November 23, 2007



انتخاب رئیس جمهور لبنان باز هم به تعویق افتاد

خبرنگاران می گویند جو بیروت تنش آلود است
رای گیری مجلس لبنان برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور برای پنجمین بار به تعویق افتاده و به هفته آینده موکول شد.
قرار بود رای گیری امروز 23 نوامبر، انجام شود و اعضای جناح اکثریت در مجلس لبنان که از حمایت غرب برخوردارند در مجلس حاضر شده بودند ولی به علت عدم حضورنمایندگان جناح مخالف در مجلس، تعداد نمایندگان به حد نصاب لازم برای رای گیری نرسید.
دوره ریاست جمهوری امیل لحود که طرفدار سوریه است نیمه شب به وقت محلی پایان می یابد ولی جناح های رقیب هنوز نتوانسته اند در مورد جانشین او به توافق برسند.
نبیه بری، رئیس مجلس لبنان گفت جلسه رای گیری به جمعه آینده موکول شده تا مذاکرات بیشتری در این باره صورت گیرد.
لبنان بدون رئیس جمهور
خبرنگار بی بی سی می افزاید که وضعیت تنش آلود است و ارتش در خیابان های بیروت مستقر شده است.
برنار کوشنه، وزیر خارجه فرانسه که برای میانجی گری به لبنان رفته است پس از گفتگو با جناح های مختلف گفت که تقریبا غیرممکن به نظر می رسد که طرفین بتوانند در مهلت تعیین شده به توافق برسند.
علاوه بر وزیر خارجه فرانسه ، وزیران خارجه ایتالیا و اسپانیا نیز تلاش داشته اند رضایت دو جناح طرفدار و مخالف دولت را جلب کنند. جناح های مختلف سیاسی طرفدار دولت، اکثریت مورد حمایت غرب را در پارلمان تشکیل می دهند و جناح مخالف دولت در پارلمان از حمایت ایران و سوریه برخوردار است.
طبق قانون، رئیس جمهور لبنان از میان مسیحیان مارونی، نخست وزیر از میان سنی ها و رئیس پارلمان از میان شیعیان انتخاب می شود و انتخاب رییس جمهور کشور از وظایف پارلمان است. .
برای انتخاب رئیس جمهور جدید، اختلاف نظرهای عمیقی میان جناح های سیاسی لبنان وجود دارد. دولت لبنان به نخست وزیری فواد سنیوره، از سوی غرب حمایت می شود اما مخالفان دولت شامل حزب الله لبنان و جریان میهنی آزاد به ریاست میشل عون، عمدتا از سوی ایران و سوریه پشتیبانی می شوند.
از زمان استعفای وزرای شیعه از دولت فواد سنیوره، لبنان درگیر تنش سیاسی شده که تا کنون ادامه دارد. مخالفان دولت فواد سنیوره خواهان حضور پر رنگ تر در دولت هستند اما نیروهای هوادار نخست وزیر لبنان با این خواسته مخالفت می کنند.
دوره رییس جمهوری لبنان شش سال است و برای رسمیت یافتن جلسه رای گیری، حضور دست کم دو سوم از نمایندگان پارلمان ضروری است.

No comments: