February 21, 2007



آمريکا مشورت درباره قطعنامه جديد اتمی عليه رژيم ايران را آغاز کرد
محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری اسلامی ايران دولت ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم و تبعيت از مهلت سازمان ملل که امروز، چهارشنبه، منقضی ميشود، امتناع کرده است.
روز سه شنبه علی لاريجانی رئيس هيات مذاکره کننده اتمی ايران به خبرنگاران در وين گفت که فقط مذاکره کنندگان ميتوانند بن بست اتمی را حل و فصل کنند. وی افزود که ايران حاضر است تضمين دهد برنامه غنی سازی اورانيوم هرگز به برنامه ای برای توليد سلاح های اتمی تبديل نشود.
لاريجانی اين اظهارات را به دنبال ملاقات خود با محمد البرادعی رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی، مطرح کرد. آژانس بين المللی انرژی اتمی قرار است اواخر اين هفته گزارش خود را در ارتباط با تبعيت ايران از قطعنامه ٢٣ دسامبر شورای امنيت سازمان ملل، ارائه دهد.
قطعنامه شورای امنيت تحريم های محدود اقتصادی بر عليه ايران برقرار کرد و به ايران ٦٠ روز فرصت داد تا که غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.
در واشنگتن مقامات وزارت خارجه آمريکا ميگويند از هم اکنون آشکار است که ايران در برآوردن شرايط قطعنامه قصور کرده است و آنها مشورت را با اعضاء ديگر شورای امنيت برای اقدامات بعدی جهت افزايش فشار بر روی ايران، آغاز کرده اند.
محمود احمدی نژاد رئيس جمهوری ايران امروز، چهارشنبه، قول داد که برنامه اتمی رژيم تهران را ادامه دهد و گفت که تکنولوژی اتمی برای «توسعه و احترام» ايران حائز اهميت است.
خبرگزاری دانشجوئی ايران (ايسنا)، به نقل از احمدی نژاد مينويسد «بنفع ماست اگر فعاليتهای ديگر را ده سالی متوقف کنيم و توجه مان فقط برروی موضوع اتمی متمرکز شود.»
در برلن، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا امروز گفت او آماده است با همتای ایرانی خود ملاقات کند، به شرط این که تهران برنامه اتمی را متوقف سازد.
در همين حال، هند صدور تمام مواد و تکنولوژی اتمی به ایران را ممنوع ساخته است. وزارت تجارت هند امروز در اطلاعیه ای ممنوعیت صادرات و واردات مستقیم و غیر مستقیم کالاها، مواد ، تجهیزات و تکنولوژی را که می تواند به فعالیت های ایران در ارتباط با غنی سازی اورانیوم کمک کند، اعلام کرد.
آمريکا و متحدين غربی به ايران مظنون هستند که در حال ساختن سلاح های اتمی است. ايران ميگويد که برنامه اتمی رژيم تهران برای مقاصد صلح آميز است.

No comments: