February 2, 2007



فعاليت انسان ها، عامل اصلی گرم شدن زمين شناخته شد

گرمايش بی سابقه زمين احتمالا در به راه افتادن سيلاب ها و توفان های شديد مؤثر است
گروه بزرگی از دانشمندان می گويند که تغييرات جوی که در سراسر جهان مشاهده می شود 'به احتمال خيلی زياد' ناشی از عواملی است که بشر در آنها دست دارد.
منظور دانشمندان عضو هيات بين المللی بررسی تغييرات آب و هوايی' (IPCC) ، از "احتمال خيلی زياد" رقمی بيش از 90 درصد است.
اما مطالعه اين هيات نشان می دهد که گزارش های قبلی اين گروه احتمالا بيش از حد محافظه کارانه بوده است.
پژوهش های اين گروه بين المللی از دانشمندان نتيجه گيری می کند که افزايش دما و سطح درياها به اندازه حداکثر پيش بينی شده در گزارش سال 2001 "آی پی سی سی" يا بالاتر از آن بوده است.
در اين گزارش آمده است که طبق الگوهای کامپيوتری که ذوب شدن يخ های قطبی در آن محاسبه نشده است، در قرن جاری سطح آبها تا نيم متر بالا خواهد آمد.
محاسبات ديگر احتمال ذوب شدن تدريجی صفحات بزرگ يخی قطب را در بر می گيرد. هنوز در انتخاب ميان اين دو الگو ميان دانشمندان اتفاق نظر وجود ندارد.
درباره ميزان گرمايش نيز هنوز حکمی قطعی صادر نشده، اما دانشمندان بر آنند که تا پايان قرن آب و هوای کره زمين از 2 تا 4.5 درصد افزايش خواهد داشت.
کنفرانسی که پيش از انتشار گزارش، در همين زمينه در پاريس برگزار شده بود به دگرگونی های جوی، عوامل مؤثر در آنها و شيوه مقابله با آنها و همچنين نحوه کاستن از اثرات گازهای گلخانه ای پرداخت.
گروه برنامه محيط زيست وابسته به سازمان ملل متحد از نايروبی گفته است که اين گزارش بايد به بسياری گفتگوها درباره عوامل اصلی گرمايش زمين پايان دهد.
برخی از کارشناسان و دانشمندان نظر داده اند که گرمايش زمين در وقوع توفان ها و سيلاب های قوی سال های گذشته دخيل بوده است. در درستی اين نظر همچنان اختلاف نظر وجود دارد، اما احتمال دارد که گزارش منتشر شده به آن اعتبار بيشتری بدهد.

No comments: