February 25, 2007



بحران هسته ای؛ واشنگتن پست: معامله ای در کار نخواهد بود
روزنامه واشنگتن پست طی مقاله ای به بحران هسته ای جمهوری اسلامی پرداخته به نقل از مقامات آمریکايی و اروپايی نوشته است معامله ای با رژیم تهران در كار نخواهد بود. تنها راه گریز رژیم تهران از تحریمهای بین المللی و انزوای بیشتر، توقف فعالیتهای هسته ای است.
واشنگتن پست به نقل از نیكولاس برنز، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریكا نوشت مقامات رژیم تهران مرتب پیام می دهند و خواهان گفتگو با ایالات متحده هستند، اما حرفی از توقف برنامه های هسته ای در میان نیست.
این مقام ارشد آمریکايی افزود نمایندگان چین و روسیه روز پنج شنبه گذشته در گفتگويی با وزیر امور خارجه آمریكا موافقت كردند تا از پیش نویس قطعنامه ای جدید علیه رژیم تهران پشتیبانی كنند.
معاون وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است تحریمها تا کنون به رژیم تهران ضربه زده و آنها را در موضع تدافعی قرار داده است.
واشنگتن پست به نقل از یک مقام دولت انگلستان نیز نوشت مقامات رژیم تهران كه در گذشته گستاخی می كردند، در شرایط کنونی دچار تشتت و نگرانی شده اند.
این مقام انگلیسی افزود تحریمهای مالی علیه رژیم تهران واقعا تاثیر داشته و آنها را با نا امنی اقتصادی روبرو ساخته است.
به گفته همین منابع، استراتژی رویارویی غرب با رژیم تهران ادامه خواهد داشت.
تلویزیون سی ان ان نیز طی گزارشی در همین رابطه گفت دیپلماتها در مقر سازمان ملل می گویند وقت آن رسیده که قطعنامه شدیدتری علیه رژیم تهران صادر شود.
این شبکه خبری گفت پیش بینی های اولیه در مورد تحریمها شامل تحریم مسافرتی و مسدود کردن سرمایه های رژیم تهران در خارج خواهد بود. در حال حاضر تنها بخشی از سرمایه های رژیم تهران که به برنامه هسته ای مربوط می شود، مسدود شده است. از سوی دیگر چشمها به درون ایران دوخته شده تا ببینند تحریمها چه تاثیری در داخل ایران خواهد گذاشت.
خبرنگار سی ان ان که از مقر سازمان ملل در نیویورک گزارش می داد، گفت دیپلماتها اینجا می گویند تصور نمی رود که رژیم تهران در زمینه فعالیتهای هسته ای، روش خود را تغییر دهد.
در همین حال احمدی نژاد امروز فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی را با "قطاری بدون ترمز" مقایسه کرد و گفت "ترمز قطار هسته ای را دور انداخته ایم، برنامه های هسته ای ما غیرقابل بازگشت است."
کیارشی، نماينده سابق جمهوری اسلامی در آژانس بين‌‏المللی انرژی اتمی نیز گفته است "دستيابی به فناوری هسته ‏ای آنقدر برای ما مهم است كه باید برای آن هرگونه هزينه‌‏ ای بپردازيم."
وی که با خبرگزاری ایلنا گفتگو می کرد، به انروای بین المللی رژیم اعتراف کرد و گفت "در سازمان های بين‌‏المللي منطق حكم نمي ‏كند و به همين دليل جمهوری اسلامی در اين سازمان‌‏ها از قدرت چندانی برخوردار نيست. امروز دنيا دنيای زور و قدرت است و تنها با قدرت مي ‏توان جلوی زورگويی ‏ها را گرفت."
این کارگزار رژیم همچنین به بن بست مرگباری که جمهوری اسلامی در آن گرفتار شده نیز اعتراف کرد و گفت "اگر همه درها را هم براي بازرسان آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي باز كنيم، باز هم آنها چيز ديگري مي‌‏خواهند. ما با غرب درگيری زير بنايی داريم. تا زمانی كه اين نظام در ايران وجود دارد، اين درگيري‌‏ ها نيز وجود دارد."
شمخانی، وزیر سابق دفاع جمهوری اسلامی نیز در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است "بسیار ناگوار خواهد بود اگر پس از هزینه کردن میلیاردها دلار و تبدیل فضای کشور به یک فضای امنیتی، ما را از دستیابى به انرژی هسته ای محروم کنند. دستیابى به انرژی هسته ای، سیاست پایدار جمهوری اسلامی است و باید به گونه ای برنامه ریزی کرد که در نهایت به سلب حق منتهی نشود."
وی در مورد هرگونه عفب نشینی در زمینه پرونده هسته ای هشدار داد و گفت "درخواست دشمن از ما فقط تعلیق غنی سازی اورانیوم نیست، این تنها بخشی از خواسته های آنها است."

No comments: