November 22, 2007




نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان سوگند یاد کرد

میان سومرو تا برگزاری انتخابات و تشکیل دولت جدید سمت نخست وزیری را برعهده خواهد داشت
روز جمعه، 16 نوامبر، نخست وزیر دولت انتقالی پاکستان در مراسمی با حضور رئیس جمهور آن کشور ادای سوگند کرد.
روز پنجشنبه دوره پارلمان پاکستان خاتمه یافت و با کناره گیری نخست وزیر آن کشور، ژنرال پرویز مشرف، رئیس جمهور، محمد میان سومرو، رئیس سنا را تا زمان برگزاری انتخابات و تشکیل پارلمان جدید به سمت نخست وزیری منصوب کرد.
طبق قوانین پاکستان، وظیفه اصلی دولت انتقالی نظارت بر اجرای صحیح و آزادانه انتخابات پارلمانی است که در نتیجه آن، حزب دارای اکثریت کرسی دولت جدید را تشکیل خواهد داد.
مراسم ادای سوگند آقای سومرو ساعاتی قبل از ورود جان نگروپونته، معاون وزیر خارجه آمریکا، به اسلام آباد، پایتخت پاکستان، برگزار شد.
انتظار می رود آقای نگروپونته در طول اقامت در پاکستان با ژنرال مشرف ملاقات و توصیه کند که به وضعیت اضطراری خاتمه دهد.
محمد میان سومرو پنجاه و هفت سال دارد و به یک خانواده سرشناس و قدیمی ایالت سند وابسته است که اعضای آن سالها در صحنه سیاسی پاکستان فعالیت داشته اند.
آقای میان سومرو در سال 2000 به سمت فرماندار ایالت سند منصوب شد و در سال 2002 برای شرکت در مبارزات انتخاباتی پارلمان فدرال از این سمت کناره گرفت.
وی در سال 2003 به عضویت سنا، مجلس اعلای پارلمان فدرال پاکستان، انتخاب شد و سپس با رای نمایندگان، سمت ریاست این مجلس را کسب کرد.
خواست آمریکا و مخالفان
رئیس جمهور پاکستان در روز 3 نوامبر در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد و گرچه قرار است انتخابات پارلمانی در ماه ژانویه برگزار شود، اما وی تا کنون تاریخی را برای لغو وضعیت اضطراری تعیین نکرده است.
آمریکا از همکاری بوتو و مشرف در دولت آینده حمایت می کندمخالفان ژنرال مشرف گفته اند که نمی توان تحت مقررات وضعیت اضطراری انتخاباتی آزاد برگزار کرد هرچند رئیس جمهور به طور تلویحی اظهار داشته که وضعیت اضطراری باعث حفظ امنیت در جریان انتخابات می شود.
از زمان اعلام وضعیت اضطراری، اکثر رهبران سیاسی پاکستان بازداشت شده یا تحت نظر قرار گرفته اند اما روز پنجشنبه، مقامات دولتی اعلام داشتند که به حصر خانگی بی نظیر بوتو، رهبر حزب مردم، پایان داده اند.
به گفته ناظران، ایالات متحده از همکاری ژنرال مشرف با بی نظیر بوتو حمایت می کند و امیدوار بوده است که حزب مردم در انتخابات پارلمانی به تعداد کرسی های لازم در مجمع ملی دست یابد تا خانم بوتو به عنوان نخست وزیر زمام امور را در دست بگیرد.
بی نظیر بوتو ماه گذشته پس از حدود نه سال اقامت در خارج و در پی توافقی سیاسی با ژنرال مشرف به پاکستان بازگشت تا رهبری حزب مردم در انتخابات پارلمانی را در دست بگیرد.
با ادامه وضعیت فوق العاده، خانم بوتو مذاکره و مصالحه سیاسی با ژنرال مشرف را رد کرده است و به گفته خبرنگار بی بی سی در پایتخت پاکستان، ماموریت آقای نگروپونته برای آشتی دو طرف ماموریتی آسان نخواهد بود.
در میان احزاب عمده پاکستان، حزب مردم به داشتن گرایش های آزادیخواهانه بیشتر از جمله در زمینه حمایت از حقوق زنان و اقلیت ها شهرت دارد و از حمایت طبقات روشنفکر در این کشور برخوردار است.

No comments: