November 21, 2007



سرپیچی سارکوزی از خواسته های اعتصاب کنندگان

اعتصاب کارکنان حمل و نقل، زندگی شهروندان فرانسوی را دشوار کرده است
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، علیرغم شروع دومین هفته اعتصاب های فلج کننده اتحادیه های کارگری، قول داده است اصلاحات جنجال آفرین خود را اجرا کند.
وی گفت که اصلاحات در نظام بازنشستگی باید خیلی زودتر انجام می شد و اجرای آنها "برای رویارویی با چالش های ناشی از تحولات جهانی" ضرورت دارد.
صدها هزار نفر از کارکنان سازمان های دولتی روز سه شنبه در اعتراض به این اصلاحات به اعتصاب کنندگان بخش انرژی و حمل و نقل پیوستند.
آقای سارکوزی در نخستین اظهارات خود از زمان آغاز اعتصاب گفت: "این اصلاحات بیش از حد عقب انداخته شده است".
گسترش اعتصاب ها در فرانسه

"پس از مکث زیاد، پس از پشت گوش انداختن های متعدد، و چرخش های 180 درجه ای، اکنون یک گسست کامل (از سنت ها) برای جلوگیری از این انحطاط لازم است."
وی با اتخاذ موضعی متمردانه، گفت که رای دهندگان فرانسوی به او ماموریت داده اند تا پس از پیروزی در انتخابات، اصلاحات اقتصادی را اجرا کند.
رئیس جمهور فرانسه در سخنرانی خود که در جمعی از شهرداران ایراد می کرد گفت: "این گسست کاملی است که قول آن را در مبارزات انتخاباتی به فرانسوی ها داده بودم و مردم آن را تایید کردند."
او افزود: "ما تسلیم نخواهیم شد و ما عقب نشینی نخواهیم کرد."
تحلیلگران می گویند که آقای سارکوزی سعی دارد با ایستادگی شدید برابر اعتصاب کنندگان و تکمیل اصلاحات، در جبهه ای پیروز شود که سلف او ژاک شیراک شکست خورده بود.
نظرسنجی ها نشان می دهد که رای دهندگان از طرح های رئیس جمهور برای اصلاح نظام "ویژه" بازنشستگی که به کارکنان بخش حمل و نقل و تاسیسات آب و برق اجازه می دهد زود بازنشسته شوند حمایت می کنند، اما همزمان اکثریت مردم با کارکنان دولت همدردی نشان می دهند.
اختلال در آمد و شد
روز سه شنبه در هفتمین روز از اعتصاب های سراسری، کارمندان و دانشجویان به اعتصاب کنندگان پیوستند و باعث افزایش مشکلاتی شدند که اعتصاب کارکنان بخش حمل و نقل ایجاد کرده بود.
از آنجا که نیمی از آموزگاران در اعتصاب شرکت دارند، بعضی از مدارس تعطیل شده اند و اعتصاب مامورین برج مراقبت فرودگاه ها سبب شده که پروازهای داخلی مختل و در برخی موارد لغو شود.
دو فرودگاه اصلی پاریس و فرودگاه مارسی بیشترین صدمه را از اعتصاب خورده اند.
دولت فرانسه می گوید در مجموع، یک سوم کارمندان بخش دولتی یعنی کمتر از عده ای که انتظار می رفت در اعتصاب شرکت کرده اند.
دوران سخت
اتحادیه های کارگری بخش حمل و نقل فرانسه روز دوشنبه از تصمیم خود برای ادامه اعتصاب یک هفته ای خود خبر دادند ولی قرار است روز چهارشنبه با مدیریت شرکت راه آهن دولتی گفتگو کنند.
این اعتصاب ها در حالی است که فعالیت قطارهای یوروستار که بین پاریس و لندن و بروکسل در تردد هستند در یک هفته گذشته به حالت عادی ادامه داشته است.
دانشجوبان فرانسوی نیز با طرح دولت برای دادن استقلال بیشتر به دانشگاه ها مخالف هستند و در طول هفته گذشته در اعتراض به افزایش اختیارات مراکز آموزش عالی برای جذب منابع مالی غیردولتی راه ورود به تعدادی از ساختمان های دانشگاهی را مسدود کرده بودند.
وزیر دارایی فرانسه زیان روزانه اعتصاب کارگران حمل و نقل را 440 میلیون دلار برآورد کرده است.

No comments: