November 30, 2007



گزارش وزارت امور خارجه آمريکا: حکومت ايران حقوق اقليتهای دينی ايرانيان را پايمال می کند

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش تازه خود در باره آزادیهای دینی در سطح بین المللی اعلام کرد حکومت ایران حقوق اقلیتهای دینی ایرانیان را پایمال می کند.
جان هانفورد، سفیر آمریکا در زمینه آزادیهای دینی در سطح بین المللی در این باره در تاریخ ۱۴ سپتامبر چنین اظهار نظر کرده: "در ایران، رژیم، در سرکوب بهائیان بیرحمانه عمل می کند.جوی از تهدید برای نزدیک به همه گروه های غیر شیعه، از جمله: دراویش مسلمان، بعضی گروههای مسیحی و اعضای جامعه یهودیان ایجاد کرده است."
جمعیت دراویش در ایران حدود دو میلیون و نیم برآورد می شود. در اوایل ماه نوامبر محسن پرویز قائم مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد؛ هیچ جائی برای پیشبرد صوفی گری در ایران شیعی مذهب وجود ندارد. چندروز بعد در شهر بروجرد در جنوب باختری تهران نیروهای امنیتی ده ها تن از دراویش را کتک زدند، بیش از ۱۰۰ نفرشان را بازداشت کردند و بخشی از حسینیه آنان را تخریب کردند.
درماه فوریه سال ۲۰۰۶ در شهر قم پس از آنکه حسینیه دراویش شهر تخریب شد بیش از هزار تن از دراویش بازداشت شدند. در حمله نیروهای امنیتی به حسینیه، از گاز اشک آور و مواد منفجره علیه مردان، زنان و کودکان مستقر در حسینیه استفاده شد. بیش از۵۰ تن از آنان به زندان، شلاق و جریمه نقدی محکوم شدند. گزارشهائی دائر بر شکنجه بعضی از دراویش با هدف دست کشیدن از باورهایشان دریافت شد.
عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان ایرانی در پاریس و مدیر انجمن دفاع از حقوق بشر در ایران در گفتگو با رادیو اروپای آزاد- رادیو آزادی گفت بدرفتاری با دراویش مسلمان،"نه تنها علیه سایر فرقه ها ی اسلامی، بلکه علیه همه بخشهای جامعه ایران اعمال می شود. در دو سال گذشته جامعه مدنی ایران- روزنامه نگاران، دانشجویان، زنان، رهبران اتحادیه های کارگری، آموزگاران، و دانشگاهیان، همه و همه قربانیان این سیاستهای تجاوزکارانه است".
گوردن چاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید می گوید حکومت با مردم ایران بدرفتاری می کند."می دانیم اکنون زمان بسیار دشواری است چون حکومت همه آزادیها را سرکوب می کند. ایالات متحد آمریکا در کنار مردم ایران که خواهان آزادی و حکومتی سزاوارتر هستند ایستاده است".


پخش نوار صوتی بن لادن در شبکه تلویزیونی الجزیره

یک نوارصوتی که به اسامه بن لادن رهبرشبکه تروریستی القاعده نسبت داده می شود، ازکشورهای اروپائی خواسته است که کمک به ارتش آمریکا را درجنگ با افغانستان متوقف سازند.
شبکه تلویزیونی عرب زبان الجزیره روزپنجشنبه بخش هائی از نوار صوتی این تروریست متواری را پخش کرد. بن لادن در نوار خود می گوید که مسئولیت حملات ۱۱ سپتامبر به آمریکا برعهده او بوده است واین حملات هیچ ارتباطی به مردم افغانستان نداشته است.
بن لادن همچنین می گوید کشورهای اروپائی به این علت وارد افغانستان شده اند که دنباله روآمریکا هستند. بن لادن می افزاید دوران شکوفائی آمریکا روبه قهقرا است وازاروپائیان می خواهد که علیه واشنگتن ودولت های متحد آن موضع گیری کنند.
آخرین پیام بن لادن روز ۲۲ ماه اکتبرگذشته پخش شد که طی آن ازشورشیان عراق خواسته بود که متحد شوند.


عربستان سعوی ۲۰۸ تروريست را بازداشت کرده است

عربستان سعودی ۲۰۸ نفر وابسته به چند سلول تروریستی را که گفته می شود طرحی را برای حمله به تاسیسات نفتی بزرگترین کشورصادرکننده نفت درجهان دردست داشته اند، بازداشت کرد.
وزارت کشورعربستان سعودی دربیانیه خود در شهر ریاض اعلام کرد یک سلول مرکب ازهشت ستیزه جو که رهبری آن را شهروندان ناشناس خارجی برعهده دارند، طرحی را برای حمله به تاسیسات نفتی استان شرقی عربستان سعودیمی ریخته است.
دربیانیه همچنین آمده است ۲۲ فرد مظنون دیگر بخشی ازگروهی هستند که برای ترور روحانیون ومقامات امنیتی توطئه می کرده است.
نوع و ماهیت فعالیت های سایرمظنونانی که بازداشت شده اند هنوز روشن نشده است، اما دربیانیه آمده است که ظرف چند ماه گذشته بخش های مختلفی ازعربستان سعودی مورد بازرسی های امنیتی قرارگرفته است.
پیشتر، یک شعبه القاعده عهد کرده بود که تاسیسات نفتی عربستان سعودی و سایر کشورهائی را که نفت به آمریکا صادرمی کنند مورد حمله قرار خواهد داد.


بوش: آمریکا فعالانه در روند صلح خاورميانه مشارکت خواهد کرد

پرزیدنت بوش می گوید به دنبال از سرگیری گفتگوهای صلح میان اسرائیلی ها و فلسطینیان که مدت ها به حال وقفه درآمده بود، آمریکا فعالانه در روند صلح میان طرفین مشارکت خواهد کرد.
پرزیدنت بوش این نظرات را روز چهارشنبه درکاخ سفيد درجریان دیدار با محمود عباس رئیس حکومت مختارفلسطینیان و اهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل ابراز داشت.
پرزیدنت بوش اظهارداشت درحالی که اسرائیلی ها و فلسطینیان دست اندرکار اتخاذ تصمیمات لازم درجهت تاسیس یک کشورفلسطینی هستند ، آمریکا نیز به آن ها کمک خواهد کرد. پرزیدنت بوش افزود جامعه بین المللی باید حمایت خود را از آقای عباس و آقای اولمرت اعلام کند. هدف ازمذاکرات جاری، تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی است که در صلح و صفا در کنار اسرائیل زیست کند.
گفتگوهای روز چهارشنبه درکاخ سفید، ادامه کنفرانس صلح آناپولیس بود که روز سه شنبه برگزارگردید. فلسطینیان واسرائیلی ها دراین کنفرانس توافق کردند که مذاکرات صلح را پس از هفت سال وقفه سریعا به این امید آغازکنند که تا پایان سال ۲۰۰۸ راه حل وجود دوکشوردرکنار یکدیگرجنبه عملی به خود بگیرد.

November 23, 2007



آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين امروز به کار خود پايان داد

نشست دو روزه نمایندگان ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین امروز به کار خود پایان داد. هدف گردهمائی بحث درباره برنامه هسته ای ایران بود.
محمد البرادعی رئیس آژانس، روز پنجشنبه به شورا گفت با وجود همکاری گسترده ایران با آژانس در زمینه های کلیدی، آژانس هنوز نمی تواند تایید کند که برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است.
اعضای شورا در حال بررسی گزارشی هستند که بنا بر آن، ایران در شفاف ساختن برنامه هسته ای خود پیشرفتهائی داشته اما تهران همچنان از انجام خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد دایر بر تعلیق غنی سازی اورانیوم سر باز می زند.
علی اصغر سلطانیه نماینده جمهوری اسلامی ایران در آژانس می گوید گزارش آژانس نشان می دهد ایران در برنامه هسته ایش شفاف بوده است. وی در باره اعمال مجازاتهای بیشتر هشدار داد.
گزارش آژانس می تواند مبنای تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد در اعمال مجازاتهای بیشتر علیه ایران بشود. غرب جمهوری اسلامی ایران را متهم می کند که برنامه هسته ای را با هدف ساختن بمب دنبال می کند. تهران این اتهام را رد می کند.


ديدار مبارک با ملک عبدالله و محمود عباس در شرم الشیخ

حسنی مبارک رئیس جمهوری مصربه عنوان آمادگی برای شرکت درکنفرانس صلح خاورمیانه که هفته آینده زیرنظرآمریکا برگزارخواهد شد، میزبانی گفتگوهای سه جانبه ای را با رهبران اردن و فلسطینیان برعهده گرفت.
آقای مبارک روزپنجشنبه درتفریحگاه مصری شرم الشیخ در دریای سرخ با ملک عبدالله پادشاه اردن و محمود عباس رئیس حکومت خود مختارفلسطینی دیدارکرد.
مصر وترکیه نخستین کشورهای اسلامی هستند که روزچهارشنبه شرکت خود را درکنفرانس صلح خاورمیانه که روزسه شنبه آینده درشهرآناپولیس درنزدیکی واشنگتن تشکیل خواهد شد، مورد تایید قراردادند.
انتظارمی رود که سایرکشورهای عربی دراجلاس امروزاتحادیه عرب درقاهره تصمیم خود را نسبت به حضوردرکنفرانس صلح اعلام کنند.
آمریکا برای شرکت دراین کنفرانس تاکنون ازتقریبا ۵۰ کشور و سازمان، ازجمله چند کشورعربی مانند عربستان سعودی، عراق وسوریه که اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند، دعوت به عمل آورده است. عربستان سعودی که یکی ازمتحدان آمریکا است هنوزتصمیم خود را برای حضوردرکنفرانس اعلام نکرده است.


موافقت دیوان عالی پاکستان با ریاست جمهوری مشرف

پرویز مشرفدیوان عالی جدید پاکستان آخرین مانع قانونی را درارتباط با دوره دوم ریاست جمهوری پرویز مشرف ازمیان برداشت وراه را برای وی هموار ساخت تا ازمقام ریاست ستاد ارتش استعفا دهد.
تصمیم روزپنجشنبه دیوان عالی پاکستان که ازسوی قضات انتصابی رئیس جمهوری اتخاذ گردید، کلیه چالش های قانونی را در برابر پیروزی تجدید انتخاب آقای مشرف به ریاست جمهوری درماه اکتبر گذشته مورد حل و فصل قرارداد.
دادستان کل پاکستان اعلام کرد به محض آن که دیوان عالی به کمیسیون انتخابات اجازه دهد که پیروزی ژنرال مشرف را مورد تایید قراردهد،
وی خواهد توانست حتی تا همین شنبه ازمقام ریاست ستاد ارتش استعفا دهد.
گروه های اپوزیسیون اکنون باید نسبت به شرکت درانتخابات پارلمانی هشتم ژانویه ویا تحریم آن تصمیم بگیرند.
بی نظیربوتو نخست وزیراسبق پاکستان وحزب مردم وی اعلام کرده اند به انتظارخواهند ماند تا نتیجه اقدامات ژنرال مشرف را درمورد استعفا ازمقام ریاست ستاد ارتش وبرقراری مجدد حکومت دمکراسی شاهد باشند.


متکی قطعنامه پیشنهادی علیه ایران را رد کرد

آقای متکی این قطعنامه را "متکی بر رویکردهای سیاسی" توصیف کرد
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران قطعنامه مطرح شده علیه وضعیت حقوق بشر در ایران را رد کرد.
آقای متکی در هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید سوئد در تهران، سند جدید را "مبتنی بر رویکردهای سیاسی و مغایر با واقعیت های حاکم بر فرهنگ و ارزش های سنتی حاکم بر جوامع شرقی" توصیف کرد.
آقای متکی دربرابر کشورهای غربی را به نقض حقوق بشر متهم کرد و گفت ایران "مصادیق آن [موارد نقض] را به ساز مان ملل متحد ارائه کرده است."
سخنگوی وزارت خارجه هم با اتخاذ موضعی هماهنگ، کشور کانادا را که پیش نویس قطعنامه علیه ایران را تنظیم کرده بود، به نقض حقوق بشر متهم کرد.
اظهارات مقام های ایران پس از آن مطرح شد که عصر روز سه‌شنبه 20 نوامبر، یک کمیته مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب یک قطعنامه از "نقض سازمان یافته و مستمر حقوق بشر" در ایران ابراز نگرانی "عمیق" کرد.
این قطعنامه در شرایطی تصویب شد که از میان 177 عضو حاضر در رای گیری، 55 عضو رای ممتنع، 50 عضو رای منفی و 72 عضو رای مثبت دادند.
این قطعنامه غیرلازم الاجرا، از جمله از شیوه رفتار با زندانیان و مجازات های اعمال شده و همچنین برخورد با پیروان بهائیت انتقاد کرده است و ایران را به اجرای مجازات سنگسار و همچنین شکنجه متهم ساخته است.
اسوشیتدپرس گزارش داده است که محمد خزائی نماینده ایران در سازمان ملل متحد خواستار مسکوت ماندن این قطعنامه شده بود که در رای گیری، تقاضای او با اختلاف تنها یک رای (79 در برابر 78) رد شد.
وضعیت حقوق بشر در برمه و کره شمالی نیز با قطعنامه هایی مشابه که در هنگام رای گیری با اکثریت قوی تری به تصویب رسیدند، مورد انتقاد قرار گرفت.


دیدار مبارک با ملک عبدالله و محمود عباس در شرم الشیخ

محمود عباس در این نشست شرکت داشت
حسنی مبارک رئیس جمهور مصر روز پنجشنبه برای هماهنگ کردن مواضع اعراب پیش از کنفرانس آناپولیس، با ملک عبدالله پادشاه اردن و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرده است.
قرار است وزرای خارجه اتحادیه عرب روز جمعه در قاهره دیدار کنند تا یک موضع واحد در قبال کنفرانس صلح خاورمیانه در پیش گیرند.
سلیمان عواد سخنگوی رئیس جمهور مصر پس از اجلاس شرم الشیخ گفت کنفرانس آناپولیس که قرار است به زودی در آمریکا برگزار شود در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که شامل مذاکرات جدی درباره سرنوشت فلسطینی ها باشد و پس از آن سازوکاری برای ادامه مذاکرات بکار گرفته شود.
طرفهای درگیر هنوز به توافقی بر سر دستور کار کنفرانس آناپولیس که در آن نمایندگان بیش از 40 کشور جهان شرکت می کنند دست نیافته اند.
در همین حال جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در حالیکه چند روز بیشتر به کنفرانس صلح خاورمیانه در آناپولیس باقی نمانده با رهبران بعضی کشورهای کلیدی از جمله اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی، مصر و عربستان سعودی تماس گرفته تا با آنها درباره جزئیات این نشست گفتگو کند و نسبت به شرکت آنها و یا نمایندگان عالیرتبه آنها اطمینان حاصل کند.
اما سوریه که یکی از بازیگران اصلی مسئله صلح خاورمیانه بوده هنوز پاسخی به دعوتنامه آمریکا برای شرکت در این کنفرانس نداده است.
علاوه بر این ایران نیز که یکی از دیگر کشورهای با نفوذ در خاورمیانه است، نفوذی که طی چند سال گذشته بیشتر هم شده، به این کنفرانس دعوت نشده است.
با این وجود مقام های آمریکایی ابراز امیدواری کرده اند که در طی این کنفرانس ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی و نیز امنیت اسرائیل مورد بررسی قرار گیرد و تا ژانویه 2009 یعنی پایان ریاست جمهوری آقای بوش، طرفهای درگیر به یک توافق نهایی که شامل این موضوعات باشد برسند.


لهستان نیروهای خود را از عراق خارج می کند

نخست وزیر لهستان می گوید لهستان به ماموریت خود در عراق افتخار می کند
دونالد توسک، نخست وزیر جدید لهستان تاکید کرده است که در نظر دارد تا پایان سال 2008بقیه سربازان لهستانی در عراق را، به این کشور بازگرداند.
آقای توسک که تاریخ دقیق خروج این نیروها را اعلام نکرد گفت لهستان به ماموریت خود در عراق افتخار می کند.
ولی آقای توسک اذعان کرد که مردم لهستان خواستاربازگشت سربازانشان هستند.
بخشی از عراق که سربازان لهستانی در آنجا استقرار دارند در مقایسه با سایر نقاط عراق نسبتا آرام است.
در یک نظرسنجی که اخیرا در لهستان انجام شد 85 درصد شرکت کنندگان، با ماموریت سربازان لهستانی در عراق مخالف بودند.
900 سرباز لهستانی در نیروهای به رهبری آمریکا در عراق خدمت می کنند.
خبرنگار بی بی سی در ورشو می گوید این رقم کمتر از یک درصد کل نیروهای ائتلافی در عراق است و به همین جهت خروج این نیروها به روابط خوب آمریکا با لهستان صدمه چندانی نخواهد زد.
ولی این تصمیم علیه نظر رئیس جمهور لهستان است که گفته بود خروج سریع نیروها از عراق تصمیم بسیار بدی است.
آقای توسک که در پارلمان لهستان صحبت می کرد همچنین گفت با آمریکا درباره برنامه بحث انگیز ساختن بخشی از سپر دفاع موشکی آمریکا در لهستان، گفتگو خواهد کرد ولی افزود که این گفتگو تنها پس از مشورت با اعضای پیمان ناتو و کشورهای همسایه لهستان صورت خواهد گرفت.
خبرنگاران می گویند آقای توسک نسبت به اجرای طرح موشکی آمریکا که روسیه شدیدا با آن مخالف است، تردیدهایی ابراز داشته است.


اعتراف یک اسرائیلی به تلاش برای جاسوسی به نفع ایران

داوود شامیر 45 ساله و مدیر یکی از درمانگاههای دولتی ترک اعتیاد در تل آویو است
یک سرگرد ذخیره بهداری ارتش اسرائیل متهم به توطئه برای جاسوسی به نفع ایران، روسیه و جنبش فلسطینی حماس شد.
آن گونه که در کیفرخواست داوود شامیر آمده، وی به کنسولگریهای ایران در لندن و استانبول نمابرهایی فرستاده و از طریق ای میل با دانشگاه الازهر در شهر فلسطینی غزه نامه نگاری کرده و پیشنهاد داده که در برابر دریافت پول به "جنبش مقاومت" در برابر اسرائیل کمک رسانی کند.
بنابر کیفرخواست، او نمابر جداگانه ای نیز به دستگاه اطلاعاتی روسیه (اف اس ب) برای پیشنهاد همکاری فرستاده اما از هیچیک از طرفهای ایرانی، فلسطینی یا روس پاسخی دریافت نکرده است.
داوود شامیر 45 ساله و مدیر یکی از درمانگاههای دولتی ترک اعتیاد در تل آویو، پایتخت اسرائیل است و همچون دیگر شهروندان اسرائیلی به صورت متناوب در ارتش اسرائیل به عنوان افسر ذخیره خدمت کرده است.
آن گونه که در کیفرخواست داوود شامیر آمده، او خود را به مراجع ایرانی، فلسطینی و روس به عنوان افسری معرفی کرده که می تواند اطلاعات مهمی در زمینه فوریتهای پزشکی ارتش اسرائیل، محل فرماندهی بهداری ارتش اسرائیل و طرحهای اضطراری ارتش برای تخلیه مناطق مسکونی در شرایط حمله در اختیار آنها بگذارد.
در این کیفرخواست آمده که او در بازجوییها، انگیزه خود از پیشنهاد چنین همکاریهایی را "حرص و طمع" عنوان کرده است.
پیشتر در اسرائیل نیز افراد دیگری به اتهام جاسوسی برای ایران محاکمه شده اند.
در دسامبر 2005، جریس جریس، شهردار سابق شهرک فسوطه در شمال اسرائیل که از اعضای مسلمان حزب چپگرای مرتض و در تلاش برای راه يافتن به مجلس اسرائيل (کنست) در انتخابات بودبه اتهام جاسوسی برای ايران بازداشت شد.
در نوامبر 2004 نيز يکی ديگر از مسلمانان اسرائيلی به نام محمد غانم که در روستای بقاع غربی در اطراف شهر حيفا در شمال اسرائيل به شغل اعزام کاروانهای حج و عمره به مکه و مدينه اشتغال داشت به اتهام جاسوسی برای ايران بازداشت شد.
بازداشت وی دو روز پس از آن صورت گرفته که گروه حزب الله لبنان يک فروند هواپيمای بدون سرنشين ساخت ايران را برای عکسبرداری به شمال اسرائيل فرستاد، هرچند در اظهارات مسئولان اسرائيلی، هيچگونه ارتباطی ميان اين رخداد با بازداشت محمد غانم مطرح نشد.
در سال 1998 یک تاجر اسرائیلی به اسم نحوم منبر به جرم آنکه مواد و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت سلاح شیمیایی در اختیار ایران گذاشته بود به شانزده سال زندان محکوم شد.


انتخاب رئیس جمهور لبنان باز هم به تعویق افتاد

خبرنگاران می گویند جو بیروت تنش آلود است
رای گیری مجلس لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور برای پنجمین بار به تعویق افتاده و به هفته آینده موکول شد.
قرار بود رای گیری امروز 23 نوامبر، انجام شود و اعضای جناح اکثریت در مجلس لبنان که از حمایت غرب برخوردارند در مجلس حاضر شده بودند ولی به علت عدم حضورنمایندگان جناح مخالف در مجلس، تعداد نمایندگان به حد نصاب لازم برای رای گیری نرسید.
دوره ریاست جمهوری امیل لحود که طرفدار سوریه است نیمه شب به وقت محلی پایان می یابد ولی جناح های رقیب هنوز نتوانسته اند در مورد جانشین او به توافق برسند.
نبیه بری، رئیس مجلس لبنان گفت جلسه رای گیری به جمعه آینده موکول شده تا مذاکرات بیشتری در این باره صورت گیرد.
لبنان بدون رئیس جمهور
خبرنگار بی بی سی می افزاید که وضعیت تنش آلود است و ارتش در خیابان های بیروت مستقر شده است.
برنار کوشنه، وزیر خارجه فرانسه که برای میانجی گری به لبنان رفته است پس از گفتگو با جناح های مختلف گفت که تقریبا غیرممکن به نظر می رسد که طرفین بتوانند در مهلت تعیین شده به توافق برسند.
علاوه بر وزیر خارجه فرانسه ، وزیران خارجه ایتالیا و اسپانیا نیز تلاش داشته اند رضایت دو جناح طرفدار و مخالف دولت را جلب کنند. جناح های مختلف سیاسی طرفدار دولت، اکثریت مورد حمایت غرب را در پارلمان تشکیل می دهند و جناح مخالف دولت در پارلمان از حمایت ایران و سوریه برخوردار است.
طبق قانون، رئیس جمهور لبنان از میان مسیحیان مارونی، نخست وزیر از میان سنی ها و رئیس پارلمان از میان شیعیان انتخاب می شود و انتخاب رییس جمهور کشور از وظایف پارلمان است. .
برای انتخاب رئیس جمهور جدید، اختلاف نظرهای عمیقی میان جناح های سیاسی لبنان وجود دارد. دولت لبنان به نخست وزیری فواد سنیوره، از سوی غرب حمایت می شود اما مخالفان دولت شامل حزب الله لبنان و جریان میهنی آزاد به ریاست میشل عون، عمدتا از سوی ایران و سوریه پشتیبانی می شوند.
از زمان استعفای وزرای شیعه از دولت فواد سنیوره، لبنان درگیر تنش سیاسی شده که تا کنون ادامه دارد. مخالفان دولت فواد سنیوره خواهان حضور پر رنگ تر در دولت هستند اما نیروهای هوادار نخست وزیر لبنان با این خواسته مخالفت می کنند.
دوره رییس جمهوری لبنان شش سال است و برای رسمیت یافتن جلسه رای گیری، حضور دست کم دو سوم از نمایندگان پارلمان ضروری است.

November 22, 2007



رایس: انتخابات ریاست جمهوری لبنان باید بدون مداخله خارجی برگزار شود

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکاکاندولیزا رایس وزیرامورخارجه آمریکا می گوید سوریه با اجازه برگزاری یک انتخابات آزاد و منصفانه در لبنان، خواهد توانست ثابت کند که خواستار بهبود روابط خود با کشورهای عربی وآمریکا است.
خانم رایس روزچهارشنبه طی سخنانی برای خبرنگاران تاکید به عمل آورد که انتخابات ریاست جمهوری لبنان باید بدون هیچ گونه ارعاب و یا مداخله خارجی برگزار شود.
انتخابات ریاست جمهوری لبنان که تاکنون چند بار به تعویق افتاده است، قرار بود روز چهارشنبه برگزارگردد، اما بازهم به تعویق افتاد و به روز جمعه موکول گردید.
پارلمان لبنان تاکنون چهاربار رای گیری خود را به تعویق انداخته است تا به دولت ائتلافی هوادار غرب درلبنان و اپوزیسیون تحت رهبری حزب الله وهوادارسوریه فرصت بدهد که کاندیدائی را به اتفاق آرا تعیین کنند.
جناح های رقیب درلبنان درباره جانشین امیل لحود رئیس جمهوری لبنان که دوران زمامداری وی درنیمه شب روزجمعه پایان خواهد یافت، یک سال است که درگیریک مبارزه قدرت هستند.
دولت لبنان تهدید کرده است اگرجناح ها درمورد یک کاندیدای مشترک به توافق نرسند، با استفاده ازاکثریت مطلق پارلمانی خود یکی ازاعضای خویش را به ریاست جمهوری لبنان انتخاب خواهد کرد.


طرح جديد وزارت دفاع آمريکا برای جلب حمايت رهبران قبيله های دورافتاده پاکستان

مقامات وزارت دفاع آمريکا می گويند وزارت دفاع برای جلب کمک های رهبران قبيله ای در مناطق دور افتاده پاکستان درجهت مبارزه با شورشيان القاعده و طالبان ، تا حدودی طرحی را مورد توجه قرارداده است.
سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمريکا روز دوشنبه به خبرنگاران اظهارداشت تقويت امکانات و توانائی های واحدهای مرزی پاکستان ماه ها است که مورد بحث مقامات نظامی آمريکا قراردارد.
واحدهای مرزی از جنگجويان شبه نظامی پاکستانی تشکيل شده اند که عمدتا پشتو تبارهستند وبرای برقراری نظم وقانون درمناطق مرزپاکستان با افغانستان که نفوذ قانون درآن نواحی محدود است، به نگهبانی اشتغال دارند.
طبق گزارشی که درشماره روزدوشنبه روزنامه نيويورک تايمزمنتشرگرديد، گسترش حضور مربيان نظامی آمريکا در پاکستان،لازمه اجرای اين طرح است.
خبرهای اين طرح هنگامی منتشرمی شود که نگرانی های ناشی از بحران سياسی مربوط به سلاح های اتمی پاکستان و گسترش گروه های شورشی که اخيرا کنترل برخی از مناطق قبيله ای را در دست گرفته اند، افزايش يافته است.


آمريکا به مرزبانان پاکستانی آموزش می دهد

وزارت دفاع آمريکا ميگويد برنامه ای برای افزايش توانائيهای شبه نظاميان پاکستانی که از مرزهای پر هرج و مرج پاکستان با افغانستان محافظت ميکنند و برای برقراری نظم و قانون در آن منطقه تلاش ميکنند در نظر گرفته است.
روز دوشنبه مسئول امور روابط عمومی پنتاگون، مورل، به خبر نگاران گفت که تلاش برای تقويت مرزبانان پاکستانی از اوايل سال جاری آغاز شده است.
اين مقام پنتاگون گفت آمريکا به اين مرزبانان آموزش ميدهد و تجهيزات لازم را برايشان فراهم ميسازد اما مهماتی برای جنگ با ستيزه گران در اختيار شان قرار نميدهد.
او اضافه کرد مقامات پنتاگون همچنين ميخواهند که شمار نيروهای محلی که با زبان ومنطقه آشنا هستند افزايش يابد و علاوه براين آنها در منطقه از اعتبار نيز بر خوردارند.
پنتاگون ميخواهد بودجه برای چنين هدفی را تقريبأ دوبرابر کند.
مورل همچنين گفت که طرحی برای شرکت دادن رهبران قبايل در منطق دور افتاده مرزی پاکستان برای جنگ عليه ستيزه گران پيشنهاد شده است اما چنين طرحی هنوز از سوی پنتاگون بطور جدی مورد بررسی قرار نگرفته است.


شبه نظاميان مظنون به ارتباط با القاعده با نيروهای عراقی زدوخورد کردند

مقامات عراقی می گويند شبه نظاميان مظنون به داشتن ارتباط با القاعده با استفاده از خودروهای دزديده شده از ارتش عراق دستکم هشت افسر گشت پليس را در جنوب بغداد کشتند.
به گفته مقامات، جنگجويان القاعده امروز (پنجشنبه) پس از کشتن دو سرباز و به سرقت بردن وسيله نقليه ايشان در يک منطقه دور از شهر ، در جنوب بغداد به پليس حمله ور شدند.
در زدوخوردهای جداگانه ای، نيروهای انتظامی عراقی ۱۹ شبه نظامی القاعده را در بعقوبه (شمال بغداد) کشتند.
در گزارش ديگری، به نوشته نيويورک تايمز ، يک مقام ارتش آمريکا گفته است که ليبی و عربستان سعودی منشا نيمی از جنگجويان خارجی ای هستند که در سال گذشته وارد عراق شده اند.
گزارش امروز (پنجشنبه) اين روزنامه می گويد اطلاعات در اين مورد عمدتا از اسناد و کامپيوترهايی کشف شده که در حمله سپتامبر گذشته آمريکا در مجاورت مرز سوريه بدست آمده است. از تعداد جنگجويان به ثبت رسيده ۳۰۵ نفر، يا ۴۱ درصد، از عربستان سعودی و ۱۳۷ نفر، يا ۱۸ درصد، از ليبی آمده اند.
پيش از انتشار اين گزارش، مقامات آمريکايی تنها می توانستند در مورد تقسيم بندی جنگجويان خارجی در عراق گمانه زنی کنند.


چين به کشتی های جنگنده آمريکايی اجازه داد در هنگ کنگ لنگر بياندازند

ناوگان هواپيمابر يو اس اس کيتی هاوکچين تصميم پيشين خود مبنی بر ندادن اجازه لنگر انداختن به ناوگان کوچکی از کشتی های جنگی آمريکايی در هنگ کنگ را مورد تجديد نظر قرار داد، و اکنون می گويد اين بازديد چهار روزه را بر اساس انساندوستی تائيد می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چين، ليو جيانچائو، ضمن يک نشست خبری معمولی امروز (پنجشنبه) گفت چين به ناوگان هواپيمابر يو اس اس کيتی هاوک USS Kitty Hawk و چندين کشتی ديگر اجازه می دهد تا در تعطيلات آمريکايی روز شکرگذاری در هنگ کنگ لنگر اندازی کنند. اما وی توضيحی در مورد عدول چين از تصميم اوليه اش نداد.
صدها تن از بستگان ملوانان آمريکايی به هنگ کنگ پرواز کرده بودند، و اگر چين از تصميم قبلی خود عدول نمی کرد اين عده نمی توانستند با اعضای خانواده خود ديدار تازه کنند. اين حرکت در زمانه ای انجام می گيرد که به نظر می رسد روابط نظامی بين دو کشور در حال بهبود است.
مقامات نظامی آمريکا گفتند آنها نمی دانند چرا چين کشتی های آمريکايی را قدغن کرده بود. در گذشته هرگاه روابط پکن و واشنگتن متشنج می شد، چين از نزديک شدن کشتی های آمريکايی به هنگ کنگ جلوگيری می کرد.
چند موضوع می تواند ممنوعيت اوليه کشتی های آمريکايی را باعث شده باشد. نخست طرح های آمريکا در مورد فروش سخت افزارموشک های دفاعی به تايوان است. دو ديگر ديدار ماه گذشته پرزيدنت بوش با دالايی لاماست.
وقتی که کنگره آمريکا ارزشمندترين مدال خود را طی مراسمی ماه پيش در واشنگتن به دالايی لاما اهدا کرد، چين به خشم آمد. پکن اين مراسم را به عنوان مضحک محکوم ساخت و از مذاکرات بين المللی در باره برنامه اتمی ايران پا پس کشيد.


رهبران آسيايی و اروپايی از برمه خواستند به آهنگ اصلاحات دمکراتيک سرعت بخشد

نخست وزير سنگاپور، لی هسيان لانگ (نفر دوم از چپ) منشور سيزدهمين نشست آسه آن را در ۲۹ام آبان امضا کرد
رهبران آسيايی و اتحاديه اروپا از دولت نظاميان برمه می خواهند اصلاحات دمکراتيک را سرعت بخشد.
اعلاميه اتحاديه اروپا و رهبران آسيايی که در نشست سالانه کشورهای شرق آسيا (آسه آن بعلاوه شش) شرکت دارند خواهان آزادی زندانيان سياسی، از جمله رهبر اپوزيسيون آنگ سان سوچی، شده است. اين اعلاميه همچنين خواستار لغو محدوديت ها برای احزاب سياسی و برقراری گفتگوی بيشتر است.
نشست اين هفته اتحاديه کشورهای جنوب شرقی آسيا در سنگاپور عمدتا تحت الشعاع وقايع برمه و سرکوب خونين تظاهرات هواداران دمکراسی در ماه سپتامبر و دستگيری اعتراض کنندگان از سوی دولت قرار داشت.
لی هسيان لانگ
با اين همه، نخست وزير سنگاپور، لی هسيان لانگ، Lee Hsien Long گفته است آسه آن اجازه نخواهد داد تا موضوع برمه سد راه گفتگوهای تجاری با اتحاديه اروپا شود. در خلال نشست امروز (پنجشنبه) اين دو مجموعه اقتصادی، يعنی اروپا و جنوب شرقی آسيا، موافقت کردند تا به روند مذاکراتی که ۳۷ کشور و يک ميليارد انسان را به يکديگر مرتبط می کند، سرعت بيشتری بدهند.
درحاليکه اتحاديه اروپا عليه برمه تحريم هايی را وضع کرده، آسه آن درخواست تحريم را رد کرد و اين هفته جلوی قرائت گزارش رسمی فرستاده سازمان ملل، ابراهيم قنبری، را گرفت.



نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان سوگند یاد کرد

میان سومرو تا برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید سمت نخست وزیری را برعهده خواهد داشت
روز جمعه، 16 نوامبر، نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان در مراسمی با حضور رئیس جمهور آن کشور ادای سوگند کرد.
روز پنجشنبه دوره پارلمان پاکستان خاتمه یافت و با کناره گیری نخست وزیر آن کشور، ژنرال پرویز مشرف، رئیس جمهور، محمد میان سومرو، رئیس سنا را تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان جدید به سمت نخست وزیری منصوب کرد.
طبق قوانین پاکستان، وظیفه اصلی دولت انتقالی نظارت بر اجرای صحیح و آزادانه انتخابات پارلمانی است که در نتیجه آن، حزب دارای اکثریت کرسی دولت جدید را تشکیل خواهد داد.
مراسم ادای سوگند آقای سومرو ساعاتی قبل از ورود جان نگروپونته، معاون وزیر خارجه آمریکا، به اسلام آباد، پایتخت پاکستان، برگزار شد.
انتظار می رود آقای نگروپونته در طول اقامت در پاکستان با ژنرال مشرف ملاقات و توصیه کند که به وضعیت اضطراری خاتمه دهد.
محمد میان سومرو پنجاه و هفت سال دارد و به یک خانواده سرشناس و قدیمی ایالت سند وابسته است که اعضای آن سالها در صحنه سیاسی پاکستان فعالیت داشته اند.
آقای میان سومرو در سال 2000 به سمت فرماندار ایالت سند منصوب شد و در سال 2002 برای شرکت در مبارزات انتخاباتی پارلمان فدرال از این سمت کناره گرفت.
وی در سال 2003 به عضویت سنا، مجلس اعلای پارلمان فدرال پاکستان، انتخاب شد و سپس با رای نمایندگان، سمت ریاست این مجلس را کسب کرد.
خواست آمریکا و مخالفان
رئیس جمهور پاکستان در روز 3 نوامبر در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و گرچه قرار است انتخابات پارلمانی در ماه ژانویه برگزار شود، اما وی تا کنون تاریخی را برای لغو وضعیت اضطراری تعیین نکرده است.
آمریکا از همکاری بوتو و مشرف در دولت آینده حمایت می کندمخالفان ژنرال مشرف گفته اند که نمی توان تحت مقررات وضعیت اضطراری انتخاباتی آزاد برگزار کرد هرچند رئیس جمهور به طور تلویحی اظهار داشته که وضعیت اضطراری باعث حفظ امنیت در جریان انتخابات می شود.
از زمان اعلام وضعیت اضطراری، اکثر رهبران سیاسی پاکستان بازداشت شده یا تحت نظر قرار گرفته اند اما روز پنجشنبه، مقامات دولتی اعلام داشتند که به حصر خانگی بی نظیر بوتو، رهبر حزب مردم، پایان داده اند.
به گفته ناظران، ایالات متحده از همکاری ژنرال مشرف با بی نظیر بوتو حمایت می کند و امیدوار بوده است که حزب مردم در انتخابات پارلمانی به تعداد کرسی های لازم در مجمع ملی دست یابد تا خانم بوتو به عنوان نخست وزیر زمام امور را در دست بگیرد.
بی نظیر بوتو ماه گذشته پس از حدود نه سال اقامت در خارج و در پی توافقی سیاسی با ژنرال مشرف به پاکستان بازگشت تا رهبری حزب مردم در انتخابات پارلمانی را در دست بگیرد.
با ادامه وضعیت فوق العاده، خانم بوتو مذاکره و مصالحه سیاسی با ژنرال مشرف را رد کرده است و به گفته خبرنگار بی بی سی در پایتخت پاکستان، ماموریت آقای نگروپونته برای آشتی دو طرف ماموریتی آسان نخواهد بود.
در میان احزاب عمده پاکستان، حزب مردم به داشتن گرایش های آزادیخواهانه بیشتر از جمله در زمینه حمایت از حقوق زنان و اقلیت ها شهرت دارد و از حمایت طبقات روشنفکر در این کشور برخوردار است.


خوشبينی ناتو به شکست طالبان

ژنرال ريچاردز می گويد او بر اين باور نيست که نيروهای ناتو در جنوب افغانستان با موانع جدی رو به رو هستند
فرمانده پيمان اتلانتيک شمالی ناتو در افغانستان می گويد با رسيدن نيروی تازه نفس ناتو به افغانستان بلافاصله عمليات گسترده ای را بر ضد گروه های شورشی در اين کشور آغاز می کنند.
ژنرال ديويد ريچاردز فرمانده بريتانيايی ناتو در افغانستان در يک گفتگوی اختصاصی با بی بی سی گفت گروه طالبان در اين کشور "در حال شکست" است.
کشورهای عضو ناتو هم اکنون در وارسا در مورد اعزام دو هزار نيروی تازه نفس به افغانستان مذاکره می کنند.
درخواست فرماندهان ناتو مبنی بر اعزام نيروی بيشتر به افغانستان به باور تحليگران مسايل نظامی نشانه آشکار تجديد نيروی نظامی گروه طالبان در اين کشور است.
اما ژنرال ريچاردز تاکيد دارد که اين موضوع دليل نيرومند شدن گروه های شورشی در افغانستان نيست.
'موانع جدی نداريم'
فرمانده ناتو، به شکست طالبان و تامين امنيت در افغانستان خوشبين استناتو از ماه گذشته، فرماندهی عمليات تامين امنيت در جنوب افغانستان را به عهده گرفته و همزمان، حملات بر نيروهای خارجی تلفات زيادی برجای گذاشته است.
ولی ژنرال ريچاردز بر اين باور نيست که نيروهای ناتو در جنوب افغانستان با موانع جدی رو به رو هستند.
او می گويد: "اين مساله را نمی پذيرم که ما با مشکلات مواجه هستيم . ما هنوز در سر آغاز ماموريتی هستيم که تنها شش هفته از آن می گذرد. به عنوان يک سرباز خوب، من در برابر مشکلات گذرا مايوس نمی شوم. ما امنيت را تامين می کنيم".
فرماندهان ناتو در افغانستان اميدوارند که افزايش نيرو، آنان را به آغاز عمليات های بيشتر و گسترده تر عليه طالبان قادر می سازد.
ژنرال ديويد ريچاردز، هر اقدام نظامی طلبان عليه نيروهای ناتو در افغانستان را، گامی به نفع ناتو می داند.
او در مورد اين که چرا هنوز گروه های مسلح شورشی در افغانستان فعاليت می کنند معتقد است که دليل آن در عدم پيگيری و تعقيب نيروهای به گفته او شکست خورده است و می گويد "آنچه به گونه مثال در منطقه پنجوايی ولايت قندهار اتفاق افتاد".
مقاومت شورشيان وابسته به رژيم برکنار شده طالبان عليه سربازان خارجی در افغانستان، در ماههای اخير افزايش قابل ملاحظه ای يافته است.
فرماندهان ناتو، درخواست اعزام نيروی بيشتر به افغانستان را مطرح کرده اند و به گفته خبرنگار بی بی سی در وارسا (ورشو)، اعضای اين سازمان، در اين مورد به نوعی اجماع دست يافته اند.


خوشبينی ناتو به شکست طالبان

ژنرال ريچاردز می گويد او بر اين باور نيست که نيروهای ناتو در جنوب افغانستان با موانع جدی رو به رو هستند
فرمانده پيمان اتلانتيک شمالی ناتو در افغانستان می گويد با رسيدن نيروی تازه نفس ناتو به افغانستان بلافاصله عمليات گسترده ای را بر ضد گروه های شورشی در اين کشور آغاز می کنند.
ژنرال ديويد ريچاردز فرمانده بريتانيايی ناتو در افغانستان در يک گفتگوی اختصاصی با بی بی سی گفت گروه طالبان در اين کشور "در حال شکست" است.
کشورهای عضو ناتو هم اکنون در وارسا در مورد اعزام دو هزار نيروی تازه نفس به افغانستان مذاکره می کنند.
درخواست فرماندهان ناتو مبنی بر اعزام نيروی بيشتر به افغانستان به باور تحليگران مسايل نظامی نشانه آشکار تجديد نيروی نظامی گروه طالبان در اين کشور است.
اما ژنرال ريچاردز تاکيد دارد که اين موضوع دليل نيرومند شدن گروه های شورشی در افغانستان نيست.
'موانع جدی نداريم'
فرمانده ناتو، به شکست طالبان و تامين امنيت در افغانستان خوشبين استناتو از ماه گذشته، فرماندهی عمليات تامين امنيت در جنوب افغانستان را به عهده گرفته و همزمان، حملات بر نيروهای خارجی تلفات زيادی برجای گذاشته است.
ولی ژنرال ريچاردز بر اين باور نيست که نيروهای ناتو در جنوب افغانستان با موانع جدی رو به رو هستند.
او می گويد: "اين مساله را نمی پذيرم که ما با مشکلات مواجه هستيم . ما هنوز در سر آغاز ماموريتی هستيم که تنها شش هفته از آن می گذرد. به عنوان يک سرباز خوب، من در برابر مشکلات گذرا مايوس نمی شوم. ما امنيت را تامين می کنيم".
فرماندهان ناتو در افغانستان اميدوارند که افزايش نيرو، آنان را به آغاز عمليات های بيشتر و گسترده تر عليه طالبان قادر می سازد.
ژنرال ديويد ريچاردز، هر اقدام نظامی طلبان عليه نيروهای ناتو در افغانستان را، گامی به نفع ناتو می داند.
او در مورد اين که چرا هنوز گروه های مسلح شورشی در افغانستان فعاليت می کنند معتقد است که دليل آن در عدم پيگيری و تعقيب نيروهای به گفته او شکست خورده است و می گويد "آنچه به گونه مثال در منطقه پنجوايی ولايت قندهار اتفاق افتاد".
مقاومت شورشيان وابسته به رژيم برکنار شده طالبان عليه سربازان خارجی در افغانستان، در ماههای اخير افزايش قابل ملاحظه ای يافته است.
فرماندهان ناتو، درخواست اعزام نيروی بيشتر به افغانستان را مطرح کرده اند و به گفته خبرنگار بی بی سی در وارسا (ورشو)، اعضای اين سازمان، در اين مورد به نوعی اجماع دست يافته اند.


افغانستان و ناتو 'گسترش حضور طالبان' را رد کردند


کرزی و شفر می گویند گزارش شورای سنلیس، دور از حقیقت است
رئیس جمهور افغانستان و دبیر کل ناتو، گزارش یک نهاد غیردولتی را که از گسترش حضور طالبان در افغانستان سخن می گوید، رد کردند.
شورای سنلیس در این گزارش می گوید طالبان بر بیش از پنجاه درصد مناطق افغانستان کنترل دارند.
این شورا همچنین می گوید خط مقدم جنگ طالبان و نیروهای خارجی، به سوی پایتخت افغانستان درحرکت است.
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و یاپ دهوپ شفر دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک کنفرانس مشترک خبری در کابل تاکید کردند که این گزارش "بدور از حقیقت" است.
با این حال، مقامات ارشد افغان و ناتو، می پذیرند که بخشهایی از جنوب افغانستان در ماههای گذشته شاهد افزایش نا آرامی ها بوده است.
آقای کرزی در کنفرانس خبری خود تایید کرد که بخش های از افغانستان به دست طالبان سقوط کرده اما گفت زمانی که نیروهای امنیتی تصمیم به بازپس گیری این مناطق گرفته اند، طالبان فوراً بیرون رانده شده اند.
او گفت: "بخشهای مشخصی از مناطق جنوب افغانستان جایی که با پاکستان مرز مشترک دارد گهگاهی شاهد حملات گروه های تروریستی است. گاهی بخشهایی از افغانستان به دست طالبان سقوط می کند، زمانی که نیروهای امنیتی تصمیم به بازپس گیری آن گرفته اند طالبان فورا از این مناطق بیرون رانده شده اند اما گاهی هم بنابر دلایلی که برای خود ما روشن است برای بازپس گیری این مناطق عمداً اقدام نمی کنیم".
رئیس جمهور افغانستان گفت: "من گزارش شورای سنلیس را به شدت رد می کنم."
'غیر عملی'
'دور از حقیقت'
تحلیلی که این شورا (سنلیس) از وضعیت افغانستان دارد دور از حقیقت است و من آن را به شدت رد می کنم

شیفرشورای سنلیس در گزارش خود، بر این موضوع تاکید کرده است که طالبان آرام آرام به دروازه های کابل رسیده اند و حالا به نظر می رسد ادعای این گروه برای براندازی حکومت به رهبری حامد کرزی تا سال ۲۰۰۸ میلادی، تنها یک ادعای میان تهی نیست.
اما یاپ دی هوپ شفر، دبیر کل ناتو این گفته ها را به شدت رد کرد و گفت ابراز نظر مسئولان این شورا درباره وضعیت افغانستان پیوندی با حقیقت ندارد.
او در عین حال پیشنهاد سنلیس برای آغاز عملیات ردیابی رهبران گروه های تروریستی در بیرون از مرزهای افغانستان را نیز یک پیشنهاد غیرعملی خواند.
آقای شفر گفت: "تحلیلی که این شورا (سنلیس) از وضعیت افغانستان دارد دور از حقیقت است و من آن را به شدت رد می کنم. البته بخشهایی از افغانستان گاهی درگیر مشکلات امنیتی می شود اما این مشکلات جدی نیستند. پیشنهاد این نهاد برای آغاز عملیات ردیابی تروریستان در بیرون از خاک افغانستان به وسیله نیروهای ناتو نیز یک پیشنهاد فوق العاده غیرعملی است."
شورای سنلیس که یک نهاد اروپایی مستقر در فرانسه است، پیشتر از این نیز با انتشار چندین گزارش مشابه وضعیت امنیتی در افغانستان را به شدت نگران کننده خوانده و از دلایل اصلی افزایش ناامنی ها را، تولید مواد مخدر و حضور گسترده قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور خوانده است.


تلاش مرکل برای محدود کردن صادرات به ایران

مرکل گفت آلمان اجازه نخواهد داد بین ارزش ها و منافع تجارتی اش در اعمال سیاست خارجی تناقضی باشد
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، می گوید در پی توقف معاملات بانک های مهم این کشور با ایران، مصمم است به بخش اقتصاد آلمان توصیه کند تا صدور کالا به ایران را محدود کند و از دور زدن تجارت با ایران از راههای غیر مستقیم هم جلوگیری خواهد شد.
صدر اعظم آلمان در مصاحبه ای با روزنامه " بیلد" که روز چهارشنبه منتشر شد گفت تا کنون در زمینه محدودیت تجارت با ایران کارهای زیادی انجام گرفته که توقف معاملات بانک های بزرگ آلمان از آن جمله است با این حال از بخش اقتصاد آلمان خواهد خواست تا صدور کالاهای دیگری را هم به ایران کاهش دهد.
خانم مرکل افزود، آلمان اجازه نخواهد داد که "بین ارزش های ما و منافع تجارتی در اعمال سیاست خارجی تناقض مشاهده شود" زیرا در دنیای امروز که جهان سازی حاکم است دیگر نمی توان سیاست های داخلی و خارجی را از هم جدا کرد.
خانم مرکل در بخش دیگری از این گفتگو به این اشاره کرد که تکامل اقتصادی آلمان در روند جهانی شدن به بهای نفت و هم چنین به اختلاف مربوط به برنامه اتمی ایران ارتباط پیدا کرده است.
صدر اعظم آلمان در پایان دیداری که روز سه شنبه با نخست وزیر و وزیر خارجه ایتالیا در برلن داشت هم به این موضوع پرداخت و به خبرنگاران گفت اگر ایران از فرصت باقی مانده استفاده نکند آلمان ناگزیر خواهد شد تا نه تنها به تشدید تحریم ها ی تازه بین المللی کمک کند بلکه سطح همکاریهای اقتصادی خود را با ایران به نحو چشمگیری کاهش دهد.
خانم مرکل در همین رابطه تاکید کرد که اجازه نخواهد داد تا از طریق ثالث و غیر مستقیم کالا ی ممنوع شده به ایران فروخته شود و جلو این راهها را خواهد گرفت.
وی در اشاره به خطراتی که از راه اتمی شدن ایران متوجه منطقه و دنیاست گفت حفظ امنیت اسرائیل از اصول خدشه ناپذیر سیاست آلمان است.
ایران می گوید برنامه اتمی اش صرفا مقاصد صلح آمیز دارد و با آن هیچ کشوری را تهدید نمی کند.
در همین حال روزنامه های آلمان گزارش دادند که خانم مرکل تلاش می کند تا دیگر کشورهای اروپائی را نیز به کاهش معاملات با ایران ترغیب کند.
آلمان که خود بزرگترین شریک بازرگانی ایران در اروپاست در نظر دارد یک ائتلاف غیر رسمی از مهمترین کشورهای اروپائی که بیشترین معاملات را با ایران دارند بوجود آورد و این دولت ها بطور پنهان از تجار و موسسات خود بخواهند تجارت خود را با ایران تنزل دهند.
این موضوع را خانم مرکل در دیدار اخیر خود با آقای بوش هم مطرح کرد و در دیدار جداگانه ای با آقای سارکوزی مواضع آلمان و فرانسه در مورد اعمال فشار برای پائین آوردن سطح همکاری با ایران هماهنگ شد.
جان کورن بلوم، از سفیران با نفوذ سابق آمریکا در آلمان نیز در مصاحبه با رادیو اینفو در برلین گفت بین آمریکا و آلمان آنگونه که گاهی تصور می شود، در مورد رفتار با ایران اختلاف نظر وجود ندارد.
او افزود: "بلکه هر یک سلیقه خود را بکار میبرند. آقای بوش با تندخوئی و خانم مرکل بیشتر با لحن دیپلماتیک."


جلسه تازه شورای حکام آژانس درباره ایران

ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور کاملا مسالمت آمیز است
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است این آژانس در تحقیقات خود درباره فعالیت های هسته ای قبلی ایران پیشرفت خوبی داشته است و این، به دلیل افزایش همکاری های ایران است.
اما وی در عین حال گفت که اطلاعات آژانس از فعالیت های کنونی هسته ای ایران در حال کمتر شدن است زیرا این کشور اجازه بازرسی های سرزده را به بازرسان آژانس نمی دهد.
اظهارات تازه آقای برادعی در جلسه جاری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین مطرح شد.
محور گفتگوهای این جلسه، گزارش تازه آژانس درباره فعالیت های اتمی ایران، میزان همکاری ایران با این آژانس و درخواست های شورای امنیت سازمان ملل است.
در همین حال مقامات ایران تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای این کشور و اتحادیه اروپا را اعلام کرده اند و نماینده ایران نسبت به نتیجه این گفتگوها ابراز خوشبینی محتاطانه کرده است.
روز پنجشنبه، 22 نوامبر، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، گفت که روز 30 نوامبر (9 آذر) با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو خواهد کرد.
منابع اتحادیه اروپا رسما برگزاری مذاکرات در این تاریخ را تایید نکرده اند و برخی از خبرگزاری ها گفته اند که ممکن است آقای سولانا به دلیل تراکم کاری در هفته آینده، خواستار تعیین تاریخ دیگری برای ملاقات با هیات ایرانی شود.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای جلیلی در حاشیه سمیناری با عنوان "برنامه هسته ای ایران و گزارش البرادعی" در تهران به خبرنگاران گفت که ملاقات با سولانا در لندن صورت خواهد گرفت.
این دومین بار خواهد بود که آقای جلیلی، پس از انتصاب به سمت دبیر شورای امنیت ملی، با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات می کند.
ماه گذشته آقای جلیلی همراه با علی لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، در رم با خاویر سولانا ملاقات کرد و برخی ناظران گفتند که نقش اساسی در آن ملاقات را آقای لاریجانی برعهده داشت.
آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به سلاح هسته ای است اما ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز و هدف آن تولید انرژی است.
ایران تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای از حق قانونی استفاده از فن آوری صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم برخوردار است.
ایران اصرار می ورزد که غنی سازی اورانیوم با غلظت کم برای تامین سوخت نیروگاه های هسته ای حق آن است و علی رغم همه فشارها از آن دست نخواهد کشید.
آمریکا و متحدان اروپایی آن در میان پنج عضو دائم شورای امنیت - فرانسه و بریتانیا - نگرانند تهران اورانیوم را برای ساختن بمب اتمی غنی می کند و خواستار اعمال دور سوم تحریم ها علیه این کشور هستند.
روسیه و چین، دو عضو دائم دیگر شورای امنیت اشتیاقی به دنبال کردن تحریم ها ندارند و می گویند مذاکرات بیشتر لازم است.

November 21, 2007



کارنامه حقوق بشری تهران در سازمان ملل متحد تقبيح ومحکوم شد

يک کميته مجمع عمومی سازمان ملل متحد پيش نويس قطعنامه های تقبيح و محکوم کردن جمهوری اسلامی ايران، کره شمالی و برمه را برای نقض حقوق بشر تائيد کرده است.
قطعنامه مربوط به جمهوری اسلامی ايران با هفتاد و دو رای موافق، پنجاه رای مخالف و پنجاه و پنج رای ممتنع تائيد شد.
اين قطعنامه از جمهوری اسلامی ايران ميخواهد تبعيض و تخلفات ديگر عليه اقليت های مذهبی، قومی و زبانی را کنار بگذارد.
در اين قطعنامه همچنين از بی اعتنائی تهران به قطعنامه های قبلی در باره مسائل مشابه قويا ابراز نگرانی شده است.
قطعنامه مربوط به کره شمالی، تخلفات پيونگ يانگ را برای سومين سال متوالی تقبيح و محکوم ميکند. تائيد اين قطعنامه که پيش نويس آن توسط ژاپن و اتحاديه اروپا ارائه شده بود با نود و هفت رای موافق در مقابل بيست و سه رای مخالف انجام گرفت .
رای کره جنوبی و پنجاه و نه کشور ديگر ممتنع بود. کره جنوبی سال گذشته رای به تصويب قطعنامه ای مشابه داده بود.
يک مقام کره جنوبی امروز گفت تصميم سئول برای دادن رای ممتنع با توجه به بهبود مناسبات با کره شمالی اتخاذ شد.
پيونگ يانگ در سال جاری رآکتور اصلی اتمی خود را بست و اکنون در کار برچيدن تاسيسات مرتبط با تسليحات اتمی است. پيونگ يانگ همچنين قول داده است مشخصات تمامی برنامه های اتمی خود را تا پايان سال اعلام کند.
مدافعان حقوق بشر در کره جنوبی ميگويند برغم بهبود مناسبات دو کره، سئول با دادن رای ممتنع ، نسبت به تخلفات پيونگ يانگ در مورد حقوق بشر، پيامی غلط و ضد و نقيض فرستاده است.
قطعنامه مربوط به برمه با هشتاد و هشت رای موافق در مقابل بيست و چهار رای مخالف و شصت و شش رای ممتنع تائيد شد .
اين قطعنامه توسل به زور را عليه تظاهرکنندگانی که ميخواستند حق آزادی بيان را به اجرا بگذارند، قويا تقبيح و محکوم ميکند.
قطعنامه ها گرچه فاقد ضمانت اجرائی هستند اما به مجمع عمومی صد و نود و دو کشوری سازمان ملل متحد فرستاده می شوند، و انتظار ميرود در آنجا نيز تصويب شوند.


تونی بلر، جزئيات چهار پروژه کمک به فلسطين و پايان دادن به مناقشه خاورميانه را منتشر ساخت

تونی بلر، فرستاده خاورميانه، جزئيات چهار پروژه کمکی بين المللی را درجهت احيای اقتصاد فلسطينيان وکمک به پايان دادن به مناقشات آن ها با اسرائيل منتشر ساخت.
آقای بلر روز دوشنبه جزئيات اين پروژه ها را در يک کنفرانس خبری مشترک دربيت المقدس به اتفاق اهود باراک وزيردفاع اسرائيل و سلام فياض نخست وزير فلسطينی اعلام کرد.
پروژه ها عبارتند از احداث يک پارک صنعتی درشهر الخليل به هزينه ترکيه و احداث يک مجتمع صنعتی درشهر اريحه به هزينه ژاپن. هر دو مجتمع در کرانه باختری رود اردن برقرار خواهند شد.
سومين طرح درجهت بهبود تاسيسات توريستی در شهر بيت اللحم درکرانه باختری رود اردن به اجرا درخواهد آمد.
چهارمين پروژه برای بهسازی سيستم فاضلاب شمال نوار غزه است که اعتبار آن را بانک جهانی تامين کرده است.
آقای بلرمی گويد اگرفلسطينيان اميدی به رفاه و بهره گيری از زندگی بهترنداشته باشند،سياست های اجرائی هرگز از موفقيت برخوردار نخواهند شد.


اسرائيل با انتقال زره پوش و مهمات برای فلسطينيان کرانه غربی موافقت کرد

مقامات اسرائيلی ميگويند اهود اولمرت نخست وزير آن کشور در آستانه برگزاری کنفرانس صلحی که آمريکا ميزبان آن است، با انتقال وسايل نقليه زره دار و مهمات برای نيروهای امنيتی فلسطينی در کرانه غربی موافقت کرده است.
به گفته اين مقامات انتقال بيست و پنج زره پوش برای نيروهای امنيتی در شهر نابلس ، در چارچوب سياست تقويت محمود عباس رئيس خودمختاری فلسطينی در مقابل ستيزه گران حماس، که در ژوئن گذشته نوار غزه را تصرف و تحت کنترل خود درآوردند، در دست انجام است.
اسرائيل اوايل اين ماه با استقراريک نيروی امنيتی سيصد نفری فلسطينی که توسط آمريکا آموزش ديده اند، در شهر نابلس ، برای کمک به استقرار حکومت قانون و نظم موافقت کرده بود.
مقامات اسرائيلی ميگويند اگر اقدامات مربوط به نابلس ثمر بخش باشد اسرائيل انتقال بيست و پنج زرهپوش ديگر برای استقرار در ديگر نقاط کرانه غربی را بررسی خواهد کرد.


مصر در کنفرانس صلح خاورميانه شرکت می کند

احمد ابوالغيطمصر اعلام کرده است که احمد ابوالغيط، وزير امور خارجه اين کشور، در کنفرانس صلح خاورميانه که هفته آينده در آناپوليس (مريلند) در نزديکی پايتخت آمريکا برگزار خواهد شد شرکت می کند.
مصر نخستين کشورعربی است که شرکت خود در اين کنفرانس را مورد تائيد قرار داده است. ساير کشورهای عرب قرار است تصميم خود را در جريان نشست اتحاد عرب که روز جمعه در قاهره برگزار می شود اتخاذ کنند.
ايالات متحده آمريکا از ۵۰ کشور و سازمان برای شرکت در کنفرانس صلحی که پنجشنبه آينده برگزار خواهد شد دعوت به عمل آورده است. مدعوين شامل چند کشورعربی هستند که موجوديت اسرائيل را به رسميت نمی شناسند از قبيل عراق، عربستان سعودی، و سوريه.
نخست وزير اسرائيل، اهود اولمرت، و رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، محمود عباس، در اين کنفرانس شرکت خواهند کرد. مقامات فلسطينی امروز گفتند آنها به صحبت های خود با اسرائيل با هدف تهيه پيش نويس سندی که به کنفرانس ارايه خواهد شد ادامه خواهند داد.
دولت اسرائيل امروز، با اعلام اينکه به مزرعه داران ساکن نوار غزه اجازه صدور گل و توت فرنگی به اروپا را خواهد داد، بار ديگر حسن نيت خود را به محمود عباس نشان داد.
اسرائيل هنوز نگفته که چه موقعی به صادرات گل و توت فرنگی اجازه داده خواهد شد. از زمان بدست گيری زمام قدرت در نوار غزه توسط گروه شبه نظامی حماس در خردادماه گذشته، اين نخستين باری است که اسرائيل از محدوديت های بازرگانی اعمال شده بر غزه می کاهد.


رهبران فلسطين و اسرائيل پيشنهادات جديدی را با يکديگر مبادله کردند

مقامات فلسطينی می گويند محمود عباس رئيس حکومت خود مختارفلسطينان و اهود اولمرت نخست وزير اسرائيل درگفتگوهای روز دوشنبه خود در بيت المقدس پيشنهادات جديدی را با يکديگر مبادله کردند.
به گفته صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينی، دورهبرفلسطينی و اسرائيلی به هيات های مذاکره خود دستور دادند به اقدامات خويش برای تهيه يک سند مشترک جهت ارائه به کنفرانس صلح خاورميانه ادامه دهند. قرار است اين کنفرانس هفته آينده درشهر آناپوليس مرکز ايالت مريلند برگزار شود.
آقای اولمرت می گويد پيش بينی می کند که به دنبال کنفرانس آناپوليس، مذاکرات گسترده ای پيرامون مسائل عمده ای مانند مرزهای طرفين، آينده بيت المقدس و وضعيت آوارگان فلسطينی آغاز شود.
آقای عباس می گويد برای موفقيت کنفرانس، به گفتگوهای خود با اسرائيل ادامه خواهد داد.
درهمين حال پيشاپيش ملاقات امروز، کابينه آقای اولمرت دراقدامی برای نشان دادن حسن نيت خود به آقای عباس، آزادی ۴۴۱ زندانی فلسطينی را مورد تصويب قرارداد. مقامات فلسطينی می گويند آزادی اين تعداد کافی نيست.


مذاکرات آمريکا با کره شمالی با هدف آشنا کردن پيونگ يانگ با استانداردهای بانکی آغاز شد

دان گليسر، مقام وزارت امور خزانه داری آمريکا مقامات آمريکائی مذاکرات دو روزه ای را با کره شمالی روز دوشنبه آغاز کرده اند که ازنظر واشنگتن هدف آن آشنا کردن پيونگ يانگ با استانداردهای بين المللی شناخته شده بانکی است.
دان گليسر DAN GLASER يک مقام وزارت امور خزانه داری آمريکا در اين مذاکرات سرپرستی هيئت آمريکائی را بعهده دارد.
گليسر روز دوشنبه پس از پايان نخستين روز مذاکرات به خبر نگاران گفت هدف اين گفتگوها بررسی شيوه های بکار گرفته شده از سوی کره شمالی است که به انزوای اين کشور از نظام مالی بين المللی منجر شده است.
او افزود دو طرف مذاکره همچنين درباره اقداماتی که لازم است کره شمالی برای ادغام دوباره در اين سيستم بردارد را بررسی خواهد کرد.
هيئت کره شمالی بدون گفتگو با خبرنگاران اين جلسه را ترک کرد.


طبق نظر سنجی ها باراک اوباما از سناتور هيلاری کلينتون پيشی گرفته است

باراک اوبامانظر سنجی منتشر شده از سوی روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبرگزاری ای بی سی در روز دوشنبه نشان ميدهد اوباما به ميزان ناچيزی از سناتور هيلاری کلينتون پيشی گرفته است.
اوباما کانديدای مورد نظر ۳۰ در صد کسانی است که احتمالأ ميخواهند در انتخابات سران حزبی رأی دهند در حاليکه کانديدای ۲۶ درصد رأ ی دهندگان خانم کلينتون و برای ۲۲ در صد سناتور پيشين جان ادواردز است.
نظر سنجی حاکيست که بيل ريچاردسون فرماندار ايالت نئو مکزيکو ۱۱ در صد از رأی دهندگان احتمالی را به خود جلب کرده است.
ناظران و تحليلگران سياسی و انتخاباتی از آن جهت به مبارزات انتخاباتی در آيوا توجه دارند که انتخابات ماه ژانويه در آن ايالت در ميان نخستين انتخاباتی است که به برگزيدن نامزد حزب دمکرات برای احراز مقام رياست جمهوری در سال ۲۰۰۸ کمک ميکند. موفقيت در آيوا ميتواند باعث موفقيت کانديدا در ايالتهای ديگر شود.


هواداران پوتين در مسکو گردهم آمدند

هزاران نفر امروز (چهارشنبه) در استاديوم مسکو گرد آمدند تا پشتيبانی خود را از ولاديمير پوتين به نمايش بگذارند.
در اين گرد همآيی که توسط حزب اتحاد روسيه در استاديوم لوژنيکی سازماندهی داده شده پلاکاردهايی با شعارهای «پيروزی پوتين پيروزی ماست» و «ما به روسيه ايمان داريم، ما به خود ايمان داريم» به چشم می خورد.
انتظار می رود پوتين در اين ميتينگ شرکت جويد. وی ماه پيش گفته بود با اينکه عضو حزب اتحاد روسيه نيست اما خيال دارد در انتخابات پارلمانی دوم دسامبر به عنوان کانديد اين حزب شرکت کند.
وی گفت در پايان دوره رياست جمهوری اش در ماه مارس آينده از مقام خود دست خواهد کشيد. اما هواداران پوتين از وی خواسته اند که در رهبری دولت کماکان نقش ايفا کند.
مخالفان پوتين می گويند کرملين اغلب راه پيمايی ها و تظاهراتی به طرفداری از وی راه می اندازد تا وانمود کند که وی رهبر محبوبی است.


پرزيدنت بوش: مشرف بيش از هر رهبر مدرن ديگر برای دمکراسی پاکستان تلاش کرده است

پرزيدنت بوش می گويد علی رغم اعلام حالت فوق العاده در پاکستان و سرکوبی اپوزيسيون سياسی، پرويز مشرف رئيس جمهوری پاکستان بيش از هر رهبرمدرن ديگر برای برقراری دمکراسی در کشور خود تلاش کرده است.
پرزيدنت بوش اين نظر را در مصاحبه تلويزيونی روز سه شنبه خود با شبکه تلويزيونی ای بی سی اعلام کرد. پرزيدنت بوش گفت از اقدام ژنرال مشرف در اعلام حالت فوق العاده خرسند نيست، اما می داند که در نبرد با افراط گرايان و تندروها نقش رهبر از اهميت فوق العاده ای برخورداراست. پرزيدنت بوش می گويد ژنرال مشرف مردی است که به گفته خود عمل می کند.
پرزيدنت بوش در ارتباط با انتخابات رياست جمهوری آمريکا اظهارداشت تصور می کند که سناتور هيلری کلينتون بانوی اول پيشين آمريکا بدون ترديد بيش ازهر کانديدای ديگری با فشارهای وارده بر کاخ سفيد آشنائی دارد، اما پيش بينی می کند که اگر حزب دمکرات خانم کلينتون را به عنوان نامزد خود برای احراز مقام رياست جمهوری آمريکا اعلام کند، نامزد حزب جمهوری خواه او را شکست خواهد داد.


مشرف آماده کنار رفتن از پست ارتشی و شروع رياست جمهوری غيرنظامی است
مقامات ارشد پاکستانی ميگويند پرويز مشرف رئيس جمهوری آن کشور ممکن است ظرف چند روز آينده مقام ارتشی را کنار بگذارد و دوران رياست جمهوری غير نظامی را آغاز کند.
به گفته اين مقامات آقای مشرف آماده است به محض آنکه ديوانعالی آخرين اعتراض عليه تجديد انتخاب او به مقام رياست جمهوری را کنار بگذارد، مراسم تحليف را انجام دهد.
ديوانعالی تا کنون پنج مورد از شش مورد اعتراض به تجديد انتخاب آقای مشرف به مقام رياست جمهوری را کنار گذاشته است و قرار است روز پنجشنبه رسيدگی به آخرين اعتراض را شروع کند.


ژاک شیراک رسما مورد بازجویی قرار گرفت

ژاک شیراک چهل سال در صحنه سياسی فرانسه حضور داشت
یکی از وکلای مدافع ژاک شیراک، از بازجویی رسمی رئیس جمهور سابق فرانسه در ارتباط با رسوایی مالی خبر داده است.
این رسوایی مالی مربوط به زمانی می شود که آقای شیراک شهردار پاریس طی سال های 1977 تا 1995 بوده است.
این دومین مورد بازجویی از آقای شیراک پس از لغو مصونیت به دنبال اتمام دوران ریاست جمهوری است.
ژاک شیراک در ماه مه امسال، کاخ الیزه را به دنبال پایان دوره یاست جمهوری ترک کرد و نیکولا سارکوزی، جانشین او شده است.
آقای شیراک از سال 1977 به مدت هجده سال شهردار پاریس بود و در این دوران حزب محافظه کار "اتحاد برای مردم" (آر پی آر) را تاسیس کرد.
اتهام های وارده بر مبنای شایعاتی است که آقای شیراک از بودجه شهرداری برای پرداخت حقوق به مقامات حزبش استفاده کرده است.
آقای شیراک ارتکاب هرگونه تخلفی را تکذیب کرده است.
برخی از نزدیک ترین متحدین حزبی رییس جمهور سابق فرانسه، از جمله آلن ژوپه، نخست وزیر سابق، پیش از این به جرم دست داشتن در این تخلفات مالی محکوم شده اند.
آقای ژوپه در سال 2004 به خاطر مشارکتش در این رسوایی به مدت یک سال از فعالیت سیاسی محروم شد.
ژاک شیراک در دوره ریاست جمهوری از پیگردهای قانونی مصون بوده است.


احتمال انتقال هفت گروگان از ترکیه به ایران

گروگانگیری در باش قلعه واقع در مناطق کردنشین مرزی استان وان ترکیه با استان آذربایجان غربی ایران رخ داده است
وزیرکشور ترکیه گفته هفت نفری که نه روز پیش در حوالی مرز این کشور با ایران ربوده شدند به ایران انتقال داده شده باشند و گفته که دولت ترکیه با تسلیم یادداشت دیپلماتیک از ایران خواسته که برای آزادسازی ربوده شدگان تلاش کند.
این هفت نفر در باش قلعه در مناطق ترکیه و ایران ربوده شدند و دو تن از ربوده شدگان از نیروهای شبه نظامی محلی اند که با ارتش ترکیه در مقابله با حزب کارگران کرد همکاری می کنند.
اما بشیر آتالای، وزیرکشور ترکیه در گفتگو با خبرنگاران در اینکه این افراد را چریکهای پ ک ک ربوده باشند ابراز تردید کرده است.
مناطق کردنشین شرق ترکیه قلمرو فعالیت چریکهای پ ک ک هست که همه روزه با ارتش و پلیس ترکیه و همچنین افراد محلی درگیر می شوند.
پ ک ک و پژاک دارای پایگاههایی در کردستان عراقند و ایران و ترکیه بارها در تعقیب اعضای این گروه مناطقی را در کردستان عراق از راه دور هدف قرار داده اند.
ترکیه تهدید کرده که اگر دولت عراق به فعالیت پ ک ک در خاک خود پایان ندهد دست به مداخله نظامی مستقیم در خاک عراق خواهد زد.
از سوی دیگر، مرز ایران و ترکیه از گذرگاههای عمده قاچاق و جولانگاه گروههای مسلح قاچاق است.


محکومیت نقض حقوق بشر در ایران، کره و برمه

این اسناد در مرحله بعد برای رای گیری به مجموع عمومی سازمان ملل سپرده می شود
یک هیات سازمان ملل متحد در روز سه شنبه کشورهای ایران، برمه و کره شمالی را به دلیل نقض حقوق بشر سرزنش کرده است.
بنابه گزارش ها سند مربوط به ایران با 72 رای مثبت در برابر 50 رای منفی و 55 رای ممتنع در کمیته حقوق بشر سازمان ملل به تصویب رسید.
قطعنامه مربوط به کره شمالی که نسبت به نقض منظم و گسترده حقوق بشر ابراز نگرانی می کند با بیشترین آرا یعنی 97 رای مثبت در مقابل 23 رای منفی و 60 ممتنع تصویب شد.
قطعنامه دیگری که استفاده از خشونت در برمه (میانمار) علیه تظاهرات صلح آمیز مردمی را محکوم می کند نیز در این جلسه به تصویب رسید.
پیش نویس این قطعنامه های غیرالزام آور در مرحله بعد تسلیم مجمع عمومی سازمان ملل - دارای 192 عضو - که معمولا به همان شکل رای می دهد خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویتر محمد خزائی نماینده ایران در سازمان ملل این قطعنامه ها را به عنوان اسنادی که محصول "سوءاستفاده از سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل" است محکوم کرد و کانادا را - کشوری که پیش نویس قطعنامه ایران را تنظیم کرد - به خاطر سابقه حقوق بشر آن به باد انتقاد گرفت.
وی کانادا را به سیاست های تبعیض آمیز علیه اقلیت ها، مهاجران و مردمان بومی متهم کرد. وی همچنین از آمریکا به خاطر آزار زندان ابوغریب در عراق و بازداشتگاه نظامی گوانتانامو در کوبا انتقاد کرد.
خزائی در یک سخنرانی برای کمیته حقوق بشر سازمان ملل گفت: "از نظر ایران، نمی توان ادعا کرد که حقوق بشر در انحصار یک فرهنگ یا جامعه خاص است."
کشورهای غربی از این رای گیری استقبال کرده اند.
جان سائرز، سفیر بریتانیا، گفت: "این قطعنامه ها حامل پیامی قوی از سوی جامعه بین المللی برای دولت های این کشورهاست دایر بر اینکه ناکامی آنها در رعایت حقوق و آزادی های اساسی شهروندانشان غیرقابل قبول است."


موافقت اسرائیل با انتقال خودروهای زرهی به فتح

موافقت با انتقال خودروهای زرهی، به نشانه حسن نیت اسرائیل قلمداد شده است
اسرائیل انتقال بیست و پنج خودروی زرهی ساخت روسیه به نیروهای امنیتی تحت کنترل محمود عباس را تائید کرده است.
این اقدام از مدت ها پیش بامخالفت نیروهای امنیتی اسرائیل مواجه بود اما مقام های رسمی اسرائیل می گویند که موافقت با این انتقال، نشانه حسن نیت اسرائیل در آستانه کنفرانس صلح آناپولیس است.
خبرنگار بی بی سی در بیت المقدس می گوید که این اقدام اسرائیل در جهت حمایت از محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صورت می گیرد.
گفته شده که از این خودروهای زرهی برای مقابله با فعالیت گروه های شبه نظامی استفاده خواهد شد.
قرار است نیروهای امنیتی فلسطینی تحت فرمان محمود عباس، این خودروهای زرهی را به شهر نابلس در کرانه غربی منتقل کنند.
اسرائیل همچنین با ارسال هزار قبضه تفنگ و دو میلیون فشنگ به نیروهای وابسته به محمود عباس موافقت کرده است.
مقادیر زیادی از سلاح هایی که از سوی آمریکا در اختیار نیروهای جنبش فتح قرار گرفته بود، در زمان کنترل غزه از سوی نیروهای حماس در ماه ژوئن، در اختیار این جنبش فلسطینی قرار گرفت.
کنفرانس صلح آناپولیس
در همین حال دولت آمریکا تایید کرده که هفته آینده میزبان کنفرانسی در زمینه صلح خاورمیانه با هدف از سر گیری مذاکرات برای حل بحران خاورمیانه خواهد بود.
آمریکا برای اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطین، سازمان ملل و کشورهای مهم عربی مانند عربستان سعودی و سوریه دعوتنامه ارسال کرده است.
هنوز مشخص نیست که کشورهای عربی در چه سطحی در این نشست حضور پیدا می کنند.
پیش از این، اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرده بود که سال آینده با فلسطینیان به یک توافق قطعی صلح دست یابند.
نخست وزیر اسرائیل به دنبال مذاکره با حسنی مبارک گفت که اسرائیل خواهان مذاکره با فلسطینیان بر سر مسایل بنیادی در کنفرانس آناپولیس است.
مساله شهرک های یهودی نشین در کرانه غربی و وضعیت بیت المقدس شرقی، از جمله مسایلی است که فلسطینیان خواهان پرداختن به آنها هستند.


بانک صادرات اتهام پولشویی را رد کرد

بانک صادرات اتهام آمریکا در مورد عملیات غیرقانونی در این بانک را رد کرده است
بانک صادرات ایران اعلام داشته تحقیقات بین المللی انجام شده اتهام پولشویی علیه این بانک را تایید نکرده است.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - روز چهارشنبه، 21 نوامبر، حمید برهانی، مدیرعامل بانک صادرات ایران، گفت که حسابرسان بین المللی عملکرد شعبه های خارجی این بانک را طی سال های 2001 تا 2006 میلادی بررسی کرده و مدرکی در صحت ادعای آمریکا در مورد پولشویی در این بانک نیافته اند.
آقای برهانی یادآور شد که ایالات متحده بانک صادرات را به نگهداری وجوه مربوط به گروه های حزب الله لبنان و جهاد اسلامی فلسطین متهم کرده و مشمول تحریم قرار داده بود.
دولت آمریکا این دو گروه را از جمله سازمان های تروریستی می داند.
وی گفت که به منظور بررسی این اتهام، بانک صادرات از حسابرسان بین المللی دعوت کرد تا عملکرد شعبه های خارجی بانک را مورد بررسی قرار دهند.
مدیرعامل بانک صادرات گفت که کارشناسان شرکت بریتانیایی MHA و گروهی دیگر از متخصصان بانک داری در تحقیقات در مورد اتهام پولشویی علیه بانک صادرات شرکت داشتند.
این شرکت بریتانیایی در امور مشاوره در زمینه مبارزه با پولشویی فعالیت دارد و از جمله برگزارکنندگان همایشی در باره پولشویی است که در تهران برگزار شده است.
آقای برهانی گفت که بانک صادرات نتیجه تحقیقات را به وزارت خزانه داری آمریکا اعلام داشته و از مقامات آمریکایی خواسته است اگر مدرکی در مورد پولشویی در بانک صادرات در اختیار دارند ارائه دهند اما هنوز پاسخی به این درخواست دریافت نکرده است.
مدیرعامل بانک صادرات گفت که از چهار سال پیش، مقررات ضد پولشویی تا حدودی در ایران رعایت می شود و شبکه بانکی مصمم است به منظور حفظ منافع ملی، این مقررات را به طور کامل رعایت کند.
در مورد تحریم های وضع شده توسط آمریکا، آقای برهانی گفت که بانک صادرات نخستین بانک ایرانی مشمول تحریم های یکجانبه آمریکا بوده و افزود که با وجود این تحریم ها، سود شعبه های خارجی بانک در سال 2006 میلادی 30 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت.
تحریم بانکهای ایرانی
مقامات آمریکایی چند بانک دولتی ایران را به اتهام دست داشتن در عملیات بانکی "غیرمجاز" مشمول تحریم قرار داده اند.
روز 25 ماه اکتبر سازمان "شبکه مقابله با جرایم مالی" وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا به نهادهای مالی این کشور توصیه کرد در برابر آنچه که "تهدیدهای ناشی از فعالیت غیرقانونی نهادهای مالی ایران در ارتباط با پولشویی، تامین مالی تروریسم و تامین مالی برنامه تکثیر تسلیحات کشتار جمعی" می خواند هشیاری به خرج دهند.
بانک صادرات نخستین بانک ایرانی مشمول تحریم های یکجانبه آمریکا بوده که با وجود این تحریم ها، سود شعبه های خارجی بانک در سال 2006 میلادی 30 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت

مدیرعامل بانک صادراتاین بیانیه با استناد به گزارش موسسه بین المللی "گروه اقدام علیه پولشویی" استناد کرده بود که از ضعف اقدامات ایران در مقابله با پولشویی انتقاد به عمل آورده بود.
وزارت خزانه داری آمریکا به خصوص نسبت به عملیات شعب بانک های ایرانی در مناطق آزاد و خارج از کشور هشدار داده بود.
بر این اساس، وزارت خزانه داری آمریکا بانک های ملی، ملت و صادرات را مشمول تحریم قرار داد و موسسات آمریکایی را از انجام معامله با این بانک ها منع کرد.
بانک سپه نیز براساس قطعنامه های مصوب شورای امنیت سازمان ملل و به اتهام فراهم کردن تسهیلات مالی برای معاملات هسته ای و موشکی ایران در معرض تحریم بین المللی قرار دارد.
بانک ملی هم اتهامات آمریکا علیه این بانک را دارای انگیزه سیاسی دانسته و آن را رد کرده است و با صدور بیانیه ای در اوایل ماه جاری اعلام داشت که حق تعقیب دولت آمریکا در مراجع قضایی را برای خود محفوظ می دارد.
روز چهارشنبه کنفرانسی با عنوان همایش "بررسی آخرین دستاوردهای بین المللی در مبارزه با پولشویی" توسط بانک صادرات در تهران برگزار شده و هدف از آن را بررسی تدابیر صورت گرفته در مقابله با پولشویی و پیشنهاد بهبود این اقدامات عنوان کرده است.
به گفته مدیرعامل بانک صادرات، یکی از نتایج این همایش پنج روزه مبارزه با پولشویی آشنایی جهانیان با اقدامات شبکه بانکی ایران در زمینه جلوگیری از پولشویی خواهد بود.
انعکاس تحریم ایران در یونان و دوبی
در خبری دیگر در همین زمینه، خبرگزاری فرانسه گزارش کرده که سفارت آمریکا در یونان از مقامات این کشور خواسته است از فعالیت بانک صادرات در آتن، پایتخت، جلوگیری کند.
سفارت آمریکا دلیل درخواست خود را فعالیت این بانک در تامین نیازهای مالی و بانکی گروه های تندرو اسلامگرا اعلام داشته است.
پیش از این، یک نشریه چاپ دوبی از تصمیم بانک های مستقر در این کشور در محدود کردن معاملات بانکی با ایران خبر داده بود.
هفته گذشته نشریه اخبار خلیج (فارس) Gulf News چاپ دوبی به نقل از منابع بانکی، که هویت آنها را اعلام نداشت، نوشت که بانک های محلی و خارجی مقیم دوبی تمایلی به گشایش اعتبارات اسنادی برای شرکت های ایرانی ندارند.
به نوشته این نشریه، محدودیت گشایش اعتبارات اسنادی باعث شده است تا شرکت های ایرانی ناگزیر شوند معاملات خود را به صورت نقدی صورت دهند.
دلیل این اقدام نگرانی بانک های مستقر در دوبی از پی آمد تشدید تنش بین جمهوری اسلامی و آمریکا بر سر برنامه های هسته ای ایران عنوان شده است.
براساس قوانین بانکی دوبی، بانک های این کشور موظف هستند ریسک عملیات خود را محاسبه کرده و معاملات خود را بر اساس این محاسبات انجام دهند.
دوبی به عنوان مرکزی برای انجام معاملات خارجی برای بازرگانان ایرانی اهمیت فراوانی دارد و علاوه بر آن، ایرانیان در این امیرنشین سرمایه گذاری های کلانی کرده اند.


بازگشت تدریجی آوارگان عراقی

برخی از مهاجران بازگشته قادر به گذران زندگی در خارج از کشورشان نبودند
مقامات عراق می گویند هر روز تقریبا هزار نفر از کسانی که بخاطر شدت گرفتن خشونتها از این کشور فرار کرده بودند، باز می گردند.
گفته شده است که اکثر موارد بازگشت از طریق مرز عراق و سوریه بوده است.
تعداد شهروندان عراقی که شهر و خانه خود را برای در امان ماندن از خشونتها ترک کرده اند به چهار میلیون نفر می رسد و گفته می شود یکی از دلایل این مسئله آرام تر شدن نسبی عراق و به ویژه بخشهایی از بغداد بوده است.
حرکت جزئی
تعداد مهاجران در حال بازگشت چندان زیاد نیست اما به گفته جیم میور، خبرنگار بی بی سی در بغداد، شواهدی وجود دارد که این تعداد بزودی افزایش عمده ای پیدا خواهد کرد.
رقم دقیقی درباره مهاجران درحال بازگشت وجود ندارد اما کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد هم تعداد مهاجران بازگشته از سوریه در ماه اکتبر (ماه آغاز مدارس در عراق) را حدود 45 هزار نفر تخمین زده است.
اما چنین روندی در سوی اردن که حدود یک میلیون عراقی در آنجا مستقر شده اند دیده نمی شود.
دلیل این مسئله احتمالا وضعیت اقتصادی بهتر مهاجران مستقر در اردن است.
مهاجران به سوریه از اقشار ضعیف تر جامعه عراق بوده اند و از این رو احتمالا اندوخته های مالی آنها زودتر به پایان رسیده است.
در کنار این مسئله نباید از نظر دور داشت که مقامات سوریه هم شروع به رد کردن تقاضاهای تمدید روادید مهاجران عراقی کرده اند که همین موضوع، از دلایل بازگشت مهاجران به کشورشان بوده است.
امتیازات دولتی
دولت عراق هم مهاجران را به بازگشت تشویق کرده است و هر روز سه نوبت اتوبوس هایی را به بازگرداندن مهاجران از مرز اختصاص داده است.
همچنین به بی‌جا شدگان داخلی عراق نیز کمک هزینه ای معادل 800 دلار داده می شود تا به خانه های خود بازگردند، که تا کنون 4700 خانواده از این کمک هزینه استفاده کرده اند و 8500 خانواده دیگر هم برای دریافت آن ثبت نام کرده اند.
به اعتقاد خبرنگار بی بی سی در بغداد، هرچند تشویق ها و امتیازات احتمالا به بازگشت مهاجران و بی‌جا شدگان کمک می کند، اما اگر بخاطر بهبود ملموس در وضعیت امنیتی، به ویژه در بخشهای بزرگی از بغداد نبود، این روند بازگشت محقق نمی شد.


سرپیچی سارکوزی از خواسته های اعتصاب کنندگان

اعتصاب کارکنان حمل و نقل، زندگی شهروندان فرانسوی را دشوار کرده است
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، علیرغم شروع دومین هفته اعتصاب های فلج کننده اتحادیه های کارگری، قول داده است اصلاحات جنجال آفرین خود را اجرا کند.
وی گفت که اصلاحات در نظام بازنشستگی باید خیلی زودتر انجام می شد و اجرای آنها "برای رویارویی با چالش های ناشی از تحولات جهانی" ضرورت دارد.
صدها هزار نفر از کارکنان سازمان های دولتی روز سه شنبه در اعتراض به این اصلاحات به اعتصاب کنندگان بخش انرژی و حمل و نقل پیوستند.
آقای سارکوزی در نخستین اظهارات خود از زمان آغاز اعتصاب گفت: "این اصلاحات بیش از حد عقب انداخته شده است".
گسترش اعتصاب ها در فرانسه

"پس از مکث زیاد، پس از پشت گوش انداختن های متعدد، و چرخش های 180 درجه ای، اکنون یک گسست کامل (از سنت ها) برای جلوگیری از این انحطاط لازم است."
وی با اتخاذ موضعی متمردانه، گفت که رای دهندگان فرانسوی به او ماموریت داده اند تا پس از پیروزی در انتخابات، اصلاحات اقتصادی را اجرا کند.
رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود که در جمعی از شهرداران ایراد می کرد گفت: "این گسست کاملی است که قول آن را در مبارزات انتخاباتی به فرانسوی ها داده بودم و مردم آن را تایید کردند."
او افزود: "ما تسلیم نخواهیم شد و ما عقب نشینی نخواهیم کرد."
تحلیلگران می گویند که آقای سارکوزی سعی دارد با ایستادگی شدید برابر اعتصاب کنندگان و تکمیل اصلاحات، در جبهه ای پیروز شود که سلف او ژاک شیراک شکست خورده بود.
نظرسنجی ها نشان می دهد که رای دهندگان از طرح های رئیس جمهور برای اصلاح نظام "ویژه" بازنشستگی که به کارکنان بخش حمل و نقل و تاسیسات آب و برق اجازه می دهد زود بازنشسته شوند حمایت می کنند، اما همزمان اکثریت مردم با کارکنان دولت همدردی نشان می دهند.
اختلال در آمد و شد
روز سه شنبه در هفتمین روز از اعتصاب های سراسری، کارمندان و دانشجویان به اعتصاب کنندگان پیوستند و باعث افزایش مشکلاتی شدند که اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل ایجاد کرده بود.
از آنجا که نیمی از آموزگاران در اعتصاب شرکت دارند، بعضی از مدارس تعطیل شده اند و اعتصاب مامورین برج مراقبت فرودگاه ها سبب شده که پروازهای داخلی مختل و در برخی موارد لغو شود.
دو فرودگاه اصلی پاریس و فرودگاه مارسی بیشترین صدمه را از اعتصاب خورده اند.
دولت فرانسه می گوید در مجموع، یک سوم کارمندان بخش دولتی یعنی کمتر از عده ای که انتظار می رفت در اعتصاب شرکت کرده اند.
دوران سخت
اتحادیه های کارگری بخش حمل و نقل فرانسه روز دوشنبه از تصمیم خود برای ادامه اعتصاب یک هفته ای خود خبر دادند ولی قرار است روز چهارشنبه با مدیریت شرکت راه آهن دولتی گفتگو کنند.
این اعتصاب ها در حالی است که فعالیت قطارهای یوروستار که بین پاریس و لندن و بروکسل در تردد هستند در یک هفته گذشته به حالت عادی ادامه داشته است.
دانشجوبان فرانسوی نیز با طرح دولت برای دادن استقلال بیشتر به دانشگاه ها مخالف هستند و در طول هفته گذشته در اعتراض به افزایش اختیارات مراکز آموزش عالی برای جذب منابع مالی غیردولتی راه ورود به تعدادی از ساختمان های دانشگاهی را مسدود کرده بودند.
وزیر دارایی فرانسه زیان روزانه اعتصاب کارگران حمل و نقل را 440 میلیون دلار برآورد کرده است.


خوشبینی اولمرت به روند صلح خاورمیانه

اولمرت در شرم الشیخ با مبارک مذاکره کرده است
اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرده که سال آینده با فلسطینیان به یک توافق قطعی صلح دست یابند.
آقای اولمرت این اظهارات را در دیدار با حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر در شرم الشیخ بیان کرد.
نخست وزیر اسرائیل به دنبال مذاکره با آقای مبارک گفت که اسرائیل خواهان مذاکره با فلسطینیان بر سر مسایل بنیادی در کنفرانس آناپولیس است.
مساله شهرک های یهودی نشین در کرانه غربی و وضعیت بیت المقدس شرقی، از جمله مسایلی است که فلسطینیان خواهان پرداختن به آنها هستند.
کنفرانس صلح خاورمیانه قرار است هفته آینده در آناپولیس در مریلند آمریکا برگزار شود.
حسنی مبارک نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات صلح با موفقیت روبرو شود و صلح نهایی تا یکسال شکل گیرد.
وزیر امور خارجه مصر قرار است به نمایندگی از این کشور در کنفرانس آناپولیس شرکت کند. هنوز مشخص نیست که چه کشورهای عربی در این کنفرانس شر کت می کنند.
سفر آقای اولمرت به مصر پس از شکست مذاکرات وی با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر سر ارائه سند مشترکی درباره محتوای مذاکرات آتی صورت گرفت.
حسنی مبارک گفته است که برای کمک به طرفین، حاضر است به اسرائیل سفر کند.
صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی گفته است که مذاکرات طرفین برای رسیدن به یک توافق بر سر این سند ادامه خواهد یافت.
تحلیلگران می گویند که بدون سند مشترک اسرائیل و فلسطینیان، کنفرانس آناپولیس، شانس زیادی برای موفقیت نخواهد داشت.
اهود اولمرت گفته است که مذاکرات صلح، آسان نخواهند بود اما این فرصت برای رسیدن به قرارداد صلح میان طرفین وجود دارد.