November 22, 2007



خوشبينی ناتو به شکست طالبان

ژنرال ريچاردز می گويد او بر اين باور نيست که نيروهای ناتو در جنوب افغانستان با موانع جدی رو به رو هستند
فرمانده پيمان اتلانتيک شمالی ناتو در افغانستان می گويد با رسيدن نيروی تازه نفس ناتو به افغانستان بلافاصله عمليات گسترده ای را بر ضد گروه های شورشی در اين کشور آغاز می کنند.
ژنرال ديويد ريچاردز فرمانده بريتانيايی ناتو در افغانستان در يک گفتگوی اختصاصی با بی بی سی گفت گروه طالبان در اين کشور "در حال شکست" است.
کشورهای عضو ناتو هم اکنون در وارسا در مورد اعزام دو هزار نيروی تازه نفس به افغانستان مذاکره می کنند.
درخواست فرماندهان ناتو مبنی بر اعزام نيروی بيشتر به افغانستان به باور تحليگران مسايل نظامی نشانه آشکار تجديد نيروی نظامی گروه طالبان در اين کشور است.
اما ژنرال ريچاردز تاکيد دارد که اين موضوع دليل نيرومند شدن گروه های شورشی در افغانستان نيست.
'موانع جدی نداريم'
فرمانده ناتو، به شکست طالبان و تامين امنيت در افغانستان خوشبين استناتو از ماه گذشته، فرماندهی عمليات تامين امنيت در جنوب افغانستان را به عهده گرفته و همزمان، حملات بر نيروهای خارجی تلفات زيادی برجای گذاشته است.
ولی ژنرال ريچاردز بر اين باور نيست که نيروهای ناتو در جنوب افغانستان با موانع جدی رو به رو هستند.
او می گويد: "اين مساله را نمی پذيرم که ما با مشکلات مواجه هستيم . ما هنوز در سر آغاز ماموريتی هستيم که تنها شش هفته از آن می گذرد. به عنوان يک سرباز خوب، من در برابر مشکلات گذرا مايوس نمی شوم. ما امنيت را تامين می کنيم".
فرماندهان ناتو در افغانستان اميدوارند که افزايش نيرو، آنان را به آغاز عمليات های بيشتر و گسترده تر عليه طالبان قادر می سازد.
ژنرال ديويد ريچاردز، هر اقدام نظامی طلبان عليه نيروهای ناتو در افغانستان را، گامی به نفع ناتو می داند.
او در مورد اين که چرا هنوز گروه های مسلح شورشی در افغانستان فعاليت می کنند معتقد است که دليل آن در عدم پيگيری و تعقيب نيروهای به گفته او شکست خورده است و می گويد "آنچه به گونه مثال در منطقه پنجوايی ولايت قندهار اتفاق افتاد".
مقاومت شورشيان وابسته به رژيم برکنار شده طالبان عليه سربازان خارجی در افغانستان، در ماههای اخير افزايش قابل ملاحظه ای يافته است.
فرماندهان ناتو، درخواست اعزام نيروی بيشتر به افغانستان را مطرح کرده اند و به گفته خبرنگار بی بی سی در وارسا (ورشو)، اعضای اين سازمان، در اين مورد به نوعی اجماع دست يافته اند.

No comments: