February 26, 2007



سفر غير منتظره معاون رئيس جمهوری آمريکا به پاکستان و افغانستان
ديک چينی معاون رئيس جمهوری آمريکا هشدار داده است که شورشيان طالبان برای تهاجم جديدی به
پرويز مشرف (راست) و ديک چينیافغانستان، در مناطق دور افتاده پاکستان تجديد سازمان يافته اند.
آقای چينی برای بحث پيرامون نگرانی های مربوط به شورشيان افغانستان، امروز دوشنبه بدون اعلام قبلی از افغانستان و پاکستان ديدار کرد. آقای چينی در پاکستان با پرويز مشرف رئيس جمهوری اين کشور ديدار و گفتگو کرد.
يک مقام پاکستانی می گويد آقای چينی مشارکت پاکستان را در مبارزه با تروريسم ستود، اما از ژنرال مشرف خواست که اقدامات بيشتری در اين زمينه معمول دارد. مقام پاکستانی افزود آقای مشرف بار ديگر تاکيد به عمل آورد که پاکستان برای ايمنی مرزهای خود و شکست دادن افراط گرايان اسلامی، تمامی آنچه را که در توان دارد به کار می برد.
روزنامه نيويورک تايمز در گزارشی در شماره امروز خود می نويسد اگر پاکستان اقدامات شديدتری برای تعقيب تروريست ها معمول ندارد، کنگره آمريکا ممکن است کمک های آمريکا به آنکشور را قطع کند. در گزارش اين روزنامه آمده است مقامات اطلاعاتی آمريکا بر اين باورند که تشکيلات زيربنائی تروريست ها بازسازی شده است و کوشش های پاکستان برای مهار و سرکوبی شورشيان کافی نبوده است.
هنوز روشن نشده است که آيا معاون رئيس جمهوری آمريکا در گفتگوهای امروز ميان ژنرال مشرف و مارگارت بکت وزير امور خارجه بريتانيا که در حال ديدار از پاکستان است، نيز مشارکت داشت يا نه.
آقای چينی از کشور عمان وارد اسلام آباد شد. مقامات آمريکا نسبت به بازديد آقای چينی از کشور عمان که از دير باز يک متحد نظامی آمريکا تلقی می شود، هنوز نظری ابراز نداشته اند. با اين حال مقامات عمان می گويند قرار بود معاون رئيس جمهوری آمريکا با رهبران عمان ملاقات کند و اختلاف مربوط به برنامه اتمی ايران، اوضاع عراق و مناقشات اسرائيل و فلسطينيان را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
عمان و ساير کشورهای منطقه خليج فارس نسبت به بلندپروازی های اتمی ايران ابراز نگرانی کرده اند، اما درعين حال می گويند اميدوارند که راه حل مسالمت آميزی برای اختلاف تهران با قدرت های بزرگ جهان پيدا شود.
معاون رئيس جمهوری آمريکا در جريان سفر خود، از استراليا و ژاپن نيز ديدار کرد.

No comments: