February 23, 2007



سنای آمريکا در صدد لغو مجوز جنگ عراق است

طرح مورد نظر دموکراتها در صدد محدود کردن اختيارات رييس جمهوری در جنگ عراق است
جناح اکثريت در سنای آمريکا در نظر دارد با تصويب طرحی اختيارات رييس جمهوری در جنگ عراق را محدود کند.
سناتورهای عضو حزب دموکرات در مجلس سنای آمريکا گفته اند طرحی را به رای خواهند گذاشت که بر اساس آن، مصوبه قانونی که به جورج بوش، رييس جمهوری، اجازه استفاده از نيروی نظامی در عراق را داده است لغو و قانون جديدی شامل اختيارات محدودتری جايگزين آن می شود.
قرار است رهبر جناح حزب دموکرات در سنا طرحی را برای اين منظور در اختيار ساير اعضای حزب در سنا قرار دهد.
هنوز جزييات اين طرح انتشار نيافته است ولی برخی از اعضای حزب دموکرات گفته اند براساس آن، دامنه ماموريت نظاميان آمريکايی در عراق به آموزش نيروهای عراقی محدود می شود.
اين طرح خواستار آن است که نيروهای آمريکايی در ماموريت های امنيتی و رزمی، مگر در مقابله با با افراد شبکه القاعده، شرکت نداشته باشند.
انتظار می رود اعضای حزب جمهوريخواه در کنگره به شدت با هر اقدامی برای محدود کردن اختيارات جنگی رييس جمهوری به شدت مخالفت کنند.
در ماه اکتبر سال 2002، کنگره آمريکا لايحه "قطعنامه مجوز کاربرد نيروی نظامی عليه عراق" را به درخواست رييس جمهوری تصويب کرد و به وی اجازه ورود به جنگ با عراق را داد.
در آن زمان حزب جمهوريخواه، که حزب آقای بوش است، دارای اکثريت در هر دو مجلس سنا و مجلس نمايندگان کنگره بود و اين لايحه با حمايت اعضای اين حزب و همچنين بسياری از اعضای حزب دموکرات در کنگره به تصويب رسيد.

No comments: