February 19, 2007



'موافقت عباس و اولمرت با مذاکرات بيشتر'

به گفته رايس رهبران اسرائيل و فلسطينيان با ملاقات و مذاکره مجدد موافقت کردند
برای نخستين بار در خلال حدود چهار سال اخير، وزير خارجه آمريکا و رهبران اسرائيل و فلسطينيان ملاقات کرده و با ادامه مذاکرات صلح موافقت کرده اند.
روز دوشنبه، 19 فوريه، کاندوليزا راپس، وزير خارجه آمريکا، پس از شرکت در مذاکرات سه جانبه با محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی، و اهود اولمرت، نخست وزير اسرائيل در شهر بيت المقدس، گفت که رهبران اسرائيل و فلسطينيان بر وجود دو کشور مستقل فلسطينی و اسرائيل تاکيد نهاده اند.
خانم رايس که پس از مذاکرات دو ساعته بيت المقدس با خبرنگاران سخن می گفت افزود که آقايان عباس و اولمرت موافقت کرده اند که به زودی مجددا با يکديگر ملاقات کنند و افزود که خود وی نيز در صورت لزوم به منطقه باز خواهد گشت.
در عين حال، وزير خارجه آمريکا پيشرفت خاصی در روند صلح را گزارش نکرد و از پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران خودداری ورزيد.
مذاکرات سه جابنه به ابتکار ايالات متحده برگزار می شود و هدف از آن تحرک بخشيدن به روند صلح خاورميانه عنوان شده که به خصوص در خلال يک سال گذشته عملا پيشرفتی نداشته است.
پس از پيروزی جنبش اسلامگرای حماس در انتخابات پارلمان فلسطينی و تشکيل کابينه خودگردان در اوايل سال گذشته، مقامات آمريکايی و اسرائيلی هر نوع تماس با دولت فلسطينی را قطع کردند اما محمود عباس را به عنوان شريکی در مذاکرات صلح مورد قبول قرار داده اند.
مذاکرات روز دوشنبه در حالی برگزار می شود که هنوز بحران داخلی سرزمين های فلسطينی که از اختلاف بين حماس و جنبش فتح، به رهبری محمود عباس، ناشی شده فيصله نيافته است.
دو جناح رقيب فلسطينی در جلساتی که در مکه برگزار شد توافقنامه ای را برای تشکيل دولت وحدت ملی امضا کردند اما اين توافقنامه هنوز به اجرا گذاشته نشده است و گفته می شود که هنوز اختلافات دو طرف در زمينه هايی مانند تغيير موضع حماس در قبال اسرائيل، توزيع سمت های دولتی و سرنوشت تشکيلات موازی امنيتی رفع نشده است.
اسرائيل و آمريکا خواستار آن بوده اند که حماس موجوديت اسرائيل را به رسميت بشناسد، کاربرد خشونت را نفی کند و توافق های قبلی فلسطينيان و اسرائيل را مورد قبول قرار دهد.

No comments: