November 22, 2007



جلسه تازه شورای حکام آژانس درباره ایران

ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور کاملا مسالمت آمیز است
محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است این آژانس در تحقیقات خود درباره فعالیت های هسته ای قبلی ایران پیشرفت خوبی داشته است و این، به دلیل افزایش همکاری های ایران است.
اما وی در عین حال گفت که اطلاعات آژانس از فعالیت های کنونی هسته ای ایران در حال کمتر شدن است زیرا این کشور اجازه بازرسی های سرزده را به بازرسان آژانس نمی دهد.
اظهارات تازه آقای برادعی در جلسه جاری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین مطرح شد.
محور گفتگوهای این جلسه، گزارش تازه آژانس درباره فعالیت های اتمی ایران، میزان همکاری ایران با این آژانس و درخواست های شورای امنیت سازمان ملل است.
در همین حال مقامات ایران تاریخ برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای این کشور و اتحادیه اروپا را اعلام کرده اند و نماینده ایران نسبت به نتیجه این گفتگوها ابراز خوشبینی محتاطانه کرده است.
روز پنجشنبه، 22 نوامبر، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت و سرپرست مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی، گفت که روز 30 نوامبر (9 آذر) با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو خواهد کرد.
منابع اتحادیه اروپا رسما برگزاری مذاکرات در این تاریخ را تایید نکرده اند و برخی از خبرگزاری ها گفته اند که ممکن است آقای سولانا به دلیل تراکم کاری در هفته آینده، خواستار تعیین تاریخ دیگری برای ملاقات با هیات ایرانی شود.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - آقای جلیلی در حاشیه سمیناری با عنوان "برنامه هسته ای ایران و گزارش البرادعی" در تهران به خبرنگاران گفت که ملاقات با سولانا در لندن صورت خواهد گرفت.
این دومین بار خواهد بود که آقای جلیلی، پس از انتصاب به سمت دبیر شورای امنیت ملی، با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات می کند.
ماه گذشته آقای جلیلی همراه با علی لاریجانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی، در رم با خاویر سولانا ملاقات کرد و برخی ناظران گفتند که نقش اساسی در آن ملاقات را آقای لاریجانی برعهده داشت.
آمریکا و کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به سلاح هسته ای است اما ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز و هدف آن تولید انرژی است.
ایران تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته ای از حق قانونی استفاده از فن آوری صلح آمیز هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم برخوردار است.
ایران اصرار می ورزد که غنی سازی اورانیوم با غلظت کم برای تامین سوخت نیروگاه های هسته ای حق آن است و علی رغم همه فشارها از آن دست نخواهد کشید.
آمریکا و متحدان اروپایی آن در میان پنج عضو دائم شورای امنیت - فرانسه و بریتانیا - نگرانند تهران اورانیوم را برای ساختن بمب اتمی غنی می کند و خواستار اعمال دور سوم تحریم ها علیه این کشور هستند.
روسیه و چین، دو عضو دائم دیگر شورای امنیت اشتیاقی به دنبال کردن تحریم ها ندارند و می گویند مذاکرات بیشتر لازم است.

No comments: