November 23, 2007



دیدار مبارک با ملک عبدالله و محمود عباس در شرم الشیخ

محمود عباس در این نشست شرکت داشت
حسنی مبارک رئیس جمهور مصر روز پنجشنبه برای هماهنگ کردن مواضع اعراب پیش از کنفرانس آناپولیس، با ملک عبدالله پادشاه اردن و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار کرده است.
قرار است وزرای خارجه اتحادیه عرب روز جمعه در قاهره دیدار کنند تا یک موضع واحد در قبال کنفرانس صلح خاورمیانه در پیش گیرند.
سلیمان عواد سخنگوی رئیس جمهور مصر پس از اجلاس شرم الشیخ گفت کنفرانس آناپولیس که قرار است به زودی در آمریکا برگزار شود در صورتی موفقیت آمیز خواهد بود که شامل مذاکرات جدی درباره سرنوشت فلسطینی ها باشد و پس از آن سازوکاری برای ادامه مذاکرات بکار گرفته شود.
طرفهای درگیر هنوز به توافقی بر سر دستور کار کنفرانس آناپولیس که در آن نمایندگان بیش از 40 کشور جهان شرکت می کنند دست نیافته اند.
در همین حال جورج بوش رئیس جمهور آمریکا در حالیکه چند روز بیشتر به کنفرانس صلح خاورمیانه در آناپولیس باقی نمانده با رهبران بعضی کشورهای کلیدی از جمله اسرائیل، تشکیلات خودگردان فلسطینی، مصر و عربستان سعودی تماس گرفته تا با آنها درباره جزئیات این نشست گفتگو کند و نسبت به شرکت آنها و یا نمایندگان عالیرتبه آنها اطمینان حاصل کند.
اما سوریه که یکی از بازیگران اصلی مسئله صلح خاورمیانه بوده هنوز پاسخی به دعوتنامه آمریکا برای شرکت در این کنفرانس نداده است.
علاوه بر این ایران نیز که یکی از دیگر کشورهای با نفوذ در خاورمیانه است، نفوذی که طی چند سال گذشته بیشتر هم شده، به این کنفرانس دعوت نشده است.
با این وجود مقام های آمریکایی ابراز امیدواری کرده اند که در طی این کنفرانس ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی و نیز امنیت اسرائیل مورد بررسی قرار گیرد و تا ژانویه 2009 یعنی پایان ریاست جمهوری آقای بوش، طرفهای درگیر به یک توافق نهایی که شامل این موضوعات باشد برسند.

No comments: