February 20, 2007



آمريکا شرط احمدی نژاد را رد کرد

شرط رئيس جمهور ايران طی سخنرانی او در شهر رشت مطرح شد
پس از آنکه رئيس جمهور ايران، توقف غنی سازی اورانيوم در کشورش را مشروط به آن اعلام کرد که کشورهای منتقد برنامه اتمی ايران نيز غنی سازی اورانيوم را متوقف کنند، سخنگوی نهاد رياست جمهوری آمريکا پيشنهاد او را رد کرد.
شرط محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران طی سخنرانی او در شهر رشت در شمال ايران و در حالی مطرح شده که يک روز به پايان مهلت ايران برای عمل به قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد توقف غنی سازی اورانيوم مانده است.
اما احمدی نژاد هيچ نشانه ای حاکی از عمل به مفاد اين قطعنامه بروز نداده است.
در مقابل، سخنگوی کاخ سفيد نيز که در واکنش به پيشنهاد او سخن گفته اشاره ای نکرده که ايران را عمل نکردن به اين قطعنامه لزوماً با قطعنامه شديدتری عليه خود در شورای امنيت مواجه خواهد شد، هرچند چنين تهديدی پيشتر از زبان ديگر مسئولان آمريکايی بيان شده است.
احمدی نژاد در سخنرانی خود در رشت گفته که حاضر است برای حل مناقشه ای که بر سر فعاليت اتمی کشورش در سطح بين المللی جريان دارد، مذاکره با دولتهای غربی را از سر بگيرد اما به شرطی که مذاکره در شرايط عادلانه صورت گيرد.
وی در عين حال خاطر نشان ساخته که شرط طرف غربی برای مذاکره، توقف غنی سازی اورانيوم در ايران است اما دولت او حاضر نيست چنين شرطی را بپذيرد.
غنی سازی اورانيوم که سازمان ملل و دولتهای غربی خواهان توقف آن در ايرانند می تواند در صورتی که با غلظت بالا انجام گيرد ايران را از توان توليد سلاح اتمی برخوردار سازد.
احمدی نژاد گفته: "در حالی که کارخانه های عظيم توليد سوخت هسته ای در کشورهای غربی فعاليت دارد چگونه اين کشورها می توانند به ايران بگويند که مجموعه ای را که تازه تأسيس کرده متوقف کند.
وی افزود: "عدالت اقتضا می کند که برای انجام مذاکرات شرايط يکسانی برای هر دو طرف منظور شود و کشورهای غربی هم کارخانه های توليد سوخت هسته ای خود را تعطيل کنند".

No comments: