازی اورانيوم هرگز به برنامه ای برای توليد سلاح های اتمی تبديل نشود.
لاريجانی اين اظهارات را به دنبال ملاقات خود با محمد البرادعی رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی، مطرح کرد. آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است اواخر اين هفته گزارش خود را در ارتباط با تبعيت ايران از قطعنامه ٢٣ دسامبر شورای امنيت سازمان ملل، ارائه دهد.
قطعنامه شورای امنيت تحريم های محدود اقتصادی بر عليه ايران برقرار کرد و به ايران ٦٠ روز فرصت داد تا که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.
در واشنگتن مقامات وزارت خارجه آمريکا ميگويند از هم اکنون آشکار است که ايران در برآوردن شرايط قطعنامه قصور کرده است و آنها مشورت را با اعضاء ديگر شورای امنيت برای اقدامات بعدی جهت افزايش فشار بر روی ايران، آغاز کرده اند.
محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران امروز، چهارشنبه، قول داد که برنامه اتمی رژيم تهران را ادامه دهد و گفت که تکنولوژی اتمی برای «توسعه و احترام» ايران حائز اهميت است.
خبرگزاری دانشجوئی ايران (ايسنا)، به نقل از احمدی نژاد مينويسد «بنفع ماست اگر فعاليتهای ديگر را ده سالی متوقف کنيم و توجه مان فقط برروی موضوع اتمی متمرکز شود.»
در برلن، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا امروز گفت او آماده است با همتای ایرانی خود ملاقات کند، به شرط این که تهران برنامه اتمی را متوقف سازد.
در همين حال، هند صدور تمام مواد و تکنولوژی اتمی به ایران را ممنوع ساخته است. وزارت تجارت هند امروز در اطلاعیه ای ممنوعیت صادرات و واردات مستقیم و غیر مستقیم کالاها، مواد ، تجهیزات و تکنولوژی را که می تواند به فعالیت های ایران در ارتباط با غنی سازی اورانیوم کمک کند، اعلام کرد.
آمريکا و متحدين غربی به ايران مظنون هستند که در حال ساختن سلاح های اتمی است. ايران ميگويد که برنامه اتمی رژيم تهران برای مقاصد صلح آميز است.


محاسبه ابعاد هجوم احتمالی نظامی به ایران

رضا تقی زادهکارشناس مسائل ايران


اعزام ناو هواپیمابر جان سی استنیس به خلیج فارس اقدامی در جهت افزایش توان هجومی آمریکا تلقی شده است
در آستانه روز ۲۱ فوریه و پایان مهلت شصت روزه مندرج در قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت علیه ایران، دایر بر در خواست تعلیق غنی سازی اورانیوم، نگرانی نسبت به احتمال برخورد نظامی تازه ای در منطقه خلیج فارس رو به افزایش نهاده است.
آنچه در عین حال توجه محافل بین المللی و رسانه ها را به خود جلب کرده، نوع حمله احتمالی است که گروهی از ناظران بر محدود بودن و طبیعت تنبیهی آن تأکید می کنند و گروهی دیگر، نسبت به خطر هجوم وسیع علیه ایران هشدار می دهند.
نقل و انتقالات نظامی نسبتاً گسترده آمریکا در منطقه، ازجمله اعزام ناو هواپیمابر جان سی استنیس به خلیج فارس و پیوستن آن به ناو هواپیمابر آیزنهاور که از پیش در آبهای سومالی قرار داشته، اقدامی در جهت افزایش توان هجومی آمریکا تلقی شده است.
استقرار موشکهای ضد موشک پاتریوت آمریکا در عراق و سایر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس نیز به نظر می رسد با این انگیزه انجام گرفته باشد که در صورت حمله تلافی جویانه احتمالی ایران علیه مواضع آمریکا و همپیمانانش در منطقه، قابلیتهای دفاعی آنها را از این طریق افزایش دهد.
مشابه این اقدام، پیش از این در آستانه دو جنگ خلیج فارس (در سالهای ۱۹۹۰ و ۲۰۰۳) صورت گرفته بود.
عمل در برابر حرف
اجرای سه مانور نظامی مختلف در کمتر از دو ماه در ایران، با هدف افزایش قابلیتهای دفاعی و تمرینهای مکرر هجوم متقابل و تلافی جویانه که تازه ترین آن هم اکنون در چهارده استان ایران در جریان است نیز نشانه جدی گرفتن تهدید هجوم خارجی از سوی دولت ایران تلقی می شود.
هرچند هم مسئولان دولت آمریکا قصد چنين حمله ای را انکار می کنند و هم مقامات دولت ایران امکان آن را بسیار ضعیف معرفی می کنند.
علی رغم اظهارات سیاسی دوطرف پیرامون قصد یا داشتن قابلیت درگیری نظامی با ایران، اقداماتی که در دو سوی منازعه در جهت افزایش توان هجومی یا فراهم آوردن ظرفیتهای بازدارنده و دفاعی صورت می گیرد حاکی از آن است که کفه آمادگی نظامی از کفه انکار سیاسی سنگینتر شده و در نتیجه خطر برخورد نظامی تازه ای در منطقه افزایش یافته است.
کافی نبودن تحریم
نرسیدن به توافق با ایران از راه اعمال قطعنامه شورای امنیت و انتشار اظهارات اخير رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی دایر بر نزدیکتر شدن ایران به غنی سازی اورانیوم در مقیاس صنعتی، قبل از تسلیم گزارش رسمی او به شورای حکام، حاکی از رنگ باختن امیدهايی است پیش از این در جهت حل مسالمت آمیز بحران شکل گرفته بود.
اندازه های کمی هجوم نظامی
برخورد نظامی با ایران، در صورت وقوع، می تواند هجوم محدود و هشدار دهنده ای باشد علیه معدودی از مواضع و تأسیسات در داخل ایران، نظیر آنچه کمی پيش از پایان جنگ ایران با عراق صورت گرفت و طی آن هواپیماهای امریکا چاههای نفتی سروش و نوروز را در آبهای ايران در خلیج فارس هدف قرار دادند.
گزینه دوم، هجومی گسترده ای خواهد بود علیه تمامی تأسیسات هسته ای، واحدهای موشکی، پایگاههای هوايی و دریايی، پالایشگاههای نفت و واحدهای تولید برق با هدف از میان بردن ظرفیتهای تلافی جویانه نظامی و انهدام قسمتهای مهمی از تأسیسات اتمی ایران.
با توجه به اینکه قابلیتهای لازم برای تدارک هجوم زمینی آمریکا و متحدان احتمالی اش به ایران در شرایط جاری فراهم نیست و ایران با برخورداری از امتیاز وسعت خاک و در اختيار داشتن ظرفیتهای قابل ملاحظه موشکی قادر به اقدامات تلافی جویانه مؤثر علیه نیروهای مهاجم و متحدانش خواهد بود، به نظر می رسد در صورت قصد هجوم نظامی از راه هوا و دریا به ایران، این هجوم از محدوده حملات موضعی و هشدار دهنده بسیار فراتر برود.
دلیل عمده این نگرش این است که ایران علاوه بر در اختیار داشتن ظرفیت مینگذاری دریايی در آبهای نزدیک به تنگه هرمز، نیروی موشکی مؤثری در اختیار دارد که با استفاده از آن قادر خواهد بود کشتيهای نظامی و نفتکشهای در حال گذر از محدوده تنگه را هدف قرار دهد.
این قابلیتها در عین حال می تواند علیه پایگاهها و نیروهای متخاصم مستقر در کشورهای همسایه ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد.
سه زیردریايی ایران در کنار واحدهای آبی کوچک و سریع که در آبهای خلیج فارس مستقرند قادرخواهند بود دامنه اقدامات تلافی جویانه ایران را بخصوص در منطقه آبهای هرمز گسترش دهند.
ایران با در اختیار داشتن موشکهای بالستیک با برد کوتاه و متوسط می تواند تمامی پایگاههای نظامی و مراکز استقرار نیرو در فاصله صدها کیلومتر از مرزهای خود را هدف قرار دهد.
برای خنثی کردن این ظرفیتها، از دید بسیاری از ناظران، حملات محدود هوايی به ایران ناکافی است و فقط به انسجام بیشتر سیاسی در داخل ایران می انجامد.
بر پایه این استدلال، در صورت اتخاذ گزینه نظامی برای حل مسئله ایران، هدفهای متعددی در سراسر ایران مورد هجوم قرار خواهد گرفت و این هجوم هوايی و موشکی دست کم تا یک هفته طول خواهد کشید.
به این منظور بالغ بر یکهزار پرواز هواپیماهای جنگنده و استفاده از صدها فروند موشک کروز مورد نیاز نیروهای مهاجم خواهد بود که به این ترتیب، در صورت عملی شدن تهدید هجوم نظامی به ایران، منطقه شاهد جنگ تمام عیار تازه ای می شود.
از نظر بسیاری از ناظران، هجوم نظامی تمام عیار به ایران نمی تواند محدود به ایران بماند.
ناظران امنیت منطقه نیز بر این اعتقادند که فقدان راهی برای جمع کردن دامنه نزاع و پایان دادن به بحران بعد از هجومهای گسترده هوايی، خطرناکتر از اقدام اولیه برای آغاز نبرد خواهد بود.
سئوالی که باعث جنجال در آموزش و پرورش رژیم شده است تعداد موهای سفید و سیاه محاسن پیامبر اسلام را بنویسید؟ در ۶ بهمن امسال سازمان آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران طبق روش هرساله آزمون پایان دوره آموزش ضمن خدمت معلمان را به منظور ارزیابی سطح علمي معلمان برگزار کرد.بدنبال این آزمون معلمان مقاطع ديپلم و فوق ديپلم شهرستان‌هاي استان تهران نسبت به طرح پرسش‌هاي ‌نامناسب در این آزمون به شدت اعتراض کردند.در این آزمون سئوالاتی در مورد تعداد موهاي سفيد و سياه محاسن پیامبر اسلام و مواردي شبیه به آن مطرح شده بود.تعدادي از معلمان در اعتراض به طرح اين پرسش‌ها اقدام به جمع‌آوري تومار اعتراض آميز كرده‌اند.

February 20, 2007



ارتش آمريکا: ۹سرباز جان خود را درعراق ازدست دادند
سربازان آمريکايی روز دوشنبه ۱۹فوريه در محل حادثه انفجار حاضر شدندارتش آمريکا می گويد ۹ ارتشی ديگرآمريکائی جان خود را درعراق ازدست دادند. دونفراين عده در جريان يک بمب گذاری انتحاری دريک پايگاه نظامی آمريکا کشته شدند.
دراعلاميه ارتش آمريکا آمده است روزدوشنبه هنگامی که يک بمب گذارانتحاری اتومبيل خود را دربرابرپايگاه نظامی آمريکا درشمال بغداد منفجر کرد، ۱۷ نفرنيزمجروح شدند. به گفته ارتش آمريکا، سه سربازارتش نيز روزدوشنبه درانفجار بمبی درکنارجاده درجنوب باختری بغداد به هلاکت رسيدند.
ارتش آمريکا همچنين مرگ سه تن ازتفنگداران دريائی ويک سربازارتش آمريکا را که در جريان عملياتی رزمی درغرب عراق جان خود را ازدست دادند، اعلام کرد.
درهمين حال ارتش آمريکا خبرداد که نيروهای عراق با حمايت نيروهای آمريکا شورشيانی را پيدا کردند که درحال کارگذاشتن بمب های کنارجاده ای یا تله های انفجاری ويژه بودند. مقامات دفاعی آمريکا اخيرا گفته بودند ايران به طورمحرمانه مواد منفجره را برای استفاده عليه نيروهای آمريکا و ائتلاف به عراق ارسال می دارد.


کاندوليزا رايس برای ديدار و گفتگو با مقامات کشورهای عربی وارد اردن شد
کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا، يک روز پس از شرکت در جلسه مشترک سران اسرائيل و
ديدار امروز کاندوليزا رايس و ملک عبدالله در امانفلسطينيان، روز سه شنبه برای گفتگو با ملک عبدالله و ديگر فرستادگان کشورهای عربی وارد اردن شد.
وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که رايس قرار است با مقامات امنيتي و اطلاعاتی کشورهای عربستان، مصر، اردن و امارات متحده عربی ملاقات کند.
محمود عباس، پس از اينکه نتوانست اسرائيل و رايس را مجاب کند که دولت جديد فلسطينی شرايط را برای از سر گيری کمکهای خارجی بوجود خواهد آورد، برای گفتگو با ملک عبدالله به اردن رفت.
آمريکا و اتحاديه اروپا بر اين نکته پا مي‌فشارند که دولت جديد فلسطينی بايد اسرائيل را به رسميت بشناسد، خشونت را نفی کند، و قراردادهای پيشين را بپذيرد. حماس اين شرايط را نپذيرفته است. توافقی که در مکه بعمل آمد تنها به "احترام گذاشتن" به قراردادهای پيشين اشاره دارد.
در اين ميان آنچه که در خطر است، مبلغ يک ميليارد دلار کمکهای خارجی به دولت فلسطينی است که پس از روی کار آمدن حماس در سال گذشته قطع شده است. روز سه شنبه اسماعيل هنيه نخست وزير فلسطينيان در غزه گفت "واقعيت اين است که موضع رئيس تشکيلات خود مختار فلسطينيان که ما از آن پشتيبانی و آن را ستايش ميکنيم اين است که هرگونه فشار از سوی آمريکا رد شود و ما به نقطه صفر باز نگرديم."
روز دوشنبه جلسه ای با شرکت رايس وزير امور خارجه آمريکا، عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينيان و اهود اولمرت نخست وزير اسرائيل تشکيل و پيرامون شرايط دولت جديد گفتگو شد، اما اين نشست بدون نتيجه يا توافق جديدی بپايان رسيد.


آمريکا شرط احمدی نژاد را رد کرد

شرط رئيس جمهور ايران طی سخنرانی او در شهر رشت مطرح شد
پس از آنکه رئيس جمهور ايران، توقف غنی سازی اورانيوم در کشورش را مشروط به آن اعلام کرد که کشورهای منتقد برنامه اتمی ايران نيز غنی سازی اورانيوم را متوقف کنند، سخنگوی نهاد رياست جمهوری آمريکا پيشنهاد او را رد کرد.
شرط محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران طی سخنرانی او در شهر رشت در شمال ايران و در حالی مطرح شده که يک روز به پايان مهلت ايران برای عمل به قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد توقف غنی سازی اورانيوم مانده است.
اما احمدی نژاد هيچ نشانه ای حاکی از عمل به مفاد اين قطعنامه بروز نداده است.
در مقابل، سخنگوی کاخ سفيد نيز که در واکنش به پيشنهاد او سخن گفته اشاره ای نکرده که ايران را عمل نکردن به اين قطعنامه لزوماً با قطعنامه شديدتری عليه خود در شورای امنيت مواجه خواهد شد، هرچند چنين تهديدی پيشتر از زبان ديگر مسئولان آمريکايی بيان شده است.
احمدی نژاد در سخنرانی خود در رشت گفته که حاضر است برای حل مناقشه ای که بر سر فعاليت اتمی کشورش در سطح بين المللی جريان دارد، مذاکره با دولتهای غربی را از سر بگيرد اما به شرطی که مذاکره در شرايط عادلانه صورت گيرد.
وی در عين حال خاطر نشان ساخته که شرط طرف غربی برای مذاکره، توقف غنی سازی اورانيوم در ايران است اما دولت او حاضر نيست چنين شرطی را بپذيرد.
غنی سازی اورانيوم که سازمان ملل و دولتهای غربی خواهان توقف آن در ايرانند می تواند در صورتی که با غلظت بالا انجام گيرد ايران را از توان توليد سلاح اتمی برخوردار سازد.
احمدی نژاد گفته: "در حالی که کارخانه های عظيم توليد سوخت هسته ای در کشورهای غربی فعاليت دارد چگونه اين کشورها می توانند به ايران بگويند که مجموعه ای را که تازه تأسيس کرده متوقف کند.
وی افزود: "عدالت اقتضا می کند که برای انجام مذاکرات شرايط يکسانی برای هر دو طرف منظور شود و کشورهای غربی هم کارخانه های توليد سوخت هسته ای خود را تعطيل کنند".


ایران 73 میلیون دلار به روس اتم بدهکار است'

ارزش قرارداد ایران و روسیه برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بیش از یک میلیارد دلار اعلام است
مقامات هسته ای روسیه بر ادعای خود مبنی بر دیرکرد در پرداخت های مربوط به نیروگاه هسته ای بوشهر از سوی ایران تاکید کردند. ایران روز گذشته چنین دیرکردی را رد کرده بود.
سخنگوی آژانس انرژی هسته ای روسیه (روس اتم) گفته است تاخیر در پرداخت ها از سوی ایران می تواند منجر به تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر شود.
محمد سعيدی، معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه، 19 بهمن در واکنش به اظهارات مقام های روسی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که ايران هیچ تاخيری در پرداخت های مالی خود به طرف روسی نداشته است.
آقای سعيدی مشکلات مالی را مربوط به شرکت روسی پيمانکار نیروگاه دانسته و افزوده بود که "ما طی روزهای آينده راه حلی را برای این موضوع ارايه خواهيم کرد. "
قرار است یک هیات ایرانی تا پایان فوریه برای بررسی وضعیت به مسکو سفر کند.
سرگئی نویکوف، سخنگوی روس اتم به خبرنگاران گفته است که در ماه ژانویه از مجموع 25 میلیون دلار تنها 5 میلیون و یکصد هزار دلار پرداخت شده و در ماه فوریه نیز اصلا پرداختی صورت نگرفته است.
خبرگزاری رویتر به نقل از مقام های روسی گفته است که وضعیت موجود به علت تلاش دولت ایران برای پرداخت با یورو به جای دلار پیچیده تر شده است.
طرف روسی غیر از مسایل مالی، تاخیر در ارسال برخی تجهیزات از سوی چند کشور از دیگر دلایل تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر عنوان کرده است.
این برای اولین بار نیست که راه اندازی نیروگاه بوشهر به تعویق می افتد. تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با انتقاد ایران مواجه شده اما از آنجا که روسیه از حامیان نسبی ایران در مجامع بین المللی به شمار می رود و قراردادهای تجاری پر ارزشی با ایران دارد، این انتقادها لحن تندی به خود نگرفته است.
روز گذشته در تهران اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاخیر روسیه در راه اندازی این نیروگاه انتقاد کرد و گفت که "ایران از دوستان خود توقع دارد تا مانع از آن شوند که حق مسلم ایران نادیده گرفته شود."
ایران و روسیه سال پیش قراردای را امضا کردند که طبق آن زمان معینی برای راه اندازی نیروگاه بوشهر مشخص شد و ایران نیز مقرر شد تا ماهانه 25 میلیون دلار به شرکت روسی پرداخت کند.
سرگئی نویکوف، سخنگوی روس اتم گفته است که ایران در سه ماهه چهارم سال 2006 تنها 60 درصد پرداخت های خود را سر موقع انجام داده است و این دیکرد به همراه پرداخت های انجام نشده در ماه های ژانویه و فوریه، میزان پرداخت های انجام نشده ایران را به بیش از 73 میلیون دلار می رساند.
سخنگوی روس اتم افزوده که علی رغم این مشکل، روسیه به تعهدات خود در راه اندازی نیروگاه بوشهر و تحویل سوخت هسته ای به ایران پایبند است و تنها زمان این راه اندازی تحت تاثیر مشکلات بوجود آمده قرار می گیرد.
شرکت "اتم استروی اکسپورت" که اجرای طرح ساخت نيروگاه اتمی بوشهر را در دست دارد گفته است که این شرکت هیچ برنامه ای برای تعلیق و توقف فعالیت های خود در ایران ندارد و چنین بحثی اصلا مطرح نیست.
مقامات ایران و روسیه پیش از این گفته اند که سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر در ماه مارس 2007 به ایران حمل می شود و نیروگاه تا سپتامبر راه اندازی و از نوامبر امسال فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
شهریور ماه سال پیش، غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود که سوخت هسته ای نيروگاه بوشهر به وزن 80 تن از روسيه به بوشهر حمل خواهد شد.
ارزش قرارداد منعقد شده میان ایران و روسیه برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بیش از یک میلیارد دلار اعلام شده است.
ایالات متحده، روسیه را برای عدم ارسال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر تحت فشار قرار داده است. آمریکا می گوید ایران درصدد ساخت سلاح هسته ای است اگر چه این ادعای آمریکا بارها از سوی ایران رد شده است.
ایران همچنین تحت تحریم های سازمان ملل قرار گرفته و تحلیلگر دیپلماتیک بی بی سی می گوید به نظر نمی رسد که مسکو در چنین شرایطی تمایل داشته باشد تا به عنوان تامین کننده سوخت هسته ای ایران شناخته شود. روسیه از اعمال این تحریم ها که در حال حاضر چندان گسترده نیست حمایت کرده است.

February 19, 2007



'موافقت عباس و اولمرت با مذاکرات بيشتر'

به گفته رايس رهبران اسرائيل و فلسطينيان با ملاقات و مذاکره مجدد موافقت کردند
برای نخستين بار در خلال حدود چهار سال اخير، وزير خارجه آمريکا و رهبران اسرائيل و فلسطينيان ملاقات کرده و با ادامه مذاکرات صلح موافقت کرده اند.
روز دوشنبه، 19 فوريه، کاندوليزا راپس، وزير خارجه آمريکا، پس از شرکت در مذاکرات سه جانبه با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، و اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل در شهر بيت المقدس، گفت که رهبران اسرائيل و فلسطينيان بر وجود دو کشور مستقل فلسطينی و اسرائيل تاکيد نهاده اند.
خانم رايس که پس از مذاکرات دو ساعته بيت المقدس با خبرنگاران سخن می گفت افزود که آقايان عباس و اولمرت موافقت کرده اند که به زودی مجددا با يکديگر ملاقات کنند و افزود که خود وی نيز در صورت لزوم به منطقه باز خواهد گشت.
در عين حال، وزير خارجه آمريکا پيشرفت خاصی در روند صلح را گزارش نکرد و از پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران خودداری ورزيد.
مذاکرات سه جابنه به ابتکار ايالات متحده برگزار می شود و هدف از آن تحرک بخشيدن به روند صلح خاورميانه عنوان شده که به خصوص در خلال يک سال گذشته عملا پيشرفتی نداشته است.
پس از پيروزی جنبش اسلامگرای حماس در انتخابات پارلمان فلسطينی و تشکيل کابينه خودگردان در اوايل سال گذشته، مقامات آمريکايی و اسرائيلی هر نوع تماس با دولت فلسطينی را قطع کردند اما محمود عباس را به عنوان شريکی در مذاکرات صلح مورد قبول قرار داده اند.
مذاکرات روز دوشنبه در حالی برگزار می شود که هنوز بحران داخلی سرزمين های فلسطينی که از اختلاف بين حماس و جنبش فتح، به رهبری محمود عباس، ناشی شده فيصله نيافته است.
دو جناح رقيب فلسطينی در جلساتی که در مکه برگزار شد توافقنامه ای را برای تشکيل دولت وحدت ملی امضا کردند اما اين توافقنامه هنوز به اجرا گذاشته نشده است و گفته می شود که هنوز اختلافات دو طرف در زمينه هايی مانند تغيير موضع حماس در قبال اسرائيل، توزيع سمت های دولتی و سرنوشت تشکيلات موازی امنيتی رفع نشده است.
اسرائيل و آمريکا خواستار آن بوده اند که حماس موجوديت اسرائيل را به رسميت بشناسد، کاربرد خشونت را نفی کند و توافق های قبلی فلسطينيان و اسرائيل را مورد قبول قرار دهد.


شماری کشته و مجروح در اثر بمبگذاری ها در عراق

در اثر بمبگذاری درمنطقه شیعه نشین کراده در بغداد، دو نفر کشته و شماری مجروح شدند
یک رشته انفجار بمب در عراق، موجب کشته شدن حدود 20 نفر وزخمی شدن عده بیشتری شده است.
این خشونت ها در حالی رخ داده که عملیات گسترده امنیتی در بغداد و سایر نقاط عراق به اجرا درآمده است.
در جریان دو فقره بمب گذاری انتحاری، 11 نفر اعم از نظامی و غیر نظامی در جریان حمله به خانه ستار الریشاوی، یک رهبر بلند پایه سنی مذهب، در نزدیکی شهر رمادی در استان انبار، کشته شدند.
شخص ستار الریشاوی هنگام حمله در خانه نبود.
در حمله دیگری، انفجار بمب در یک اتوبوس در منطقه کراده در بغداد که عمدتا شیعه نشین است موجب کشته شدن دست کم دو نفر و زخمی شدن 40 نفر شد.
انفجار بمب در کنار جاده ای در جنوب شرق بغداد نیز منجر به کشته شدن 2 نفر و مجروح شدن 40 نفر دیگر گردید.
روز گذشته دو فقره انفجار بمب در بازار شلوغی در بغداد به قیمت جان 60 نفر تمام شده بود.
در پرتلفات ترين حمله، انفجار دو بمب در محله بغداد نو، که حومه شرق بغداد است، موجب کشته شدن ۵۶ نفر و زخمی شدن بيش از ۱۳۰ نفر شد.
همچنین انفجار بمب در يک اتومبيل در شهرک صدر، باعث قتل يک نفر و زخمی شدن دو نفر ديگر شد.
اين حملات، شديد ترين حملات از هنگامی بود که نيروهای آمريکايی و عراقی اجرای يک طرح امنيتی جديد در داخل و اطراف بغداد را از چهارشنبه هفته گذشته به اجرا درآوردند.
ارتش عراق در مورد موفقيت آميز بودن اين طرح ابراز خوش بينی کرده و کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا گفته بود اين طرح به نحو خوبی شروع شده است.

February 4, 2007



دعوت ايران از سرمايه گذاران خارجی برای اکتشاف نفت

کاوه اميدوار


هزينه اکتشاف اين حوزه های نفتی ۴۶۰ ميليون يورو برآورد شده است
وزارت نفت ايران پس از تلاش ناموفق سه سال پيش برای جلب مشارکت شرکت های خارجی در اکتشاف نفت، با برگزاری همايشی در وين از شرکت های خارجی دعوت کرده تا در اکتشاف ۱۷ حوزه نفتی مشارکت کنند.
اين حوزه های نفتی در ۹ استان کشور در مناطق مرکزی، شمال و شمال غرب و خليج فارس قرار دارند و وسعت آنها ۱۲۹ هزار کيلومتر برآورد شده است.
۱۷ حوزه اکتشافی که ايران آنها را به مناقصه بين المللی گذاشته است شامل قوچان، کلات، نفت شهر، ايلام، دانان، فسا، بندرعباس، راز، مراوه تپه، مغان يک و دو، کوير، الوند، فردوسی، لايه ، تابان و دير است.
هزينه اکتشاف اين حوزه های نفتی ۴۶۰ ميليون يورو برآورد شده و شرکت های خارجی علاقمند تا پايان خرداد سال آينده خورشيدی فرصت خواهند داشت تا اسناد مناقصه را خريداری و پيشنهادهای مالی و فنی خود را ارائه کنند.
شرکت های نفتی اروپايی و آسيايی از اين همايش استقبال کرده اند اما نمی توان پيش بينی کرد که چه تعداد از آنها با وزارت نفت ايران به توافق خواهند رسيد.
سه سال پيش نيز ايران با برگزاری همايشی در لاهه هلند ۱۶ حوزه نفتی را برای اکتشاف به شرکت های خارجی معرفی کرد. اين همايش نيز با استقبال شرکت های خارجی رو به رو شده بود اما تنها چهار حوزه معرفی شده در اين همايش به قرارداد منجر شد و بقيه حوزه ها بلاتکيف ماند و سرمايه گذاران خارجی استقبالی از آنها نکردند. برای همين وزارت نفت ايران در همايش وين، پنج حوزه قبلی را به همراه ۱۲ حوزه تازه برای سرمايه گذاری معرفی کرده است.
ترغيب شرکت های خارجی
مقامات ايرانی می گويند اصلاحاتی در قراردادها انجام داده اند تا نظر شرکت های سرمايه گذاری تامين شود اما از جزئيات اصلاحات به خصوص مدت زمان اجرای هر قرار داد، دوره اکتشاف، دوره توصيف ميدان، دوره توسعه و دوره بازپرداخت سرمايه گزارشی منتشر نشده است.
برخی گزارش ها حکايت از آن دارد که شرکت ملی نفت ايران سود مورد انتظار خود را از ۳۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده و شاخص تجاری بودن ميدان نيز از ۱۵ سال به ۲۰ سال افزايش يافته است.
هزينه اکتشاف به عهده پيمانکار است و هزينه توسعه به صورت بيع متقابل و از محل درآمدهای توليدات ميدان های نفتی بازپرداخت خواهد شد.
سرمايه گذاران خارجی شرايط قراردادهای اکتشاف در ايران را سخت می دانند
سرمايه گذاران خارجی شرايط قراردادهای اکتشاف در ايران را سخت می دانند و می گويند در دنيا قراردادهای اکتشاف با قراردادهای مشارکت در توليد همراه است در حالی که در ايران ابتدا قرارداد اکتشاف بسته می شود و بعد از آن پيمانکاران بايد قراردادهای جداگانه بيع متقابل امضا کنند.
شرکت های خارجی می گويند ايران بايد با اصلاح قراردادهای فعلی به آنها اجازه دهد تا بعد از اکتشاف، بتوانند عمليات توسعه ميدان های نفتی را نيز انجام دهند.
ايران برای جلب سرمايه گذاری خارجی از ۱۲ سال پيش روش بيع متقابل را در قراردادهای نفتی مورد استفاده قرار می دهد اما شرکت های خارجی اکنون علاقه چندانی به استفاده از اين قراردادها ندارند و دولت ايران می کوشد با اصلاحاتی در اين قراردادها، نظر مساعد شرکت های خارجی را جلب کند.
بالا بودن ريسک سرمايه گذاری، بازدهی کم و دريافت ضمانت های مختلف از جمله ضمانت توليد از مشکلات اين نوع قراردادهاست که باعث بی ميلی شرکت های خارجی برای همکاری در صنعت نفت ايران شده است.
نفت در ایران
ايران پيش بينی کرده که تا سه سال ديگر توليد خود را از حدود چهار ميليون بشکه به پنج ميليون بشکه در روز برساند
اين در حالی است که شرکت های خارجی علاقمند به مشارکت در توليد هستند اما بر اساس قانون اساسی، دولت اجازه ندارد سرمايه گذاری مستقيم خارجی را در بخش نفت بپذيرد.
علاوه بر مشکلات فنی، پرونده هسته ای ايران و احتمالا گسترده تر شدن محدوده تحريم ها از سوی شورای امنيت سازمان ملل، سرمايه گذاران خارجی را با ترديد هايی مواجه کرده است.
شرکت های خارجی با وجود تمايل به سرمايه گذاری در ايران همچنان منتظر فرو کش کردن تنش های سياسی ايران با غرب بر سر پرونده هسته ای هستند.
کاهش توليد و کمبود سرمايه
نفت توليدی ايران از ۶۴ ميدان نفتی تامين می شود که نزديک به ۷۰ درصد آن از ميادنی نظير اهواز، آسماری، مارون، گچساران، بی بی حکيمه، رگ سفيد و آغاجاری تامين می شود که نيمه دوم عمر خود را سپری می کنند.
توليد اين ميادين به سرعت در حال کاهش است و سالانه بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار بشکه از ظرفيت توليد نفت ايران کاسته می شود.
ايران پيش بينی کرده که تا سه سال ديگر توليد خود را از حدود چهار ميليون بشکه به پنج ميليون بشکه در روز برساند اما شواهد نشان می دهد که به دليل کاهش توليد و عدم موفقيت در جلب همکاری شرکت های خارجی برای اجرای طرح های اکتشافی تازه نفت، نتواند به هدفش برسد.
پيش بينی می شود ايران در خوش بينانه ترين شرايط بتواند سقف توليد خود را تا سه سال ديگر به حدود چهار ميليون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برساند.
غلامحسين نوذری مدير عامل شرکت ملی نفت ايران در همايش معرفی حوزه های نفتی ايران در وين گفته است که "توليد نفت ايران در سال ۲۰۱۴ به بيشتر از ۵ ميليون بشکه در روز افزايش می يابد."
محدويت هايی که آمريکا برای سرمايه گذاران در نظر گرفته يکی از مهمترين مسائلی است که باعث شده تا اکثر شرکت های صاحب نام بين المللی با وجود جذابيت های سرمايه گذاری در صنعت نفت ايران، با ترديدهايی مواجه باشند و از حضور در اين کشور خودداری کنند.
نفت در ایران
ايران پيش بينی کرده در هشت سال آينده بيشتر از ۱۳۰ ميليارد دلار در صنعت نفت و گاز سرمايه گذاری کند که بيشتر از ۹۰ ميليارد دلار آن از طريق سرمايه گذاران خارجی تامين خواهد شد
آمريکا سرمايه گذاری بيشتر از ۲۰ ميليون دلار در ايران را ممنوع کرده و شرکت های بين المللی که اين قانون را ناديده بگيرند با تحريم امريکا مواجه خواهند شد.
اين در حالی است که ايران پيش بينی کرده در هشت سال آينده بيشتر از ۱۳۰ ميليارد دلار در صنعت نفت و گاز سرمايه گذاری کند که بيشتر از ۹۰ ميليارد دلار آن از طريق سرمايه گذاران خارجی تامين خواهد شد.
به عقيده کارشناسان، فضای پرتنش سياسی ناشی از مناقشه هسته ای شرايط سرمايه گذاری خارجی را با موانع بيشتری رو به رو کرده و ادامه اين وضعيت می تواند ايران را برای جذب اين حجم هنگفت سرمايه خارجی با دشوارهايی بيشتری مواجه کند.

February 3, 2007



هيلاری کلينتون ميگويد گزينه نظامی عليه ايران را بايد بازگذاشت
هيلاری کلينتون سناتور دموکرات ايالت نيويورک ميگويد آمريکا بايد گزينه و راه اقدام نظامی عليه ايران را باز بگذارد.
خانم کلينتون که ديشب در اجتماعی از گروههای طرفدار اسرائيل صحبت ميکرد گفت ايران را تهديدی واقعی عليه آمريکا و خاورميانه می شناسد.
خانم کلينتون که همسر بيل کلينتون رئيس جمهوری پيشين آمريکاست گفت نبايد اجازه داد ايران صاحب تسليحات اتمی شود.
خانم کلينتون که يکی از متقاضيان کانديدائی رياست جمهوری آمريکا از حزب دموکرات است، گفت در مقابله با ايران بايد از فشارهای سياسی و اقتصادی نيز استفاده شود.
محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران گفته است غنی سازی اورانيوم را به رغم خواست های بين المللی و تحريم های تنبيهی سازمان ملل متحد متوقف نخواهد کرد.
ايران ميگويد برنامه اتمی اش برای مقاصد صلح آميز است.


محمود عباس و خالد مشعل درباره اعلام يک آتش بس جديد توافق کردند
عباس و مشعل در ٢١ ژانويهبه دنبال يک روز خشونت بار که در جريان آن دست کم ١٧ نفر در نوار غزه جان خود را از دست دادند، رهبران جناح های رقيب فلسطينی حماس و فتح اعلام کردند که نسبت به يک آتش بس ديگر به توافق رسيده اند.
محمود عباس رئيس خودمختاری فلسطين و خالد مشعل رهبر حماس روز جمعه درباره اعلام يک آتش بس جديد توافق کردند. هنوز روشن نيست که قرار جديد آتش بس تا چه حد رعايت خواهد شد، چرا که قراردادهای قبلی آتش بس ميان اين دو جناح رقيب به سرعت نقض می شد.
به دنبال اعلام آتش بس، مردان مسلح به سوی اتومبيل فرستاده مصر به نوار غزه آتش گشودند. گزارشی از وقوع تلفاتی در اين حادثه نرسيده است.
دوتن از مقامات نهضت فتح جزو کشته شدگان روز جمعه هستند. روزپنجشنبه به دنبال شکست ميانجيگری مصر برای اعلام آتش بس، شش نفر کشته شدند.
مقامات فلسطينی می گويند محمود عباس و خالد مشعل در کوشش ديگری برای برطرف ساختن اختلافات خود و مذاکره درباره تشکيل يک دولت وحدت فلسطينی، قصد دارند هفته آينده درعربستان سعودی با يکديگرديدارکنند. در همين حال نيروهای اسرائيل چهار فلسطينی را در جريان دو زد و خورد جداگانه در نزديکی شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن از پای در آوردند.



بان کی-مون: گروه چهارگانه صلح خاورميانه نگران خشونت های فتح وحماس است

بان کی- مون در جلسه گروه چهارگانه صلح خاورميانه در واشنگتن در روز ٢ فوريهبان کی-مون دبيرکل سازمان ملل متحد می گويد گروه چهارگانه بين المللی روند صلح خاورميانه عميقاً نسبت به خشونت های جاری ميان جناح های رقيب فلسطينی، فتح وحماس، نگران است.
آقای بان اين نظر را روز جمعه در پايان گفتگوهای ديپلمات های بلند پايه گروه چهارگانه، آمريکا، سازمان ملل متحد، اتحاديه اروپا و روسيه در واشنگتن ابرازداشت. گروه چهارگانه کوشش های آمريکا را در زمينه به گردش انداختن روند صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان طبق طرح صلح موسوم به نقشه راه، مورد استقبال قرار داد.
جلسه گروه چهارگانه صلح خاورميانه به ميزبانی کاندوليزا رايس در واشنگتنبا اين حال رؤسای گروه چهارگانه نسبت به انجام گفتگوهای مستقيم با سوريه و گروه ستيزه جوی حاکم حماس با يکديگراختلاف نظر داشتند.
سرگئی لاوروف وزير امور خارجه روسيه اظهار داشت منزوی کردن هر طرف در جريان کوشش های مربوط به حل مناقشات اسرائيل و فلسطينيان و ساير مسائل خاورميانه، دارای نتايج زيانباری خواهد بود.
اما کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا با دفاع از نگرش و نظر آمريکا نسبت به سوريه اظهار داشت لزومی ندارد به دمشق گفته شود که دست به چه اقدامی بايد بزند تا نيروی تثبيت کننده ای در منطقه باشد.
آمريکا، حماس را يک گروه تروريستی تلقی می کند و در نظر دارد روند صلح را از طريق محمود عباس رئيس تشکيلات خود گردان فلسطينی و رهبرنهضت فتح به گردش اندازد.
در همين حال گروه چهارگانه از دولت فلسطينی تحت رهبری حماس خواسته است که خشونت را نفی کند، اسرائيل را به رسميت بشناسد و قرار دادهای پيشين با اسرائيل را بپذيرد.


گيتس ميگويد امريکا رفتن به جنگ با ايران را برنامه ريزی نميکند
رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا ميگويد آمريکا رفتن به جنگ با ايران را برنامه ريزی نميکند.
آقای گيتس امروز در وزارت دفاع آمريکا به خبرنگاران گفت آمريکا سعی ميکند با حمايت نسبت داده شده به ايران از شورشيان در عراق، و غنی سازی اورانيوم در ايران مقابله کند.
در اين جلسه زنرال پيتر پيس رئيس ستاد مشترک نيروهای مسلح آمريکا نيز حضور داشت.
اين دو مقام دفاعی آمريکا، هردو گفتند شواهدی که به مداخله ايران در حملات شورشيان در عراق نسبت داده ميشود، بخصوص در فراهم ساختن تکنولوژی و مواد لازم برای توليد بمب های قوی و مرگبار،رو به افزايش است.
آقای گيتس گفت وی نميداند آيا دولت ايران نيز درگير است يا نه.
وزارت دفاع آمريکا هم اکنون دومين ناوهواپيما بر را روانه خليج فارس کرده است.
آقای گيتس گفت آمريکا سعی ميکند از طرق ديپلوماتيک ايران را از غنی سازی اورانيوم بازدارد.
در همين حال يک مقام ارشد ايران گفته است بازرسان اتمی سازمان ملل متحد در يک محوطه زيرزمينی مجموعه نطنز ، که ايران در نظر دارد برای افزايش عمليات غنی سازی اورانيوم سه هزار سانتريفيوژ در آنجا به راه بياندازد، چندين دوربين کار گذاشته اند.
اين مقام همچنين گزارشهائی را تکذيب کرد که از اقدام ايران در محدود ساختن دسترسی بازرسان سازمان ملل متحد به محلی حکايت دارد که بازرسان سعی ميکنند روشن سازند آيا برنامه اتمی ايران برای توليد برق است يا تسليحات اتمی.

February 2, 2007



فعاليت انسان ها، عامل اصلی گرم شدن زمين شناخته شد

گرمايش بی سابقه زمين احتمالا در به راه افتادن سيلاب ها و توفان های شديد مؤثر است
گروه بزرگی از دانشمندان می گويند که تغييرات جوی که در سراسر جهان مشاهده می شود 'به احتمال خيلی زياد' ناشی از عواملی است که بشر در آنها دست دارد.
منظور دانشمندان عضو هيات بين المللی بررسی تغييرات آب و هوايی' (IPCC) ، از "احتمال خيلی زياد" رقمی بيش از 90 درصد است.
اما مطالعه اين هيات نشان می دهد که گزارش های قبلی اين گروه احتمالا بيش از حد محافظه کارانه بوده است.
پژوهش های اين گروه بين المللی از دانشمندان نتيجه گيری می کند که افزايش دما و سطح درياها به اندازه حداکثر پيش بينی شده در گزارش سال 2001 "آی پی سی سی" يا بالاتر از آن بوده است.
در اين گزارش آمده است که طبق الگوهای کامپيوتری که ذوب شدن يخ های قطبی در آن محاسبه نشده است، در قرن جاری سطح آبها تا نيم متر بالا خواهد آمد.
محاسبات ديگر احتمال ذوب شدن تدريجی صفحات بزرگ يخی قطب را در بر می گيرد. هنوز در انتخاب ميان اين دو الگو ميان دانشمندان اتفاق نظر وجود ندارد.
درباره ميزان گرمايش نيز هنوز حکمی قطعی صادر نشده، اما دانشمندان بر آنند که تا پايان قرن آب و هوای کره زمين از 2 تا 4.5 درصد افزايش خواهد داشت.
کنفرانسی که پيش از انتشار گزارش، در همين زمينه در پاريس برگزار شده بود به دگرگونی های جوی، عوامل مؤثر در آنها و شيوه مقابله با آنها و همچنين نحوه کاستن از اثرات گازهای گلخانه ای پرداخت.
گروه برنامه محيط زيست وابسته به سازمان ملل متحد از نايروبی گفته است که اين گزارش بايد به بسياری گفتگوها درباره عوامل اصلی گرمايش زمين پايان دهد.
برخی از کارشناسان و دانشمندان نظر داده اند که گرمايش زمين در وقوع توفان ها و سيلاب های قوی سال های گذشته دخيل بوده است. در درستی اين نظر همچنان اختلاف نظر وجود دارد، اما احتمال دارد که گزارش منتشر شده به آن اعتبار بيشتری بدهد.


نبرد حماس و فتح در غزه ده کشته داد

نفرات حماس به مقر گارد رياست تشکيلات خودگردان حمله کردند و آن را به تصرف در آوردند
سه روز پس از توافق آتش بس بين جناح های فلسطينی فتح و حماس درگيری بين دو طرف در باريکه غزه تلفات سنگينی برجای گذاشته است.
سنگين ترين درگيری افراد مسلح حماس و فتح از زمان به قدرت رسيدن حماس در اوايل سال 2006 از شامگاه پنجشنبه آغاز شد و تا روز جمعه، 2 فوريه، همچنان ادامه داشته و گزارش شده است که ده نفر در جريان نبردها کشته و بيش از يکصد نفر زخمی شده اند.
تاکنون نبردهای دو طرف عمدتا شامل درگيری های پراکنده در محله ها و خيابان های شهرها بوده در حاليکه زندگی عادی ادامه داشته است اما به گفته خبرنگار بی بی سی در غزه، هر دو طرف عمليات سنگين تری را طراحی می کنند.
درگيری روز پنجشنبه زمانی آغاز شد که شبه نظاميان مسلح حماس يک ستون حامل تجهيزات برای نيروهای امنيتی دولت خودگردان، وابسته به جناح فتح را مورد حمله قرار دادند.
در جريان تيراندازی متقابل در اين ماجرا، شش نفر جان خود را از دست دادند و در پی آن، زدوخوردهايی در ساير نقاط باريکه غزه آغاز شد.
روز جمعه، يکی از اعضای سازمان اطلاعات فلسطينی، که عضو جناح فتح بود، در درگيری با نفرات مسلح حماس کشته شد و دو تن از شبه نظاميان حماس نيز در اين درگيری از پای در آمدند.
ساعاتی قبل از آن نيز شبه نظاميان حماس با خمپاره و نارنجک انداز يک پايگاه نظامی متعلق به گارد مخصوص محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، را هدف حمله قرار دادند.
آنان همچنين به يک پاسگاه پليس وابسته به جنبش فتح و مرکز سازمان موسوم به واحد پيشگيری امنيتی در شمال غزه حمله و اين مراکز را به تصرف خود در آوردند.
در مقابل، نفرات فتح ساختمان وزارت کشور وابسته به دولت تحت رهبری حماس را محاصره کردند.

February 1, 2007


تلاش برای کاهش نفوذ منطقه ای ايران
روزنامه آمريکايی می افزايد که سياست جديد "بکش يا بگير" در مورد ماموران ايرانی همراه با اقدامات ديگری به منظور کاهش نفوذ ايران در منطقه، از کابل گرفته تا بيروت، و متزلزل کردن تعهد اين کشور به تلاش های هسته ای، در جلسه ای با حضور رييس جمهوری آمريکا و مشاوران ارشد وی اتخاذ شد.
واشنگتن پست از قول يک مقام ارشد دولت آمريکا می نويسد که تصميم عليه ايران برای اقداماتی در جنبه های نظامی، اطلاعاتی، سياسی و ديپلماتيک طراحی شده و منافع اين کشور را در سرتاسر خاورميانه هدف گرفته است.
به نوشته اين روزنامه، کاخ سفيد برنامه ای موسوم به "ماتريس بازی آبی" عليه ايران را تصويب کرده که شامل عملياتی عليه گروه حزب الله لبنان است و مقامات اطلاعاتی ايالات متحده تحريم هايی عليه تهران را به دليل نگه داشتن تعدادی از پيکارجويان القاعده تهيه کرده اند که در اواخر سال 2001 از مرز افغانستان ايران شدند.
ايران نوعی سياست خارجی را با يک احساس پيروزمندی خطرناک به اجرا گذاشته است
واشنگتن پست می افزايد که ايالات متحده تحرکات تهاجمی تری را به منظور مختل کردن جريان تامين مالی گروه حماس توسط ايران و ضربه زدن به علايق و نفوذ جمهوری اسلامی در ميان شيعيان غرب افغانستان نيز برنامه ريزی کرده است.
اين روزنامه می نويسد که در حاليکه تا کنون سربازان آمريکايی در عراق از کاربرد اسلحه عليه ايرانيان خودداری کرده اند، اينک اجازه دارند اعضای سپاه پاسداران ايران و ماموران اطلاعاتی را که معتقدند با شبه نظاميان عراقی همکاری می کنند هدف قرار دهند اما اين مجوز شامل حمله به شهروندان غيرنظامی و ديپلمات های ايرانی نمی شود.
واشنگتن پست در عين حال می نويسد که کسانی نيز در محافل اطلاعاتی، وزارت خارجه و وزارت دفاع آمريکا در مورد اين برنامه گسترده عليه ايران ابراز ترديد کرده و گفته اند که ممکن است که اجرای اين برنامه درگيری رو به افزايش ايران و آمريکا را نيز به صحنه آشوب زده جنگ عراق بکشاند.
اين روزنامه اظهار می دارد که برخی از مقامات ارشد دولت آمريکا گفته اند که سياست جديد بر اين فرض استوار است که اگر ايران هدف ضربات شديد آمريکا در عراق و ساير نقاط قرار گيرد، رهبران جمهوری اسلامی احساس آسيب پذيری کرده و در مورد هدف های هسته ای خود دست به عقب نشينی خواهند زد اما اگر ايران واکنشی شديد از خود نشان دهد، آنگاه شهروندان و منافع آمريکا در عراق، افغانستان و نقاط ديگر در معرض تهديد جدی تری قرار خواهد گرفت.
تا کنون سربازان آمريکايی در عراق از کاربرد اسلحه عليه ايرانيان خودداری کرده اند، اينک اجازه دارند اعضای سپاه پاسداران ايران و ماموران اطلاعاتی را که معتقدند با شبه نظاميان عراقی همکاری می کنند هدف قرار دهند اما اين مجوز شامل حمله به شهروندان غيرنظامی و ديپلمات های اين کشور نمی شود

واشنگتن پستواشنگتن پست می نويسد که ژنرال هيدن به رييس جمهوری توصيه کرده است که فهرستی از پی آمدهای احتمالی سياست جديد از جمله اقدام ايران در ربودن يا قتل نظاميان آمريکايی نيز مورد بررسی قرار گيرد و گفته شده که وزير خارجه آمريکا، ضمن حمايت از اين استراتژی، در باره ضريب خطا در اجرای اين برنامه و احتمال منجر شدن آن به رويارويی نظاميان ايرانی و آمريکايی در عراق ابراز نگرانی کرده است.
در عين حال، اين روزنامه از قول گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی آمريکا، نوشته است که رييس جمهوری تصريح کرده که بايد اقدامات لازم برای حفاظت از نيروهای آمريکايی در عراق و مقابله با اقدام عليه آنان به عمل آيد زيرا اين نيروها به اعتبار مجوز شورای امنيت سازمان ملل در عراق خدمت می کنند.
در ادامه اين گزارش آمده است که ژنرال ديويد پترائوس، که قرار است فرماندهی نيروهای آمريکايی در عراق را در دست بگيرد، در گزارشی مکتوب به کنگره آمريکا نوشته است که يکی از اولويت های اصلی وی مقابله با مداخله ايران و سوريه در عراق و انهدام شبکه های تروريستی است که از عراقی يکپارچه و با ثبات حمايت نمی کنند.
تغيير جهت سياسی بوش
نويسنده مقاله واشنگتن پست در ادامه می افزايد که از آنجا که طرح جديد دولت آمريکا نفوذ ايران در لبنان، افغانستان و سرزمين های فلسطينی را نيز هدف قرار می دهد، اين طرح به مراتب از حدود اظهارات جورج بوش در اوايل ماه جاری فراتر می رود که هشدار داده بود جريان حمايت ايران و سوريه از گروه های مخالف در عراق را مختل خواهد کرد و همچنين، نشانه تغيير جهت در سياست سال های اخير است که بر اساس آن، توسل به اقدامات ديپلماتيک تنها روش وارد کردن فشار بر ايران برای تغيير در برنامه های هسته ای اين کشور محسوب می شد.
طرح جديد آمريکا ... نشانه تغيير جهت در سياست سال های اخير است که بر اساس آن، توسل به اقدامات ديپلماتيک تنها روش وارد کردن فشار بر ايران برای تغيير در برنامه های هسته ای اين کشور محسوب می شد

واشنگتن پستواشنگتن پست يادآور می شود که نيکلاس برنز، معاون وزير خارجه آمريکا در امور سياسی، اواخر ماه اکتبر گفت که ايالات متحده آگاه است که ايران به حزب الله و حماس کمک می کند و از گروه های شورشی در عراق حمايت به عمل می آورد و اين اقدام باعث بروز مشکلاتی برای نيروهای نظامی آمريکا شده است.
به نوشته اين روزنامه، برنامه کاربرد نيروی مرکبار عليه ايرانيان فعال در داخل عراق از اواخر تابستان و همزمان با جنگ اسرائيل و حزب الله در لبنان به تدريج شکل گرفت و گروهی از مقامات ارشد دولت بوش توافق کردند که اين جنگ زمينه را برای ارايه تصويری از ايران دارای بلند پروازی های هسته ای و مرتبط با القاعده، حزب الله و جوخه های مرگ در عراق فراهم آورده است.
واشنگتن پست يادآور می شود که در آن زمان، جورج بوش تاکيد داشت که برخورد ديپلماتيک با ايران را ترجيح می دهد و در سخنرانی خود در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به مردم ايران گفت که آمريکاييان به روزی چشم دوخته اند که ايرانيان در آزادی زندگی کنند و آمريکا و ايران بتوانند دوستانی خود و شرکايی نزديک در پيشبرد صلح باشند.
با اينهمه، به نوشته واشنگتن پست، دو هفته بعد رييس اداره ضد تروريسم وزارت خارجه با ژنرال جان ابيزيد، فرمانده نيروهای آمريکايی در خاورميانه، ملاقات کرد و از وی خواست آماده مبارزه ای تهاجمی عليه ماموران نظامی و اطلاعاتی ايران در عراق باشد.
به نوشته واشنگتن پست دو هفته پس از سخنرانی جورج بوش در سازمان ملل که تاکيد کرد برخورد ديپلماتيک با ايران را ترجيح می دهد، يک مقام ارشد آمريکايی از فرمانده نيروهای اين کشور در خاورميانه خواست آماده مبارزه ای تهاجمی عليه ماموران نظامی و اطلاعاتی ايران در عراق باشداين روزنامه می نويسد که مقامات ارشد آمريکايی نيز سياست "بگير و آزاد کن" در مورد بازداشتيان ايرانی در عراق را نا کارآمد توصيف کرده و گفتند که لازم است ايرانيان را وادار به درک اين نکته کنند که ديگر نخواهند توانست جان و منافع آمريکاييان را به مخاطره اندازند.
به نوشته واشنگتن پست، در عين حال، برخی از مقامات آمريکايی سياست جديد عليه ايران را دارای ماهيتی سياسی و هدف آن را صرفا وارد کردن فشار بر ايران دانسته و گفته اند که تغيير روش ايالات متحده ارتباطی با تلاش برای حل بحران عراق ندارد.
در مقابل، برخی از مقامات دولت بوش تاکيد داشته اند که هدف قرار دادن پاسداران انقلاب در عراق، به خصوص ماموران نيروی قدس، بايد از همان اولويت مبارزه با شبکه القاعده در عراق برخوردار باشد.