November 22, 2007



افغانستان و ناتو 'گسترش حضور طالبان' را رد کردند


کرزی و شفر می گویند گزارش شورای سنلیس، دور از حقیقت است
رئیس جمهور افغانستان و دبیر کل ناتو، گزارش یک نهاد غیردولتی را که از گسترش حضور طالبان در افغانستان سخن می گوید، رد کردند.
شورای سنلیس در این گزارش می گوید طالبان بر بیش از پنجاه درصد مناطق افغانستان کنترل دارند.
این شورا همچنین می گوید خط مقدم جنگ طالبان و نیروهای خارجی، به سوی پایتخت افغانستان درحرکت است.
حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان و یاپ دهوپ شفر دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در یک کنفرانس مشترک خبری در کابل تاکید کردند که این گزارش "بدور از حقیقت" است.
با این حال، مقامات ارشد افغان و ناتو، می پذیرند که بخشهایی از جنوب افغانستان در ماههای گذشته شاهد افزایش نا آرامی ها بوده است.
آقای کرزی در کنفرانس خبری خود تایید کرد که بخش های از افغانستان به دست طالبان سقوط کرده اما گفت زمانی که نیروهای امنیتی تصمیم به بازپس گیری این مناطق گرفته اند، طالبان فوراً بیرون رانده شده اند.
او گفت: "بخشهای مشخصی از مناطق جنوب افغانستان جایی که با پاکستان مرز مشترک دارد گهگاهی شاهد حملات گروه های تروریستی است. گاهی بخشهایی از افغانستان به دست طالبان سقوط می کند، زمانی که نیروهای امنیتی تصمیم به بازپس گیری آن گرفته اند طالبان فورا از این مناطق بیرون رانده شده اند اما گاهی هم بنابر دلایلی که برای خود ما روشن است برای بازپس گیری این مناطق عمداً اقدام نمی کنیم".
رئیس جمهور افغانستان گفت: "من گزارش شورای سنلیس را به شدت رد می کنم."
'غیر عملی'
'دور از حقیقت'
تحلیلی که این شورا (سنلیس) از وضعیت افغانستان دارد دور از حقیقت است و من آن را به شدت رد می کنم

شیفرشورای سنلیس در گزارش خود، بر این موضوع تاکید کرده است که طالبان آرام آرام به دروازه های کابل رسیده اند و حالا به نظر می رسد ادعای این گروه برای براندازی حکومت به رهبری حامد کرزی تا سال ۲۰۰۸ میلادی، تنها یک ادعای میان تهی نیست.
اما یاپ دی هوپ شفر، دبیر کل ناتو این گفته ها را به شدت رد کرد و گفت ابراز نظر مسئولان این شورا درباره وضعیت افغانستان پیوندی با حقیقت ندارد.
او در عین حال پیشنهاد سنلیس برای آغاز عملیات ردیابی رهبران گروه های تروریستی در بیرون از مرزهای افغانستان را نیز یک پیشنهاد غیرعملی خواند.
آقای شفر گفت: "تحلیلی که این شورا (سنلیس) از وضعیت افغانستان دارد دور از حقیقت است و من آن را به شدت رد می کنم. البته بخشهایی از افغانستان گاهی درگیر مشکلات امنیتی می شود اما این مشکلات جدی نیستند. پیشنهاد این نهاد برای آغاز عملیات ردیابی تروریستان در بیرون از خاک افغانستان به وسیله نیروهای ناتو نیز یک پیشنهاد فوق العاده غیرعملی است."
شورای سنلیس که یک نهاد اروپایی مستقر در فرانسه است، پیشتر از این نیز با انتشار چندین گزارش مشابه وضعیت امنیتی در افغانستان را به شدت نگران کننده خوانده و از دلایل اصلی افزایش ناامنی ها را، تولید مواد مخدر و حضور گسترده قاچاقچیان مواد مخدر در این کشور خوانده است.

No comments: