February 20, 2007



ایران 73 میلیون دلار به روس اتم بدهکار است'

ارزش قرارداد ایران و روسیه برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بیش از یک میلیارد دلار اعلام است
مقامات هسته ای روسیه بر ادعای خود مبنی بر دیرکرد در پرداخت های مربوط به نیروگاه هسته ای بوشهر از سوی ایران تاکید کردند. ایران روز گذشته چنین دیرکردی را رد کرده بود.
سخنگوی آژانس انرژی هسته ای روسیه (روس اتم) گفته است تاخیر در پرداخت ها از سوی ایران می تواند منجر به تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر شود.
محمد سعيدی، معاون امور بين‌الملل سازمان انرژی اتمی روز دوشنبه، 19 بهمن در واکنش به اظهارات مقام های روسی به خبرگزاری دولتی ایرنا گفته بود که ايران هیچ تاخيری در پرداخت های مالی خود به طرف روسی نداشته است.
آقای سعيدی مشکلات مالی را مربوط به شرکت روسی پيمانکار نیروگاه دانسته و افزوده بود که "ما طی روزهای آينده راه حلی را برای این موضوع ارايه خواهيم کرد. "
قرار است یک هیات ایرانی تا پایان فوریه برای بررسی وضعیت به مسکو سفر کند.
سرگئی نویکوف، سخنگوی روس اتم به خبرنگاران گفته است که در ماه ژانویه از مجموع 25 میلیون دلار تنها 5 میلیون و یکصد هزار دلار پرداخت شده و در ماه فوریه نیز اصلا پرداختی صورت نگرفته است.
خبرگزاری رویتر به نقل از مقام های روسی گفته است که وضعیت موجود به علت تلاش دولت ایران برای پرداخت با یورو به جای دلار پیچیده تر شده است.
طرف روسی غیر از مسایل مالی، تاخیر در ارسال برخی تجهیزات از سوی چند کشور از دیگر دلایل تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر عنوان کرده است.
این برای اولین بار نیست که راه اندازی نیروگاه بوشهر به تعویق می افتد. تاخیر در راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با انتقاد ایران مواجه شده اما از آنجا که روسیه از حامیان نسبی ایران در مجامع بین المللی به شمار می رود و قراردادهای تجاری پر ارزشی با ایران دارد، این انتقادها لحن تندی به خود نگرفته است.
روز گذشته در تهران اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از تاخیر روسیه در راه اندازی این نیروگاه انتقاد کرد و گفت که "ایران از دوستان خود توقع دارد تا مانع از آن شوند که حق مسلم ایران نادیده گرفته شود."
ایران و روسیه سال پیش قراردای را امضا کردند که طبق آن زمان معینی برای راه اندازی نیروگاه بوشهر مشخص شد و ایران نیز مقرر شد تا ماهانه 25 میلیون دلار به شرکت روسی پرداخت کند.
سرگئی نویکوف، سخنگوی روس اتم گفته است که ایران در سه ماهه چهارم سال 2006 تنها 60 درصد پرداخت های خود را سر موقع انجام داده است و این دیکرد به همراه پرداخت های انجام نشده در ماه های ژانویه و فوریه، میزان پرداخت های انجام نشده ایران را به بیش از 73 میلیون دلار می رساند.
سخنگوی روس اتم افزوده که علی رغم این مشکل، روسیه به تعهدات خود در راه اندازی نیروگاه بوشهر و تحویل سوخت هسته ای به ایران پایبند است و تنها زمان این راه اندازی تحت تاثیر مشکلات بوجود آمده قرار می گیرد.
شرکت "اتم استروی اکسپورت" که اجرای طرح ساخت نيروگاه اتمی بوشهر را در دست دارد گفته است که این شرکت هیچ برنامه ای برای تعلیق و توقف فعالیت های خود در ایران ندارد و چنین بحثی اصلا مطرح نیست.
مقامات ایران و روسیه پیش از این گفته اند که سوخت مورد نیاز نیروگاه بوشهر در ماه مارس 2007 به ایران حمل می شود و نیروگاه تا سپتامبر راه اندازی و از نوامبر امسال فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
شهریور ماه سال پیش، غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفته بود که سوخت هسته ای نيروگاه بوشهر به وزن 80 تن از روسيه به بوشهر حمل خواهد شد.
ارزش قرارداد منعقد شده میان ایران و روسیه برای راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر بیش از یک میلیارد دلار اعلام شده است.
ایالات متحده، روسیه را برای عدم ارسال سوخت هسته ای به نیروگاه بوشهر تحت فشار قرار داده است. آمریکا می گوید ایران درصدد ساخت سلاح هسته ای است اگر چه این ادعای آمریکا بارها از سوی ایران رد شده است.
ایران همچنین تحت تحریم های سازمان ملل قرار گرفته و تحلیلگر دیپلماتیک بی بی سی می گوید به نظر نمی رسد که مسکو در چنین شرایطی تمایل داشته باشد تا به عنوان تامین کننده سوخت هسته ای ایران شناخته شود. روسیه از اعمال این تحریم ها که در حال حاضر چندان گسترده نیست حمایت کرده است.

No comments: