November 21, 2007



بازگشت تدریجی آوارگان عراقی

برخی از مهاجران بازگشته قادر به گذران زندگی در خارج از کشورشان نبودند
مقامات عراق می گویند هر روز تقریبا هزار نفر از کسانی که بخاطر شدت گرفتن خشونتها از این کشور فرار کرده بودند، باز می گردند.
گفته شده است که اکثر موارد بازگشت از طریق مرز عراق و سوریه بوده است.
تعداد شهروندان عراقی که شهر و خانه خود را برای در امان ماندن از خشونتها ترک کرده اند به چهار میلیون نفر می رسد و گفته می شود یکی از دلایل این مسئله آرام تر شدن نسبی عراق و به ویژه بخشهایی از بغداد بوده است.
حرکت جزئی
تعداد مهاجران در حال بازگشت چندان زیاد نیست اما به گفته جیم میور، خبرنگار بی بی سی در بغداد، شواهدی وجود دارد که این تعداد بزودی افزایش عمده ای پیدا خواهد کرد.
رقم دقیقی درباره مهاجران درحال بازگشت وجود ندارد اما کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد هم تعداد مهاجران بازگشته از سوریه در ماه اکتبر (ماه آغاز مدارس در عراق) را حدود 45 هزار نفر تخمین زده است.
اما چنین روندی در سوی اردن که حدود یک میلیون عراقی در آنجا مستقر شده اند دیده نمی شود.
دلیل این مسئله احتمالا وضعیت اقتصادی بهتر مهاجران مستقر در اردن است.
مهاجران به سوریه از اقشار ضعیف تر جامعه عراق بوده اند و از این رو احتمالا اندوخته های مالی آنها زودتر به پایان رسیده است.
در کنار این مسئله نباید از نظر دور داشت که مقامات سوریه هم شروع به رد کردن تقاضاهای تمدید روادید مهاجران عراقی کرده اند که همین موضوع، از دلایل بازگشت مهاجران به کشورشان بوده است.
امتیازات دولتی
دولت عراق هم مهاجران را به بازگشت تشویق کرده است و هر روز سه نوبت اتوبوس هایی را به بازگرداندن مهاجران از مرز اختصاص داده است.
همچنین به بی‌جا شدگان داخلی عراق نیز کمک هزینه ای معادل 800 دلار داده می شود تا به خانه های خود بازگردند، که تا کنون 4700 خانواده از این کمک هزینه استفاده کرده اند و 8500 خانواده دیگر هم برای دریافت آن ثبت نام کرده اند.
به اعتقاد خبرنگار بی بی سی در بغداد، هرچند تشویق ها و امتیازات احتمالا به بازگشت مهاجران و بی‌جا شدگان کمک می کند، اما اگر بخاطر بهبود ملموس در وضعیت امنیتی، به ویژه در بخشهای بزرگی از بغداد نبود، این روند بازگشت محقق نمی شد.

No comments: