February 22, 2007



سرپيچی ايران از قطعنامه شورای امنيت رسماً تأييد شد

ايران به عنوان عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی خود را دارای حق غنی سازی اورانيوم می داند
رئيس آژانس بين المللی انرژی اتمی با انتشار گزارش تازه ای از فعاليت اتمی ايران، رسماً سرپيچی اين کشور از قطعنامه شورای امنيت سازمان ملل متحد را تأييد کرد.
مفاد اين گزارش که در شش صفحه تنظيم شده، ابراز تأسف آمريکا را به همراه داشته و جانشين سخنگوی وزارت خارجه آمريکا قطعنامه شورای امنيت را فرصتی خوانده که دولت و ملت ايران از دست دادند.
وزيرخارجه بريتانيا اعلام کرده که با وجود سرپيچی ايران از عمل به خواسته شورای امنيت، دولت بريتانيا همچنان خود را متعهد به حل مسئله هسته ای ايران از راه گفتگو و بر اساس اين پيشنهاد می داند که در مقابل دادن امکان دستيابی به تمام امکانات لازم برای توليد انرژی اتمی در چارچوب صلح آميز و همکاريهای بيشتر به ايران، غنی سازی اورانيوم در ايران متوقف شود.
مارگارت بکت، وزيرخارجه بريتانيا همچنين اعلام کرده که دولت بريتانيا به بررسی اقداماتی تازه در شورای امنيت سازمان ملل خواهد پرداخت که ايران را بيشتر در انزوا فروخواهد برد.
بان کی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز ابراز تأسف عميق کرده و از ايران خواسته که برای يافتن راه حلی مسالمت آميزی برای مناقشه اتمی خود با جامعه جهانی گفتگو کند.
در قطعنامه 1737 شورای امنيت که ماه دسامبر گذشته تصويب شد، به ايران تا 21 فوريه مهلت داده شده بود غنی سازی اورانيوم را متوقف کند اما ايران با وجود پايان اين مهلت، همچنان اصرار دارد که قطعنامه شورای امنيت غيرقانونی است، غنی سازی اورانيوم بر اساس پيمان بين المللی منع گسترش جنگ افزارهای اتمی حق اين کشور است و فعاليت اتمی ايران هيچ هدفی جز توليد انرژی و ديگر مقاصد صلحجويانه را دنبال نمی کند.
بنابر قطعنامه شورای امنيت، سرپيچی ايران از عمل به قطعنامه باعث تحريم صدور برخی کالاها به اين کشور، مسدود شدن دارايی برخی شرکتها، مؤسسات و افراد ايرانی در خارج از اين کشور و جلوگيری از سفر برخی مقامات و کارشناسان ايرانی به خارج از کشور می شود.

No comments: