November 22, 2007



چين به کشتی های جنگنده آمريکايی اجازه داد در هنگ کنگ لنگر بياندازند

ناوگان هواپيمابر يو اس اس کيتی هاوکچين تصميم پيشين خود مبنی بر ندادن اجازه لنگر انداختن به ناوگان کوچکی از کشتی های جنگی آمريکايی در هنگ کنگ را مورد تجديد نظر قرار داد، و اکنون می گويد اين بازديد چهار روزه را بر اساس انساندوستی تائيد می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چين، ليو جيانچائو، ضمن يک نشست خبری معمولی امروز (پنجشنبه) گفت چين به ناوگان هواپيمابر يو اس اس کيتی هاوک USS Kitty Hawk و چندين کشتی ديگر اجازه می دهد تا در تعطيلات آمريکايی روز شکرگذاری در هنگ کنگ لنگر اندازی کنند. اما وی توضيحی در مورد عدول چين از تصميم اوليه اش نداد.
صدها تن از بستگان ملوانان آمريکايی به هنگ کنگ پرواز کرده بودند، و اگر چين از تصميم قبلی خود عدول نمی کرد اين عده نمی توانستند با اعضای خانواده خود ديدار تازه کنند. اين حرکت در زمانه ای انجام می گيرد که به نظر می رسد روابط نظامی بين دو کشور در حال بهبود است.
مقامات نظامی آمريکا گفتند آنها نمی دانند چرا چين کشتی های آمريکايی را قدغن کرده بود. در گذشته هرگاه روابط پکن و واشنگتن متشنج می شد، چين از نزديک شدن کشتی های آمريکايی به هنگ کنگ جلوگيری می کرد.
چند موضوع می تواند ممنوعيت اوليه کشتی های آمريکايی را باعث شده باشد. نخست طرح های آمريکا در مورد فروش سخت افزارموشک های دفاعی به تايوان است. دو ديگر ديدار ماه گذشته پرزيدنت بوش با دالايی لاماست.
وقتی که کنگره آمريکا ارزشمندترين مدال خود را طی مراسمی ماه پيش در واشنگتن به دالايی لاما اهدا کرد، چين به خشم آمد. پکن اين مراسم را به عنوان مضحک محکوم ساخت و از مذاکرات بين المللی در باره برنامه اتمی ايران پا پس کشيد.

No comments: