February 26, 2007



ديک چنی: واشنگتن ميخواهد از طريق ديپلماتيک با ايران معامله کند

ديک چينی معاون رئيس جمهوری آمريکاديک چنی معاون رئيس جمهوری آمريکا می گويد واشنگتن ميخواهد از طريق ديپلماتيک با ايران معامله کند با اين حال گفت آمريکا برای بازداشتن ايران از توليد سلاح های اتمی، «هيچ يک از گزينه هائی را که در اختيار دارد منتفی اعلام نکرده است.»
امروز شنبه در يک مصاحبه مطبوعاتی در سيدنی، آقای چنی به همراه جان هوارد نخست وزير استراليا گفت دولت آمريکا با اروپائيان و سازمان ملل جهت قانع کردن ايران به دست برداشتن از برنامه اتمی، همکاری کرده است، و کماکان ترجيح ميدهد يک راه حل صلح آميز ديپلماتيک پيدا شود.
ديک چنی گفت اين يک اشتباه جدی است اگر که ايران يک قدرت اتمی بشود.
کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکاروز جمعه کاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريکا گفت که معتقد است اگرجامعه بين المللی در روياروئی با ايران متحد باقی بماند، يک راه حل ديپلماتيک می تواند به نتيجه برسد.
قرار است روز دوشنبه پنج عضودائمی شورای امنيت به اضافه آلمان برای بحث امتناع ايران از تعليق غنی سازی اورانيوم، در لندن، با يکديگر ديدار کنند.
آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه گزارش داد که ايران برخلاف دستور شورای امنيت سازمان ملل متحد که تا ٢١ فوريه به ايران مهلت داده بود که غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد، فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را گسترش داده است. اين گزارش راه را در برابر سازمان ملل متحد باز می گذارد که ايران را مشمول مجازات های بيشتری قرار دهد.
آمريکا و ديگر قدرت های عمده رژيم تهران را متهم کرده اند که در پی توليد تسليحات اتمی است. تهران اين اتهام را تکذيب ميکند.

No comments: