February 26, 2007



مذاکرات لندن در تلاش برای اعمال فشار بر ایران

اظهار نظر رییس جمهوری ایران با انتقادهایی در ایران مواجه شده است
دیپلمات های ارشد کشورهای "1+5" درگیر در پرونده اتمی ایران در لندن در حالی پشت درهای بسته مذاکرات خود را آغاز کردند که ایران واکنش های ضد و نقیضی درباره آغاز مجدد مذاکرات با کشورهای غربی نشان داده است.
مذاکرات لندن که با حضور نمایندگان پنج عضو دایم شورای امنیت(روسیه، آمریکا، چین، فرانسه و بریتانیا) و آلمان انجام می شود با هدف بررسی راه های فشار بر ایران برای وادار کردن تهران به توقف برنامه غنی سازی اورانیوم و آغاز مذاکرات جدید صورت می گیرد.
ایران قویا هر نوع تعلیق در برنامه غنی سازی اورانیوم را رد می کند اما می گوید که حاضر است بدون هیچ پیش شرطی در مذاکرات شرکت کند. این در حالی است که آمریکا و اسرائیل خواهان وضع تحریم های شدیدتر علیه ایران هستند ولی به نظر می رسد که روسیه و چین با چنین روندی مخالفت کنند.
آمریکا پیش از شروع مذاکرات نسبت به یافتن زمینه های مشترک بین کشورهای 1+5 ابراز امیدواری کرد. واشنگتن امیدوار است که بتواند این کشورها را قانع کند که به دلیل سرپیچی ایران از قطعنامه 1737 شورای امنیت ایران را تحت تحریم های بیشتری قرار دهند.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهوری ایران روز گذشته(یکشنبه، 25 فوریه) از عدم عقب نشینی ایران در مساله هسته ای سخن گفت و تاکید کرد که "ما ترمز قطار هسته ای را دور انداخته ایم."
این اظهار نظر رییس جمهوری ایران که با انتقادهایی در ایران مواجه شد با واکنش کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه ایران روبرو شد که در آن وی از آمادگی خود برای مذاکره با مقام های ایرانی در صورت توقف برنامه های هسته ای ایران خبر داد.
آقای احمدی نژاد در مورد تحریم های بین المللی وضع شده علیه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت:"وقتی که دشمنان ایران از مسیر زور به نتیجه نرسیدند، به تحریم اقتصادی روی آوردند اما باز هم توفیقی نداشتند."
امروز، دوشنبه، 26 فوریه علی لاریجانی مذاکره کننده ارشد پرونده هسته ای ایران در پرتوریا در آفریقای جنوبی گفت که "اگر آمریکایی ها مایل به مذاکره با ایران هستند، باید درخواست رسمی دهند و آنوقت ایران، این درخواست را با نگاهی مثبت بررسی می کند."
علی لاریجانی خواهان آن شده که آمریکا جایگاه ایران را در منطقه به رسمیت بشناسد و از وضع پیش شرط برای آغاز مذاکره دست بردارد.

No comments: